Wachten
op schone techniek
Nissan lanceert topmerk
Infiniti ook in Nederland Gloednieuwe auto's
Rappe Fiat met kleine,
zuinige benzinemotor
mét korting
én direct leverbaar!
O AutoTrack.nl
PZC Vrijdag 23 november 2007 1 5
De auto-industrie zit er even
doorheen. De Bibendum
Challenge die Michelin sinds
1998 op touw zet als een
soort wedstrijd voor de
mobiliteitstechniek van de
toekomst, geeft geen hoop
dat we binnenkort C02-loos
de weg op kunnen.
door Rien van der Steen
Alternatieve brandstoffen,
mooie hybrides, verfij
ning van de brandstofcel
en accu's met een lange
re levensduur en meer vermogen.
Dat zag je op de Challenge die Mi
chelin in het gekrioel van de Chi
nese stad Shanghai op touw had
gezet. Aan deze zevende Biben
dum deden 120 zuinige en schone
auto's van vijftig merken mee. Ze
reden op ethanol, biodiesel, elektri
citeit (accu en/of brandstofcel),
aardgas of combinaties ervan.
Er ontspon zich een ruzie tussen
Mercedes-Benz en Audi omdat
Mercedes knarsetandend moet
aanvaarden dat Audi in het milieu
bewuste Californië hogere ogen
gooit met zijn superdiesel. De
twee merken claimen allebei de
schoonste diesel van dit moment
Keihard nieuwe au,os vergelijken doe ,eop...
Nissan heeft, net als Toyota
met Lexus, al jarenlang
een topmerk dat tot dus
ver angstvallig buiten Europa
bleef: Infiniti. Prachtig getekend
en in de VS tamelijk succesvol.
Het Rotterdamse Pietersen US Car-
center haalt het model G35 sedan
nu naar Nederland.
Infiniti wordt door Nissan in de
VS geproduceerd. De tweede gene
ratie van de Infiniti G-serie wordt
aangedreven door de 3.5 liter V6
krachtbron, die Nissan ook ge
bruikt voor de suv Murano en de
sportwagen 350Z. Hij levert ruim
300 pk en zit vast aan een vijftraps
automaat. Optioneel is een handge-
schakelde zesversnellingsbak, net
als vierwielbesturing en -aandrij
ving.
De eerste G35 sedan dateert van
2002. Naast enkele andere versies
kwam er ook een oogstrelende
coupé. Volgens de importeur heeft
de Infiniti G35 'het comfort van
een Amerikaan, de kwaliteit en af
werking van een Japanner en het
weggedrag van een Europeaan'.
Hij kost 64.950 euro.
In een later stadium zal Nissan
wellicht ook andere modellen van
Infiniti naar Nederland halen. Van
de G35 sedan bestaat bijvoorbeeld
ook een coupéversie, goed voor
330 pk. Verder is er de EX, een
crossover met ruim 300 pk. De
prachtig gelijnde suv FX, die via
de grijze import al mondjesmaat
ons land binnenkomt, zou een
concurrent voor de BMW X5 en
Porsche Cayenne kunnen zijn.
Kleine motoren die met tur
botechniek tot grote hoogte
gejaagd worden, en dan nog
tamelijk economisch ook. Zelfs zui
nig, met groen energielabel. Je ziet
ze bij het altijd innovatieve Volks
wagen, maar nu ook bij Fiat.
Fiat heeft met zijn 1.4 T-)et een ge
weldenaar van een benzinemotor
in de aanbieding. Met relatief wei
nig inhoud, maar door zestien
kleppen en een turbolader 120 en
in de sterkste versie zelfs 150 pk
sterk. De Bravo 1.4 T-]et met 150
pk kost 22.795 euro, de 120 pk ster
ke Grande Punto T-Jet is er voor
15.995 euro.
De direct ingespoten dieselmotor
is een uitvinding van Fiat. Het
hielp de diesel naar zijn huidige
hoge niveau, want de techniek
werd algemeen overgenomen. Vol
gens Fiat zal ook de compacte tur
bomotor als de T-|et de toekomst
van de benzinemotor bepalen.
De Bravo i.4T-Iet i6v 120 accele
reert in minder dan tien seconden
naar 100 kilometer per uur. Niet
minder indrukwekkend is zijn top
snelheid van zo'n 200 kilometer
per uur. Bij een normaal rijgedrag
kom je dan uit op een verbruik
van 1 op 15.
Met de aanzienlijk rappere 150
pk-versie haalden we gemakkelijk
1 op 12,5. Die Bravo T-let 150 heeft
bovendien een prettig schakelende
zesversnellingsbak en een tamelijk
'vinnig' gedrag. Vooral in de lage
versnellingen uit hij dat.
Ideaal is het 'blue&me'-principe.
Als je het even door hebt tenmin
ste. Het is een usb-stick met mu
ziek en navigatiegegevens. Het sys
teem werkt zelfs met stembedie-
ning.
Toch ook nog een kritische noot:
jammer is dat je niks van de rode
snelheidsaanduidingen ziet bij in
geschakelde verlichting overdag.
Kia's suv Borrego biedt
plek voor zeven en V8
Kia is bezig met een nieuwe suv
die Borrego gaat heten. Het wordt
een zevenzitter en hij komt dus bo
ven de Sportage en Sorrento. Hij is
vooral bedoeld voor de VS, want
de aandrijving wordt verzorgd
door een V6 en Kia's eerste V8. De
naam Borrego is ontleend aan een
Califomisch schapenras.
Boek over nieuwe én
oude model Fiat 500
Als je niet genoeg kunt krijgen
van de nieuwe (Auto van het Jaar
2008) én oude Fiat 500, kun je te
recht bij asn (autoboeken service
Nederland) voor het boek 500 By
the people for the people. In het Itali
aans, maar met de Engelse verta
ling erbij en veel foto's. Prijs: 29,95
euro via www.asnbooks.nl
Peugeot 4007 straks te
koop voor bijna 35 mille
De komende Peugeot 4007, onder
huids een Mitsubishi Outlander,
komt in februari naar Nederland.
Hij kost 34-845 euro als SR met 2.4
benzinemotor met i7opk en uit-
schakelbare vierwielaandrijving.
De luxere ST is er als zevenper-
soons voor 36.845 euro. De 2.2
HdiF diesel kost 41.695 euro.
Peugeot 4007. foto GPD
te hebben. De Bluetec die Merce
des al verkoopt in de VS kan niet
zonder een oxidatiekatalysator,
maar die is na 30.000 mijl op en
mag in Californië niet doodleuk
vervangen worden. Dus brengt
Mercedes zijn Bluetec in Califor
nië alleen via leasemaatschappijen
aan de man. Na drie jaar wordt de
auto dan naar een andere Ameri
kaanse staat met soepeler regels
doorverkocht.
Audi lacht in zijn vuistje. Want
zijn 3.0 TDI die met chemische
toevoegingen het uitlaatgas van
stikstofoxiden ontdoet, mag in Ca
lifornië 120.000 mijl mee. Het sys
teem wordt vanaf 2009 door Mer
cedes geadopteerd.
Vooral de Duitse industrie heeft
fantastische techniek, waar de Chi
nezen dankbaar gebruik van gaan
maken. VW, reeds een machtig
merk in China, hield zijn nieuwste
mini nog achter de hand. Maar die
Space-Up Blue is wel mooi de eer
ste auto ter wereld met een 'war
me' brandstofcel, lichter en min
der complex dan een koude, in
combinatie met lithium-ion-batte-
rijen. Inclusief plug-in functie
voor het opladen van de batterijen
aan het stopcontact. Hij maakt
zelfs gebruik van zonne-energie.
De minister van technologie van
de Volksrepubliek China, Wang
Gang, zei te beseffen dat zijn land
'een zeer kritische rol in de wereld
speelt': „Wij zijn op zoek naar
nieuwe en vooral betere vormen
benzinemotor met cilinderuitscha
keling en elektromotor. Cadillac
heeft op de thuismarkt de full-size
hybride suv Escalade Hybrid ont
huld. Moeilijk verhaal natuurlijk:
een 6.0 V8 die met een stelletje ac
cu's nog zwaarder wordt, maar af
en toe een stuk of vier cilinders
plat legt om zuiniger te bewegen.
Wat niet betekent, dat moeder
GM er met de pet naar gooit. In de
VS rijden al meer dan 2,5 miljoen
auto's van GM rond die op E85 lo
pen, een mengsel van bio-ethanol
en een beetje benzine.
Mazda, Honda en Toyota lieten
zich op deze Bibendum niet zien.
De Franse industrie wel. Peugeot
met een 307 Hybride Biodiesel die
maar 74 gram CO2 per gereden ki
lometer uit zou stoten. Dacia, het
Roemeense voordeelmerk van
Renault, toonde een geoptimali
seerde Logan diesel. Door aërody
namische aanpassingen en minder
rolweerstand verbruikt deze aan
zienlijk minder brandstof
Kijk, dat helpt. Want de komende
jaren zullen we toch nog gewoon
olie moeten stoken. Er schijnt nog
voor veertig jaar in de grond te zit
ten.
Autofabrikanten lieten tijdens de Bibendum Challenge zien hoe ze het
vraagstuk omtrent mobiliteit en milieu willen oplossen. GM denkt aan een
auto met brandstofcel en waterstoftanks, zoals de Volt hierboven, foto GPD
van transport." De auto-industrie
luistert daar met gretige interesse
naar, want China is bij uitstek het
land om alternatieven uit te probe
ren. De automarkt vertoont er ra
ketneigingen: dit jaar worden er al
acht miljoen verkocht. Dat kan al
leen maar goed gaan als de mo
dernste techniek beschikbaar
komt. De Chinezen vertrouwen
niet al te zeer op hun eigen pro
ducten, maar zijn zeer gebrand op
Europese merken.
Al zitten ze niet stil in China. Ze
hebben daar hele legers elektrisch
ondersteunde fietsen en bijvoor
beeld ook scooters die op lpg rij
den. Roewe, het vroegere Rover,
opgekocht door de grootste fabri
kant van China, heeft plots een
plug-in hybride. En ook een zelf
ontwikkelde brandstofcel in een
Rover 75, al proest die bij het star
ten nog wel een litertje water uit
door de uitlaat.
Ook in Amerika voelen ze de bui
hangen. Chrysler laat deze week
op de autoshow van Los Angeles
de hybride Aspen en de Dodge Du-
rango zien met gecombineerde V8