Smoothie is een fruitige en gezonde gladjanus culinaire opsmuk Herman «r.-v PZC Donderdag 29 november 2007 23 ETALAGE Vitaal en gezond, wie wil dat niet zijn en blijven? En dan vooral op een trendy manier. De smoothie is de vloeibare hit van dit moment. Kleurig fruit, gemengd met yoghurt of melk en honing. In een hoog glas op een slanke, elegante voet symboliseert deze zachte gezondheidsmix precies wat de drinker wil. door Ray Simoen foto's CPD Meer fruit en groentes moeten we eten. Drinken, drinken en nog eens drinken, moeten we. Gezond, vitaal en al tijd energiek willen en moeten we zijn. Maar niet tegen elke prijs, we willen ook genieten. Lekker, graag wat zoet van smaak, moet samen met gezond in één teug naar bin nen kunnen gaan. Altijd en overal, de godganse dag moet een infuus vitamines binnen handbereik zijn. Liefst in een trendy vorm, en voor ons persoonlijk vers bereid. De smoothie biedt het allemaal: ge mak, genot en gezondheid. Het drankje bestaat uit drie componen ten: fruit of groente met yoghurt of melk. Om het allemaal wat zoe ter en smaakvoller te ma ken, wordt er honing of ahornsiroop aan toegevoegd. Dat is volgens Kathryn Hawk ins, auteur van het boek Smoot hies, shakes en sappen stukken be ter dan de tandenvretende suiker. Dit alles wordt met een blender of mixer gepureerd en gemengd tot een kleurig en fruitig mixdrankje, dat 'smooth' - glad, vlot - oogt en smaakt. Niet voor niks wordt in Amerika met 'smoothie' ook een gladjanus in het Toscaanse Greve. Tenslotte houdt Den Blijker ook van mooie wijnen (vooral Bour gogne en Rhone, rood en wit), dus moeten daar ook hoofdstuk ken aan worden gewijd. Zonder Slagroomtruffels opsmuk, zoals het een echte Rot terdammer betaamt. Hoewel hij stiekem in Terneuzen is geboren. rri Herman den Blijker, Herman, uitg. Kosmos, 224 blz, 29,95 euro. Benodigdheden: 1 vanillestokje, 150 gr. poedersuiker, 150 gr. boter, 120 ml. slagroom, 250 gr. pure chocolade (ca. 60 procent cacaogehalte), ca caopoeder. Bereidingswijze: Snijd het vanillestokje in de lengte doormidden en schraap het merg eruit. Klop de suiker, boter en vanillemerg tot de massa wit van kleur is. Voeg langzaam de room toe, roer tot alles goed gemengd is. Doe de massa in een spuitzak en spuit er bolletjes van. Laat de bolle tjes door en door koud worden door ze een tijdje in het vriesvak te leg gen. Verwarm de chocolade in pannetje. Haal bolletjes door de warme chocolade, bestrooi ze royaal met cacaopoeder. Omslag Jan, Jarts. foto CPD JANS IN DE KEUKEN Typisch Hollandse kost en eten wat de pot schaft. De culinaire opvattin gen van Jan, Jans en de kinde ren neigen wel erg naar de vori ge eeuw. Toch heeft uitgeverij Sanoma ze gebundeld in Jan, Jans de Kinderen in de keuken, een speciale eetuitgave. De 49 leukste strips over eten, meldt de uitgever, maar dat is natuur lijk een kwestie van smaak. Be halve strips bevat het ook de fa voriete familiegerechten van top koks als Cas Spijkers en Jonnie Boer, en een reeks aan recepten. Het kost 6,95 euro. BESTE CHAMPAGNE BRUT De beste champagne brut heet Phi- lipponat. Dat vinden althans de proevers van wijnblad Perswijn. Het blad liet een panel van des kundigen kiezen uit tien vooraf geselecteerde wijnen. Voor de derde keer kwam Philipponnat er als beste uit met de Brut Royale Réserve. 'Gracieus en ele gant, levendig en verleidelijk', was onder meer het oordeel van het panel. Daar legde de 'prachti ge geur en brede smaak' van Bar- naut, de nummer 2 volgens het panel, het tegen af Die is dan ook ruim tien euro goedkoper. De Philipponat kost 37 euro. In het kader van nutte loze onderzoeken, meldt het Centraal Brouwerij Kantoor dat liefst 82 procent van de bierdrin kers elkaar bij het proosten in de ogen kijkt. Jammer dat de bierbrouwers aan hun opvoed kundige taak voorbij gaan en de reden niet vermelden. Al proos tend de blik afwenden, leidt tot zeven jaar slechte seks, weet die 82 procent. Van de 495 onder vraagde mensen gaf 62 procent aan wijn gezonder te vinden dan bier. Volgens de brouwers is dat onzin: mits met mate ge dronken, is alle alcohol gunstig voor de gezondheid. Mits je el- kaars blik bij het proosten vast houdt, natuurlijk. Na de Itali aanse kookbijbel De Zilveren Le pel volgt in oktober 2008 het Spaanse equivalent. 1080 Recep ten is al dertig jaar een bestseller en in Spanje toe aan de 48e druk. In iedere Spaanse keuken is het boek te vinden. Het is dan ook het ideale kookboek voor de thuiskok: de receptuur is niet ingewikkeld, gevarieerd en bij zonder lekker. De gerechten ko men uit de verschillende Spaan se provincies en volgen de tradi tionele bereidingswijze. Het boek is geïllustreerd door kun stenaar Javier Mariscal. Net als bij De Zilveren Lepel worden en kele menu's opgenomen van Ne derlandse en Vlaamse chefs. foto ANP en vlotte jongen bedoeld. Vanuit de Amerikaanse westkust overge komen, is de smoothie in Neder land het dorstlessende en honger- stillende mixdrankje dat je mo menteel overal tegenkomt. „De smoothie is booming, big busi ness", zegt Wim Muller van La Pla ce Nederland. Geen wonder, er zit een leuke winstmarge op. Voor ge middeld 2,50 euro heb je een drinkbeker smoothie. Meestal ge maakt van banaan of kiwi, niet echt dure ingrediënten. In Nederland is het assortiment nog lang niet zo uitgebreid als in de Amerikaanse smoothiestaat Ca- lifornië. Daar hebben ze een grote re mix- en shaketraditie en levert het klimaat gul de geschikte ingre diënten voor tal van smoothies met fabuleuze namen als Turkish delight (granaatappel, aardbei met pruimedanten, abrikozen, sinaas appel en havermeel), Peachy soya smoothie (perzik, abrikoos, soja- melk) of Caribbean dream (ana nas, banaan, kokosmelk, nootmus kaat en kokosvlokken). De smoothie is het vers gemaakte sinaasappelsap en andere fruitsap- jes aan het verdringen, aldus Mul ler, die al meer dan dertig jaar de smaaktrends volgt voor eerst V8tD en nu La Place. „Een smoot hie is voller van smaak dan fruit sap, vult ook de maag meer en is bovendien zoet. En zoet doet het tegenwoordig altijd goed. Daarbij bevat het zui vel, wat als gezond wordt erva ren." Bovendien wil het publiek steeds wat anders en een smoothie is an ders dan de als gewoon ervaren fruitsapjes, die door sommigen al 'sleursapjes' worden genoemd. Het succes van de smoothie vloeit voort uit de huidige gezondheids- cultus, meent Muller. Dat is ook de mening van Jiri Verstraaten van AC-restaurants, waar veel kiwi- en aardbeiyoghurtsmoothies worden bereid en verkocht. Bij de AC-res- taurants verdubbelde de omzet van de als gezond ervaren smoot hies de laatste maanden. En bij de NH-hoteles hebben de verpakte smoothies zelfs de sterke drank en de vacuüm verpakte pinda's uit de minibar verdreven. Tijdens vergaderingen, werkbijeenkomsten en eat- and meetparties, die bij NH-hoteles vaak wor den gehouden, gaan meer en meer bladen met smoothies rond. Aller lei fruitsmoothies gaan nu in pau zes als 'vullend' tussendoortje én als gezonde opening van het hap py hour rond, geeft directeur Geert Kap van NH-hoteles in Maastricht aan. „Iedereen zit op fit ness, iedereen doet aan sport. Smoothies horen bij deze trend. Daarom hebben we fruitrepen bij het ontbijt en zijn er smoot hies die ook als lunch- vervanger kunnen die nen." Toch moet je in smoothie, waarschuwt Anne Mcln- tyre in haar boek Drink gezond, de geneeskrachtige werking van sappen, theeën, soepen en smoothies. „Voor mensen met een slechte bloedsom loop en trage stofwisseling zijn warme melkdranken met veel spe cerijen beter." Maar een kopje war me melk met gember en kaneel is natuurlijk niet zo trendy als een smooth Caribbbean Banana of gladde Black Beauty. Kathryn Hawkins, Smoothies, shakes en sappen, uitg. Fontaine uitgevers. Elsa Petersen-Schepelen, Cool smoot hies, slimme sappen en cocktails, uitg. Bzztóh. Anne Mclntyre, Drink je gezond, de geneeskrachtige werking van sappen, theeën, soepen en smoothies, uitg. Bosch Keuning.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23