Binnenkort in ons theater. De nieuwe C-Klasse Estate, www.c-foryourself.nl PZC Vrijdag 30 november 2007 1 1 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Nederlandse Taalunie Het deed me genoegen in onze krant te lezen dat ook de Neder landse Taalunie zich gaat be moeien met de Verengelsing van de Nederlandse taal (PZC, 5-11). Wij hier in Zeeland doen terecht ons best om dialect te behouden. Maar we stellen 'Nursery Partio- ners' aan in plaats van verpleeg kundigen met extra bevoegdheid. De GGD Zeeland gaat 'spraak en taal meetings' houden; in plaats van bijeenkomsten. Het NK drie banden biljarten heet voortaan de Masters. We hebben een taskforce jeugdwerkeloosheid, in plaats van een taakgroep. Heel Nederland spreekt over Make a difference day. Alle commentatoren spreken steeds over impact, in plaats van invloed. Onze target is profit, waar om niet ons doel is winstmaken? Elke uitverkoop is sale, een voet baller geeft geen voorzet meer maar een assist. Kids, items, spots. Redacteuren, journalisten en ver slaggevers van radio en tv, geef het goede voorbeeld. J. van Gent Boulevard de Ruyter 112, Vlissingen Krokodillentranen In het artikel Zeeuws-Vlaamse ac tie tegen IND van 22 november be klaagt burgemeester Mulder van Hulst zich over het gebrekkige openbare vervoer. Buitenlandse Zeeuws-Vlamingen moeten een hele dag vrij nemen om een sticker in hun paspoort te kunnen krijgen. Hij vergeet daarbij dat B en W van Hulst zelf de oorzaak is van dit gebrekkige openbare ver voer, doordat het de voorkeur geeft aan een kostbaar statussym bool, de jachthaven in het plan Perkpolder, boven een goede ver binding naar de overkant. Liever worden kapitaalkrachtige buiten landers in de watten gelegd met ligplaatsen voor hun bootjes, dan dat de autoloze reizigers met open baar vervoer goedkope en korte reistijden, rechtstreeks naar de overkant kunnen maken. Jaren lang en nog steeds iedere mogelijk heid tot kritiek op hun handelen onmogelijk maakt. A. Broekmans Wilhelminalaan 21, Hulst Openbaar vervoer Connexxion en Veolia hebben een andere dienstregeling vanaf 9 de cember (PZC 27-11) met als reden een betere verbinding naar en van Zeeuws-Vlaanderen. Voor de West-Zeeuws-Vlaming die reizen met Veolia naar de overkant bete kent het binnenkort 22 minuten wachten bij het tunnel-busstation voordat lijn 20 weer vertrekt om 7.32. Deze arriveert te laat in Goes en er zijn nog 2 a 3 minuten over om de trein naar Roosendaal te ha len. Er zijn reizigers uit WZVL die daar problemen door krijgen, ClOS-studenten, ambtenaren naar Bergen op Zoom en Roosendaal, studenten die stages volgen, RBC- voetballers. Ze arriveren te laat op hun bestemming. Veolia's bussen rijden in Zeeuws-Vlaanderen en deze exploiteert ook het voetveer Breskens-Vlissingen. Als de afvaart 6.50 er nog wel was, konden deze reizigers besluiten om voortaan met de boot te gaan. Die sluit aan op de juiste trein. West-Zeeuws- Vlamingen moeten nu al een bus om 5.50 nemen naar Breskens, af vaart 6.15. Oost-Zeeuws-Vlaamse reizigers een bus om 6.52 vanaf Ter- neuzen, de bestemming is hetzelf de. Veolia en Connexxion en de NS sluiten niet aan op elkaar, ter wijl meer tevreden reizigers de doelstelling was. Hedy Versluys Zandstraat 31, Oostburg Energielabel In de PZC van 26 november lees ik dat in 2008 huiseigenaren ver plicht worden bij verkoop of ver huur van hun woning een energie- label te overleggen. Weer een nieu we uitvinding om een hoop amb tenaren in't leven te houden. Er is een classificatie van A tot en met G. Het is te voorspellen dat dit een hoop gesjoemel teweeg brengt. De kosten zullen ook behoorlijk zijn. Een klein voorproefje hebben we op de tv al kunnen zien, waar 3 classificeerders eenzelfde woning keurden en met 3 verschillende uit komsten en prijzen uit de bus kwa men; bovendien geeft het totaal geen garantie. De kosten voor zo'n classificatie zullen liggen tussen de 150 en 500 euro, al naar gelang het uitkomt, schat ik in. J. Koeman Polderweg 5, Kruiningen Politie-optreden 16 Toen ik op de middelbare school zat (en dat is nog niet zo heel lang geleden) deed ik een driejarige mbo-opleiding. Tijdens deze oplei ding had ik lesweken van gemid deld 22 uur. Ik heb toen herhaalde lijk op school gezegd dat ik best be reid was om 40 uur naar school te gaan als ik daarmee mijn oplei ding in 1,5 jaar kon afronden. Dit is natuurlijk een absurd voorbeeld vergeleken met de scholieren van nu. Die staken/demonstreren al als ze gemiddeld 26 uur naar school moeten. Wat moet er van deze jeugd terecht komen als ze straks ook de maatschappij in gaan als werkende klasse? De poli tie gaat natuurlijk ook niet vrijuit, maar mijn zwager vertelde me dat hij op de Markt in Goes scholieren de politie zag uitdagen. Dan moet je als politieagent toch stevig in je schoenen staan wil je die rotte eie ren kunnen negeren! Als je de uren die de scholieren nu al ge staakt hebben bij elkaar optelt en van de 1040 uren aftrekt, hou je ook bijna 960 uur over. Kortom: te rug de schoolbanken in! Vincent van den Bos Molendijk 34, 's-Heerenhoek Politie-optreden 17 Wat een handige heer is die me neer Leo de Kraker. Hij wentelt de zaak nu naar een kant af Toch ben ik het met hem eens. Graag een goed en onafhankelijk onder zoek naar de gang van zaken tij dens de demonstratie van afgelo pen vrijdag. Maar dan ook graag naar de rol en de houding van de leiding van Nehalennia en CSW. Want daar vertrouw ik iedere dag mijn kind aan toe. En ik wil graag bevestigd worden in het vertrou wen dat mijn kind in goede han den is. Vooral in het geval er (on verhoopt) een échte crisis uit breekt. H. van Cerven Noordweg 424, Middelburg Ontpoldering Terwijl men zich elders steeds meer zorgen maakt over de voed selvoorziening in de nabije toe komst, lijkt dit voor bestuurlijk Zeeland niet aan de orde. Een blik in de krant van 29/11 doet je afvra gen wat is er aan de hand? De Sta ten lijken te accepteren dat er ont- polderd wordt (Hedwige en Zwin: 560 ha). Project Sluis aan Zee: 240 ha. Plan Perkpolder: 250 ha. En dan is er nog Waterdunen: 290 ha. Allemaal landbouwgrond, dat moet wijken voor dubieuze projec ten. Golfbanen, bungalows, luxe hotels! Het een levert nog meet op dan het ander Alleen waar ons voedsel vandaan moet komen, zal de projectmakers een zorg zijn, als zij maar aan de slag kunnen. Uit eindelijk zal de gewone man de re kening moeten betalen en de min der bedeelden elders in de wereld, die ons voor een hongerloon moe ten voeden en kleden. Willen wij Zeeuwen dat? P. Dielemai Aalscholver 15, Terneuzer Groenblauwe slinger In de toespraak van wethouder De Putter over de groenblauwe slin ger op Noord-Beveland (PZC 27 nov.) verhaalt hij van het belang van rust en ruimte en van de com binatie van boeren en recreatie. Wie de ontwikkelingen in de Jaco- ba en Rippolder op Noord-Beve land heeft gevolgd, krabt eens goed op het achterhoofd. De gro teske wijze waarop de gemeente Noord-Beveland in voornoemde polders de horizonvervuiling (windmolens) toestaat en de re creatieve sector een slag toebrengt die niet te pareren is, is schok kend. Elk gebouw op NB heet van af nu windmolenzicht. Wat de heer De Putter past, is schaamte over zoveel gebrek aan visie van het gemeentebestuur welke in een kleinschalig gebied zulke indus triële ontwikkelingen toestaan en het hele eiland verminken. Als de provincie blaft, zit het bestuur van NB op en geeft pootjes. De bur gers van NB blijven achter met de kater en de rekening voor de plan- schade en de sterk verminderde opbrengst van de onroerendezaak belasting. Dank aan deze kundige bestuurders! A. Hannewijk Baashuisweg 15, Kamperland Nog enkele dagen bent u verwijderd van een bijzondere première: die van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Estate. Op 1 december a.s. staat hij bij ons in de spotlights. Dan kunt u zelf ervaren wat de pers tot haar staande ovatie bracht. En uzelf meteen verbazen over de uiterst aantrekkelijke leaseprijzen. U bent van harte welkom in ons 'theater', www.vanoeveren-vervaet.nl Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, telefoon 0113-21 27 30 Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, telefoon 0115 - 62 04 00 E-mail info@vanoeveren-vervaet.nl Van Oeveren-Vervaet Ster IN MOBILITEIT U rijdt al een Mercedes-Benz C-Klasse Estate v.a. 39.900,- excl. verwijderingsbijdrage, bpm-differentiatie COz en kosten rijklaar maken. Leasetarief v.a. 699,- p.mnd. excl. btw o.b.v. Operationele Service Lease, 48 mnd., 20.000 km p.j. Gem. verbruik: 6,1 - 10,2 1/10O.km. 16,4 - 9,8 km/i. CO,-uitstoot: 159 - 237 g/km.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11