Mercedes als een brandkast
Alles wat wielen heeft, is
welkom op tuningbeurs
OAutoTrack.nl
Mitsubishi gooit saaie jas
nu eindelijk van zich af
Gloednieuwe auto's
mét korting
én direct leverbaar!
De nieuwe Tiguan,
nu te bewonderen
bij ons in de showroom!
PZC Vrijdag 30 november 2007 1 5
De gepantserde Mercedes wordt blootgesteld aan de flambeerproef (grote foto). Aan de assemblage van de bevei
ligde auto's komt geen robot te pas, alles wordt met de hand ingebouwd, (foto's rechts). foto CPD
De beveiligde auto's voor
koningshuizen en oliesjeiks
komen meestal van
Mercedes, marktleider op
dit gebied. In Sindelfingen
worden ze tegenwoordig in
ploegendienst gebouwd.
door Rien van der Steen
De grote Mercedesen
die gebouwd worden
voor koningshuizen,
presidenten en ster
ren worden in elkaar
gezet door Mercedes Guard in het
Duitse Sindelfingen. Er komt geen
robot aan te pas. De stalen platen,
de aramide beveiligingspanelen,
de meer dan 5 centimeter dikke
ruiten en de aangepaste remmen
en ophanging worden allemaal
met de hand ingebouwd.
Er wordt tegenwoordig in twee
ploegen gewerkt vanwege de hoe
veelheid pantserbakken die er be
steld worden. Maar praten over
productieaantallen, doen ze niet
bij Mercedes. Dat is bedrijfsge
heim. De bepantserde Mercedesen
worden al tachtig jaar gemaakt,
maar de afdeling Guard kreeg het
pas echt druk nadat in 1976 de
Duitse werkgeversvoorzitter
Schleyer vermoord werd. Ook Au
di en BMW begonnen met de
bouw van pantserbakken met
vuistdikke ruiten waar je amper
doorheen kon kijken. Het enorme
gewicht maakte normaal rijden
bijna onmogelijk.
De techniek maakte sindsdien gro
te sprongen. De beveiligde auto's
zijn nog altijd loodzwaar, maar ac
celereren snel. Ze gebruiken min
stens een achtcilinder en hier en
daar een twaalfpitter.
Een Mercedes Guard is bestand te
gen kogels uit een Magnum .44,
handgranaten, vuur en een gasaan
val. De Duitse overheid onder
werpt de auto aan allerlei schiet
proeven voordat er een certificaat
afgegeven wordt. Waar gewone zij
ruiten elektrisch sluiten, is er voor
de gewichtige pantserexemplaren
een hydraulisch open- en dichtsys-
teem nodig. Hoewel de uitrusting
de auto's minstens 1.500 kilo
zwaarder maakt, moet hij toch
comfortabel blijven rijden. Door
het bepantserde dak komt het
zwaartepunt hoger te liggen, maar
twee grote remklauwen in plaats
van één op de vooras doen de au
to toch op tijd stilstaan.
Mercedes test de auto's op de
Grossglockner Hochstrasse, de
hoogste weg van Oostenrijk, en in
Lapland en Arizona. Ze staan op
Michelin-banden, die de de auto
gewoon een tijdje laten doorrijden
als ze kapotgeschoten worden.
Wordt er met traangas gegooid,
dan sluiten alle ventilatieopenin
gen en kan een tank met lucht mi
nutenlang voor overdruk in de ca
bine zorgen, zodat de inzittenden
kunnen blijven ademhalen. Auto
matische brandblussers zijn er
ook. De brandstoftank zit binnen
de bepantsering van de auto en is
zelfdichtend.
Een Mercedes Guard op basis van
S-, E- of G-Klasse kost minstens
een miljoen euro. Bij allemaal valt
het loodzware portier op en de zij
ruiten kunnen maar een paar cen
timeter open. Ze rijden zwaar. En
oneconomisch: één op vier is heel
gewoon. Zodra je remt, merk je
hoe veel gewicht de auto heeft. In
de bocht helt de carrosserie niet.
Al rijdt een gewone Mercedes veel
lekkerder, het is toch knap gedaan.
De grootste klassieker- en tu
ningbeurs van de wereld,
die in het Duitse Essen, be
staat 40 jaar. Vanaf 1 december
(morgen) kan het in het Messe-
complex niet gek genoeg. Als het
maar wielen heeft. De giga-motor-
show van Essen staat voor een jubi
leum. Tot en met 9 december
staan de Messe-hallen voor de
40ste keer bol van de klassieke
voertuigen en tuningbedrijven. In
acht grote hallen draait het om tu-
ningonderdelen. Drie hallen staan
vol met antieke auto's en er is spe
ciale aandacht voor 80 jaar Mille
Miglia, de beroemde lange afstands
race die sinds 1927 in Italië gehou
den wordt. Tevens bolides uit het
begin van de vorige eeuw, verba
zende designstudies, trekkers en
trucks en andere curieuze mobiele
bedenksels uit de hele wereld.
SI
De Motor Show Essen is dagelijks
open van 10.00 uur tot 18.00 uur,
in de weekeinden van 09.00 uur tot
18.00 uur. De Duitsers vragen 16
euro voor een entreebewijs. Tussen
15.00 uur en 18.00 uur wordt op
werkdagen een bedrag van 10 euro
gevraagd. De Messe in Essen is te
bereiken vanaf Arnhem via de A3
en de A52 richting Essen. Vanuit
Venlo gaat het over de A40 en de
A3 naar Breitscheid en dan de A52.
Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op...
Veel Mitsubishi-rijders stap
ten de laatste jaren over
naar een ander merk. Er
kwam maar geen nieuwe Carisma,
noch een opvolger voor de Lancer.
Een merk met pijn dus. Maar Ja
panners zijn volhouders. De lan
dingsbaan is nu vrij voor de nieu
we Lancer, een sedan en dus bij
voorbaat lastig te verkopen in Ne
derland. Toch denkt de Nederland
se importeur er in 2008 minstens
800 af te kunnen zetten. Eigenlijk
is dat weinig, want de Lancer ziet
er knap uit, heeft een hoop ruimte
en voortreffelijke rijeigenschap-
pen. En een heel mooie prijs.
Het design heeft schaamteloze Al
fa-trekken. De neus heeft veel van
Volvo, maar om met zijn positie te
beginnen: de Lancer is ruimer dan
een Volvo S40 en wat korter dan
een Alfa t59. Mitsubishi wil met
dit model de wereld over, wetend
dat je met zo'n sedan niet ieder
een tevreden kunt stellen. De Lan
cer staat op het (Outlander-)plat-
form dat Chrysler/Dodge in de VS
ook gebruikt en de 2.0 140 pk tur
bodiesel komt van VW. Niet heel
stil, wel sterk. In 2009 monteert
Mitsubishi voortaan een eigen r.8
diesel. De serie begint nu met een
benzine 1.5/109 pk en een 1.8/143
pk. Naast de viertraps automaat of
zesversnellingsbak is er een zes-
traps cvt-automaat. Er staat voor
juli volgend jaar een woeste Lan
cer Evolution met 295 pk op stapel
en kort daarna ook nog een 240
pk sterke Lancer Ralliart.
Elke Lancer heeft elektronische sta
biliteit, zeven airbags (inclusief
een voor de knieën van de bestuur
der), tractiecontrole, airco, in hoog
te verstelbare bestuurdersstoel,
elektrisch verstelbare buitenspie
gels en zijruiten, snelheidsafhanke
lijke ruitenwissers, centrale ver
grendeling met afstandsbediening
en een radio/cd/mp3-speler.
Celimiteerde uitvoering
van hybride Toyota Prius
In 1997 kwam Toyota in Japan met
de eerste generatie van de hybride
Prius. Nu, tien jaar later, komt er
een gelimiteerde uitvoering van de
Prius 10th Anniversary, uitgevoerd
met lederen bekleding en stoelver-
warming. De auto kost 25.990 eu
ro, inclusief bpm-korting.
Ferrari Club toont zestig
diverse typen op beurs
Voor liefhebbers van klassieke au
to's is in het tweede weekeinde
van januari in Maastricht de ge
combineerde beurs InterClassics
8c TopMobiel. Ferrari Club Neder
land staat er stil bij de 60-jarige his
torie van het merk en toont zestig
verschillende typen. De beurs in
het Mecc is vrijdag 11 januari open
van 14.00 tot 21.00 uur en op 12 en
13 januari van 10.00 tot 18.00 uur.
De nieuwe Lancer van Mitsubishi
heeft designtrekjes van verschillen
de andere merken. foto GPD
De kleine Beat komt eraan, foto GPD
Chevrolet neemt de
kleine Beat in productie
Chevrolet neemt de kleine Beat in
productie. De auto stond als stu
diemodel op veel shows en kreeg
op internet veel bijval. Hij komt
als driedeurs hatchback en wordt
wereldwijd verkocht. De productie
in Zuid-Korea begint medio 2009.
3 POPPE wie anders
utopoppe.nl
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
Vlissingen
Tel. (0118) 424000