Boeken De schrijver als slecht mens 'W Milieubewuste thrillers Ongelukkiger kan ik niet worden PZC Donderdag 22 november 2007 1 9 BOEKEN KORT O! „Mijn eerste bijna-dooder- varing was een ongelukje." Zo begint het laatste boek dat Kurt Vonnegut (1922-2007) schreef In de verhalen laat Vonnegut, zich een injectie toedienen zo dat hij in het hiernamaals be landt. Daar ontmoet hij uiteen lopende figuren als Hitler, Sha kespeare en Newton om over de grote doodvragen te praten. Een dolkomisch boek. „Ook vuurwa pens zijn goed voor u. In kruit zit nul procent vet en nul pro cent cholesterol." [Tl Kurt Vonnegut: God zegene u, dr. Kevorkian. 13,90 euro (geb.) Meu- lenhoff. Zo gauw Shalom Auslander hoort dat zijn vrouw zwanger is, stort zijn wereld in. De jonge New Yorker is bij zijn strenge joodse opvoeding zo bang gemaakt voor God dat hij vreest voor het leven van zijn ongeboren kind, zijn vrouw en zichzelf. Hij probeert uit alle macht zich van het geloof te be vrijden, maar dat lukt hem niet. Aan het eind van 270 pagina's hilariteit, smeekt Auslander God „alsjeblieft" niet zijn vrouw en kind te vermoorden, maar desnoods de uitgever. „Het is godverdomme maar een boek. Sorry." [^1 Shalom Auslander: Klaaglied van een voorhuid. 18,90 euro. Meulen- hoff. AFWEZIG Midden jaren zestig laat Riccardo zijn zwangere vriendin Elena achter in hun dorpje bij Parma. Hij móet zijn dromen najagen, vindt hij. Drie jaar later hoort Elena dat Riccar do is verongelukt en trouwt ze met zijn broer. Hun geluk wordt overschaduwd door Elena's her innering aan Riccardo, die behal ve zijn kind ook zijn fantasieën over een beter leven elders in haar heeft achtergelaten. De Ita liaans-Engelse schrijver Ben Fac- cini schreef een subtiele roman over de kracht en het gevaar van onvervulde dromen. Ben Faccini: De afwezige man. 19,90 euro. Meulenhoff. Ruben van Dijk - Het Kyoto complot. Bruna, 19,95 euro Marten van der Veen - Dagvals tijding. TM Trademark 17,90 euro COMPL8T door Mieske van Eek Het milieu is nu ook doorgedrongen in de Nederlandse thriller. Twee schrij vers leverden onlangs een eco-thriller af In het Kyoto Complot schetst Ruben van Dijk een complot van de olie-industrie dat verijdelt dat de Verenigde Staten het Kyo- to-verdrag steunen om de uit stoot van CO2 te verminde ren. Zijn roman schetst hoe geldbeluste multinationals po litiek en maatschappij in een ijzeren greep houden. Zo ont ziet een oliebedrijf zich niet president Bush te chanteren. Een klokkenluider ontdekt dit bij toeval en slaat alarm. Er ontstaat een beangstigend kat-en-muisspel rond een groepje milieuactivisten en een infiltrant. Gelukkig is er ook sprake van vriendschap en moed. Het Kyoto Complot is bloedspannend en laat zien hoe weinig in ons geglobali- seerde leven aan de controle van kwade machten kan ont snappen. Marten van der Veen werkt de milieudreiging in zijn fictiedebuut Dagvals tijding heel anders uit. Zijn ro man begint met een grote wa tersnoodramp die Nederland heeft overspoeld. Daarna laat hij zien hoe meteoroloog Be rend Dagval geen gehoor vindt voor zijn waarschuwin gen tegen alarmerende kli maatveranderingen. Ook hier draait het om een corrupte politicus. Dagvals tijding komt hem slecht uit, omdat het bijna verkiezingstijd is. Psychologisch knap is de ma nier waarop Van der Veen de verlegenheid en koppigheid van Dagval neerzet. De weer kundige uitwijdingen halen wel wat van de spanning weg. Wat blijft is een meesle pende en originele thriller. Rogi Wieg: De Kam. Met illustraties van Cuy Swart. Uitgeverij De Arbeiderspers. 113 pag. 17,95 euro door Eric Kok Het is moeilijk om poëzie te beoorde len van een psychia trische patiënt. Waar houdt gekte op en be gint genialiteit? Rogi Wieg (1962) kent de psychiatrie van binnen. De kam, inmiddels zijn achtste bundel, bevat im ponerende gedichten. Wieg verprutste zijn huwelijk, raak te zijn kind kwijt, kreeg neu rosen, deed een mislukte zelf moordpoging en werd in een kliniek opgenomen. Hij schrijft er vrijelijk over in De kam. Nog steeds is hij chro nisch depressief Wieg schrijft soms slordig en omslachtig. Maar wat onbe holpen lijkt, blijkt uiteinde lijk subtiel en bewust te zijn. In De kam zoekt de dichter naar houvast in zichzelf De kam is daarvoor een beeld: zo als hij de verwarde haren van zijn vader ordent, wil hij diens verwarde gedachten en zijn eigen hersenkronkels in het gareel krijgen. Dat lukt niet, maar Wieg zegt het met grote kracht. De dichter blijft aan het leven lijden. Hij ver woordt dat schrijnend in Veel uitspreken. Rogi Wieg kent de regels van de dichtkunst, maar trekt zich daar niets van aan. Want de straf voor het overtreden van die regels, kan nooit er ger zijn dan het leven zelf schrijft hij in de eerste strofe: 'Veel uitspreken in de dicht kunst is verboden,/ je moet het meeste tonen, zoals buitenlampen/ die aansprin gen in de schemering, zoals zachte/ handen die de was doen voor een medemens,/ maar ik zeg doodgewoon' ik ben ongelukkig'./ straf mij maar af poëticaal, sla me maar voor/ rot, ik zal er niet ongelukkiger van worden.' Geerten Meijsing heeft gebak gehaald om zijn nieuwe roman te vieren: Siciliaanse vespers. Een roman waarin Meijsings vaste hoofdpersoon, Eric Provenier, meent in een jeugdvriendin alsnog zijn grote liefde te hebben gevonden. door Theo Hakkert foto Phil Nijhuis aar het boek over gaat, is dat vrouwen machti ger zijn dan mannen. Vrouwen hebben een grote seksuele potentie en mannen weten dat op den duur. Na elk or gasme wordt de man weggeslingerd. De vrouw blijft sterk. Verliefd worden is een kwalijke illu sie, een nare ziekte. Er komt narigheid van. Het hart zou het moeten verbieden. Maar gelukkig gebeurt dat niet. Anders werd het leven zo saai." Meijsing is, zoals in al z'n boeken, dicht bij zichzelf gebleven. Eric Provenier is zijn alter ego. Daarnaast heeft Siciliaanse vespers veel in zich van een sleutelroman, waarin menig perso nage lijkt te zijn gebaseerd op personen uit Meijsings kennissenkring. „Elk vriendinnetje zegt: je moet me zweren dat je niet over mij gaat schrijven. Maar eeuwige liefdes zijn in water geschreven, zegt een klas sieke dichter. Je bent als schrijver een slecht mens. Ie steelt stukjes van het karakter van an dere mensen en die voeg je dan bij stukjes van anderen. Het gaat niet over hen. Het is een ver haal. Ik wil niks van mensen, ik wil een ver haal vertellen.Dit boek heeft me veel tijd ge kost. Want ik heb er ethische problemen mee. Ik vraag me af: mag ik dit wel zo opschrijven? Ik heb bepaalde dingen meegemaakt. Ik moet me maar vasthouden aan het feit dat een schrij ver een dief en een rover is, die alles moet ge bruiken wat op zijn weg komt. Wat moet hij anders doen? In verzinnen geloof ik niet." „Weet je wat de essentie van mijn schrijven is? Dat ik geen afstand van mezelf neem. Dat je als het ware voortdurend verantwoording aflegt, in de eerste plaats aan jezelf maar, omdat je het opschrijft en publiceert, ook aan anderen. Het publiek rea geert op het ethos van de schrijver, dat wil zeggen zijn karakter. Ze kun- Siciliaanse nen dat reconstrueren uit zijn manier Geerten Meijsing: „Een schrijver is een dief die alles moet gebruiken wat op zijn weg komt." van schrijven. Ik wil graag een slecht mens zijn. Maar ja. )e kunt je slecht voordoen, maar dan speel je dat je slecht bent. Dat doorziet ie dereen." Het woord geloofwaardigheid valt. „Die is van vitaal belang!" Hij veert op. „Het ge slaagd zijn van een roman, hoe ingewikkeld of eenvoudig ook, hangt af van geloofwaardig heid. Je moet er in mee willen gaan als je leest. En dat is weer een kwestie in de eerste plaats van stijl. Ik zeg dus: karakter is stijl. Hoe de zin nen geschreven zijn, vormt het karakter van de schrijver. Je hebt eerst het ambacht en door het ambacht en de vervolmaking en verdieping er van wordt je karakter langzaam gevormd." Geerten Meijsing is twee maanden in Neder land. In december gaat hij weer terug naar Sicilië, waar hij al lange tijd woont. „Dan moet ik terug, want daar word ik niet gestoord." Hij heeft er twee boeken 'in de steigers' staan. Een boek over de schrijver George Gis sing, met wie hij een persoonlijke identificatie heeft, en een over 'wel levenskunst', „wat eigenlijk mijn laat ste boek zou moeten worden", wsjiws Een boek ontstaat, bij hem, in een flits. „Wellevenskunst in één nacht. Ik zag het tot in de details voor me. Wanneer ik begin te schrijven, weet ik hoe het eindigt. Als je niet weet waar je naar toe gaat, hoe moet het dan met de spanning? Ik hoor het zo vaak schrijvers die zeggen dat een boek zich vanzelf schrijft. Dan denk ik: waar zijn die mensen toch mee bezig?" Bij De ongeschreven leer, dat hij in 1995 publi ceerde - „lichamelijk en geestelijk op de toppen van mijn kunnen" - liep het zo uit de hand dat hij zich moest laten opnemen. „Mijn geest werd verduisterd door de melancholie. Wel licht omdat het boven mijn macht ging, maar dat geloof ik niet. Het ging wel ten koste van de relatie met mijn verloofde, de enige verloof de van mijn leven. Het kan ook niet; als schrij ver kun je er geen vrouw op nahouden. Het zou heerlijk zijn om straks iemand te hebben die mijn rolstoel wil duwen. Het eindigt echter altijd zo: of ik ga eruit of die slet van die muze van jou. Schrijven moet centraal in het leven kunnen staan, anders kan ik het niet. Ik ben heel ouderwets en romantisch. Het schrijver schap is een manier van leven." Geerten Meijsing: Siciliaanse vespers. Roman. 286 pag. 18,95 euro. Uitgeverij Balans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19