Agenda Het lijkt de bijbel wel, trouwens. En inderdaad, theater is voor mij dikwijls een bijbel Handtekening en 'iets lekkers' van Francine Iets belangrijks natuurlijk. Dat PZC Maandag 3 december 2007 I 21 AGENDA OP PAD Ijsbaan In de Zeelandhallen kan dagelijks tot en met de eerste week van januari worden geschaatst. Goes, Zeelandhallen, 15-22 uur Dramaturgie Alex Mallems, artistiek leider van het Zee land Nazomerfestival en Productiehuis Zeelandia, verzorgt een inleiding over dra maturgie. Middelburg, studio Scoop, 20.00 uur MUZIEK Messiah van Handel FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Beowulf: 20.00 uur; Ame rican Gangster: 20.00 uur; Alles is liefde: 20.00 uur; Vidange perdue: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Becoming Jane: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Copying Beethoven: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Ameri can Gangster: 20.00 uur; Beowulf: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Eastern Promises: 22.00 uur; Hitman: 19.15 en 22.00 uur; Kapitein Rob en het geheim van professor Lupar- Concert door Amadeus - Pools Radio Or kest, solisten en koor Ave Sol uit Riga o.l.v. Agniezka Duczmal. Antwerpen, Koningin Elisabethzaal 20.00 uur THEATER De Vliegende Panters Cabaretvoorstelling in het kader Cabaret ten - herfst 2007. Gent, Capitole 20.00 uur Mijn kleine oorlog Verhaal van een idealist, verteld door Ti ne Ruysschaert en Jo Decaluwe. Gent, Tinnenpot, 20.00 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl di: 13.45, 16.15, 19.00 uur; Alles is lief de: 16.00,19.00 en 21.45 uur; American Gangster: 19.00 en 22.00 uur; Atone ment: 13.45 en 19.30 uur; Bee Movie: 22.00 uur; Beowulf: 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Lions for Lambs: 19.45 uur; Michael Clayton: 16.15 uur; Plop en de pinguin: 14.00 uur; De scheepsjongens van de Bontekoe: 13.45 en 16.30 uur; Su- perbad: 22.00 uur; Surfs Up: 14.00 uur; The Heartbreak Kid: 16.30 uur; Timboek- toe: 13.45 uur; Waar is het paard van Sin terklaas: 14.00 en 16.15 uur; 8B|j ,/A Arjan Ederveen in Kapitein Rob MIDDELBURG - Ruim tachtig fans kregen gisteren in boekhandel De Drukkerij in Middelburg persoonlijke aandacht, een handtekening en 'iets lekkers' van jeugd boekenschrijfster Francine Oomen. Dat lekkers zat vast geknoopt aan een mooi roze vriendschapsbandje. Oomen kent haar publiek. „Dat loopt uiteen van negen tot vijftien jaar, met een piek bij twaalf- tot dertienjari gen." Jongens waren gisteren in geen velden of wegen te bekennen. Ze lezen haar boeken wel, maar stiekem. „Ik weet dat broertjes de boeken van hun zussen lenen. Maar ze komen er niet voor uit, want jongens vinden le zen niet cool." Aan de thema's (zoals piercings, graffiti en puberteit) kan het niet liggen. Die zijn volgens de schrijfster ook voor jongens interessant. Francine Oomens grote doorbraak kwam met de Hoe overleef ik-serie. Daarvan torsten haar bewonderaars soms hele stapels mee. Al die boeken werden geduldig voorzien van een boodschap van de schrijfster. Op allerlei bran dende vragen had ze een leuk antwoord. Zo bekende Francine aan twee meiden dat haar eigen zonen (16 en 20) nooit iets van hun moeder lezen. „Vijf euro als je een boek van mij leest", probeerde ze ooit bij de jong ste. „Hij had één hoofdstuk gelezen en zei: 'Hou die vijf euro maar'." foto Lex de Meester NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Eigenlijk zou een mens in staat moe ten zijn telkens weer alles met nieuwe ogen te gaan zien. Ik pro beer dat ook wel, zeker als criticus. Maar er sluipt toch van alles naar binnen, wat die verse blik sterk bemoeilijkt. Ver wachtingen. Vergelijkingen. Met vorige ke ren of met anderen. Een deel van het vak, misschien? Om Youp van 't Hek te verge lijken met Bert Visscher? Onmogelijk, in dit geval, dus extremen helpen je tenmin ste nog een beetje. En wat ook helpt, is een hele tijd iets niet ervaren. Zo had ik al heel lang geen kleinkunst meer gezien, en dat frist de blik inderdaad een beetje op. Kleinkunst, daarmee bedoel ik nu de 'lied jesprogramma's'. Zangers of zangeressen, die 'liedjes met inhoud' brengen en die aan elkaar praten met teksten van een meer of minder wijsgerige allure. Een de finitie die vast en zeker niet in de Van Da- Ie staat, en waar ik misschien volgende week al weer spijt van heb. Maar zo onge veer mag je de essentie van Niet van giste ren van Mylène d'Anjou toch wel samen vatten. Afgelopen vrijdag stond ze in het Scheldetheater in Terneuzen, met een van de allerlaatste voorstellingen. Vanaf maart 2008 gaat ze, naar verluidt toeren met haar allernieuwste programma. Tien jaar is Mylène d'Anjou nu bezig, en dit is al haar zevende programma. Ik heb haar nog niet zo vaak gezien, en - zoals ge zegd - sowieso géén soortgelijk program ma in de afgelopen drie jaar. Om allerlei redenen. Goeie redenen, dat wel, maar je kunt natuurlijk niet ontkennen, dat de be hoefte eraan dan wel niet zo hunkerend geweest zal zijn. En dat klopt. (Ik ben trouwens wel benieuwd, of dat voor ande re mensen anders is.) Als ik moet kiezen, zo merk ik bij mezelf, dan kies ik telkens weer voor theater - en dat mag ruim zijn, kleinkunst mag daar ook onder vallen - dat mij raakt in mijn emoties of dat mij plots iets doet beseffen. het daar of daar om draait in het leven. Dat dit of dat inderdaad zus of zo is. Voor beeldje: deze week ga ik naar King Lear. Eén van mijn lievelingsstukken. Omdat dit stuk mij telkens weer doet beseffen dat veel van wat doorgaat voor liefde, in feite eigenliefde is. En dat je - zoals Lear - soms veel moet verliezen om dat éne dan ten slotte toch te vinden. Ik weet dat met mijn verstand, maar de rest van mij ver geet dat elke keer weer. Gemakshalve mis schien, want wie heeft er nu zin om véél te verliezen om dat éne te vinden. Het lijkt de bijbel wel, trouwens. En inder daad, theater is voor mij vaak een bijbel. Mylène d'Anjou. Terug naar Mylène d'Anjou en haar voor stelling. Waarschijnlijk is de belangrijkste component daarvan het lied. Daarvan wordt dan een cd uitgebracht (nét uit), en niet van de verbindende teksten. Toch doet ze daarin iets, wat mij van alle ver bindende praatjes misschien nog het meest bevalt: ze gaat in (vraag)gesprek met haar publiek. Eén van haar rode dra den is 'geboren worden zonder dat je er om gevraagd hebt', een andere het 'vrouw zijn', het 'moeder zijn'. De link tussen de twee: het 'gaan van je weg', je éigen weg wel te verstaan. En ze doet dat goed, ze draait de soms verrassende ant woorden toch in de richting die ze wil gaan. Je krijgt echt wel het gevoel dat Mylène een authentieke vrouw is. En dat komt uiteraard haar liedjes ten goede. Je luistert nu eenmaal liever en beter naar een authentiek persoon. „Een luchtige stoomcursus in het volgen foto Rene van der Hulst van de stem van je hart", las ik ergens op het internet over haar programma. Som mige liedjes getuigen ook daarvan. Het zijn mooie nummers, divers van stijl, van jazzy naar Schlager. Soepel gezongen met mooie, krachtige stem, die een groot be reik heeft. Een plezier om naar te luiste ren, al geldt voor mij wel dat er achteraf niet zo heel veel 'bijbels' blijft hangen. Geen schok van herkenning, geen diepe inzichten verworven. Dat was misschien ook niet de bedoeling. Deze week Ik ga dus naar King Lear, woensdag in de Stadsschouwburg in Middelburg. Het 'waarom' heb ik hierboven al verklaard. Dat het om een eigentijdse vertaling en enscenering gaat, is niet meer dan nieuws gierig makende bijzaak. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21