Maandag, (ont)polderdag Hoofdrolspelers in Kamerdebat r- v2 „Als ik op die dijk sta en uitkijk over de Hedwigepolder, dan denk ik: Dat gaan we dus gewoon niet doen." Gerda Verburg (CDA), minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Net als de overige kabinetsleden die verant woordelijk zijn voor de Scheldeverdragen - staatssecretaris Tineke Huizinga (CU, wa ter) en minister Maxime Verhagen (Buiten landse Zaken) - stemde ze vorig jaar vóór de motie Van der Staaij, waarin gedwon Kees van der Staaij, Kamerlid voor de SGP. Hij is naamgever van de door een ruime meerderheid van de Kamer gesteun tl. Verdieping en natuurherstel Westerschelde sinds 2001 i Zaterdag 1 december 2007 PZC Kamer en kabinet stevenen af op een harde botsing over ontpoldering in Zeeland. Maandag staat het debat over de Scheldeverdragen op het programma. Een Kamermeerderheid wil die alleen goedkeuren als de regering garandeert dat het niet uitloopt op gedwongen ontpoldering. Wie doorbreekt de patstelling? door Ernst Jan Rozendaal Hoofdschuddend loopt Paul de Krom door de gangen van de Tweede Kamer. „Dat gaat straks helemaal mis." Het WD-Kamerlid maakt zich grote zorgen over het debat, aanstaan de maandag, over de Scheldeverdragen die zijn gesloten met Vlaanderen. Nederland kan zich niet veroorloven die niet goed te keuren. Maar in één ervan is ook de ontpoldering geregeld van de Oost-Zeeuws-Vlaamse Hedwigepolder en de uitbreiding - door ontpoldering - van het West-Zeeuws-Viaarnse natuurgebied 't Zwin. Het zint De Krom niet dat goede landbouwgrond wordt teruggegeven aan de zee. „Als ik op die dijk sta en uitkijk over de Hedwigepolder, dan denk ik: Dat gaan we dus gewoon niet doen." Als de eigenaren hun grond kwijt wilden, had het anders gelegen, maar ze weigeren te verkopen. Een meerderheid van de Ka mer heeft reeds uitgesproken dat ontpolde ring niet mag worden afgedwongen. En dus staat de goedkeuring van de Schelde verdragen op het spel. In een brief heeft het kabinet de Kamer gewaarschuwd voor de gevolgen: „Indien de verdragen onver hoopt niet in werking zouden kunnen tre den, zal de relatie met Vlaanderen en Bel gië zeer verslechteren." Dat is dus wat er mis kan gaan. Twee jaar geleden zijn de Scheldeverdra gen in Middelburg ondertekend. Er lijkt dan nog weinig aan de hand. Alle betrok ken partijen profiteren immers van de overeenkomst. Vlaanderen krijgt de vurig gewenste derde verdieping van de Wester- schelde, waardoor de steeds grotere contai nerschepen Antwerpen kunnen blijven be reiken. In ruil daarvoor krijgt Zeeland 200 miljoen euro voor natuur en 100 miljoen euro voor wegen. De natuur rond de Wes- terschelde, die de afgelopen vijftig jaar ach teruit is gehold, krijgt een fikse opknap beurt, tot genoegen van de milieu-organi saties. Ook de landbouworganisatie ZLTO stemt in, vanwege de afgesproken compen satie voor getroffen boeren. Alleen de Tweede Kamer lijkt niet over tuigd. SGP-Kamerlid Van der Staaij herin nert aan een in 1998 aangenomen motie van zijn voorganger Van den Berg, waarin ontpoldering ten behoeve van natuur wordt afgewezen. Ook het CDA heeft twij fels. Maar, is dan nog de redenering, moe ten wij in Den Haag tegenhouden wat Zee land zelf wil? De provincie heeft namelijk de regie op zich genomen voor de uitvoering van de natuurprojecten. In totaal gaat het om 600 hectare. De helft daarvan - Hedwigepolder en 't Zwin - is al aangewezen in de verdra gen, het provinciebestuur gaat op zoek naar de rest. Bij het besluit om mee te wer ken overwegen Provinciale Staten onder meer dat ontpoldering in Zeeland op weer stand stuit 'en in het algemeen als onge wenst wordt ervaren, doch onvermijdelijk is'. Vrijwillige medewerking van grondeige naren is het uitgangspunt. Als in maart 2006 vijf polders worden aan- De regering heeft de rijksprojectenprocedu- re in werking gesteld. In het uiterste geval kan de benodigde grond daardoor worden onteigend. Tot grote woede van Veerman blokkeert de Kamer die mogelijkheid met een door Van der Staaij ingediende motie. Zeeland stelt de commissie Maljers in, die op zoek gaat naar alternatieven voor ont poldering. Voor de vijf polders in het mid dengebied, tussen Vlissingen en Saeftinge, zijn die er wel, voor de Hedwige en 't Zwin blijken die uiteindelijk niet te be staan, zoals onlangs nog eens is bevestigd door de Tilburgse professor Jonathan Ver- schuuren. Kabinet en Kamer hebben inmiddels de hakken diep in het zand gezet. De regering denkt er niet over terug te gaan naar Vlaan deren om over het onderdeel natuurher- gewezen in Zeeuws-Vlaanderen en op Zuid-Beveland zijn de poppen aan het dan sen. De Zeeuwse boeren komen massaal in verzet. Ook de ZLTO krabbelt daardoor te rug. Een meerderheid van de Kamer (SGP, Christenunie, CDA, WD en later ook SP) eist van minister Veerman dat ontpolde ring alleen mag plaatsvinden als grondeige naren hun land vrijwillig afstaan. De minister belooft dat hij opnieuw met de Kamer zal overleggen wanneer zou blij ken dat dat niet lukt. Een halfjaar later is het zo ver. Het Zeeuwse provinciebestuur concludeert dat beter naar alternatieven kan worden gezocht voor de vijf aangewe zen polders in het middengebied van de Westerschelde. Ook zit er geen schot in de aankoop van de Hedwigepolder en het aan gewezen gedeelte van 't Zwin. stel in de Scheldeverdragen nieuwe afspra ken te maken. Dan staat Balkenende voor gek. Bovendien heeft Vlaanderen geen belang bij een aanpassing van de verdragen. Voor de natuurbeweging is dat vrijwel zeker aan leiding een procedure te beginnen bij de Raad van State, waardoor de verdieping van de Westerschelde flinke vertraging kan oplopen. En dan dreigt nog het gevaar dat de Europese Commissie Nederland op nieuw in gebreke stelt. Dat is na de tweede verdieping al gebeurd, maar mede door de natuurafspraken in de Scheldeverdragen zette Europa de procedure toen niet door. De Kamer wil evenmin bewegen. In de Scheldeverdragen is een artikel opgeno men dat wijzigingen mogelijk maakt, maar dat treedt pas in werking na goedkeuring van het verdrag. En vanaf het ogenblik dat de verdragen zijn geratificeerd, is de Ka mer zijn machtsmiddel kwijt. Wat zijn nog de opties? Kamermoties kan het kabinet naast zich neerleggen. De vraag is dan welke consequenties dat heeft. Gaat de Kamer een minister wegstu ren vanwege een lapje landbouwgrond in Zeeuws-Vlaanderen? Aangezien het Schel- deverdrag de status heeft van wet, is ook een amendement mogelijk. Amendemen ten mag het kabinet niet negeren. Daarvoor is wel de steun van het CDA no dig en het is al heel wat dat deze partij be stand lijkt tegen de druk van het kabinet om de Scheldeverdragen ongewijzigd goed te keuren. Dat de grootste regeringspartij vervolgens een amendement steunt dat de eigen minister-president en de eigen minis ters Verburg (Landbouw en Milieu) en Verhagen (Buitenlandse Zaken) vernedert, is wat te veel gevraagd. Afgelopen week is koortsachtig naar een uitweg gezocht. Dat zou een juridisch kei harde toezegging moeten zijn dat goedkeu ring van de Scheldeverdragen nooit kan lei den tot gedwongen ontpoldering. In op dracht van de Kamer onderzoekt een advo caat deze uitzonderlijke oplossing. Zelfs GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duy- vendak, voorstander van ontpoldering en bepaald geen fan van het kabinet, is ver baasd over de loop die de gebeurtenissen hebben genomen. Hij sluit niet uit dat het debat maandag nog niet wordt afgerond, om te voorkomen dat er aan het eind van de middag moties of amendementen lig gen waarbij maar één conclusie past: dat het inderdaad is misgegaan. „Onbegrijpelijk", zegt Duyvendak, „dat ze het zo ver hebben laten komen." met medewerking van Rinus Antonisse) ■I «SCHiii Gerda Verburg gen ontpoldering wordt afgewezen. Maar bewindspersonen hebben een andere ver antwoordelijkheid dat Kamerleden. Ver burg houdt tot dusver interviews over de ontpoldering af, omdat het een heikel on derwerp is waarover elk woord fout kan vallen. Toch is zij tot nu toe het duidelijkst geweest over de mogelijkheid dat de rege ring de Hedwigepolder gaat onteigenen. Ze suggereerde het tot twee keer toe in een brief aan de Kamer, waarbij ze één keer (zonder zijn naam te noemen) de Bel gische eigenaar Gery De Cloedt als specu lant wegzette. Dat herhaalde ze in een Ka merdebat over Europese natuurregels. Als ze gelijk heeft, is De Cloedt wel wat laat met cashen. Het lijkt erop dat hij zijn grond niet vasthoudt om een hogere prijs te bedingen. de motie tegen gedwongen ontpoldering. Bij het bezoek van de Kamerleden aan de Hedwigepolder, in september, werd hij als een volksheld ontvangen. Over zijn inzet maandag is hij duidelijk als altijd. „Wat zijn de marges als je niet de Scheldeverdra gen wilt ophouden maar ook geen ope ning wil bieden om te ontpolderen of te onteigenen? De verdieping of het verdrag *«adStB' mjBÈÈÈÊBÊF/i Kees van der Staaij Nederland en Vlaanderen In het memorandum van Vlissingen leggen stellen de langetermijnvisie Nederland en Vlaanderen vast dat er een voor het Scheldebekken vast, ontwikkelingsschets komt met maatregelen met het streefbeeld voor 2030. voor de periode tot 2010 Akkoord Nederlandse en Vlaamse regeringen over ontwikkelingsschets met een derde verdieping en natuurher stel door aanleg 600 ha. getijdennatuur. Zeeland en minister Veerman tekenen overeen- Startnotitie derde komst; de provincie zorgt voor 600 ha. getijdenna- verdieping verschijnt, tuur (waarvan 300 ha. in de Hedwige- en Noord- verdieping moet eind Prosperpolder en uitbreiding van het Zwin). 2007 beginnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 32