Zeeland
feiten boven water krijgen
'Een stil protest was de bedoeling'
worden de brieven van havo 4 gecorrigeerd
Politie
COMMENTAAR
Het politieoptreden
tegen het
scholierenprotest in
Middelburg krijgt
nog een staartje. Morgenavond
zal in de commissie Algemeen
Bestuur tekst en uitleg over het
politieoptreden van vrijdag
worden gevraagd. Verklaringen
van getuigen in de PZC,
beelden van Omroep Zeeland
en Tv Walcheren toonden
politiemensen die met de
wapenstok scholieren sloegen.
Jongeren die geen verzet boden
en bovendien, zoals de politie
vroeg, zich 'verwijderden'. Nota
bene onder de ogen van
burgemeester Schouwenaar
werden op een fietspaadje nog
eens rake klappen uitgedeeld.
De verontwaardiging onder
scholieren en hun ouders is te
begrijpen. Kinderen kwamen
hevig geschokt en huilend
thuis, anderen zitten onder de
blauwe plekken van de lange
lat. Het vertrouwen in de
politie is geschokt.
De regels zijn duidelijk:
politieambtenaren mogen
geweld gebruiken als het door
hen beoogde doel alleen
daardoor kan worden bereikt
en indien het belang van het
doel dit rechtvaardigt. En dan
moet het aangewende geweld
ook nog in verhouding staan
tot het doel.
Dan zijn er toch wel wat vragen
te beantwoorden door de
politie en hun hoogste baas, de
burgemeester. Rechtvaardigt
het vrijmaken van de openbare
weg, in dit geval een rustige
straat in een Middelburgse wijk,
het willekeurig meppen naar
minderjarigen en het met
geweld door arrestatieteams
aanhouden van kinderen?
Er is niets tegen rechtlijnig en
streng optreden als de openbare
orde ernstig wordt verstoord of
er gevaar voor lijf en leden van
derden dreigt. Maar
overheidsgeweld kan alleen
getolereerd worden als de sterke
arm zelf strikt naar de letter van
de wet en volgens algemeen
geaccepteerde normen leeft. En
die indruk wekt de politie met
het recente optreden niet.
PZC Maandag 26 november 2007 3
Sander Nijssen afgelopen vrijdag op de Breeweg: „Ik heb iedereen bedankt en gezegd: 'Goed weekeind', maar niemand vertrok." foto Lex de Meester
Initiatiefnemer (16) van
scholierendemonstratie
is enorm geschrokken.
door Miriam van den Broek
Een stil protest moest het wor
den. Met alle scholieren op
het schoolplein staan en
daarna weer terug naar de les. Dat
was het beeld dat Sander Nijssen
van de CSW Elzenlaan had toen
hij het initiatief nam tot een de
monstratie tegen de verplichte
1040 lesuren.
De zestienjarige jongen uit de vier
de klas vwo is enorm geschrokken
van de rel die het uiteindelijk
werd. „Ik was in eerste instantie al
verbaasd dat er zo veel scholieren
enthousiast meededen. Met onze
sectordirecteur hadden we afge
sproken dat we alleen het derde
lesuur zouden staken. We zouden
geen opzwepende teksten roepen
en na de grote pauze weer naar
school gaan."
Maar ineens ging iedereen naar de
Churchilllaan. „En daarna naar de
Breeweg. Daar heb ik geprobeerd
duidelijk te maken dat de demon
stratie was afgesloten. Ik ben op
een elektriciteitskast geklommen
en heb iedereen bedankt en ge
zegd: 'Goed weekeind', maar nie
mand vertrok."
Toch rechtvaardigde dat volgens
Sander niet de manier waarop de
politie is opgetreden. „Ik stond re
delijk dichtbij, maar heb geen
waarschuwing gehoord. De politie
had zich beter tussen de mensen
kunnen begeven om zo iedereen
rustig weg te duwen."
Door alle commotie over het optre
den van de politie, is de aandacht
afgeleid van waar het echt om
ging, vindt Sander. En dat steekt
hem.
„Toen ik hoorde dat Laks alle scho
len opriep tot een staking dacht ik:
'het is op z'n minst te proberen'.
Scholen zijn verplicht 1040 uur les
te geven. Dat was al langer zo,
maar vanaf dit jaar wordt daar
streng op toegezien. Scholen krij
gen een boete als ze het niet ha
len. Die 1040 uur wordt door 93
procent van de scholen niet ge
haald. Maar om die boete te voor
komen, worden extra uren inge
roosterd. Elke school gaat daar an
ders mee om. Bij ons op het vwo
hebben we drie extra uren gekre
gen waarin we opdrachten moe
ten maken. Er is geen vakdocent
bij, alleen een toezichthouder. De
opdrachten die we tijdens die
uren moeten maken, staan los van
het gewone huiswerk. Het zijn dus
lessen die bovenop de normale les
sen komen. En als we de opdrach
ten niet op tijd af krijgen, moeten
we ook die nog thuis doen. Het is
gezocht. Ze kunnen beter de norm
terugbrengen naar 960 uur."
Er ligt ook nog een aantal brieven
uit Havo 4 ter correctie. Er volgen
2 lessen Havo 4, een les met de
brugklas en vervolgens 2 project
uren voor de 2e klas. Tussendoor
nog even de e-mailberichten langs
gaan om te kijken of er iets drin
gends te melden is. 's Middag is er
van 14:00 tot 15:45 vergadering, zo
genaamde kernteamvergadering.
Hierin wordt gesproken over leer
ling-zaken, onderwijskundige za
ken, onderwijsinhoudelijke zaken
en ook facilitaire zaken en worden
we op de hoogte gehouden voor
ontwikkelingen zowel intern als
extern.
Vervolgens heb ik met een aantal
collega's van 16:00 tot 19:00 bij
scholingscursus via het Regionaal
Pedagogisch Centrum Zeeland
(RPCZ). In de avonduren de brie
ven gecorrigeerd voor de Havo 4,
want deze moeten de volgende les
wel worden besproken. Lijstje ge
maakt van de meest voorkomende
en gemaakte fouten. Deze wordt
morgen gekopieerd en donderdag
in de les aan de leerlingen meege
geven.
Woensdag 21 november
De dag begint om 07:40. Normaal
gesproken heb ik om 10:10 pas
mijn eerste les. De eerste 2 uur
heb ik regelmatig overleg met een
collega, met wie ik de binnen- en
buitenschoolse activiteiten ver
zorg. Ben zelf begeleider van de
leerlingenvereniging hier op
school; "Flesj". Echter, deze dag
staat in het teken van een tweetal
cursussen. Het ochtend gedeelte
begint om 08:00 uur en ik heb een
herhalingcursus voor Bedrijfshulp
verlening (BHV). Dan volgt er net
na het middaguur 1 lesuur Havo 2
om vervolgens naar Middelburg af
te reizen voor een bijscholingcur
sus op het OPDC-Griffioen. Nor
maal gesproken stopt deze dag
voor mij qua lessen om 16:30 uur,
vandaag wordt het 17:45 uur.
's Avonds nog even de laatste paar
brieven corrigeren voor de boven
bouw klassen en de e-mailbox
checken op berichten van belang
en om 21:15 uur stopt het werk.
Een ietwat drukke en vermoeien
de dag.
Donderdag 22 november
Dag begint weer om 07:40. Om
08:10 lopen de Havo 4 leerlingen
het lokaal binnen. Brieven worden
besproken. Lijstje van meest voor
komende gemaakte fouten aan
leerlingen gegeven en zij krijgen
als opdracht en huiswerk zelf de
fouten op te sporen en deze te ver
beteren. Er volgt een tussenuur.
Daarin allerlei zaken voor de leer
lingenvereniging regelen.
Er volgen drie intensieve lessen
waarin ik veel aan het uitleggen
ben, waarop de leerlingen de uitge
legde stof kunnen gaan toepassen.
Daarna weer een tussenuur, waar
op ik een vervolg maak voor de za
ken die nog geregeld moeten wor
den voor de leerlingenvereniging.
Daarna nog een lesuur (14:00 tot
14:50) en dan ziten de lesuren er
voor vandaag op. Om 14:50 tot
15:30 uur nog overleg met een col
lega, i.v.m. het voorbespreken van
de rapportvergaderingen.
Vandaag eens op rijd naar huis.
Vrijdag 23 november
De werkdag begint om 08:40 en
mijn eerste lesuur om 09:00 uur.
Eerst de mailbox doorlopen. Ver
volgens 3 lesuren. In het daarop
volgende tussenuur de laatste
hand gelegd aan de rapportverga
dering en kopiëren van de stukken
voor de vergadering. Daarna nog
even een kleine toets, schriftelijke
overhoring, gecorrigeerd. Laatste
lesuur van de dag eindigt om
14:00 uur. Daarna nog overleg met
een collega over de feestdagen die
eraan komen met bijbehorende ac
tiviteiten en tot slot de lessen voor
bereid voor de komende week. De
dag eindigt om 15:50 uur.
Zal er niet onderuitkomen om van
het weekend de lessen van de ko
mende week te moeten voorberei
den. De zaterdag houd ik vrij. Zon
dagavond zal ik de lessen gaan
voorbereiden om daarna lekker
het hoofd op het kussen te leggen.
Dat was me weer het weekje wel!