Meningen
Vragen rond plan
belonen filemijders
Uw huis. Uw thuis. SelektHuis.
Open
Huis
Sejekt
Huis'
THOLEN
Bezoek: www.selekthuis.nl
Chavez
Chavez (2)
Natuurherstel
Kilometerheffing
Kilometerheffing (2)
WCT en WOS
Kansrijk plan minister
Eurlings heeft ook
schaduwkanten.
r K?'w i2i00 uur °°n he'
PZC Maandag 3 december 2007 1 1
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur® pzc.nl
Hierbij reageer ik op het artikel
'Hervorming Hugo Chavez maakt
van Venezuela dictatuur' PZC 1
dec.). Na het lezen hiervan kwam
onmiddellijk bij me op 'PZC
maakt van journalistiek een karika
tuur'. Bij grondige beschouwing
van de democratische rechten van
de bevolking van Venezuela, zal
men tot de conclusie komen, dat
de medezeggenschap in Venezuela
beter gewaarborgd is, dan wat wij
hier in ons o zo democratische Eu
ropa gewend zijn. De bevolking
daar weet donders goed wat er in
de kapitalistische wereld gaande
is; de rijken rijker, de armsten nog
armer. Venezuela wil een eigen po
litieke koers varen, die het omge
keerde wil bereiken, die wél per
spectief geeft aan de armen. Keer
op keer heeft de bevolking zich
daarover kunnen uitspreken, en
steunt deze koers. Chavez loopt
hiermee uiteraard niet in de pas
van de kapitalistische grootmach
ten. Om die reden mag echter jour
nalistiek niet overgaan in tenden
tieuze berichtgeving.
Ardengo Persijn
Spui 6, Axel
Chavez maakt een dictatuur van
Venezuela (PZC 1 dec.). De grond
wetswijziging in Venezuela maakt
het alleen mogelijk dat iemand
zich zo dikwijls kandidaat mag stel
len als hij/zij wil. Dat wil niet zeg
gen dat Chavez voor het leven pre
sident zal zijn. In de Europese
Unie hebben 17 van de 27 lidsta
ten, waaronder Nederland, een
grondwet waarbij een politicus
zich voor een onbepaald aantal ke
ren verkiesbaar kan stellen, voor
de functie van president, of in ge
val van een koninkrijk, van eerste
minister. De Venezolaanse grond
wet bepaalt bovendien ook dat el
ke verkozen politicus na de helft
van zijn ambtstermijn bij referen
dum kan worden afgezet. Venezue
la onder Chavez laat de Venezola-
nen nog kiezen voor de grondwet
en grondwetswijzigingen, dat kan
in Europa niet eens gezegd wor
den!
Luk Brusselaers
Hoefkensdijk 11, Kuitaart
Nog geen week geleden is het rap
port van professor Verschuuren in
Provinciale Staten gepresenteerd,
een juridisch onderzoek wat er op
grond van Europese en nationale
regelgeving aan natuurherstel rond
de Westerschelde vereist is. Die ei
sen zijn inhoudelijk van aard. Of
wel: als de natuurdoelstellingen
maar behaald worden zal het Euro
pa worst zijn of dat door ontpolde-
ring gebeurt, of op een andere ma
nier. De berichtgeving in het ope
ningsartikel in de PZC van zater
dag 1 december, 'EU eist ontpolde-
ring' lijkt dan ook nogal op stem
mingmakerij op een ongelukkig
moment. In de citaten uit de brief
uit Brussel komt het woord ontpol-
dering niet voor en de eindconclu
sie, dat ontpoldering 'dus' moet, is
nergens onderbouwd. Alternatie
ven zijn daarom nog steeds moge
lijk. En als de provincie de vele
constructieve ideeën die eerder
zijn ontwikkeld en sindsdien nog
steeds worden aangedragen, posi
tief en creatief had benaderd, zou
het vereiste natuurherstel waar
schijnlijk al een eind op streek
zijn.
Leo van der Vliet
Sint Janstraat 31, Middelburg
In de PZC van 30 november staat
een artikel 'beschouw krimp als
kans'. Ik ben benieuwd welke kan
sen. Temeer omdat we een dag la
ter lezen dat de kilometerheffing
landelijk ingevoerd gaat worden
Dit is de genadeklap die zeker
West-Zeeuws-Vlaanderen om de
oren krijgt. Je jaagt jezelf op hoge
kosten als je nu gaat wonen in het
westen terwijl je werkt in Terneu-
zen; 60 kilometer heen en weer
van je werk keer de 14 cent waar
over gesproken wordt is bij 210
werkdagen 1764 euro per jaar, mi
nus de wegenbelasting. Vooral de
overheid zorgt dat je steeds verder
moet reizen. Neem de belasting
dienst: eergisteren werkte je in
Oostburg, gisteren in Terneuzen,
vandaag in Goes en morgen in Bre
da. Ik verwacht niet dat je straks
vanuit elk dorp binnen 40 minu
ten in Terneuzen kunt zijn met
het openbaar vervoer. Het geld
van de kilometerheffing zal wel
weer naar de Randstad gaan. Voor
deel is wel dat de Westerschelde-
tunnel in 2011 tolvrij wordt. Want
én per kilometer én tol betalen is
in strijd met de afspraken.
Kees Foks
Herenweg 30, Aardenburg
Vanaf 2011 invoering van kilome
terheffing (PZC, 1 decTerwijl
technisch gezien rekeningrijden
nauwelijks een probleem meer is,
is er nog heel weinig gekeken naar
de gebruiker. Je krijgt een kastje in
je auto ter grootte van een sigaret
tenpakje. Maar wat dan? Wil je di
rect betalen met een chipcard
(remmend) of op rekening (bevor
derend)? Wil je dat er alleen maar
kilometers worden betaald? Of wil
je ook bij parkeren niet meer naar
de automaat lopen? Wil je tijdig
file-informatie of omzeil je ze toch
wel? Wil je het goedkoopste tra
ject weten, of betaalt je baas toch
alles? Krijgen we in de winkel bij
de boodschappen nog steeds airmi-
les of worden het nu gewone kilo
meters? Over deze en nog veel
meer keuzemogelijkheden die het
kastje met zich meebrengt bestaat
geen duidelijkheid. Waar blijft het
gedegen onderzoek?
Rein Scheele
Energiestraat 11, Terneuzen
In de strijd over het al dan niet
ontpolderen en de bouw van een
WCT doe ik de volgende sugges
tie. Bouw naast de WCT een
WOS, een Westerschelde Overlaad
Station. Hier worden de container
schepen met meer dan 10.000 con
tainers, overgeladen op kleinere
containerschepen, die zonder ver
diepen van de Westerschelde Ant
werpen kunnen bereiken.De extra
kosten voor dit overladen zijn ge
ring en vallen in het niet tegen
over de miljardeninvestering voor
ontpolderen en verdiepen van de
Westerschelde. De Mammoet con
tainerschepen worden natuurlijk
in Vlissingen weer volgeladen en
zijn sneller op de terugreis dan bij
doorvaren naar Antwerpen het ge
val zou zijn.
A. Lafeber
Sleedoornlaan 3, Burgh-Haamstede
door Rudi Buis
Er verschijnt een frons op het
voorhoofd van Luc Visser uit Dor
drecht. Zou hij de auto in de och
tend- en avondspits laten staan,
als hij daarvoor per dag vijf of tien
euro in handen krijgt? „Het is al
snel honderd euro in de maand",
zegt hij bij een benzinepomp
langs de A13 tussen Rotterdam en
Den Haag. „Maar dan moet ik wel
met mijn baas afspraken maken
om vroeger of later te beginnen.
Of mezelf kwellen door de trein te
pakken." En toch, zegt hij, dat be
drag is 'wel lekker'.
Automobilisten belonen die de
spits mijden: minister Eurlings
van Verkeer wil de files onder
meer te lijf gaan met een beloon-
proef in de Randstad, zo maakte
hij vrijdag bekend. De proef dient
als opmaat voor de invoering van
de landelijke kilometerheffing. Hij
krijgt steun van de regeringspar
tijen CDA en Christenunie. Die
zien het wel zitten om bestuur
ders die helpen de files te bekor
ten een extraatje te geven. De
PvdA is sceptisch. „Het is maar de
vraag of zo'n proef werkt en bo
vendien is het oneerlijk tegenover
mensen die nu al de auto laten
staan", zegt Kamerlid Lia Roefs.
Geld in het handje, sparen voor
een iPod of ander luxe cadeau:
hoe goed werkt belonen in het ver
keer? „Het werkt alleen als je belo
nen direct koppelt aan goed ge
drag", zegt omgevings- en verkeers-
psycholoog Geertje Schuitema,
werkzaam bij de Rijksuniversiteit
Groningen (RUG). „Het is als met
een hond: je moet de beloning
snel laten volgen op goed gedrag,
anders leg je de link niet meer."
Het beste is 'handje contantje',
zegt verkeerspsycholoog Linda
Steg, ook van de RUG. „Maar dat
is in de praktijk lastig."
In de auto's kunnen kastjes wor
den geïnstalleerd, die meteen weer
geven wat wordt verdiend door de
file te vermijden. Dat bedrag kan
dan op de rekening worden bijge
schreven. „En als je kijkt naar hoe
gek men in Nederland is op zegel
tjes sparen, zou dat ook kunnen."
Dat belonen kan werken bewijst
de proef Spits Mijden die eind
2006 is gehouden op de drukke
A12 tussen Zoetermeer en Gouda.
Een groep van 340 automobilisten
'In een spaarzegeltjesland als
Nederland kan een proef
met belonen aanslaan'
uit Zoetermeer kon gemiddeld vijf
euro per dag verdienen als ze tij
dens de spits niet op de A12 zou
den rijden. In de periode vóór de
beloning reed gemiddeld 40 pro
cent in de ochtendspits, in de pe
riode mét beloning 20 procent.
Toch kleven er risico's aan een be-
loonproef Wat gebeurt er als je
stopt met belonen? Je kunt er de
rest van de eeuw mee doorgaan,
maar dat kost handenvol geld,
waarbij nog moet worden afge
wacht wie de rekening wil beta
len. Dan is er nog de 'latente
vraag', legt Schuitema uit. „Als
een proef werkt en het wordt rusti
ger op de weg, kan dat voor ande
ren weer aanleiding zijn de auto te
pakken. Dan staat het weer vast."
Vervoerseconoom Erik Verhoef
van de Vrije Universiteit in Am
sterdam stelt dat de resultaten van
de proef op de A12 niet zo maar
kunnen worden vertaald naar een
veel grotere in de Randstad.
Een ander risico is dat automobilis
ten de beloning gaan opzoeken: in
de wervingsfase rijden ze expres of
extra vaak in de spits om uitverko
ren te worden voor de proef, om
vervolgens een vette beloning op
te strijken. Dat heeft dus netto
geen effect. Verhoef: „Aan spook-
deelnemers hebben we niets."
Dan maar bestraffen? Dat is wat te
kort door de bocht, zeggen deskun
digen. Belonen heeft een belang
rijk psychologisch effect: de be
stuurder leert wat goed gedrag is.
Een ander voordeel is dat belonen
politiek beter ligt. Beloningsexpert
Steg: „Iedereen is voor belonen, re
keningrijden ligt gevoeliger. Maar
ja, ook het geld voor belonen
moet ergens vandaan komen."
Uw woning wordt
gebouwd vanuit
SelektHuis vestiqing-
Kiest u voor een woning van SelektHuis,
dan kiest u voor kwaliteit, gemak en
traditioneel bouwen. SelektHuis heeft alle
aandacht voor uw specifieke wensen.
Tenslotte is het uw huis dat we bouwen!
Vraag de gratis catalogus aan!
SelektHuis, Postbus 180, 7460 AD Rijssen, (0548) 537 555
Bezoek één
•"7A°nneroanS6decemberv°n
Klein Wolfslaar 16 te Bavel.
I600" 20.00 uur aan de
Armenweg 3 Ie Nieuwe-Tonge.
^oSnn8 '8 decembei'van 15.00
97, tuur°°n de N°°rdstraat
27 Ie Biervliet.
U benl van harte welkom.
Onderdeel Nieuwenhuis Groep
Rijssen#Sneek*Tholen
Moordrecht •Amersfoort