Wachten op schone techniek Nissan lanceert topmerk Infiniti ook in Nederland Gloednieuwe auto's Rappe Fiat met kleine, zuinige benzinemotor mét korting én direct leverbaar! O AutoTrack.nl PZC Vrijdag 23 november 2007 1 5 De auto-industrie zit er even doorheen. De Bibendum Challenge die Michelin sinds 1998 op touw zet als een soort wedstrijd voor de mobiliteitstechniek van de toekomst, geeft geen hoop dat we binnenkort C02-loos de weg op kunnen. door Rien van der Steen Alternatieve brandstoffen, mooie hybrides, verfij ning van de brandstofcel en accu's met een lange re levensduur en meer vermogen. Dat zag je op de Challenge die Mi chelin in het gekrioel van de Chi nese stad Shanghai op touw had gezet. Aan deze zevende Biben dum deden 120 zuinige en schone auto's van vijftig merken mee. Ze reden op ethanol, biodiesel, elektri citeit (accu en/of brandstofcel), aardgas of combinaties ervan. Er ontspon zich een ruzie tussen Mercedes-Benz en Audi omdat Mercedes knarsetandend moet aanvaarden dat Audi in het milieu bewuste Californië hogere ogen gooit met zijn superdiesel. De twee merken claimen allebei de schoonste diesel van dit moment Keihard nieuwe au,os vergelijken doe ,eop... Nissan heeft, net als Toyota met Lexus, al jarenlang een topmerk dat tot dus ver angstvallig buiten Europa bleef: Infiniti. Prachtig getekend en in de VS tamelijk succesvol. Het Rotterdamse Pietersen US Car- center haalt het model G35 sedan nu naar Nederland. Infiniti wordt door Nissan in de VS geproduceerd. De tweede gene ratie van de Infiniti G-serie wordt aangedreven door de 3.5 liter V6 krachtbron, die Nissan ook ge bruikt voor de suv Murano en de sportwagen 350Z. Hij levert ruim 300 pk en zit vast aan een vijftraps automaat. Optioneel is een handge- schakelde zesversnellingsbak, net als vierwielbesturing en -aandrij ving. De eerste G35 sedan dateert van 2002. Naast enkele andere versies kwam er ook een oogstrelende coupé. Volgens de importeur heeft de Infiniti G35 'het comfort van een Amerikaan, de kwaliteit en af werking van een Japanner en het weggedrag van een Europeaan'. Hij kost 64.950 euro. In een later stadium zal Nissan wellicht ook andere modellen van Infiniti naar Nederland halen. Van de G35 sedan bestaat bijvoorbeeld ook een coupéversie, goed voor 330 pk. Verder is er de EX, een crossover met ruim 300 pk. De prachtig gelijnde suv FX, die via de grijze import al mondjesmaat ons land binnenkomt, zou een concurrent voor de BMW X5 en Porsche Cayenne kunnen zijn. Kleine motoren die met tur botechniek tot grote hoogte gejaagd worden, en dan nog tamelijk economisch ook. Zelfs zui nig, met groen energielabel. Je ziet ze bij het altijd innovatieve Volks wagen, maar nu ook bij Fiat. Fiat heeft met zijn 1.4 T-)et een ge weldenaar van een benzinemotor in de aanbieding. Met relatief wei nig inhoud, maar door zestien kleppen en een turbolader 120 en in de sterkste versie zelfs 150 pk sterk. De Bravo 1.4 T-]et met 150 pk kost 22.795 euro, de 120 pk ster ke Grande Punto T-Jet is er voor 15.995 euro. De direct ingespoten dieselmotor is een uitvinding van Fiat. Het hielp de diesel naar zijn huidige hoge niveau, want de techniek werd algemeen overgenomen. Vol gens Fiat zal ook de compacte tur bomotor als de T-|et de toekomst van de benzinemotor bepalen. De Bravo i.4T-Iet i6v 120 accele reert in minder dan tien seconden naar 100 kilometer per uur. Niet minder indrukwekkend is zijn top snelheid van zo'n 200 kilometer per uur. Bij een normaal rijgedrag kom je dan uit op een verbruik van 1 op 15. Met de aanzienlijk rappere 150 pk-versie haalden we gemakkelijk 1 op 12,5. Die Bravo T-let 150 heeft bovendien een prettig schakelende zesversnellingsbak en een tamelijk 'vinnig' gedrag. Vooral in de lage versnellingen uit hij dat. Ideaal is het 'blue&me'-principe. Als je het even door hebt tenmin ste. Het is een usb-stick met mu ziek en navigatiegegevens. Het sys teem werkt zelfs met stembedie- ning. Toch ook nog een kritische noot: jammer is dat je niks van de rode snelheidsaanduidingen ziet bij in geschakelde verlichting overdag. Kia's suv Borrego biedt plek voor zeven en V8 Kia is bezig met een nieuwe suv die Borrego gaat heten. Het wordt een zevenzitter en hij komt dus bo ven de Sportage en Sorrento. Hij is vooral bedoeld voor de VS, want de aandrijving wordt verzorgd door een V6 en Kia's eerste V8. De naam Borrego is ontleend aan een Califomisch schapenras. Boek over nieuwe én oude model Fiat 500 Als je niet genoeg kunt krijgen van de nieuwe (Auto van het Jaar 2008) én oude Fiat 500, kun je te recht bij asn (autoboeken service Nederland) voor het boek 500 By the people for the people. In het Itali aans, maar met de Engelse verta ling erbij en veel foto's. Prijs: 29,95 euro via www.asnbooks.nl Peugeot 4007 straks te koop voor bijna 35 mille De komende Peugeot 4007, onder huids een Mitsubishi Outlander, komt in februari naar Nederland. Hij kost 34-845 euro als SR met 2.4 benzinemotor met i7opk en uit- schakelbare vierwielaandrijving. De luxere ST is er als zevenper- soons voor 36.845 euro. De 2.2 HdiF diesel kost 41.695 euro. Peugeot 4007. foto GPD te hebben. De Bluetec die Merce des al verkoopt in de VS kan niet zonder een oxidatiekatalysator, maar die is na 30.000 mijl op en mag in Californië niet doodleuk vervangen worden. Dus brengt Mercedes zijn Bluetec in Califor nië alleen via leasemaatschappijen aan de man. Na drie jaar wordt de auto dan naar een andere Ameri kaanse staat met soepeler regels doorverkocht. Audi lacht in zijn vuistje. Want zijn 3.0 TDI die met chemische toevoegingen het uitlaatgas van stikstofoxiden ontdoet, mag in Ca lifornië 120.000 mijl mee. Het sys teem wordt vanaf 2009 door Mer cedes geadopteerd. Vooral de Duitse industrie heeft fantastische techniek, waar de Chi nezen dankbaar gebruik van gaan maken. VW, reeds een machtig merk in China, hield zijn nieuwste mini nog achter de hand. Maar die Space-Up Blue is wel mooi de eer ste auto ter wereld met een 'war me' brandstofcel, lichter en min der complex dan een koude, in combinatie met lithium-ion-batte- rijen. Inclusief plug-in functie voor het opladen van de batterijen aan het stopcontact. Hij maakt zelfs gebruik van zonne-energie. De minister van technologie van de Volksrepubliek China, Wang Gang, zei te beseffen dat zijn land 'een zeer kritische rol in de wereld speelt': „Wij zijn op zoek naar nieuwe en vooral betere vormen benzinemotor met cilinderuitscha keling en elektromotor. Cadillac heeft op de thuismarkt de full-size hybride suv Escalade Hybrid ont huld. Moeilijk verhaal natuurlijk: een 6.0 V8 die met een stelletje ac cu's nog zwaarder wordt, maar af en toe een stuk of vier cilinders plat legt om zuiniger te bewegen. Wat niet betekent, dat moeder GM er met de pet naar gooit. In de VS rijden al meer dan 2,5 miljoen auto's van GM rond die op E85 lo pen, een mengsel van bio-ethanol en een beetje benzine. Mazda, Honda en Toyota lieten zich op deze Bibendum niet zien. De Franse industrie wel. Peugeot met een 307 Hybride Biodiesel die maar 74 gram CO2 per gereden ki lometer uit zou stoten. Dacia, het Roemeense voordeelmerk van Renault, toonde een geoptimali seerde Logan diesel. Door aërody namische aanpassingen en minder rolweerstand verbruikt deze aan zienlijk minder brandstof Kijk, dat helpt. Want de komende jaren zullen we toch nog gewoon olie moeten stoken. Er schijnt nog voor veertig jaar in de grond te zit ten. Autofabrikanten lieten tijdens de Bibendum Challenge zien hoe ze het vraagstuk omtrent mobiliteit en milieu willen oplossen. GM denkt aan een auto met brandstofcel en waterstoftanks, zoals de Volt hierboven, foto GPD van transport." De auto-industrie luistert daar met gretige interesse naar, want China is bij uitstek het land om alternatieven uit te probe ren. De automarkt vertoont er ra ketneigingen: dit jaar worden er al acht miljoen verkocht. Dat kan al leen maar goed gaan als de mo dernste techniek beschikbaar komt. De Chinezen vertrouwen niet al te zeer op hun eigen pro ducten, maar zijn zeer gebrand op Europese merken. Al zitten ze niet stil in China. Ze hebben daar hele legers elektrisch ondersteunde fietsen en bijvoor beeld ook scooters die op lpg rij den. Roewe, het vroegere Rover, opgekocht door de grootste fabri kant van China, heeft plots een plug-in hybride. En ook een zelf ontwikkelde brandstofcel in een Rover 75, al proest die bij het star ten nog wel een litertje water uit door de uitlaat. Ook in Amerika voelen ze de bui hangen. Chrysler laat deze week op de autoshow van Los Angeles de hybride Aspen en de Dodge Du- rango zien met gecombineerde V8

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15