Zaal is nu ruimer van klank
Een ongegeneerd romantische hang naar het verleden
Programma van
openingsfestival
El
PZC Donderdag 22 november 2007 35
Schubert-programma
oratoriumvereniging
tijdens openingsfestival.
door Corella Nijsse
middelburg - „Voor een koor is
dit een fantastische zaal", oordeelt
dirigent Jan Hut van de Koninklij
ke Oratorium Vereniging Tot Oefe
ning en Uitspanning over de
Zeeuwse Concertzaal in Middel
burg. De voormalige Concert- en
Gehoorzaal is de afgelopen tijd in
grijpend vernieuwd en wordt van
af vandaag officieel heropend met
een vierdaags festival.
De oratoriumvereniging geeft mor
genavond haar eerste uitvoering
geven in de zaal. In dit concert
worden het Stabat Mater, de Mis
in As-dur en het latende vod van
Franz Schubert ten gehore ge
bracht. Solisten zijn Diane Ver
doodt (sopraan), Martine Straesser
(alt), Ludwig Gijsegem (tenor) en
Martijn Sanders (bas). Het Dordts
Kamer Orkest zal koor en solisten
begeleiden.
Het koor is een van de vaste ge
bruikers van de concertzaal en ge
durende de verbouwing moest
worden uitgeweken naar kerkge
bouw De Hoeksteen. „Dat was
even wennen, maar De Hoeksteen
bleek een prima alternatief', aldus
Hut. „De akoestiek van de concert
zaal is met de verbouwing veran
derd: de zaal is ruimer van klank
en komt nu nog sterker door. Wel
moet je in zo'n grote ruimte heel
zorgvuldig omgaan met dictie en
klanksterkte. De Zeeuwse Concert
zaal is een van de beste concertza
len van Nederland en hoort thuis
in het rijtje waarin ook het Con
certgebouw in Amsterdam en
voorheen De Harmonie in Gronin
gen zich mogen scharen. Deze za
len hebben sterke overeenkom
sten: ze zijn langgerekt en niet al
te breed, ze hebben een goede
hoogte en een bouwstijl die een
bepaalde akoestiek met zich mee
brengt. Onze concertzaal is een su
blieme zaal, waar Zeeland bekend
om is en trots op mag zijn.
'De Zeeuwse Concertzaal is
een sublieme zaal, waar
Zeeland trots op mag zijn'
Hut heeft bewust gekozen voor
een Schubert-programma voor dit
openingsconcert. „Koormuziek be
weegt zich toch veelal binnen het
religieuze repertoire. De gekozen
werken vragen geen heel grote be
zetting, waardoor ze juist geschikt
zijn voor deze concertzaal."
Het Stabat Mater is een Marialied
waarin echter vooral het lijden
van Christus centraal staat. Het la
tende Vod is een offertorium dat
Schubert aan het einde van zijn le
ven schreef. In dit werk speelt het
koor een ondergeschikte rol ten
opzichte van de tenor. Aan de Mis
in As-dur heeft Schubert langdurig
gewerkt en geschaafd. Waarschijn
lijk is er in zijn oeuvre geen ander
werk te vinden dat hem zoveel tijd
heeft gekost, omdat hij zich er zeer
sterk mee had geëngageerd en niet
kon ophouden met het aanbren
gen van verbeteringen. Hut: „Goe
de wijn bewaar je voor het laatst.
Dat doen wij dus met deze prachti
ge Mis ook."
Koninklijke Oratorium Vereniging
Tot Oefening en Uitspanning, mor
gen in de Zeeuwse Concertzaal in
Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.
middelburg - De vroegere Con
cert- en Gehoorzaal in Middelburg
is na een ingrijpende verbouwing
veranderd in de Zeeuwse Concert
zaal, in combinatie met een opna
mestudio. De zaal zelf is radicaal
opgefrist, er is een nieuwe foyer ge
komen en de ingang is verplaatst
van de Singelstraat naar de Verwe-
rijstraat. De artistieke en zakelijke
leiding is in handen gekomen van
Douwe Eisenga en Jakko van der
Heijden. De heropening wordt ge
vierd met een vierdaags festival,
met optredens van musici en en
sembles van regionaal, nationaal
en internationaal kaliber
Donderdag 22 november
20.00 uur: Officiële opening met
aansluitend concert van ensemble
L'Arpeggiata van Christina Pluhar.
Vrijdag 23 november
Ochtend: Besloten schoolconcer-
ten Python Saxofoonkwartet.
20.00 uur: Koninklijke Oratorium
Vereniging o.l.v. Ian Hut met werk
van Schubert (Stabat Mater, Mis
in As-dur, latende Vod).
Zaterdag 24 november
14.00 uur (zaal): Jeroen van Veen
(piano) met Soloduivelsdans no. 4
van Simeon ten Holt.
14.30 uur (foyer): MeetsReed.
15.00 uur (zaal): Jasper van Dam
me Kwartet.
16.00 uur (foyer): Huibert-Ian Va
der Marja Smet.
16.30 uur (zaal): Piano Ensemble
speelt Canto Ostinato van Simeon
ten Holt.
20.00 uur: Zeeuws Orkest, Klara
Würtz (piano) en Renate Arends
(sopraan) met werk van Mahler
(Symfonie nr. 4) en Mozart (con
cert-aria Ch'io mi scordi di te?... Non
temer, amato bene en Pianoconcert
nr. 21 in C
Zondag 25 november
11.30 uur (salon): Opera Tralala
met De laarzen van Lento (opera
voor peuters en kleuters).
12.30 uur (foyer): Syrinx.
13.00 uur (zaal): Arnold Marinis-
sen (slagwerk) met Traces of Cultu
res.
14.00 uur (foyer): Duodali.
14.30 uur (zaal): Van Dingstee
Kwartet (strijkkwartet).
16.00 uur (foyer): Trombonata.
16.30 uur (zaal)Middelburgs Mu
ziekkorps o.l.v. Richard Vrijhoef
www.zeeuwseconcertzaal.nl
Regisseur Steven de Jong is verzot
op storm. In De schippers van De
Kameleon liet hij een digitale or
kaan over de Friese meren razen.
In de tweede Kameleon-klucht
trakteerde hij de olijke tweeling
Sietse en Hylke Klinkhamer op
een heuse mini-tsunami. In De
Jongs bewerking van lohan Fabri-
cius' klassieke jongensboek De
scheepsjongens van Bontekoe bot
viert de regisseur zijn storm-feti-
sjisme uitbundiger dan ooit tevo
ren.
Meteen in de openingsscène zien
we hoe de stoere stuurman Hajo,
vertolkt door De Jong zelf, het le
ven laat tijdens een vreselijk on
weer. Toch droomt diens zoon
Peter, tot groot verdriet van moe
der Hajo, van een leven op zee.
DE SCHEEPSjONCENS VAN...
Film. Regie: Steven de Jong. Met:
Pim Wessels e.a. Te zien in
Vlissingen en Terneuzen.
door Fritz de Jong
Uiteindelijk monstert Hajo jr. toch
aan, op het VOC-schip van de va
derlijke kapitein Bontekoe. Als
scheepsknecht krijgt hij gezel
schap van zijn beste vriend Padde,
een naïeve dikkerd die je in al zijn
scènes het bloed onder de kromge
trokken teennagels vandaan weet
te halen. De vijftienjarige Billy Zo
merdijk is duidelijk verkeerd ge
cast, en De long had als regisseur
de ongemakkelijk acterende knaap
tegen zichzelf in bescherming moe
ten nemen.
Heel wat gelukkiger pakken de
hoofdrollen uit. Pim Wessels zet
met veel bravoure een aantrekkelij
ke blonde Hajo neer, terwijl de
donkere Martijn Hendrickx hem
goed aanvult als de geletterde, iets
oudere neef van de kapitein.
Net als de scheepsjongens vrien
den voor het leven zijn geworden,
laat De Jong het maar weer eens
lekker lang waaien. De bries helpt
de vertelling niet voor- of achter
uit. Maar laten we eerlijk zijn: de
stormen in Bontekoe zien er stuk
ken beter uit dan die gecomputeri
seerde rukwinden in de Kame
leon.
Het technische niveau van de film
is sowieso goed te noemen. Dra
matisch schiet de veel te lange film
echter danig tekort. Scenaristen
Steven de long en Micha Alexan
der hadden minimaal een half uur
moeten schrappen. Een uur was
nog beter geweest.
Nu voelt de aaneenschakeling van
scheepsruzies, voedseltekort,
scheurbuik, een explosie en steeds
maar weer die windhozen vooral
aan als een eindeloze beproeving.
Voor de drie scheepsjongens, maar
zeker ook voor het bioscooppu
bliek.
Eigenlijk is de Bontekoe een cu
rieus geval: een avonturenfilm die
niet van avontuur houdt. Ondanks
alle jeugdige bravoure die hoofdrol
spelers Wessels en Hendrickx in
hun spel stoppen, krijgen ze van
Steven de long nauwelijks de kans
om van hun avontuurlijke bestaan
te genieten.
Hajo en zijn vrienden trekken wel
iswaar de wijde wereld in, maar
daar blijken ze weinig goeds aan te
treffen. De buitenwereld? Daar we
melt het van de giftige slangen, ge
mene kooplieden en onbetrouwba
re inboorlingen.
In schril contrast met die boze bui
tenwereld filmt De Jong de veilige
thuishaven Hoorn met een wel
haast ziekelijke passie voor de
oud-Hollandsche geveltjes en de
klederdrachten van weleer. Meer
nog dan de onverdraagbaar nostal
gische Kameleon-films belichaamt
De scheepsjongens van Bontekoe
een ongegeneerd romantische
hang naar het verleden.
De oratoriumvereniging repeteert in de vernieuwde Zeeuwse Concertzaal.
foto Ruben Oreel