Wandtapijt als decor stilleven
Obscuur milieu met fysieke schokeffecten
PZC Donderdag 29 november 2007 41
Concert Byzantijns
koor Srétenje
vussiNGEN - het Zeeuws Byzan
tijns koor Srétenje onder leiding
van Emilie Tabachnik-Li geeft za
terdag 8 december een adventscon-
cert in de Sint Jacobskerk in Vlis-
singen. Medewerking wordt ver
leend door het Zeeuws Vlaams Ka
merorkest onder leiding van Willi
am Spittael. Het programma be
staat uit Russisch-orthodoxe kerk
muziek en kerstliederen en een
compositie van D. Bortnjansky.
Het concert begint om 20.00 uur.
Kopstoot in Brakke
Grond en Bewaerschole
BURGH-HAAMSTEDE - Kunstcen
trum De Bewaerschole in
Burgh-Haamstede is in samenwer
king met De Brakke Grond in Am
sterdam vanaf 5 december tot en
met 20 januari getransformeerd
tot tijdelijke bookshop als filiaal
van het zogeheten Kopstoot-ar
chief Kopstoot brengt de huidige
dynamiek van de Antwerpse 'un
derground' in kaart door middel
van talrijke registraties van uiteen
lopende kunstenaarsinitiatieven.
Cyclische vertellingen
in G Achttien88
BAARLAND - Cees Dubbeldam van
galerie G Achttien88 in Baarland
verzorgt zondagmiddag samen
met zijn alter ego Carl Westhof
twee zogeheten cyclische vertellin
gen. Westhof geldt als zijn andere
ik. Dubbeldam maakt met zijn ver
halen een knipoog naar Yoean-tj-
ing, de Chinese essayist uit de 16e
eeuw. Het betreffen korte vertellin
gen over een hofdignitaris Tji en
vijf van zijn vrienden. De bijeen
komst begint om 15 uur.
Alex Mallems vertelt
over dramaturgie
MIDDELBURG - Op uitnodiging van
het Zeeuws Centrum voor het
Amateurtheater verzorgt Alex Mal
lems maandag 3 december in de
studio van Scoop in Middelburg
een inleiding over dramaturgie.
Mallems is artistiek leider van het
Zeeland Nazomerfestival en Pro
ductiehuis Zeelandia. Hij zal on
der meer ingaan op de rol van de
dramaturg bij de totstandkoming
van een voorstelling onder het mo
to 'Van tekst tot première'. De bij
eenkomst begint om 20.00 uur.
Eerste Museumnacht
Middelburg biedt reeks
korte performances.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Wat zich morgena
vond precies gaat afspelen in het
Zeeuws Museum, laat zich lastig
omschrijven. Choreograaf en initia
tiefnemer John Wooter laat veel af
hangen van het moment zelf en
van het improvisatievermogen van
de artiesten die hij meeneemt.
Duidelijk is wel dat bezoekers op
diverse plekken in het museum
worden getrakteerd op ingetogen
optredens in urban-stijl, zoals rap,
beatbox, spoken word, breakdance
en popping. „Daarbij kijken we
vooral naar wat deze plek uit
straalt."
De optredens zijn het opvallend
ste onderdeel van de eerste editie
van de Museumnacht Middelburg,
waaraan naast het Zeeuws Mu
seum ook CBK Zeeland, De Vlees
hal en De Kabinetten van De
Vleeshal meedoen.
Het museum maakt er het meeste
werk van, met allerlei extra activi
teiten. John Wooter is gevraagd op
tredens te verzorgen.
Wooter is zelf ooit begonnen als
danser en heeft zich later ook als
choreograaf, producent en regis
seur ontwikkeld. In de jaren ne
gentig choreografeerde hij bijvoor
beeld Faya, die de eerste professio
nele Surinaamse musical werd ge
noemd. Stanley Burleson, toen
nog minder bekend dan nu, speel
de de hoofdrol.
Nu is Wooter werkzaam bij de
stichting Kunst voor Rotterdam
mers (SKVR), waar hij wijkinitia-
tieven ontwikkelt, geworteld in de
straatcultuur. Drie jaar geleden zet
te hij voor het eerst een perfor
mance op tijdens de Museum
nacht in Rotterdam, toen bij de ex
positie van de van oorsprong Nige-
riaanse kunstenaar Yinka Shoni-
bar in Boijmans van Beuningen.
„Dat was best een groot succes.
Daarna heb ik het nog twee keer
gedaan."
Het idee om iets soortgelijks in
Middelburg te ontwikkelen, is ont
staan via Christie Arends, die
Wooter kende via de SKVR en die
inmiddels bij het Zeeuws Museum
werkt. Het is geen kant-en-klaar
programma dat de choreograaf
heeft gemaakt, want hij laat veel
aankomen op het moment en de
Ais het weer meezit, dans Randy Telgi ook op het dak van het museumcafé.
foto Lex de Meester
plek zelf „)e gaat kijken: wat is
hier choreografisch interessant? Ik
kom niet met een eigen verhaal,
maar gebruik het verhaal dat het
museum vertelt. Het is de bedoe
ling om binnen die discipline iets
nieuws te maken."
Hij noemt als voorbeeld de wand
tapijtenzaal. „Daar gaan we een
'Ik kom niet met een eigen
verhaal, maar gebruik dat
wat het museum vertelt'
breakdancer/capoeirist plaatsen, so
lo. Die kan met zijn lijf heel mooie
stillevens produceren. Op die ma
nier hou je rekening met de ge
schiedenis die deze ruimte ademt
en met de lounge-achtige sfeer. Als
je er twee of drie dansers neer zou
zetten, werkt het niet meer."
Wooter neemt een tiental 'arties
ten' mee, vooral mensen uit de ur-
ban-wereld maar ook twee men
sen van de Rotterdamse Dansaca-
demie. Hun bijdragen bestaan
steeds uit sessies van een half uur,
met aan het eind van de avond
een gezamenlijk 'slotakkoord'. Mu
ziek komt er niet of nauwelijks
aan te pas, behalve buiten, waar -
als het weer tenminste meezit -
ook op het dak van het museumca
fé wordt gedanst.
Het wordt in elk geval anders dan
in Rotterdam, voorspelt de choreo
graaf „Boijmans is groter. Daar
werkte ik meer vanuit spektakel,
bijna Cirque du Soleil-achtig, waar
door het ook meer kijkacts wer
den. Het Zeeuws Museum is veel
intiemer, zodat er ook meer kans
is op interactie met het publiek.
Alles gebeurt vanuit de improvi
satie. Het zou interessant zijn als
er spontaan iets bijzonders ont
staat."
Museumnacht Middelburg
Thema Zoet Lekker, speelt
zich morgen tussen 19.00 en
24.00 uur af op vier locaties:
Zeeuws Museum (Abdijplein):
performances, exclusieve rond
leidingen, dj's in museumcafé,
voordracht gedichten in wand-
tapijtenzaai door bekende
Zeeuwen (onder wie Karla Pe-
ijs), mobiel naai-atelier, erwten
soep en glühwein, Abdijplein.
CBK Zeeland (Balans): exposi
tie Berlin van Ben Sleeuwen-
hoek en Bernd Trasberger, film
projecties op de binnenplaats.
De Vleeshal (Markt) en De Ka
binetten van De Vleeshal (Zus
terstraat): expositie Jeffrey Val-
lance.
Passe-partout 6 euro bij
Zeeuws Museum en op de
avond zelf op alle vier locaties.
De Canadese cineast David Cro-
nenberg is zijn hele carrière al ge
fascineerd door de kwetsbaarheid
van het menselijk lichaam. Ook de
misdaadthriller Eastern Promises
knalt er in met fysieke schokeffec
ten. We zien hoe de keel van een
Russische crimineel wordt openge
sneden met een kappersmes. Daar
na hoe een zwangere tiener bloe
dend ineenstort in een Londense
apotheek. De Russische boef be
landt zonder tanden en vingertop
jes in de Theems. De bloedende
vrouw komt terecht in het zieken
huis van verloskundige Anna
(Naomi Watts). De moeder laat
het leven, maar haar baby blijkt ge
zond. Om te voorkomen dat het
kindje in de jeugdzorg belandt,
gaat Anna op zoek naar familie,
aan de hand van het Russisch ge-
EASTERN PROMISES
Film. Regie: David Cronenberg.
Met: Naomi Watts e.a. Te zien in
Vlissingen.
door Fritz de Jong
schreven dagboek van de moeder.
De speurtocht leidt naar het restau
rant van Semyon (Armin Muel-
ler-Stahl), een vaderlijke figuur die
leiding geeft aan een tak van de
Russische maffia. De filmschurk
heeft een zoon, die de familie in
opspraak brengt vanwege zijn
drankzucht en geruchten over
diens seksuele geaardheid. Vincent
Cassel speelt hem als een ongeleid
projectiel. Meermalen wordt de
gangsterzoon uit de nesten ge
haald door bodyguard en chauf
feur Nikolai, een glansrol van een
welhaast onherkenbare Viggo Mor-
tensen. Vooral de snoeiharde scè
ne waarin hij piemelnaakt wordt
aangevallen door twee gewapende
Tsjetsenen in een badhuis getuigt
van een lef dat slechts weinig Hol-
lywoodsterren gegeven is. Als An
na inziet dat Semyon geen man is
om je mee in te laten, is het al te
laat. De jonge vrouw wordt meege
zogen in een schokkende affaire
van kinderprostitutie en vrouwen
handel. Cronenberg brengt de
thrillerplot met vaart en heeft ook
nog een opmerkelijke verrassing
in petto. Het idee dat obscure mi
lieus kunnen bestaan nabij de ei
gen wereld is misschien het meest
angstaanjagend aan deze film.
Scène uit Eastern Promises. foto GPD/Peter Mountain