Zaal is nu ruimer van klank Een ongegeneerd romantische hang naar het verleden Programma van openingsfestival El PZC Donderdag 22 november 2007 35 Schubert-programma oratoriumvereniging tijdens openingsfestival. door Corella Nijsse middelburg - „Voor een koor is dit een fantastische zaal", oordeelt dirigent Jan Hut van de Koninklij ke Oratorium Vereniging Tot Oefe ning en Uitspanning over de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg. De voormalige Concert- en Gehoorzaal is de afgelopen tijd in grijpend vernieuwd en wordt van af vandaag officieel heropend met een vierdaags festival. De oratoriumvereniging geeft mor genavond haar eerste uitvoering geven in de zaal. In dit concert worden het Stabat Mater, de Mis in As-dur en het latende vod van Franz Schubert ten gehore ge bracht. Solisten zijn Diane Ver doodt (sopraan), Martine Straesser (alt), Ludwig Gijsegem (tenor) en Martijn Sanders (bas). Het Dordts Kamer Orkest zal koor en solisten begeleiden. Het koor is een van de vaste ge bruikers van de concertzaal en ge durende de verbouwing moest worden uitgeweken naar kerkge bouw De Hoeksteen. „Dat was even wennen, maar De Hoeksteen bleek een prima alternatief', aldus Hut. „De akoestiek van de concert zaal is met de verbouwing veran derd: de zaal is ruimer van klank en komt nu nog sterker door. Wel moet je in zo'n grote ruimte heel zorgvuldig omgaan met dictie en klanksterkte. De Zeeuwse Concert zaal is een van de beste concertza len van Nederland en hoort thuis in het rijtje waarin ook het Con certgebouw in Amsterdam en voorheen De Harmonie in Gronin gen zich mogen scharen. Deze za len hebben sterke overeenkom sten: ze zijn langgerekt en niet al te breed, ze hebben een goede hoogte en een bouwstijl die een bepaalde akoestiek met zich mee brengt. Onze concertzaal is een su blieme zaal, waar Zeeland bekend om is en trots op mag zijn. 'De Zeeuwse Concertzaal is een sublieme zaal, waar Zeeland trots op mag zijn' Hut heeft bewust gekozen voor een Schubert-programma voor dit openingsconcert. „Koormuziek be weegt zich toch veelal binnen het religieuze repertoire. De gekozen werken vragen geen heel grote be zetting, waardoor ze juist geschikt zijn voor deze concertzaal." Het Stabat Mater is een Marialied waarin echter vooral het lijden van Christus centraal staat. Het la tende Vod is een offertorium dat Schubert aan het einde van zijn le ven schreef. In dit werk speelt het koor een ondergeschikte rol ten opzichte van de tenor. Aan de Mis in As-dur heeft Schubert langdurig gewerkt en geschaafd. Waarschijn lijk is er in zijn oeuvre geen ander werk te vinden dat hem zoveel tijd heeft gekost, omdat hij zich er zeer sterk mee had geëngageerd en niet kon ophouden met het aanbren gen van verbeteringen. Hut: „Goe de wijn bewaar je voor het laatst. Dat doen wij dus met deze prachti ge Mis ook." Koninklijke Oratorium Vereniging Tot Oefening en Uitspanning, mor gen in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. middelburg - De vroegere Con cert- en Gehoorzaal in Middelburg is na een ingrijpende verbouwing veranderd in de Zeeuwse Concert zaal, in combinatie met een opna mestudio. De zaal zelf is radicaal opgefrist, er is een nieuwe foyer ge komen en de ingang is verplaatst van de Singelstraat naar de Verwe- rijstraat. De artistieke en zakelijke leiding is in handen gekomen van Douwe Eisenga en Jakko van der Heijden. De heropening wordt ge vierd met een vierdaags festival, met optredens van musici en en sembles van regionaal, nationaal en internationaal kaliber Donderdag 22 november 20.00 uur: Officiële opening met aansluitend concert van ensemble L'Arpeggiata van Christina Pluhar. Vrijdag 23 november Ochtend: Besloten schoolconcer- ten Python Saxofoonkwartet. 20.00 uur: Koninklijke Oratorium Vereniging o.l.v. Ian Hut met werk van Schubert (Stabat Mater, Mis in As-dur, latende Vod). Zaterdag 24 november 14.00 uur (zaal): Jeroen van Veen (piano) met Soloduivelsdans no. 4 van Simeon ten Holt. 14.30 uur (foyer): MeetsReed. 15.00 uur (zaal): Jasper van Dam me Kwartet. 16.00 uur (foyer): Huibert-Ian Va der Marja Smet. 16.30 uur (zaal): Piano Ensemble speelt Canto Ostinato van Simeon ten Holt. 20.00 uur: Zeeuws Orkest, Klara Würtz (piano) en Renate Arends (sopraan) met werk van Mahler (Symfonie nr. 4) en Mozart (con cert-aria Ch'io mi scordi di te?... Non temer, amato bene en Pianoconcert nr. 21 in C Zondag 25 november 11.30 uur (salon): Opera Tralala met De laarzen van Lento (opera voor peuters en kleuters). 12.30 uur (foyer): Syrinx. 13.00 uur (zaal): Arnold Marinis- sen (slagwerk) met Traces of Cultu res. 14.00 uur (foyer): Duodali. 14.30 uur (zaal): Van Dingstee Kwartet (strijkkwartet). 16.00 uur (foyer): Trombonata. 16.30 uur (zaal)Middelburgs Mu ziekkorps o.l.v. Richard Vrijhoef www.zeeuwseconcertzaal.nl Regisseur Steven de Jong is verzot op storm. In De schippers van De Kameleon liet hij een digitale or kaan over de Friese meren razen. In de tweede Kameleon-klucht trakteerde hij de olijke tweeling Sietse en Hylke Klinkhamer op een heuse mini-tsunami. In De Jongs bewerking van lohan Fabri- cius' klassieke jongensboek De scheepsjongens van Bontekoe bot viert de regisseur zijn storm-feti- sjisme uitbundiger dan ooit tevo ren. Meteen in de openingsscène zien we hoe de stoere stuurman Hajo, vertolkt door De Jong zelf, het le ven laat tijdens een vreselijk on weer. Toch droomt diens zoon Peter, tot groot verdriet van moe der Hajo, van een leven op zee. DE SCHEEPSjONCENS VAN... Film. Regie: Steven de Jong. Met: Pim Wessels e.a. Te zien in Vlissingen en Terneuzen. door Fritz de Jong Uiteindelijk monstert Hajo jr. toch aan, op het VOC-schip van de va derlijke kapitein Bontekoe. Als scheepsknecht krijgt hij gezel schap van zijn beste vriend Padde, een naïeve dikkerd die je in al zijn scènes het bloed onder de kromge trokken teennagels vandaan weet te halen. De vijftienjarige Billy Zo merdijk is duidelijk verkeerd ge cast, en De long had als regisseur de ongemakkelijk acterende knaap tegen zichzelf in bescherming moe ten nemen. Heel wat gelukkiger pakken de hoofdrollen uit. Pim Wessels zet met veel bravoure een aantrekkelij ke blonde Hajo neer, terwijl de donkere Martijn Hendrickx hem goed aanvult als de geletterde, iets oudere neef van de kapitein. Net als de scheepsjongens vrien den voor het leven zijn geworden, laat De Jong het maar weer eens lekker lang waaien. De bries helpt de vertelling niet voor- of achter uit. Maar laten we eerlijk zijn: de stormen in Bontekoe zien er stuk ken beter uit dan die gecomputeri seerde rukwinden in de Kame leon. Het technische niveau van de film is sowieso goed te noemen. Dra matisch schiet de veel te lange film echter danig tekort. Scenaristen Steven de long en Micha Alexan der hadden minimaal een half uur moeten schrappen. Een uur was nog beter geweest. Nu voelt de aaneenschakeling van scheepsruzies, voedseltekort, scheurbuik, een explosie en steeds maar weer die windhozen vooral aan als een eindeloze beproeving. Voor de drie scheepsjongens, maar zeker ook voor het bioscooppu bliek. Eigenlijk is de Bontekoe een cu rieus geval: een avonturenfilm die niet van avontuur houdt. Ondanks alle jeugdige bravoure die hoofdrol spelers Wessels en Hendrickx in hun spel stoppen, krijgen ze van Steven de long nauwelijks de kans om van hun avontuurlijke bestaan te genieten. Hajo en zijn vrienden trekken wel iswaar de wijde wereld in, maar daar blijken ze weinig goeds aan te treffen. De buitenwereld? Daar we melt het van de giftige slangen, ge mene kooplieden en onbetrouwba re inboorlingen. In schril contrast met die boze bui tenwereld filmt De Jong de veilige thuishaven Hoorn met een wel haast ziekelijke passie voor de oud-Hollandsche geveltjes en de klederdrachten van weleer. Meer nog dan de onverdraagbaar nostal gische Kameleon-films belichaamt De scheepsjongens van Bontekoe een ongegeneerd romantische hang naar het verleden. De oratoriumvereniging repeteert in de vernieuwde Zeeuwse Concertzaal. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 61