Cultuur SPINVIS Britse folkgroep herrijst na dood grondlegger Als Klara Würtz piano speelt, zit er altijd een stemmetje bij VIJF VRAGEN OVER KOORPROJECT IN HET THEATER MET 'OP EEN AVOND IN HET HEELAL' 34 Donderdag 22 november 2007 PZC Peter Wildeman is nauw betrokken bij het project Groot Zeeuws Koor met ruim 260 deelnemers. Het eerste concert is zaterdag avond in de Elimkerk in 's-Gravenpolder. Hongaarse samen met sopraan Renate Arends solist Zeeuws Orkest. door Rolf Bosboom TERNEUZEN - Eén keer eerder trad pianiste Klara Würtz op met Het Zeeuws Orkest: in 2001, in het pia noconcert van Schumann. „Ik her inner me de spanning en het har de werken. Het stuk was helemaal nieuw voor mij. Het was zelfs de eerste keer dat ik Schumann in Ne derland speelde. Dat maakte het extra spannend. Maar over het re sultaat was ik tevreden. Het was zeer aangenaam om te doen." Dezer dagen is haar tweede samen werking met het orkest. Drie con certen in drie dagen, met sopraan Renate Arends als tweede solist. Samen hebben zij de hoofdrol in Mozarts aria Ch'io mi scordi di te?... Non temer, amato bene. Würtz is daarna soliste in Pianoconcert nr. 21 in C van opnieuw Mozart. Na de pauze wordt Mahlers vierde symfo nie uitgevoerd, waarin Arends de tekst uit Des Knaben Wunderhorn zingt en violist Carlo Nabbe een hoofdrol heeft. Klara Würtz (1965), met een in drukwekkende staat van dienst 'Het is geen begeleiding, maar een duet: een dialoog tussen zang en piano' aan het klavier, komt oorspronke lijk uit Hongarije, maar verhuisde ruim tien jaar geleden om privé-re- denen naar Nederland. Zij heeft nauw contact met Joan Berkhe- mer, chef-dirigent van Het Zeeuws Orkest. Samen maken ze deel uit van het Klaviertrio Amsterdam. „Hij en zijn vrouw zijn een soort familie voor mij geworden." Het programma voor deze con certreeks vertoont grote overeen komsten met een van de - vele - hoogtepunten in de carrière van Würtz: haar samenwerking met het Boston Symphony Orchestra (onder leiding van Bernard Hai- tink) in 2003, toen met Ana Maria Martinez als sopraan. De aria uit het programma schreef Mozart voor de Engelse sopraan Nancy Storage, een van zijn mu zen. De piano vertolkt zijn stem. „Het is geen begeleiding, maar een echt duet, een dialoog tussen zang en piano", zegt Würtz. Zij vindt het belangrijk om de ver halen achter de composities te ken nen. Die wetenschap verdiept de uitvoering ervan. „Mozart schreef in dit geval een prachtige pianopar tij voor zichzelf als een soort muzi kale euforie. Dat maakt het heel veelzeggend. Het is zeer liefdevol." Het pianoconcert van Mozart dat op het programma staat, het 21e, is waarschijnlijk ook zijn bekendste. Dat is vooral te danken aan het ly rische tweede deel (het Andante), dat werd gebruikt in de film Elvira Madigan (1967). „Na de aria is dit is een prachtig vervolg. Zeker op dit moment vind ik het absoluut het mooiste pianoconcert van Mo zart." Het is vooral ook een heel geva rieerd werk, vindt Würtz. „Ie kunt tegelijkertijd een zanger zijn en een orkestje." De pianiste is ervan overtuigd dat Mozart het stuk schreef met de menselijke stem in gedachten. „Er zit natuurlijk aller lei muzikaal idioom in en virtuosi teit die alleen op een piano of een viool kan worden uitgevoerd, maar het basisidee is de stem, de zang. Het gebruikte instrument is in wezen toeval." Het is een visie die haar ook aanspreekt. „Ik heb acht jaar in een kinderkoor gezon gen. Als ik piano speel, zit er altijd een stemmetje bij." Het Zeeuws Orkest, vanavond in Scheldetheater in Terneuzen, mor gen in De Mythe in Goes (uitv.) en zaterdag in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg (uitv.). Aanvang: tel kens om 20.00 uur. Pianiste Klara Würtz Naam: Peter Wildeman Woonplaats: Tholen Leeftijd: 34 jaar Beroep: Organist, pianist, dirigent. door Ali Pankow Schuilt er achter dit koorproject een strategie om je te onderscheiden? „Het idee komt van dirigent Jan van Zweden van mannenkoor Elim uit 's-Gravenpolder. Hij stelde voor iets te ondernemen tegen de terugloop van het ledental van zijn koor en met vier massale concerten de belang stelling voor deelname aan een koor nieuw leven in te blazen. Ik ben di rigent van het Christelijk Gemengd Eilandenkoor in Zierikzee en van jongerenkoor Matthanja in Goes. Vanuit de drie koren is er een apart be stuur gevormd voor het Groot Zeeuws Koor-project." Naast promotie hebben jullie er bewust een goed doel aan gekoppeld? „We hebben inderdaad meteen besloten het grootste deel van entree geld en collectes te bestemmen voor een goed doel. Ondersteuning van het Deputaatschap Israël voor verspreiding van bijbels onder het volk past goed bij de signatuur van de drie christelijke koren die meedoen." Hoe zit het met de stemverhouding als je drie koren bij elkaar voegt? „Die verhouding is best goed. Alle partijen - sopranen, alten, tenoren en bassen - zijn prima vertegenwoordigd. Zowel de gemengde koren als Elim zijn gewend vierstemmig te zingen. Daarom zijn de gezamenlijke liederen meestal dubbelkorig, dus achtstemmige zettingen." Repeteren jullie steeds met die grote groep? „Ik heb met het jongerenkoor al wel een keer gerepeteerd bij Elim, maar we zijn pas bij de generale repetities 's middags voorafgaand aan de con certen allemaal bijeen. Dat klinkt dan heel massaal en het is een uitda ging voor de dirigent dat geheel tot een mooie eenheid te smeden. Dat is overigens niet zo moeilijk, want het zijn allemaal geoefende zangers die zich goed hebben voorbereid. Jan van Zweden dirigeert het Groot Zeeuws Koor, ik begeleid op het orgel." Het project loopt vanaf dit najaar tot eind juni volgend jaar. Brengen jullie steeds hetzelfde concert? „Nee, we beginnen zaterdag met een algemeen geestelijk programma. Het concert op 1 februari in de Nieuwe Kerk in Zierikzee staat in het te ken van de herdenking 55 jaar Watersnood 1953 en dan zingen we speci fieke liederen rondom dat thema. Tijdens ons concert in de Grote of Ma- riakerk in Goes op 30 april zingen we vaderlandse liederen en het laatste optreden op 21 juni in de Nieuwe Kerk in Middelburg zal vergelijkbaar zijn met het programma dat we zaterdag brengen." Concert Groot Zeeuws Koor, zat. 24 november, 's-Gravenpolder, Elimkerk, 19.30 uur. THEATER DE MYTHE GOES DINSDAG 27 NOVEMBER 20.00 UUR T: 0900-3300033 - www.theaterverkoopzeeland.nl New Rope String Band treedt op in Kruiningen en in Heinkenszand. door René de Dreu KRUININGEN - De muziek is niet ge stopt. Vooral niet omdat het al zo lang een wezenlijk onderdeel van het leven uitmaakt. Pete Chalon- ner en Tim Dalling deelden ruim twintig jaar lang hun ziel en zalig heid op honderden podia in de he le wereld met hun muzikale maat je loe Scurfield. Het trio toerde als The Old Rope String Band, totdat anderhalfjaar geleden een tragisch ongeval een eind maakte aan het leven van Scurfield. Samen met Chalonner was hij de grondlegger van de band en het idee om mu ziek en komedie tot een absurde show te verweven. De shows met een aaneenschake ling van tegenstrijdige emoties wa ren bijna een uitvergroting van het leven zelf. Ook bij verlies en te genslag moet je het daarmee doen en gaat het leven verder, hetzelfde leven, maar dan anders. Dalling en Chalonner vonden twee muzikan ten: Jock Tyldesley en Vera van Heeringen, die met hun eigenzin nige inbreng de 'musicalshow' en de ideeën van Scurfield een nieu we toekomst gaven. Als The New Rope String Band zijn ze voor een korte toer in Nederland, waarbij ze Kruiningen (vandaag) en Hein kenszand (zaterdag) aandoen. De samenstelling van de band is veranderd, maar de musical nonsen se, zoals Chalonner het typeert, is gebleven. „loe en ik zijn ooit als folkduo begonnen met traditione le Engelse en Schotse tunes en be werkingen van oude folksongs. Nog steeds is een groot deel van de muziek uit onze show daarop gebaseerd. Er zijn alleen meer ele- 'We zoeken tegenstrijdige emoties, zowel in de muziek als in onze karakters' menten uit andere muziekstijlen aan toegevoegd en het folkrepertoi- re is met traditionele muziek uit andere landen uitgebreid." „Met The New Rope String Band hebben we nieuw materiaal verza meld en oude ideeën opnieuw ge arrangeerd. Dat heeft natuurlijk te maken met de inbreng van Jock en Vera, maar ook met de aard van de show. We zoeken naar te genstrijdige emoties, zowel in de muziek als in onze karakters en vooral ook in de combinatie daar van. Dat leidt meestal tot absurde en clowneske situaties." Voor Cha lonner heeft humor vooral met temperament te maken. „Zo kan het uitspelen van onderlinge irrita ties en daarbij tegelijkertijd een dieptriest lied laten horen tot sur realistische situaties leiden. Bijna net als het leven zelf" The New Rope String Band wil het publiek een ontspannen en on bezorgde avond bezorgen en voor al ook laten lachen. Twee Schotten (accordeonist Dalling en violist Tyl desley), een Engelsman (gitarist en violist Chalonner) en een van oorsprong Nederlandse (gitariste Van Heeringen) hebben inmiddels bewezen die traditie met nieuw elan te kunnen voortzetten. De muziek en komedie, aangevuld met acrobatiek en dans, zijn door gegaan. „Het kon ook niet anders", denkt Chalonner. The New Rope String Band is het gevolg van de vele tributes voor Joe. De positieve reacties van het publiek heeft de band doen besluiten verder te gaan. „The same, but different." The New Rope String Band, van- avond in Ons Dorpshuis in Kruinin gen en zaterdag in De Stenge in Heinkenszand. Aanvang: 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 60