Zeeland NMa blijft alert op Zeeuws ziekenhuis Knipperlichten blijven lastig Sloeweg is opeens een serieuze bedreiging Wiersma shockeert Schouwse ondernemers Interculturele middag in Vlissingen Twee jaar vertraging voor bouw zorgwoningen aan Churchilllaan 22 I Woensdag21 november2007 pzc Marjolein de Graag in de tuin achter haar 'bedreigde' woning vlak bij de kruising Stoofweg-Sloeweg. foto Willem Mieras Een huis met zo'n grote tuin geef je toch niet zomaar op. door Harmen van der Werf NIEUWDORP - P&O Ferrymasters. Plutrans BV. Europe Flyer. Ver- brugge. Vd Hemel, Biervliet. Wie van vrachtwagens houdt, is aan de Stoofweg li bij Nieuwdorp op de juiste plek. Op steenworp afstand komen er elke dag vele honderden voorbij, over de Sloeweg. Richting A58, Sloegebied en Westerschelde- tunnel „Ik merk er helemaal niets meer van", zegt bewoonster Marjo lein de Graag. „Alleen als ze voor het verkeerslicht stoppen en op trekken, hoor je wel eens wat." Zij heeft er geen last, haar man Ar- min Klaassen ook niet en hun drie kinderen - die er zijn opgegroeid - al helemaal niet. Toch begint die zelfde Sloeweg zo langzamerhand een serieuze bedreiging te worden. „Toen wij hier eind 1991 kwamen wonen, was het nog gewoon een provinciaal weggetje", herinnert Marjolein zich. „Sinds de opening van de Westerscheldetunnel is het veel drukker geworden. Maar na zeven uur 's avonds en ook op zon dag is het gewoon stil." Het is wel vervelender geweest om vlakbij het kruispunt met de Sloe weg te wonen, voordat er verkeers lichten kwamen in 1996 of 1997. „Voor die tijd gebeurden er veel ongelukken. Heel ernstige soms. Toen hadden nog niet zoveel men sen een mobieltje en kwamen ze bij ons bellen. Wat je dan zag, dat was niet leuk. Wij hebben aange drongen op die verkeerslichten." En toen kwam anderhalve week geleden het bericht in de krant dat hun woning volgens de provincie 'beter' zou kunnen verdwijnen. In verband met de komende verbre ding van de Sloeweg. „'s Ochtends vroeg belden ons al volop mensen. Wat gaat er gebeuren?" Marjolein wis.t al wel dat iets in de lucht hing, maar zoiets. Later, op een informatieavond over het pro ject Sloeweg, zag ze het bevestigd. 'Geluidswal van vier meter hoog of eventueel onteigenen', stond op een kaart. „Ik had dat graag eerder direct van de provincie gehoord." Niet dat zij met haar gezin gaat ver kassen. „We woonden eerst op Walcheren. We konden daar geen grote tuin krijgen, hier wel." Waarom zij en haar man Armin meer grond wilden, wordt buiten duidelijk. Armin is groot vogellief hebber. Hij heeft overal in de tuin vijvers aangelegd. Steltlopers en siereenden scharrelen er rond. „Ik begrijp niet waarom wij dit zou den moeten opgeven. Tussen ons huis en de Sloeweg zit nog zo veel ruimte." Ondertussen kan Marjo lein niet veel meer dan afwachten. „We willen van alles aan ons huis doen. Dat stel je dan maar uit." Wl Bewoners van de Stoofweg in Nieuwdorp moeten mogelijk hun huis verlaten zodat de Sloeweg naar de Westerscheldetunnel ver breed kan worden. BURGH-HAAMSTEDE - „Dat gaan we dus niet doen." „Files? Het zijn wel üw files, waar ik in sta." En: „De provincie lost uw problemen niet op." Met zulke antwoorden joeg Groenlinks-gedeputeerde Maarten Wiersma Schouwse on dernemers de gordijnen in. Wiersma hield maandagavond in Burgh-Haamstede een praatje - 'met een aantal stekeligheden' - voor de Ondernemerskring Schou- wen-Duiveland. Enkele onderne mers deden hun beklag over de slechte bereikbaarheid van Schou- wen-Duiveiand. En of Wiersma dan maar meer asfalt wilde leggen, bijvoorbeeld in de vorm van een vierbaans-N59. Dat doet hij dus niet. Wiersma: „We willen een proef met rekeningrijden. Dat gaat het doorgaand vrachtverkeer dwin gen de A4 te nemen, waaraan we een miljoen hebben meebetaald. Deze maatregel moet Zeeland be reikbaar houden." Ook de zomerse files op de provin ciale weg Goes-Zierikzee werden door ondernemers ter sprake ge bracht. Wiersma: „Daar sta ik ook wel eens in. Dat zijn üw files. Die staan er omdat u in uw recreatiebe- drijf maar één wisseldag heeft. Wat gaat u daaraan doen?" Het antwoord kwam van campinghou der Ed Troost. „Wij zijn open als de klant vrij is. En zijn weekend begint nu eenmaal op vrijdag." Ook samenwerking ziekenhuizen kan reden zijn om in te grijpen. door Nadia Berkelder middelburg - Als de Zeeuwse zie kenhuizen fuseren, moeten ze dat gewoon weer melden bij de Neder landse Mededingingsautoriteit (NMa). Die stelt dan opnieuw een onderzoek in naar de economi sche machtspositie van een groot ziekenhuis. Dat zegt woordvoer ster Barbara van der Rest van de kartelwaakhond. Maandag zei H. Simons, voorzitter van de raad van bestuur van het Oosterscheldeziekenhuis in Goes, dat de ziekenhuizen gewoon door gaan met de fusie. „We mogen het geen fusie noemen, maar feitelijk zijn we aan het fuseren." Twee jaar geleden werd de fusie afgeblazen vlak voordat de NMa zou beslissen of dat eigenlijk wel mocht. „We hebben toen nooit een be- vlissingen - In het kader van Wal cheren Mozaïek houdt Stichting Surant zaterdag een interculturele dag. Het gratis middagprogramma vindt plaats bij Stichting Dunya aan de Bonedijkestraat 50 in Vlis singen. Van 13.00 uur tot 15.45 uur zijn er diverse activiteiten. Zo is er een tentoonstelling over Surina me, een presentatie van het pro ject Opo Doro in Suriname, een le zing over integratie, emancipatie en participatie van Surinaamse vrouwen en een workshop Suri naamse hoofddoeken binden. Het avondprogramma plaats bij Stichting Surant, aan de Adriaen Coortelaan 1 in Vlissingen, kost drie euro. Van 21.00 uur tot 2.00 uur treedt Trio Los Elegantes, een salsa- en casecoband uit Rotter dam, op, is er een demonstratie van de dansgroep Salsa Cubano en zorgt een dj voor de muziek. sluit genomen", zegt Van der Rest. „Maar de partijen wisten natuur lijk wel welke kant het opging." De mededingsautoriteit had eer der al geconcludeerd dat door de fusie in Zeeland een economische machtspositie zou ontstaan. Ook als de ziekenhuizen zelf geen melding doen van een fusie, kan de NMa op onderzoek uitgaan. „Als we signalen opvangen dat de partijen gefuseerd zijn, dan gaan we er achteraan. Onze medewer kers praten voortdurend met men sen in het veld. We houden de vin ger aan de pols." Er zijn al maatschappen die feite lijk gefuseerd zijn, zei Simons maandagavond tijdens een bijeen komst voor gemeenteraadsleden. Onder andere de plastisch chirur- De NMa houdt de samenwerking tussen de ziekenhuizen in Goes en Vlissingen in de gaten. Ook als er geen officieel fusieplan is ingediend. gen werken bijvoorbeeld al op de drie lokaties Vlissingen, Goes en Zierikzee. „Alle dingen die we sa men kunnen doen, doen we sa men", zei Simons. „De bedoeling is om die samenwerking de ko mende jaren door te zetten." De NMa wijst niet zonder meer al le fusies van ziekenhuizen van de hand, zegt Van der Rest. „De situa tie in het noorden van het land kan heel anders zijn dan in Zee land. Waar het om gaat, is dat de concurrentie gewaarborgd blijft. Ja, natuurlijk is er na een fusie maar één ziekenhuis in Mid den-Zeeland. Dat is ook de reden dat we daar goed naar kijken." Ook nauwe samenwerking kan voor de NMa aanleiding zijn om een onderzoek in te stellen. „Sa menwerking is onder bepaalde voorwaarden toegestaan, afhanke lijk van welke vorm daarvoor geko zen wordt. Maar concurrenten die samenwerken, daar kunnen we on ze vraagtekens bij zetten." Bewoners Roggeveen wachten al drie jaar op vervangend huis. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Ruim een jaar gele den had de bouw van zorgwonin gen op het sportveld aan de Churchilllaan moeten beginnen. Intussen ligt het sportveld er nog steeds. Nog even, dan wordt de bouwvergunning aangevraagd, zegt de projectontwikkelaar. Vol gend najaar wordt er - als het mee zit- echt begonnen. De huizen zijn eigenlijk bedoeld voor de mensen die eerst in het oude Roggeveenhuis woonden. Die vertrokken ruim drie jaar gele den naar een tijdelijk onderko men, in afwachting van nieuw bouw. Die komt op verschillende plaatsen in de stad: Aan de Nassau- laan wordt inmiddels hard ge werkt aan een woonzorgcomplex, aan de Gerbrandylaan begint de bouw begin volgend jaar, zegt J. Bruikman van Woonzorg Neder land, de verhuurder. „Al die processen duren natuurlijk lang", zegt T. Loogman van de ge meente. „Ze roepen bij het begin dat ze volgend jaar gaan bouwen, maar dat is vaak een loze belofte." Over het gebouw aan de Churchill laan is gediscusieerd met de ge meentelijke welstandscommissie, met de brandweer over de veilig heid en met de klankbordgroep van omwonenden. Nog voor het eind van het jaar moet de officiële procedure begin nen. „Als mensen dan echt be zwaar gaan maken, kan het nog lang duren. Als het vlot verloopt, kan de bouw in het derde kwar taal van 2008 beginnen", aldus Loogman. Volgens Bruikman hebben de on derhandelingen met de gemeente voor oponthoud gezorgd. „De grondaankoop is pas vorige week financieel helemaal rond." Politie gaat binnenkort weer verlichting van fietsers controleren. door David Duijnmayer GOES - De dagen worden korter, en dat betekent voor veel mensen dat zij 's ochtends in het donker naar werk of school fietsen, en 's avonds in het donker weer naar huis. En dus gaat de politie de ko mende maanden extra controleren op fietsverlichting. Waar en wan neer precies, dat kan de politie nog niet zeggen. Woordvoerster Mirja Vis: „Dat plannen we ook niet echt. Meestal beslissen we dat pas op de dag zelf Het ligt er maar net aan wan neer we mensen vrij kunnen ma ken." Vooral jongeren fietsen vaak zonder licht, denkt Vis. „Ouderen zijn zich beter bewust van de geva ren, omdat ze zelf ook autorijden." Zijn de controles straks dan vooral op fietsroutes naar middelbare scholen? Vis: „We gaan staan waar het nodig is." Fietsverlichting hield de gemoede ren nogal bezig, de laatste tijd. De Raad van Hoofdcommissarissen van de politie schreef eind oktober een brief waarin zij de politiekorp sen verzocht om één lijn te trek ken op het gebied van fietsverlich ting. Dat betekende ook een boete voor een knipperend lichtje of een lampje op de jas. Niet alle korpsen waren het daarmee eens. Ook Mi nister Eurlings (CDA, verkeer en waterstaat) bemoeide zich ermee. Knipperende lampjes en lampjes op de jas moeten best mogen, vindt hij. Remco Melse van Fietswereld Mei- se in Goes vindt alle commotie maar onzin. „Ledlampjes bestaan al jaren en nu is het opeens een 'Agenten kunnen ook besluiten alleen een waarschuwing te geven.' probleem. Knipperlichtjes vallen juist meer op." Hij schat overigens dat 70 procent van de mensen nog gewoon met een dynamo rond fietst. „De huidige fietsen hebben een dynamo in de naaf daar heb je geen omkijken naar. De ledlamp-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24