Tassenwalhalla langs de snelweg 44 Maandag 26 november 2007 PZC de nieuwe zending", vertelt An ouk Bos van Paré bv, het bedrijf dat de tassen ontwerpt en distribu eert voor Daniel Ray. Paré is Europa's grootste impor teur en exporteur van trendy tas sen. De zendingen komen uit Chi na, waar de tassen worden ge maakt „In maatschappelijk verant woorde ondernemingen", haast di recteur Koos Hoving zich te zeg gen. „We voldoen aan alle eisen. Dus geen kinderarbeid, wel goede arbeidsomstandigheden. Over uren, sociale premies en pensioen regelingen waren niet op niveau, zoals de Europese Unie nu voor schrijft. Dat hebben we rechtge zet." Binnenkort start een nieuwe fabriek, die aan alle eisen voldoet. Zes miljoen tassen per jaar passe ren het station lynaarlo. Zeven sty- listes zorgen voor nieuwe model len. Hun inspiratie doen ze op in modesteden als Parijs, Milaan en Londen, maar ook steeds meer in Scandinavië. Anouk: „Er zijn altijd wel een paar mensen op pad om ideeën op te doen." Bij het omzetten van ideeën in modellen zijn ze gebonden aan de formule. Directeur Koos Hoving: „De tassen kosten in de winkel tus sen de r4,95 en 29,95 euro. Echt leer is er dus niet bij." Wel canvas, nylon en de laatste tijd steeds va ker PU, kunststof. Anouk: „Nu is de zilverkleur heel erg populair. Vooral in Zuid-Europa. Die leve ren wij dus volop." Het grote voor deel van goedkope tassen is dat je snel met de mode mee kunt gaan. „We maken voor ieder seizoen een nieuwe tas." Daniel Ray richt zich echt op volu me: veel tassen op veel plaatsen te koop aanbieden. Het succes keer de zich tegen het merk toen de handel enkele jaren geleden terug liep. Hoving: „We probeerden al leen maar zo veel mogelijk te ver- Rammen Tassen uit de actuele collectie van Daniel Ray. De gebruikte materialen variëren van can vas tot kunststof met metalen versieringen. foto Paré Een reorganisatie waarbij via na tuurlijk verloop het personeelsbe stand terug werd gebracht van 70 naar 45 mensen en waarbij de ver kopende winkels met 2000 wer den teruggebracht, bracht redding. Via agenten in alle verkooplanden houdt Daniel Ray de vinger aan de pols. Wat willen de mensen in de verschillende landen? Anouk: „Dat is wel grappig om te zien. In Roemenië houden ze veel van gla- mourdingetjes aan de tas." Duitse vrouwen doen hun reputatie eer aan met de wens voor degelijke tas sen. En Scandinavische vrouwen gaan voor een stoere look. De Daniel Ray herfst/wintercollectie speelt hier op in met twee the ma's: tough woman en glamour chic. „Door veel te overleggen, we ten we wat mensen willen." Hoewel er veel concurrentie is, gaat het goed met de tassen van Daniel Ray. Hoving: „Gelukkig groeit de tassenmarkt nog steeds." Mannen die wanhopig toezien hoe hun vrouwen bij elke outfit het liefst een nieuwe tas zouden kopen, kunnen trouwens ook te recht bij het merk. „We hebben mooie overslag- en bowlingtas- sen." De mannen en vrouwen in heel Europa kunnen nog even vooruit. De hallen staan vol, er wordt nog volop ontwikkeld, bedacht en ont worpen. Midden tussen al die tas sen die al eens zijn bedacht, verzin nen de stylistes in het Drentse ly naarlo toch steeds weer iets nieuws. En dat allemaal voor me neer Daniel Ray? Welnee, de man bestaat helemaal niet. Het is een fictieve naam die staat voor alle mannen en vrouwen van Europa. Van diep in Spanje tot hoog in Fin land. El www.danielray.com De tassen van Daniel Ray zijn te koop bij drogisterijen en speciaalzaken in heel Europa. Van Rusland tot Portugal, van IJsland tot Turkije. Ze worden ontworpen in Drenthe. door Gerda Douma Zijn tassen vind je in meer dan 45 landen. Diep in Spanje, hoog in Finland, overal zie je tassen van Daniel Ray. Ontworpen in Drenthe. En van hieruit gedistribueerd, vanuit grote hallen langs de A28 op het in dustrieterrein in lynaarlo, naar landen in heel Europa. Het pand langs de snelweg biedt ruimte aan vijftig personeelsleden, maar voor al aan tassen. Heel veel tassen. De waar is netjes gerangschikt in dozen op stellingen, showruimtes die eruit zien als winkels, maar ook in de gangen, op de werkka mers, zelfs in ruimtes die nauwe lijks gebruikt worden. Het wemelt er van de tassen. „Vier keer per jaar komt er een nieuwe collectie uit, maar elke week ko- Y men er wel nieuwe F U tassen binnen. Iede- A re vrijdagmorgen bekijken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 66