En floeps: irritant wordt amusant Een mens zou willen dat het in het echte leven ook zo ging PZC Maandag 26 november 2007 [21 OP PAD MUZIEK Medicijnen Voorlichtingsbijeenkomst voor ouderen over gebruik van mecijnen. Goes, Gasthuis, 14.00 uur. Alzheimer café Trefpunt om vragen te stellen en ervarin gen uit te wisselen over dementie. Goes, Ter Valcke, 19.00-21.30 uur. Kerkkoor Het Kerkkoor Lammerenburg treedt op. Vlissingen, Ter Reede, 19.30 uur. Die tere oorlog van die liefde Concert met chansons van Brei op zijn Afrikaans door Herman Van den Berg, Matthijs Maree en Naomi Morgan. Gent, Theater Tinnenpot, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl Schuttershof, Becoming Jane: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Copying Beethoven: 20.00 uur; TERNEUZEN AGENDA BERGEN OP ZOOM Cinem'actueei, Beowulf: 18.30 en 21.15 uur; De scheepsjongens van de Bonte koe: 18.30 uur; Superbad: 18.30 uur; Al les is liefde: 18.30 en 21.15 uur; Ameri can Gangster: 20.30 uur; Red Road: 20.30 uur; MIDDELBURG Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Ameri can Gangster: 20.15 uur; Beowulf: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, 30 Days of light: 22.00 uur; Al les is liefde: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; American gangster: 16.00, 19.00 en 22.00 uur; Atonement: 13.45 en 19.00 uur; Beowulf: 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Anthony Hopkins als koning Hroth- gar in de film Beowulf. UITGAANSTIP Bij presentatieruimte Caesuur, de kunstetalage in Middelburg (Lange Noordstraat 67), is tot 16 december doorlopend de ex positie Bericht uit Dickson, Malawi van fotograaf Jan Banning te bekijken. Banning, in 2004 ook al te gast bij Caesuur, reisde sa men met journalist Dick Wittenberg voor magazine M van NRC Handelsblad tweemaal naar het afgelegen dorp Dickson in Mala wi. Twee weken lang leefden ze tussen de bewoners en bezoch ten alle 44 huizen. Hun doel was over het leven in het dorp te berichten. De inwoners van Dickson waren meer dan bereid mee te wer ken. Nooit eerder maakten ze mee dat een buitenstaander inte resse toonde. Dickson is een geïsoleerd dorp in een vreedzaam gebied. Men leeft er in kleine lemen huizen en heeft weinig be zittingen. Een enkeling heeft een huis van baksteen. Banning maakte een serie foto's, op gepaste afstand en met een objectie ve blik. Niet zonder compassie, wel zonder franje. Met Bericht uit Dickson, Malawi heeft Banning de Zilveren Camera 2006 ge wonnen in de categorie series/portretten. Op de afgebeelde foto: dorpshoofd Fanyel Dickson, genoemd naar de plaats waar hij woont. Michael Clayton: 16.30 en 19.00 uur; Plop en de pinguïn: 14.00 uur; Resident Evil: 22.00 uur; Scheepsjonges van Bonte koe: 13.45, 16.30 en 19.15 uur; Super- bad: 21.45 uur; Surfs up: 13.45 uur; The heartbreak kid: 19.00 uur; Timboektoe: 14.00 en 16.15 uur; Waar is het paard van Sinterklaas?: 14.00 en 16.15 uur; Sneak: 22.00 uur; NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Stel je voor: een lezing waarin van alles misgaat. Een inleider die niet komt opdagen. Een van zichzelf vervulde voorzitter die veel te breedsprakig en veel te overbodig de hon neurs zal waarnemen. En dan een spre ker die wel een degelijke powerpoint-pre- sentatie mee heeft, maar die nauwelijks een goed verhaal te bieden heeft. Ik zou me dood ergeren! Weglopen waarschijn lijk. Als zoiets in het echt zo zou gebeu ren. En als ik niet weg zou kunnen, bij voorbeeld omdat ik van ver zou komen en zonder eigen vervoer zou zitten: hoe lang zou het duren vóór ik de klik zou maken? Voor ik zou beslissen: oké, ik zit eraan vast, laat ik er dan maar het beste van maken? De humor er van inzien bij voorbeeld. Zou ik zo'n klik überhaupt wel maken? (Ik denk van niet.) Dat is de situatie in Wuivend graan (afge lopen donderdag in de Stadsschouwburg in Middelburg). En in feite heb ik me de eerste twintig minuten ook werkelijk geërgerd. Dat kwam vast doordat de 'af spraken' nog niet duidelijk waren. Er is geen echt begin. Geen gordijnen die zul len gaan openschuiven. Het zaallicht dooft niet. Er is mede daardoor geen vier de wand. Geen denkbeeldige 'glazen' wand die het toneel scheidt van de zaal (dikwijls heel prettig voor de acteurs, maar ook zeer duidelijk voor de toeschou wer). Maar onvermijdelijk en godzijdank komt het moment waarop je wel moet be grijpen dat dit 'slechts' toneel is. Allemaal flauwekul dus, dat gepraat in de flyers en de programmaboekjes over schijn en werkelijkheid die in deze voor stelling door elkaar zullen gaan lopen. Je kunt zoiets erbarmelijks niet meemaken - en nog duur betaald ook - als je niet heel duidelijk weet dat het toneel is. En gek ge noeg kan je dan pas beginnen te genieten van alle ongerijmdheden die je in het ech te leven ziedend de kast op zouden jagen. Vreemd effect toch... Zijn moeder met koffie, plompver loren op het toneel. Dat was voor mij het definitieve keerpunt. Dat was onwaar schijnlijk genoeg om tot op onderbewust niveau te beseffen dat het hier om toneel ging. En floeps: irritant wordt amusant. Een mens zou willen dat het in het echte leven ook zo ging. (Uiteindelijk is het na tuurlijk ook de bedoeling dat je na afloop een ietsjepietsje beter kunt relativeren.) De ene doldwaze situatie na het andere absurdisme. Een warrige spreker, ver dwaasd in zijn eigen non-wetenschappe lijk betoog over de ethiek van goed en kwaad. Met dito haarbos. Zijn verkouden rode neus wijst desondanks op drank. Wim T. Schippers schreef Wuivend graan. Misverstanden, versprekingen en insinua ties. Een lellebel van een vriendin die zich er zonder valse schaamte ook mee gaat bemoeien. Een wraaklustige ex die zonder blad voor de mond eveneens in de zaal blijkt te zitten. Plus een dochter die ook nog iets heeft af te rekenen. En die het daarom opzichtig aanlegt met de streepjespak-voorzitter, die juist tevoren nog zo komiek uitgleed over gemorste koffie. Ontsporende powerpoints, decors die demonstratief instorten. De hand van Wim T. Schippers is onmiskenbaar. Dat is lachen geblazen. Dat heb ik dan ook maar gedaan, al ben ik zuinig in die dingen. Maar meest van al heb ik stilletjes genoten van het spel van Nelly Frijda, de moeder. Een rol om mee uit te pakken, in felblauw mantelpakje, maar Nelly houdt zich in. Heel veel stil spel, midden op de bühne, prominent en permanent, maar nooit in het hart van de orkaan. Elke se- foto David van Dam/GPD conde erbij, met een priemende blik, of een voldane glimlach, of een intense min achting. Maar zelden een woord. Dat is heel knap. En een minstens even belang rijk onderdeel van het spel. Het zijn vaker de mensen die niet veel zeggen die de touwtjes strak in handen hebben. Dus mag zij afsluiten met de wijze les: „Het le ven is als wuivend graan. Wij zijn geko men om te gaan." Deze week Geen toneel dat mij nieuwsgierig maakt. Wél twee 'instituten' van kleinkunst en/of cabaret: NUHR en Mylène d'An- jou. De mannen van NUHR vind ik wel steengoed, maar toch vaak ook wel een beetje méér van hetzelfde. Deze keer kies ik daarom voor de 'diva zonder pardon' Mylène, vrijdag in het Scheldetheater. Ql ren kan via: willem.nijssen@jubii.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21