'Zuiderzeelijn is van nationaal belang' 13 14 15 16 17 20 21 22 23 24 ,1619, mi :iii Voordeligste Keukenspecialisten vieren de opening van 5E VESTIGING m KESTEREN met een Openingspappers! COMPLtTI SET VOOR --■sari TIJDENS ACTIEDAI NIEUW: PZC Woensdag 21 november 2007 7 Hoogleraar: schrappen project dupeert zowel noorden als Randstad. door Ruurd Ubels GRONINGEN - Het kabinet legt de langverwachte Zuiderzeelijn tus sen Schiphol en Groningen niet aan. Hoogleraar Jouke van Dijk be grijpt daar niets van: „We valen nu in het noorden niet aan ellende ten prooi. Net zoals de Randstad niet in elkaar stort als we morgen de spoorlijn tussen Amsterdam en Utrecht sluiten. Maar goed voor de economie is het niet." De provinciebestuurders in het noorden zijn teleurgesteld over het besluit dat het kabinet vrijdag heeft genomen. Van Dijk, die do ceert over regionale arbeidsmarkt analyse aan de Rijksuniversiteit Groningen, kan dat goed verkla ren. „Het is niet goed aan te geven hoeveel banen een Zuiderzeelijn het noorden kan opleveren. De schattingen variëren van enkele honderden tot enkele duizenden. |e kunt zeggen dat nieuwe infra structuur altijd goed is voor de ont wikkeling van een regio." Een paar jaar geleden verplaatste Philips een ontwikkelingscentrum van Groningen naar Amersfoort, want het hoogopgeleide personeel dat Philips zoekt, woont vooral in de Randstad. Als er toen een snel le treinverbinding tussen de Rand stad en Groningen was geweest, Demonstratie in Den Haag in 2006 vóór de aanleg van de Zuiderzeelijn. „Deze spoorlijn is niet alleen voor de noor delijke regio, maar voor heel Nederland van belang", meent hoogleraar Jouke van Dijk. foto Phil Nijhuis/GPD zou Philips misschien niet wegge trokken zijn. Duurt een reis van Schiphol naar Groningen nu 140 minuten met de intercity, dat kan via de Zuiderzeelijn zeker veertig minuten sneller, aldus Van Dijk. Het stoort de hoogleraar, dat men sen zeggen dat de spoorlijn alleen goed is voor het noorden. Van Dijk: „In de Randstad loopt men tegen de grenzen van de groei aan en daarom is de Zuiderzeelijn van nationaal belang. De groei van de arbeidsproductiviteit wordt in ons land geremd door de vele files in de Randstad. Het zou voor de eco nomie beter zijn als we onze activi teiten spreiden. Dat wordt makke- 'Landaanwinning in zee? Er is in het noorden nog genoeg ruimte en goedkope grond' lijker als er tussen regio's snelle verbindingen zijn. Is het niet vreemd dat er wordt gesproken over landaanwinning vóór de Noordzeekust, terwijl er nog ruim te en goedkope grond in het noor den is?" De Groningse hoogleraar bestrijdt de visie van minister Eur- lings van Verkeer dat de Zuiderzee lijn verliesgevend zal zijn. „De kos ten bedragen 3 tot 5 miljard euro. Het Rijk zou een kleine 3 miljard neerleggen en de regio's en het be drijfsleven de rest. Het rendement zal op termijn tussen de 0 en 3 pro cent bedragen." Het kabinet heeft last van het Betuwelijnsyndroom, betoogt Van Dijk. Maar de aanleg van de Zuiderzeelijn is wat anders dan de Betuwelijn: „Voor deze laat ste waren veel viaducten, bruggen en andere inpassingen in het land schap nodig. Maar het tracé van de Zuiderzeelijn wordt al jaren leeg gehouden. We hoeven niets af te breken en ook kent het traject rela tief weinig kanalen of andere za ken die dure oplossingen vergen." Bovendien zitten de grootste kos ten van de aanleg van de Zuider zeelijn in het gedeelte tussen Schiphol en Lelystad, meent Van Dijk. „En daar wil het kabinet wel nieuw spoor neerleggen." Als alternatief stelt het kabinet 2 miljard euro beschikbaar om de noordelijke economie te stimule ren. Zo gaat er extra geld naar de aanleg van de zuidelijke ringweg Groningen. Van Dijk reageert cy nisch. „Elke weg in het noorden valt onder de noemers 'hulpen 're gionaal'. Maar wordt er een weg in de Randstad aangelegd, dan heet dat 'noodzakelijk' en 'nationaal be leid'. Maar de Groninger ringweg is ook gewoon nodig." Hij heeft de hoop op de aanleg van de Zuiderzeelijn nog niet ver loren. „Er komt nieuw spoor tus sen Schiphol en Lelystad en er komt eindelijk een lijn tussen Gro ningen en Heerenveen. Nou, dan ben je erg dom bezig als je de scha kel door de Noordoostpolder niet aanlegt. Dat middenstuk zal er dus ook wel eens komen." Dinsdag Woensdag Donderdag Vrildag Zaterdag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag november november november november november november november november november november november november november IS n.i.ui'i.i:.! LUXE GASKOOKPLAAT roestvrij staal met vonkontsteking IIUBOUWKOELER 1 VAATWASSER volledig geïntegreerd COMBIMAGNETRON LUXE AFZUIGKAP PELGRIM r Ehvnilll COMPACTE 4449r - NU SLECHTS c599r,' Greeploze keukenopstelling met apart werkgedeelte, incl. apparatuur en multi plex werkblad met spoelbak. 9QQn - Greeploze keukenopstelling met spoeleiland, incl. apparatuur en multiplex werkblad met spoelbak. 449Q - Een toonaangevende Duitse fabrikant vervaardigd nu exclusief voor De Voordeligste Keukenspecialisten een topkeuken van excellente kwaliteit en pure klasse! m Excellen Amundsenweg 47 Goes Tel. 0113 - 219770 www.pelmakeukens.nl Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Tevens 's avonds geopend op afspraak. De Voordeligste Keuke»specialisten! I Afspraak is afspraak I Eigen montagedienst I Uitstekende service "I Scherpste prijzen I Beste kwaliteitskeukens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 7