Meningen Vragen rond plan belonen filemijders Uw huis. Uw thuis. SelektHuis. Open Huis Sejekt Huis' THOLEN Bezoek: www.selekthuis.nl Chavez Chavez (2) Natuurherstel Kilometerheffing Kilometerheffing (2) WCT en WOS Kansrijk plan minister Eurlings heeft ook schaduwkanten. r K?'w i2i00 uur °°n he' PZC Maandag 3 december 2007 1 1 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur® pzc.nl Hierbij reageer ik op het artikel 'Hervorming Hugo Chavez maakt van Venezuela dictatuur' PZC 1 dec.). Na het lezen hiervan kwam onmiddellijk bij me op 'PZC maakt van journalistiek een karika tuur'. Bij grondige beschouwing van de democratische rechten van de bevolking van Venezuela, zal men tot de conclusie komen, dat de medezeggenschap in Venezuela beter gewaarborgd is, dan wat wij hier in ons o zo democratische Eu ropa gewend zijn. De bevolking daar weet donders goed wat er in de kapitalistische wereld gaande is; de rijken rijker, de armsten nog armer. Venezuela wil een eigen po litieke koers varen, die het omge keerde wil bereiken, die wél per spectief geeft aan de armen. Keer op keer heeft de bevolking zich daarover kunnen uitspreken, en steunt deze koers. Chavez loopt hiermee uiteraard niet in de pas van de kapitalistische grootmach ten. Om die reden mag echter jour nalistiek niet overgaan in tenden tieuze berichtgeving. Ardengo Persijn Spui 6, Axel Chavez maakt een dictatuur van Venezuela (PZC 1 dec.). De grond wetswijziging in Venezuela maakt het alleen mogelijk dat iemand zich zo dikwijls kandidaat mag stel len als hij/zij wil. Dat wil niet zeg gen dat Chavez voor het leven pre sident zal zijn. In de Europese Unie hebben 17 van de 27 lidsta ten, waaronder Nederland, een grondwet waarbij een politicus zich voor een onbepaald aantal ke ren verkiesbaar kan stellen, voor de functie van president, of in ge val van een koninkrijk, van eerste minister. De Venezolaanse grond wet bepaalt bovendien ook dat el ke verkozen politicus na de helft van zijn ambtstermijn bij referen dum kan worden afgezet. Venezue la onder Chavez laat de Venezola- nen nog kiezen voor de grondwet en grondwetswijzigingen, dat kan in Europa niet eens gezegd wor den! Luk Brusselaers Hoefkensdijk 11, Kuitaart Nog geen week geleden is het rap port van professor Verschuuren in Provinciale Staten gepresenteerd, een juridisch onderzoek wat er op grond van Europese en nationale regelgeving aan natuurherstel rond de Westerschelde vereist is. Die ei sen zijn inhoudelijk van aard. Of wel: als de natuurdoelstellingen maar behaald worden zal het Euro pa worst zijn of dat door ontpolde- ring gebeurt, of op een andere ma nier. De berichtgeving in het ope ningsartikel in de PZC van zater dag 1 december, 'EU eist ontpolde- ring' lijkt dan ook nogal op stem mingmakerij op een ongelukkig moment. In de citaten uit de brief uit Brussel komt het woord ontpol- dering niet voor en de eindconclu sie, dat ontpoldering 'dus' moet, is nergens onderbouwd. Alternatie ven zijn daarom nog steeds moge lijk. En als de provincie de vele constructieve ideeën die eerder zijn ontwikkeld en sindsdien nog steeds worden aangedragen, posi tief en creatief had benaderd, zou het vereiste natuurherstel waar schijnlijk al een eind op streek zijn. Leo van der Vliet Sint Janstraat 31, Middelburg In de PZC van 30 november staat een artikel 'beschouw krimp als kans'. Ik ben benieuwd welke kan sen. Temeer omdat we een dag la ter lezen dat de kilometerheffing landelijk ingevoerd gaat worden Dit is de genadeklap die zeker West-Zeeuws-Vlaanderen om de oren krijgt. Je jaagt jezelf op hoge kosten als je nu gaat wonen in het westen terwijl je werkt in Terneu- zen; 60 kilometer heen en weer van je werk keer de 14 cent waar over gesproken wordt is bij 210 werkdagen 1764 euro per jaar, mi nus de wegenbelasting. Vooral de overheid zorgt dat je steeds verder moet reizen. Neem de belasting dienst: eergisteren werkte je in Oostburg, gisteren in Terneuzen, vandaag in Goes en morgen in Bre da. Ik verwacht niet dat je straks vanuit elk dorp binnen 40 minu ten in Terneuzen kunt zijn met het openbaar vervoer. Het geld van de kilometerheffing zal wel weer naar de Randstad gaan. Voor deel is wel dat de Westerschelde- tunnel in 2011 tolvrij wordt. Want én per kilometer én tol betalen is in strijd met de afspraken. Kees Foks Herenweg 30, Aardenburg Vanaf 2011 invoering van kilome terheffing (PZC, 1 decTerwijl technisch gezien rekeningrijden nauwelijks een probleem meer is, is er nog heel weinig gekeken naar de gebruiker. Je krijgt een kastje in je auto ter grootte van een sigaret tenpakje. Maar wat dan? Wil je di rect betalen met een chipcard (remmend) of op rekening (bevor derend)? Wil je dat er alleen maar kilometers worden betaald? Of wil je ook bij parkeren niet meer naar de automaat lopen? Wil je tijdig file-informatie of omzeil je ze toch wel? Wil je het goedkoopste tra ject weten, of betaalt je baas toch alles? Krijgen we in de winkel bij de boodschappen nog steeds airmi- les of worden het nu gewone kilo meters? Over deze en nog veel meer keuzemogelijkheden die het kastje met zich meebrengt bestaat geen duidelijkheid. Waar blijft het gedegen onderzoek? Rein Scheele Energiestraat 11, Terneuzen In de strijd over het al dan niet ontpolderen en de bouw van een WCT doe ik de volgende sugges tie. Bouw naast de WCT een WOS, een Westerschelde Overlaad Station. Hier worden de container schepen met meer dan 10.000 con tainers, overgeladen op kleinere containerschepen, die zonder ver diepen van de Westerschelde Ant werpen kunnen bereiken.De extra kosten voor dit overladen zijn ge ring en vallen in het niet tegen over de miljardeninvestering voor ontpolderen en verdiepen van de Westerschelde. De Mammoet con tainerschepen worden natuurlijk in Vlissingen weer volgeladen en zijn sneller op de terugreis dan bij doorvaren naar Antwerpen het ge val zou zijn. A. Lafeber Sleedoornlaan 3, Burgh-Haamstede door Rudi Buis Er verschijnt een frons op het voorhoofd van Luc Visser uit Dor drecht. Zou hij de auto in de och tend- en avondspits laten staan, als hij daarvoor per dag vijf of tien euro in handen krijgt? „Het is al snel honderd euro in de maand", zegt hij bij een benzinepomp langs de A13 tussen Rotterdam en Den Haag. „Maar dan moet ik wel met mijn baas afspraken maken om vroeger of later te beginnen. Of mezelf kwellen door de trein te pakken." En toch, zegt hij, dat be drag is 'wel lekker'. Automobilisten belonen die de spits mijden: minister Eurlings van Verkeer wil de files onder meer te lijf gaan met een beloon- proef in de Randstad, zo maakte hij vrijdag bekend. De proef dient als opmaat voor de invoering van de landelijke kilometerheffing. Hij krijgt steun van de regeringspar tijen CDA en Christenunie. Die zien het wel zitten om bestuur ders die helpen de files te bekor ten een extraatje te geven. De PvdA is sceptisch. „Het is maar de vraag of zo'n proef werkt en bo vendien is het oneerlijk tegenover mensen die nu al de auto laten staan", zegt Kamerlid Lia Roefs. Geld in het handje, sparen voor een iPod of ander luxe cadeau: hoe goed werkt belonen in het ver keer? „Het werkt alleen als je belo nen direct koppelt aan goed ge drag", zegt omgevings- en verkeers- psycholoog Geertje Schuitema, werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). „Het is als met een hond: je moet de beloning snel laten volgen op goed gedrag, anders leg je de link niet meer." Het beste is 'handje contantje', zegt verkeerspsycholoog Linda Steg, ook van de RUG. „Maar dat is in de praktijk lastig." In de auto's kunnen kastjes wor den geïnstalleerd, die meteen weer geven wat wordt verdiend door de file te vermijden. Dat bedrag kan dan op de rekening worden bijge schreven. „En als je kijkt naar hoe gek men in Nederland is op zegel tjes sparen, zou dat ook kunnen." Dat belonen kan werken bewijst de proef Spits Mijden die eind 2006 is gehouden op de drukke A12 tussen Zoetermeer en Gouda. Een groep van 340 automobilisten 'In een spaarzegeltjesland als Nederland kan een proef met belonen aanslaan' uit Zoetermeer kon gemiddeld vijf euro per dag verdienen als ze tij dens de spits niet op de A12 zou den rijden. In de periode vóór de beloning reed gemiddeld 40 pro cent in de ochtendspits, in de pe riode mét beloning 20 procent. Toch kleven er risico's aan een be- loonproef Wat gebeurt er als je stopt met belonen? Je kunt er de rest van de eeuw mee doorgaan, maar dat kost handenvol geld, waarbij nog moet worden afge wacht wie de rekening wil beta len. Dan is er nog de 'latente vraag', legt Schuitema uit. „Als een proef werkt en het wordt rusti ger op de weg, kan dat voor ande ren weer aanleiding zijn de auto te pakken. Dan staat het weer vast." Vervoerseconoom Erik Verhoef van de Vrije Universiteit in Am sterdam stelt dat de resultaten van de proef op de A12 niet zo maar kunnen worden vertaald naar een veel grotere in de Randstad. Een ander risico is dat automobilis ten de beloning gaan opzoeken: in de wervingsfase rijden ze expres of extra vaak in de spits om uitverko ren te worden voor de proef, om vervolgens een vette beloning op te strijken. Dat heeft dus netto geen effect. Verhoef: „Aan spook- deelnemers hebben we niets." Dan maar bestraffen? Dat is wat te kort door de bocht, zeggen deskun digen. Belonen heeft een belang rijk psychologisch effect: de be stuurder leert wat goed gedrag is. Een ander voordeel is dat belonen politiek beter ligt. Beloningsexpert Steg: „Iedereen is voor belonen, re keningrijden ligt gevoeliger. Maar ja, ook het geld voor belonen moet ergens vandaan komen." Uw woning wordt gebouwd vanuit SelektHuis vestiqing- Kiest u voor een woning van SelektHuis, dan kiest u voor kwaliteit, gemak en traditioneel bouwen. SelektHuis heeft alle aandacht voor uw specifieke wensen. Tenslotte is het uw huis dat we bouwen! Vraag de gratis catalogus aan! SelektHuis, Postbus 180, 7460 AD Rijssen, (0548) 537 555 Bezoek één •"7A°nneroanS6decemberv°n Klein Wolfslaar 16 te Bavel. I600" 20.00 uur aan de Armenweg 3 Ie Nieuwe-Tonge. ^oSnn8 '8 decembei'van 15.00 97, tuur°°n de N°°rdstraat 27 Ie Biervliet. U benl van harte welkom. Onderdeel Nieuwenhuis Groep Rijssen#Sneek*Tholen Moordrecht •Amersfoort

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11