Cultuur
SPINVIS
Britse folkgroep herrijst na dood grondlegger
Als Klara Würtz piano speelt,
zit er altijd een stemmetje bij
VIJF VRAGEN OVER
KOORPROJECT
IN HET THEATER MET
'OP EEN AVOND IN HET HEELAL'
34 Donderdag 22 november 2007 PZC
Peter Wildeman is nauw betrokken bij het
project Groot Zeeuws Koor met ruim 260
deelnemers. Het eerste concert is zaterdag
avond in de Elimkerk in 's-Gravenpolder.
Hongaarse samen met
sopraan Renate Arends
solist Zeeuws Orkest.
door Rolf Bosboom
TERNEUZEN - Eén keer eerder trad
pianiste Klara Würtz op met Het
Zeeuws Orkest: in 2001, in het pia
noconcert van Schumann. „Ik her
inner me de spanning en het har
de werken. Het stuk was helemaal
nieuw voor mij. Het was zelfs de
eerste keer dat ik Schumann in Ne
derland speelde. Dat maakte het
extra spannend. Maar over het re
sultaat was ik tevreden. Het was
zeer aangenaam om te doen."
Dezer dagen is haar tweede samen
werking met het orkest. Drie con
certen in drie dagen, met sopraan
Renate Arends als tweede solist.
Samen hebben zij de hoofdrol in
Mozarts aria Ch'io mi scordi di te?...
Non temer, amato bene. Würtz is
daarna soliste in Pianoconcert nr. 21
in C van opnieuw Mozart. Na de
pauze wordt Mahlers vierde symfo
nie uitgevoerd, waarin Arends de
tekst uit Des Knaben Wunderhorn
zingt en violist Carlo Nabbe een
hoofdrol heeft.
Klara Würtz (1965), met een in
drukwekkende staat van dienst
'Het is geen begeleiding,
maar een duet: een dialoog
tussen zang en piano'
aan het klavier, komt oorspronke
lijk uit Hongarije, maar verhuisde
ruim tien jaar geleden om privé-re-
denen naar Nederland. Zij heeft
nauw contact met Joan Berkhe-
mer, chef-dirigent van Het Zeeuws
Orkest. Samen maken ze deel uit
van het Klaviertrio Amsterdam.
„Hij en zijn vrouw zijn een soort
familie voor mij geworden."
Het programma voor deze con
certreeks vertoont grote overeen
komsten met een van de - vele -
hoogtepunten in de carrière van
Würtz: haar samenwerking met
het Boston Symphony Orchestra
(onder leiding van Bernard Hai-
tink) in 2003, toen met Ana Maria
Martinez als sopraan.
De aria uit het programma schreef
Mozart voor de Engelse sopraan
Nancy Storage, een van zijn mu
zen. De piano vertolkt zijn stem.
„Het is geen begeleiding, maar een
echt duet, een dialoog tussen zang
en piano", zegt Würtz.
Zij vindt het belangrijk om de ver
halen achter de composities te ken
nen. Die wetenschap verdiept de
uitvoering ervan. „Mozart schreef
in dit geval een prachtige pianopar
tij voor zichzelf als een soort muzi
kale euforie. Dat maakt het heel
veelzeggend. Het is zeer liefdevol."
Het pianoconcert van Mozart dat
op het programma staat, het 21e, is
waarschijnlijk ook zijn bekendste.
Dat is vooral te danken aan het ly
rische tweede deel (het Andante),
dat werd gebruikt in de film Elvira
Madigan (1967). „Na de aria is dit
is een prachtig vervolg. Zeker op
dit moment vind ik het absoluut
het mooiste pianoconcert van Mo
zart."
Het is vooral ook een heel geva
rieerd werk, vindt Würtz. „Ie kunt
tegelijkertijd een zanger zijn en
een orkestje." De pianiste is ervan
overtuigd dat Mozart het stuk
schreef met de menselijke stem in
gedachten. „Er zit natuurlijk aller
lei muzikaal idioom in en virtuosi
teit die alleen op een piano of een
viool kan worden uitgevoerd,
maar het basisidee is de stem, de
zang. Het gebruikte instrument is
in wezen toeval." Het is een visie
die haar ook aanspreekt. „Ik heb
acht jaar in een kinderkoor gezon
gen. Als ik piano speel, zit er altijd
een stemmetje bij."
Het Zeeuws Orkest, vanavond in
Scheldetheater in Terneuzen, mor
gen in De Mythe in Goes (uitv.) en
zaterdag in de Zeeuwse Concertzaal
in Middelburg (uitv.). Aanvang: tel
kens om 20.00 uur.
Pianiste Klara Würtz
Naam: Peter Wildeman
Woonplaats: Tholen
Leeftijd: 34 jaar
Beroep: Organist, pianist, dirigent.
door Ali Pankow
Schuilt er achter dit koorproject een strategie om je te onderscheiden?
„Het idee komt van dirigent Jan van Zweden van mannenkoor Elim uit
's-Gravenpolder. Hij stelde voor iets te ondernemen tegen de terugloop
van het ledental van zijn koor en met vier massale concerten de belang
stelling voor deelname aan een koor nieuw leven in te blazen. Ik ben di
rigent van het Christelijk Gemengd Eilandenkoor in Zierikzee en van
jongerenkoor Matthanja in Goes. Vanuit de drie koren is er een apart be
stuur gevormd voor het Groot Zeeuws Koor-project."
Naast promotie hebben jullie er bewust een goed doel aan gekoppeld?
„We hebben inderdaad meteen besloten het grootste deel van entree
geld en collectes te bestemmen voor een goed doel. Ondersteuning van
het Deputaatschap Israël voor verspreiding van bijbels onder het volk
past goed bij de signatuur van de drie christelijke koren die meedoen."
Hoe zit het met de stemverhouding als je drie koren bij elkaar voegt?
„Die verhouding is best goed. Alle partijen - sopranen, alten, tenoren en
bassen - zijn prima vertegenwoordigd. Zowel de gemengde koren als
Elim zijn gewend vierstemmig te zingen. Daarom zijn de gezamenlijke
liederen meestal dubbelkorig, dus achtstemmige zettingen."
Repeteren jullie steeds met die grote groep?
„Ik heb met het jongerenkoor al wel een keer gerepeteerd bij Elim, maar
we zijn pas bij de generale repetities 's middags voorafgaand aan de con
certen allemaal bijeen. Dat klinkt dan heel massaal en het is een uitda
ging voor de dirigent dat geheel tot een mooie eenheid te smeden. Dat
is overigens niet zo moeilijk, want het zijn allemaal geoefende zangers
die zich goed hebben voorbereid. Jan van Zweden dirigeert het Groot
Zeeuws Koor, ik begeleid op het orgel."
Het project loopt vanaf dit najaar tot eind juni volgend jaar. Brengen jullie
steeds hetzelfde concert?
„Nee, we beginnen zaterdag met een algemeen geestelijk programma.
Het concert op 1 februari in de Nieuwe Kerk in Zierikzee staat in het te
ken van de herdenking 55 jaar Watersnood 1953 en dan zingen we speci
fieke liederen rondom dat thema. Tijdens ons concert in de Grote of Ma-
riakerk in Goes op 30 april zingen we vaderlandse liederen en het laatste
optreden op 21 juni in de Nieuwe Kerk in Middelburg zal vergelijkbaar
zijn met het programma dat we zaterdag brengen."
Concert Groot Zeeuws Koor, zat. 24 november, 's-Gravenpolder, Elimkerk, 19.30 uur.
THEATER DE MYTHE GOES
DINSDAG 27 NOVEMBER 20.00 UUR
T: 0900-3300033 - www.theaterverkoopzeeland.nl
New Rope String Band
treedt op in Kruiningen
en in Heinkenszand.
door René de Dreu
KRUININGEN - De muziek is niet ge
stopt. Vooral niet omdat het al zo
lang een wezenlijk onderdeel van
het leven uitmaakt. Pete Chalon-
ner en Tim Dalling deelden ruim
twintig jaar lang hun ziel en zalig
heid op honderden podia in de he
le wereld met hun muzikale maat
je loe Scurfield. Het trio toerde als
The Old Rope String Band, totdat
anderhalfjaar geleden een tragisch
ongeval een eind maakte aan het
leven van Scurfield. Samen met
Chalonner was hij de grondlegger
van de band en het idee om mu
ziek en komedie tot een absurde
show te verweven.
De shows met een aaneenschake
ling van tegenstrijdige emoties wa
ren bijna een uitvergroting van
het leven zelf. Ook bij verlies en te
genslag moet je het daarmee doen
en gaat het leven verder, hetzelfde
leven, maar dan anders. Dalling en
Chalonner vonden twee muzikan
ten: Jock Tyldesley en Vera van
Heeringen, die met hun eigenzin
nige inbreng de 'musicalshow' en
de ideeën van Scurfield een nieu
we toekomst gaven. Als The New
Rope String Band zijn ze voor een
korte toer in Nederland, waarbij
ze Kruiningen (vandaag) en Hein
kenszand (zaterdag) aandoen.
De samenstelling van de band is
veranderd, maar de musical nonsen
se, zoals Chalonner het typeert, is
gebleven. „loe en ik zijn ooit als
folkduo begonnen met traditione
le Engelse en Schotse tunes en be
werkingen van oude folksongs.
Nog steeds is een groot deel van
de muziek uit onze show daarop
gebaseerd. Er zijn alleen meer ele-
'We zoeken tegenstrijdige
emoties, zowel in de muziek
als in onze karakters'
menten uit andere muziekstijlen
aan toegevoegd en het folkrepertoi-
re is met traditionele muziek uit
andere landen uitgebreid."
„Met The New Rope String Band
hebben we nieuw materiaal verza
meld en oude ideeën opnieuw ge
arrangeerd. Dat heeft natuurlijk te
maken met de inbreng van Jock
en Vera, maar ook met de aard
van de show. We zoeken naar te
genstrijdige emoties, zowel in de
muziek als in onze karakters en
vooral ook in de combinatie daar
van. Dat leidt meestal tot absurde
en clowneske situaties." Voor Cha
lonner heeft humor vooral met
temperament te maken. „Zo kan
het uitspelen van onderlinge irrita
ties en daarbij tegelijkertijd een
dieptriest lied laten horen tot sur
realistische situaties leiden. Bijna
net als het leven zelf"
The New Rope String Band wil
het publiek een ontspannen en on
bezorgde avond bezorgen en voor
al ook laten lachen. Twee Schotten
(accordeonist Dalling en violist Tyl
desley), een Engelsman (gitarist
en violist Chalonner) en een van
oorsprong Nederlandse (gitariste
Van Heeringen) hebben inmiddels
bewezen die traditie met nieuw
elan te kunnen voortzetten.
De muziek en komedie, aangevuld
met acrobatiek en dans, zijn door
gegaan. „Het kon ook niet anders",
denkt Chalonner. The New Rope
String Band is het gevolg van de
vele tributes voor Joe. De positieve
reacties van het publiek heeft de
band doen besluiten verder te
gaan. „The same, but different."
The New Rope String Band, van-
avond in Ons Dorpshuis in Kruinin
gen en zaterdag in De Stenge in
Heinkenszand. Aanvang: 20.00 uur.