Mercedes als een brandkast Alles wat wielen heeft, is welkom op tuningbeurs OAutoTrack.nl Mitsubishi gooit saaie jas nu eindelijk van zich af Gloednieuwe auto's mét korting én direct leverbaar! De nieuwe Tiguan, nu te bewonderen bij ons in de showroom! PZC Vrijdag 30 november 2007 1 5 De gepantserde Mercedes wordt blootgesteld aan de flambeerproef (grote foto). Aan de assemblage van de bevei ligde auto's komt geen robot te pas, alles wordt met de hand ingebouwd, (foto's rechts). foto CPD De beveiligde auto's voor koningshuizen en oliesjeiks komen meestal van Mercedes, marktleider op dit gebied. In Sindelfingen worden ze tegenwoordig in ploegendienst gebouwd. door Rien van der Steen De grote Mercedesen die gebouwd worden voor koningshuizen, presidenten en ster ren worden in elkaar gezet door Mercedes Guard in het Duitse Sindelfingen. Er komt geen robot aan te pas. De stalen platen, de aramide beveiligingspanelen, de meer dan 5 centimeter dikke ruiten en de aangepaste remmen en ophanging worden allemaal met de hand ingebouwd. Er wordt tegenwoordig in twee ploegen gewerkt vanwege de hoe veelheid pantserbakken die er be steld worden. Maar praten over productieaantallen, doen ze niet bij Mercedes. Dat is bedrijfsge heim. De bepantserde Mercedesen worden al tachtig jaar gemaakt, maar de afdeling Guard kreeg het pas echt druk nadat in 1976 de Duitse werkgeversvoorzitter Schleyer vermoord werd. Ook Au di en BMW begonnen met de bouw van pantserbakken met vuistdikke ruiten waar je amper doorheen kon kijken. Het enorme gewicht maakte normaal rijden bijna onmogelijk. De techniek maakte sindsdien gro te sprongen. De beveiligde auto's zijn nog altijd loodzwaar, maar ac celereren snel. Ze gebruiken min stens een achtcilinder en hier en daar een twaalfpitter. Een Mercedes Guard is bestand te gen kogels uit een Magnum .44, handgranaten, vuur en een gasaan val. De Duitse overheid onder werpt de auto aan allerlei schiet proeven voordat er een certificaat afgegeven wordt. Waar gewone zij ruiten elektrisch sluiten, is er voor de gewichtige pantserexemplaren een hydraulisch open- en dichtsys- teem nodig. Hoewel de uitrusting de auto's minstens 1.500 kilo zwaarder maakt, moet hij toch comfortabel blijven rijden. Door het bepantserde dak komt het zwaartepunt hoger te liggen, maar twee grote remklauwen in plaats van één op de vooras doen de au to toch op tijd stilstaan. Mercedes test de auto's op de Grossglockner Hochstrasse, de hoogste weg van Oostenrijk, en in Lapland en Arizona. Ze staan op Michelin-banden, die de de auto gewoon een tijdje laten doorrijden als ze kapotgeschoten worden. Wordt er met traangas gegooid, dan sluiten alle ventilatieopenin gen en kan een tank met lucht mi nutenlang voor overdruk in de ca bine zorgen, zodat de inzittenden kunnen blijven ademhalen. Auto matische brandblussers zijn er ook. De brandstoftank zit binnen de bepantsering van de auto en is zelfdichtend. Een Mercedes Guard op basis van S-, E- of G-Klasse kost minstens een miljoen euro. Bij allemaal valt het loodzware portier op en de zij ruiten kunnen maar een paar cen timeter open. Ze rijden zwaar. En oneconomisch: één op vier is heel gewoon. Zodra je remt, merk je hoe veel gewicht de auto heeft. In de bocht helt de carrosserie niet. Al rijdt een gewone Mercedes veel lekkerder, het is toch knap gedaan. De grootste klassieker- en tu ningbeurs van de wereld, die in het Duitse Essen, be staat 40 jaar. Vanaf 1 december (morgen) kan het in het Messe- complex niet gek genoeg. Als het maar wielen heeft. De giga-motor- show van Essen staat voor een jubi leum. Tot en met 9 december staan de Messe-hallen voor de 40ste keer bol van de klassieke voertuigen en tuningbedrijven. In acht grote hallen draait het om tu- ningonderdelen. Drie hallen staan vol met antieke auto's en er is spe ciale aandacht voor 80 jaar Mille Miglia, de beroemde lange afstands race die sinds 1927 in Italië gehou den wordt. Tevens bolides uit het begin van de vorige eeuw, verba zende designstudies, trekkers en trucks en andere curieuze mobiele bedenksels uit de hele wereld. SI De Motor Show Essen is dagelijks open van 10.00 uur tot 18.00 uur, in de weekeinden van 09.00 uur tot 18.00 uur. De Duitsers vragen 16 euro voor een entreebewijs. Tussen 15.00 uur en 18.00 uur wordt op werkdagen een bedrag van 10 euro gevraagd. De Messe in Essen is te bereiken vanaf Arnhem via de A3 en de A52 richting Essen. Vanuit Venlo gaat het over de A40 en de A3 naar Breitscheid en dan de A52. Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op... Veel Mitsubishi-rijders stap ten de laatste jaren over naar een ander merk. Er kwam maar geen nieuwe Carisma, noch een opvolger voor de Lancer. Een merk met pijn dus. Maar Ja panners zijn volhouders. De lan dingsbaan is nu vrij voor de nieu we Lancer, een sedan en dus bij voorbaat lastig te verkopen in Ne derland. Toch denkt de Nederland se importeur er in 2008 minstens 800 af te kunnen zetten. Eigenlijk is dat weinig, want de Lancer ziet er knap uit, heeft een hoop ruimte en voortreffelijke rijeigenschap- pen. En een heel mooie prijs. Het design heeft schaamteloze Al fa-trekken. De neus heeft veel van Volvo, maar om met zijn positie te beginnen: de Lancer is ruimer dan een Volvo S40 en wat korter dan een Alfa t59. Mitsubishi wil met dit model de wereld over, wetend dat je met zo'n sedan niet ieder een tevreden kunt stellen. De Lan cer staat op het (Outlander-)plat- form dat Chrysler/Dodge in de VS ook gebruikt en de 2.0 140 pk tur bodiesel komt van VW. Niet heel stil, wel sterk. In 2009 monteert Mitsubishi voortaan een eigen r.8 diesel. De serie begint nu met een benzine 1.5/109 pk en een 1.8/143 pk. Naast de viertraps automaat of zesversnellingsbak is er een zes- traps cvt-automaat. Er staat voor juli volgend jaar een woeste Lan cer Evolution met 295 pk op stapel en kort daarna ook nog een 240 pk sterke Lancer Ralliart. Elke Lancer heeft elektronische sta biliteit, zeven airbags (inclusief een voor de knieën van de bestuur der), tractiecontrole, airco, in hoog te verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare buitenspie gels en zijruiten, snelheidsafhanke lijke ruitenwissers, centrale ver grendeling met afstandsbediening en een radio/cd/mp3-speler. Celimiteerde uitvoering van hybride Toyota Prius In 1997 kwam Toyota in Japan met de eerste generatie van de hybride Prius. Nu, tien jaar later, komt er een gelimiteerde uitvoering van de Prius 10th Anniversary, uitgevoerd met lederen bekleding en stoelver- warming. De auto kost 25.990 eu ro, inclusief bpm-korting. Ferrari Club toont zestig diverse typen op beurs Voor liefhebbers van klassieke au to's is in het tweede weekeinde van januari in Maastricht de ge combineerde beurs InterClassics 8c TopMobiel. Ferrari Club Neder land staat er stil bij de 60-jarige his torie van het merk en toont zestig verschillende typen. De beurs in het Mecc is vrijdag 11 januari open van 14.00 tot 21.00 uur en op 12 en 13 januari van 10.00 tot 18.00 uur. De nieuwe Lancer van Mitsubishi heeft designtrekjes van verschillen de andere merken. foto GPD De kleine Beat komt eraan, foto GPD Chevrolet neemt de kleine Beat in productie Chevrolet neemt de kleine Beat in productie. De auto stond als stu diemodel op veel shows en kreeg op internet veel bijval. Hij komt als driedeurs hatchback en wordt wereldwijd verkocht. De productie in Zuid-Korea begint medio 2009. 3 POPPE wie anders utopoppe.nl Temeuzen Tel. (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100 Vlissingen Tel. (0118) 424000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15