Zeeland feiten boven water krijgen 'Een stil protest was de bedoeling' worden de brieven van havo 4 gecorrigeerd Politie COMMENTAAR Het politieoptreden tegen het scholierenprotest in Middelburg krijgt nog een staartje. Morgenavond zal in de commissie Algemeen Bestuur tekst en uitleg over het politieoptreden van vrijdag worden gevraagd. Verklaringen van getuigen in de PZC, beelden van Omroep Zeeland en Tv Walcheren toonden politiemensen die met de wapenstok scholieren sloegen. Jongeren die geen verzet boden en bovendien, zoals de politie vroeg, zich 'verwijderden'. Nota bene onder de ogen van burgemeester Schouwenaar werden op een fietspaadje nog eens rake klappen uitgedeeld. De verontwaardiging onder scholieren en hun ouders is te begrijpen. Kinderen kwamen hevig geschokt en huilend thuis, anderen zitten onder de blauwe plekken van de lange lat. Het vertrouwen in de politie is geschokt. De regels zijn duidelijk: politieambtenaren mogen geweld gebruiken als het door hen beoogde doel alleen daardoor kan worden bereikt en indien het belang van het doel dit rechtvaardigt. En dan moet het aangewende geweld ook nog in verhouding staan tot het doel. Dan zijn er toch wel wat vragen te beantwoorden door de politie en hun hoogste baas, de burgemeester. Rechtvaardigt het vrijmaken van de openbare weg, in dit geval een rustige straat in een Middelburgse wijk, het willekeurig meppen naar minderjarigen en het met geweld door arrestatieteams aanhouden van kinderen? Er is niets tegen rechtlijnig en streng optreden als de openbare orde ernstig wordt verstoord of er gevaar voor lijf en leden van derden dreigt. Maar overheidsgeweld kan alleen getolereerd worden als de sterke arm zelf strikt naar de letter van de wet en volgens algemeen geaccepteerde normen leeft. En die indruk wekt de politie met het recente optreden niet. PZC Maandag 26 november 2007 3 Sander Nijssen afgelopen vrijdag op de Breeweg: „Ik heb iedereen bedankt en gezegd: 'Goed weekeind', maar niemand vertrok." foto Lex de Meester Initiatiefnemer (16) van scholierendemonstratie is enorm geschrokken. door Miriam van den Broek Een stil protest moest het wor den. Met alle scholieren op het schoolplein staan en daarna weer terug naar de les. Dat was het beeld dat Sander Nijssen van de CSW Elzenlaan had toen hij het initiatief nam tot een de monstratie tegen de verplichte 1040 lesuren. De zestienjarige jongen uit de vier de klas vwo is enorm geschrokken van de rel die het uiteindelijk werd. „Ik was in eerste instantie al verbaasd dat er zo veel scholieren enthousiast meededen. Met onze sectordirecteur hadden we afge sproken dat we alleen het derde lesuur zouden staken. We zouden geen opzwepende teksten roepen en na de grote pauze weer naar school gaan." Maar ineens ging iedereen naar de Churchilllaan. „En daarna naar de Breeweg. Daar heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat de demon stratie was afgesloten. Ik ben op een elektriciteitskast geklommen en heb iedereen bedankt en ge zegd: 'Goed weekeind', maar nie mand vertrok." Toch rechtvaardigde dat volgens Sander niet de manier waarop de politie is opgetreden. „Ik stond re delijk dichtbij, maar heb geen waarschuwing gehoord. De politie had zich beter tussen de mensen kunnen begeven om zo iedereen rustig weg te duwen." Door alle commotie over het optre den van de politie, is de aandacht afgeleid van waar het echt om ging, vindt Sander. En dat steekt hem. „Toen ik hoorde dat Laks alle scho len opriep tot een staking dacht ik: 'het is op z'n minst te proberen'. Scholen zijn verplicht 1040 uur les te geven. Dat was al langer zo, maar vanaf dit jaar wordt daar streng op toegezien. Scholen krij gen een boete als ze het niet ha len. Die 1040 uur wordt door 93 procent van de scholen niet ge haald. Maar om die boete te voor komen, worden extra uren inge roosterd. Elke school gaat daar an ders mee om. Bij ons op het vwo hebben we drie extra uren gekre gen waarin we opdrachten moe ten maken. Er is geen vakdocent bij, alleen een toezichthouder. De opdrachten die we tijdens die uren moeten maken, staan los van het gewone huiswerk. Het zijn dus lessen die bovenop de normale les sen komen. En als we de opdrach ten niet op tijd af krijgen, moeten we ook die nog thuis doen. Het is gezocht. Ze kunnen beter de norm terugbrengen naar 960 uur." Er ligt ook nog een aantal brieven uit Havo 4 ter correctie. Er volgen 2 lessen Havo 4, een les met de brugklas en vervolgens 2 project uren voor de 2e klas. Tussendoor nog even de e-mailberichten langs gaan om te kijken of er iets drin gends te melden is. 's Middag is er van 14:00 tot 15:45 vergadering, zo genaamde kernteamvergadering. Hierin wordt gesproken over leer ling-zaken, onderwijskundige za ken, onderwijsinhoudelijke zaken en ook facilitaire zaken en worden we op de hoogte gehouden voor ontwikkelingen zowel intern als extern. Vervolgens heb ik met een aantal collega's van 16:00 tot 19:00 bij scholingscursus via het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (RPCZ). In de avonduren de brie ven gecorrigeerd voor de Havo 4, want deze moeten de volgende les wel worden besproken. Lijstje ge maakt van de meest voorkomende en gemaakte fouten. Deze wordt morgen gekopieerd en donderdag in de les aan de leerlingen meege geven. Woensdag 21 november De dag begint om 07:40. Normaal gesproken heb ik om 10:10 pas mijn eerste les. De eerste 2 uur heb ik regelmatig overleg met een collega, met wie ik de binnen- en buitenschoolse activiteiten ver zorg. Ben zelf begeleider van de leerlingenvereniging hier op school; "Flesj". Echter, deze dag staat in het teken van een tweetal cursussen. Het ochtend gedeelte begint om 08:00 uur en ik heb een herhalingcursus voor Bedrijfshulp verlening (BHV). Dan volgt er net na het middaguur 1 lesuur Havo 2 om vervolgens naar Middelburg af te reizen voor een bijscholingcur sus op het OPDC-Griffioen. Nor maal gesproken stopt deze dag voor mij qua lessen om 16:30 uur, vandaag wordt het 17:45 uur. 's Avonds nog even de laatste paar brieven corrigeren voor de boven bouw klassen en de e-mailbox checken op berichten van belang en om 21:15 uur stopt het werk. Een ietwat drukke en vermoeien de dag. Donderdag 22 november Dag begint weer om 07:40. Om 08:10 lopen de Havo 4 leerlingen het lokaal binnen. Brieven worden besproken. Lijstje van meest voor komende gemaakte fouten aan leerlingen gegeven en zij krijgen als opdracht en huiswerk zelf de fouten op te sporen en deze te ver beteren. Er volgt een tussenuur. Daarin allerlei zaken voor de leer lingenvereniging regelen. Er volgen drie intensieve lessen waarin ik veel aan het uitleggen ben, waarop de leerlingen de uitge legde stof kunnen gaan toepassen. Daarna weer een tussenuur, waar op ik een vervolg maak voor de za ken die nog geregeld moeten wor den voor de leerlingenvereniging. Daarna nog een lesuur (14:00 tot 14:50) en dan ziten de lesuren er voor vandaag op. Om 14:50 tot 15:30 uur nog overleg met een col lega, i.v.m. het voorbespreken van de rapportvergaderingen. Vandaag eens op rijd naar huis. Vrijdag 23 november De werkdag begint om 08:40 en mijn eerste lesuur om 09:00 uur. Eerst de mailbox doorlopen. Ver volgens 3 lesuren. In het daarop volgende tussenuur de laatste hand gelegd aan de rapportverga dering en kopiëren van de stukken voor de vergadering. Daarna nog even een kleine toets, schriftelijke overhoring, gecorrigeerd. Laatste lesuur van de dag eindigt om 14:00 uur. Daarna nog overleg met een collega over de feestdagen die eraan komen met bijbehorende ac tiviteiten en tot slot de lessen voor bereid voor de komende week. De dag eindigt om 15:50 uur. Zal er niet onderuitkomen om van het weekend de lessen van de ko mende week te moeten voorberei den. De zaterdag houd ik vrij. Zon dagavond zal ik de lessen gaan voorbereiden om daarna lekker het hoofd op het kussen te leggen. Dat was me weer het weekje wel!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3