Binnenkort in ons theater.
De nieuwe C-Klasse Estate, www.c-foryourself.nl
PZC Vrijdag 30 november 2007 1 1
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Nederlandse Taalunie
Het deed me genoegen in onze
krant te lezen dat ook de Neder
landse Taalunie zich gaat be
moeien met de Verengelsing van
de Nederlandse taal (PZC, 5-11).
Wij hier in Zeeland doen terecht
ons best om dialect te behouden.
Maar we stellen 'Nursery Partio-
ners' aan in plaats van verpleeg
kundigen met extra bevoegdheid.
De GGD Zeeland gaat 'spraak en
taal meetings' houden; in plaats
van bijeenkomsten. Het NK drie
banden biljarten heet voortaan de
Masters. We hebben een taskforce
jeugdwerkeloosheid, in plaats van
een taakgroep. Heel Nederland
spreekt over Make a difference day.
Alle commentatoren spreken
steeds over impact, in plaats van
invloed. Onze target is profit, waar
om niet ons doel is winstmaken?
Elke uitverkoop is sale, een voet
baller geeft geen voorzet meer
maar een assist. Kids, items, spots.
Redacteuren, journalisten en ver
slaggevers van radio en tv, geef het
goede voorbeeld.
J. van Gent
Boulevard de Ruyter 112, Vlissingen
Krokodillentranen
In het artikel Zeeuws-Vlaamse ac
tie tegen IND van 22 november be
klaagt burgemeester Mulder van
Hulst zich over het gebrekkige
openbare vervoer. Buitenlandse
Zeeuws-Vlamingen moeten een
hele dag vrij nemen om een
sticker in hun paspoort te kunnen
krijgen. Hij vergeet daarbij dat B
en W van Hulst zelf de oorzaak is
van dit gebrekkige openbare ver
voer, doordat het de voorkeur
geeft aan een kostbaar statussym
bool, de jachthaven in het plan
Perkpolder, boven een goede ver
binding naar de overkant. Liever
worden kapitaalkrachtige buiten
landers in de watten gelegd met
ligplaatsen voor hun bootjes, dan
dat de autoloze reizigers met open
baar vervoer goedkope en korte
reistijden, rechtstreeks naar de
overkant kunnen maken. Jaren
lang en nog steeds iedere mogelijk
heid tot kritiek op hun handelen
onmogelijk maakt.
A. Broekmans
Wilhelminalaan 21, Hulst
Openbaar vervoer
Connexxion en Veolia hebben een
andere dienstregeling vanaf 9 de
cember (PZC 27-11) met als reden
een betere verbinding naar en van
Zeeuws-Vlaanderen. Voor de
West-Zeeuws-Vlaming die reizen
met Veolia naar de overkant bete
kent het binnenkort 22 minuten
wachten bij het tunnel-busstation
voordat lijn 20 weer vertrekt om
7.32. Deze arriveert te laat in Goes
en er zijn nog 2 a 3 minuten over
om de trein naar Roosendaal te ha
len. Er zijn reizigers uit WZVL die
daar problemen door krijgen,
ClOS-studenten, ambtenaren naar
Bergen op Zoom en Roosendaal,
studenten die stages volgen, RBC-
voetballers. Ze arriveren te laat op
hun bestemming. Veolia's bussen
rijden in Zeeuws-Vlaanderen en
deze exploiteert ook het voetveer
Breskens-Vlissingen. Als de afvaart
6.50 er nog wel was, konden deze
reizigers besluiten om voortaan
met de boot te gaan. Die sluit aan
op de juiste trein. West-Zeeuws-
Vlamingen moeten nu al een bus
om 5.50 nemen naar Breskens, af
vaart 6.15. Oost-Zeeuws-Vlaamse
reizigers een bus om 6.52 vanaf Ter-
neuzen, de bestemming is hetzelf
de. Veolia en Connexxion en de
NS sluiten niet aan op elkaar, ter
wijl meer tevreden reizigers de
doelstelling was.
Hedy Versluys
Zandstraat 31, Oostburg
Energielabel
In de PZC van 26 november lees ik
dat in 2008 huiseigenaren ver
plicht worden bij verkoop of ver
huur van hun woning een energie-
label te overleggen. Weer een nieu
we uitvinding om een hoop amb
tenaren in't leven te houden. Er is
een classificatie van A tot en met
G. Het is te voorspellen dat dit een
hoop gesjoemel teweeg brengt. De
kosten zullen ook behoorlijk zijn.
Een klein voorproefje hebben we
op de tv al kunnen zien, waar 3
classificeerders eenzelfde woning
keurden en met 3 verschillende uit
komsten en prijzen uit de bus kwa
men; bovendien geeft het totaal
geen garantie. De kosten voor zo'n
classificatie zullen liggen tussen de
150 en 500 euro, al naar gelang het
uitkomt, schat ik in.
J. Koeman
Polderweg 5, Kruiningen
Politie-optreden 16
Toen ik op de middelbare school
zat (en dat is nog niet zo heel lang
geleden) deed ik een driejarige
mbo-opleiding. Tijdens deze oplei
ding had ik lesweken van gemid
deld 22 uur. Ik heb toen herhaalde
lijk op school gezegd dat ik best be
reid was om 40 uur naar school te
gaan als ik daarmee mijn oplei
ding in 1,5 jaar kon afronden. Dit
is natuurlijk een absurd voorbeeld
vergeleken met de scholieren van
nu. Die staken/demonstreren al
als ze gemiddeld 26 uur naar
school moeten. Wat moet er van
deze jeugd terecht komen als ze
straks ook de maatschappij in
gaan als werkende klasse? De poli
tie gaat natuurlijk ook niet vrijuit,
maar mijn zwager vertelde me dat
hij op de Markt in Goes scholieren
de politie zag uitdagen. Dan moet
je als politieagent toch stevig in je
schoenen staan wil je die rotte eie
ren kunnen negeren! Als je de
uren die de scholieren nu al ge
staakt hebben bij elkaar optelt en
van de 1040 uren aftrekt, hou je
ook bijna 960 uur over. Kortom: te
rug de schoolbanken in!
Vincent van den Bos
Molendijk 34, 's-Heerenhoek
Politie-optreden 17
Wat een handige heer is die me
neer Leo de Kraker. Hij wentelt de
zaak nu naar een kant af Toch
ben ik het met hem eens. Graag
een goed en onafhankelijk onder
zoek naar de gang van zaken tij
dens de demonstratie van afgelo
pen vrijdag. Maar dan ook graag
naar de rol en de houding van de
leiding van Nehalennia en CSW.
Want daar vertrouw ik iedere dag
mijn kind aan toe. En ik wil graag
bevestigd worden in het vertrou
wen dat mijn kind in goede han
den is. Vooral in het geval er (on
verhoopt) een échte crisis uit
breekt.
H. van Cerven
Noordweg 424, Middelburg
Ontpoldering
Terwijl men zich elders steeds
meer zorgen maakt over de voed
selvoorziening in de nabije toe
komst, lijkt dit voor bestuurlijk
Zeeland niet aan de orde. Een blik
in de krant van 29/11 doet je afvra
gen wat is er aan de hand? De Sta
ten lijken te accepteren dat er ont-
polderd wordt (Hedwige en Zwin:
560 ha). Project Sluis aan Zee: 240
ha. Plan Perkpolder: 250 ha. En
dan is er nog Waterdunen: 290 ha.
Allemaal landbouwgrond, dat
moet wijken voor dubieuze projec
ten. Golfbanen, bungalows, luxe
hotels! Het een levert nog meet op
dan het ander Alleen waar ons
voedsel vandaan moet komen, zal
de projectmakers een zorg zijn, als
zij maar aan de slag kunnen. Uit
eindelijk zal de gewone man de re
kening moeten betalen en de min
der bedeelden elders in de wereld,
die ons voor een hongerloon moe
ten voeden en kleden. Willen wij
Zeeuwen dat?
P. Dielemai
Aalscholver 15, Terneuzer
Groenblauwe slinger
In de toespraak van wethouder De
Putter over de groenblauwe slin
ger op Noord-Beveland (PZC 27
nov.) verhaalt hij van het belang
van rust en ruimte en van de com
binatie van boeren en recreatie.
Wie de ontwikkelingen in de Jaco-
ba en Rippolder op Noord-Beve
land heeft gevolgd, krabt eens
goed op het achterhoofd. De gro
teske wijze waarop de gemeente
Noord-Beveland in voornoemde
polders de horizonvervuiling
(windmolens) toestaat en de re
creatieve sector een slag toebrengt
die niet te pareren is, is schok
kend. Elk gebouw op NB heet van
af nu windmolenzicht. Wat de
heer De Putter past, is schaamte
over zoveel gebrek aan visie van
het gemeentebestuur welke in een
kleinschalig gebied zulke indus
triële ontwikkelingen toestaan en
het hele eiland verminken. Als de
provincie blaft, zit het bestuur van
NB op en geeft pootjes. De bur
gers van NB blijven achter met de
kater en de rekening voor de plan-
schade en de sterk verminderde
opbrengst van de onroerendezaak
belasting. Dank aan deze kundige
bestuurders!
A. Hannewijk
Baashuisweg 15, Kamperland
Nog enkele dagen bent u verwijderd van een bijzondere première: die van
de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Estate. Op 1 december a.s. staat hij bij
ons in de spotlights. Dan kunt u zelf ervaren wat de pers tot haar staande ovatie
bracht. En uzelf meteen verbazen over de uiterst aantrekkelijke leaseprijzen.
U bent van harte welkom in ons 'theater', www.vanoeveren-vervaet.nl
Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, telefoon 0113-21 27 30
Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, telefoon 0115 - 62 04 00
E-mail info@vanoeveren-vervaet.nl
Van Oeveren-Vervaet
Ster IN MOBILITEIT
U rijdt al een Mercedes-Benz C-Klasse Estate v.a. 39.900,- excl. verwijderingsbijdrage, bpm-differentiatie
COz en kosten rijklaar maken. Leasetarief v.a. 699,- p.mnd. excl. btw o.b.v. Operationele Service Lease,
48 mnd., 20.000 km p.j. Gem. verbruik: 6,1 - 10,2 1/10O.km. 16,4 - 9,8 km/i. CO,-uitstoot: 159 - 237 g/km.