Zeeland
NMa blijft alert op
Zeeuws ziekenhuis
Knipperlichten blijven lastig
Sloeweg is opeens een
serieuze bedreiging
Wiersma shockeert
Schouwse ondernemers
Interculturele
middag in
Vlissingen
Twee jaar vertraging voor bouw
zorgwoningen aan Churchilllaan
22 I Woensdag21 november2007 pzc
Marjolein de Graag in de tuin achter haar 'bedreigde' woning vlak bij de
kruising Stoofweg-Sloeweg. foto Willem Mieras
Een huis met zo'n
grote tuin geef je
toch niet zomaar op.
door Harmen van der Werf
NIEUWDORP - P&O Ferrymasters.
Plutrans BV. Europe Flyer. Ver-
brugge. Vd Hemel, Biervliet. Wie
van vrachtwagens houdt, is aan de
Stoofweg li bij Nieuwdorp op de
juiste plek. Op steenworp afstand
komen er elke dag vele honderden
voorbij, over de Sloeweg. Richting
A58, Sloegebied en Westerschelde-
tunnel „Ik merk er helemaal niets
meer van", zegt bewoonster Marjo
lein de Graag. „Alleen als ze voor
het verkeerslicht stoppen en op
trekken, hoor je wel eens wat."
Zij heeft er geen last, haar man Ar-
min Klaassen ook niet en hun drie
kinderen - die er zijn opgegroeid -
al helemaal niet. Toch begint die
zelfde Sloeweg zo langzamerhand
een serieuze bedreiging te worden.
„Toen wij hier eind 1991 kwamen
wonen, was het nog gewoon een
provinciaal weggetje", herinnert
Marjolein zich. „Sinds de opening
van de Westerscheldetunnel is het
veel drukker geworden. Maar na
zeven uur 's avonds en ook op zon
dag is het gewoon stil."
Het is wel vervelender geweest om
vlakbij het kruispunt met de Sloe
weg te wonen, voordat er verkeers
lichten kwamen in 1996 of 1997.
„Voor die tijd gebeurden er veel
ongelukken. Heel ernstige soms.
Toen hadden nog niet zoveel men
sen een mobieltje en kwamen ze
bij ons bellen. Wat je dan zag, dat
was niet leuk. Wij hebben aange
drongen op die verkeerslichten."
En toen kwam anderhalve week
geleden het bericht in de krant dat
hun woning volgens de provincie
'beter' zou kunnen verdwijnen. In
verband met de komende verbre
ding van de Sloeweg. „'s Ochtends
vroeg belden ons al volop mensen.
Wat gaat er gebeuren?"
Marjolein wis.t al wel dat iets in de
lucht hing, maar zoiets. Later, op
een informatieavond over het pro
ject Sloeweg, zag ze het bevestigd.
'Geluidswal van vier meter hoog
of eventueel onteigenen', stond op
een kaart. „Ik had dat graag eerder
direct van de provincie gehoord."
Niet dat zij met haar gezin gaat ver
kassen. „We woonden eerst op
Walcheren. We konden daar geen
grote tuin krijgen, hier wel."
Waarom zij en haar man Armin
meer grond wilden, wordt buiten
duidelijk. Armin is groot vogellief
hebber. Hij heeft overal in de tuin
vijvers aangelegd. Steltlopers en
siereenden scharrelen er rond. „Ik
begrijp niet waarom wij dit zou
den moeten opgeven. Tussen ons
huis en de Sloeweg zit nog zo veel
ruimte." Ondertussen kan Marjo
lein niet veel meer dan afwachten.
„We willen van alles aan ons huis
doen. Dat stel je dan maar uit."
Wl Bewoners van de Stoofweg in
Nieuwdorp moeten mogelijk hun
huis verlaten zodat de Sloeweg
naar de Westerscheldetunnel ver
breed kan worden.
BURGH-HAAMSTEDE - „Dat gaan we
dus niet doen." „Files? Het zijn
wel üw files, waar ik in sta." En:
„De provincie lost uw problemen
niet op." Met zulke antwoorden
joeg Groenlinks-gedeputeerde
Maarten Wiersma Schouwse on
dernemers de gordijnen in.
Wiersma hield maandagavond in
Burgh-Haamstede een praatje -
'met een aantal stekeligheden' -
voor de Ondernemerskring Schou-
wen-Duiveland. Enkele onderne
mers deden hun beklag over de
slechte bereikbaarheid van Schou-
wen-Duiveiand. En of Wiersma
dan maar meer asfalt wilde leggen,
bijvoorbeeld in de vorm van een
vierbaans-N59. Dat doet hij dus
niet. Wiersma: „We willen een
proef met rekeningrijden. Dat gaat
het doorgaand vrachtverkeer dwin
gen de A4 te nemen, waaraan we
een miljoen hebben meebetaald.
Deze maatregel moet Zeeland be
reikbaar houden."
Ook de zomerse files op de provin
ciale weg Goes-Zierikzee werden
door ondernemers ter sprake ge
bracht. Wiersma: „Daar sta ik ook
wel eens in. Dat zijn üw files. Die
staan er omdat u in uw recreatiebe-
drijf maar één wisseldag heeft.
Wat gaat u daaraan doen?" Het
antwoord kwam van campinghou
der Ed Troost. „Wij zijn open als
de klant vrij is. En zijn weekend
begint nu eenmaal op vrijdag."
Ook samenwerking
ziekenhuizen kan reden
zijn om in te grijpen.
door Nadia Berkelder
middelburg - Als de Zeeuwse zie
kenhuizen fuseren, moeten ze dat
gewoon weer melden bij de Neder
landse Mededingingsautoriteit
(NMa). Die stelt dan opnieuw een
onderzoek in naar de economi
sche machtspositie van een groot
ziekenhuis. Dat zegt woordvoer
ster Barbara van der Rest van de
kartelwaakhond.
Maandag zei H. Simons, voorzitter
van de raad van bestuur van het
Oosterscheldeziekenhuis in Goes,
dat de ziekenhuizen gewoon door
gaan met de fusie. „We mogen het
geen fusie noemen, maar feitelijk
zijn we aan het fuseren." Twee jaar
geleden werd de fusie afgeblazen
vlak voordat de NMa zou beslissen
of dat eigenlijk wel mocht.
„We hebben toen nooit een be-
vlissingen - In het kader van Wal
cheren Mozaïek houdt Stichting
Surant zaterdag een interculturele
dag.
Het gratis middagprogramma
vindt plaats bij Stichting Dunya
aan de Bonedijkestraat 50 in Vlis
singen. Van 13.00 uur tot 15.45 uur
zijn er diverse activiteiten. Zo is er
een tentoonstelling over Surina
me, een presentatie van het pro
ject Opo Doro in Suriname, een le
zing over integratie, emancipatie
en participatie van Surinaamse
vrouwen en een workshop Suri
naamse hoofddoeken binden.
Het avondprogramma plaats bij
Stichting Surant, aan de Adriaen
Coortelaan 1 in Vlissingen, kost
drie euro. Van 21.00 uur tot 2.00
uur treedt Trio Los Elegantes, een
salsa- en casecoband uit Rotter
dam, op, is er een demonstratie
van de dansgroep Salsa Cubano en
zorgt een dj voor de muziek.
sluit genomen", zegt Van der Rest.
„Maar de partijen wisten natuur
lijk wel welke kant het opging."
De mededingsautoriteit had eer
der al geconcludeerd dat door de
fusie in Zeeland een economische
machtspositie zou ontstaan.
Ook als de ziekenhuizen zelf geen
melding doen van een fusie, kan
de NMa op onderzoek uitgaan.
„Als we signalen opvangen dat de
partijen gefuseerd zijn, dan gaan
we er achteraan. Onze medewer
kers praten voortdurend met men
sen in het veld. We houden de vin
ger aan de pols."
Er zijn al maatschappen die feite
lijk gefuseerd zijn, zei Simons
maandagavond tijdens een bijeen
komst voor gemeenteraadsleden.
Onder andere de plastisch chirur-
De NMa houdt de samenwerking
tussen de ziekenhuizen in Goes
en Vlissingen in de gaten. Ook
als er geen officieel fusieplan is
ingediend.
gen werken bijvoorbeeld al op de
drie lokaties Vlissingen, Goes en
Zierikzee. „Alle dingen die we sa
men kunnen doen, doen we sa
men", zei Simons. „De bedoeling
is om die samenwerking de ko
mende jaren door te zetten."
De NMa wijst niet zonder meer al
le fusies van ziekenhuizen van de
hand, zegt Van der Rest. „De situa
tie in het noorden van het land
kan heel anders zijn dan in Zee
land. Waar het om gaat, is dat de
concurrentie gewaarborgd blijft.
Ja, natuurlijk is er na een fusie
maar één ziekenhuis in Mid
den-Zeeland. Dat is ook de reden
dat we daar goed naar kijken."
Ook nauwe samenwerking kan
voor de NMa aanleiding zijn om
een onderzoek in te stellen. „Sa
menwerking is onder bepaalde
voorwaarden toegestaan, afhanke
lijk van welke vorm daarvoor geko
zen wordt. Maar concurrenten die
samenwerken, daar kunnen we on
ze vraagtekens bij zetten."
Bewoners Roggeveen
wachten al drie jaar op
vervangend huis.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Ruim een jaar gele
den had de bouw van zorgwonin
gen op het sportveld aan de
Churchilllaan moeten beginnen.
Intussen ligt het sportveld er nog
steeds. Nog even, dan wordt de
bouwvergunning aangevraagd,
zegt de projectontwikkelaar. Vol
gend najaar wordt er - als het mee
zit- echt begonnen.
De huizen zijn eigenlijk bedoeld
voor de mensen die eerst in het
oude Roggeveenhuis woonden.
Die vertrokken ruim drie jaar gele
den naar een tijdelijk onderko
men, in afwachting van nieuw
bouw. Die komt op verschillende
plaatsen in de stad: Aan de Nassau-
laan wordt inmiddels hard ge
werkt aan een woonzorgcomplex,
aan de Gerbrandylaan begint de
bouw begin volgend jaar, zegt
J. Bruikman van Woonzorg Neder
land, de verhuurder.
„Al die processen duren natuurlijk
lang", zegt T. Loogman van de ge
meente. „Ze roepen bij het begin
dat ze volgend jaar gaan bouwen,
maar dat is vaak een loze belofte."
Over het gebouw aan de Churchill
laan is gediscusieerd met de ge
meentelijke welstandscommissie,
met de brandweer over de veilig
heid en met de klankbordgroep
van omwonenden.
Nog voor het eind van het jaar
moet de officiële procedure begin
nen. „Als mensen dan echt be
zwaar gaan maken, kan het nog
lang duren. Als het vlot verloopt,
kan de bouw in het derde kwar
taal van 2008 beginnen", aldus
Loogman.
Volgens Bruikman hebben de on
derhandelingen met de gemeente
voor oponthoud gezorgd. „De
grondaankoop is pas vorige week
financieel helemaal rond."
Politie gaat binnenkort
weer verlichting van
fietsers controleren.
door David Duijnmayer
GOES - De dagen worden korter,
en dat betekent voor veel mensen
dat zij 's ochtends in het donker
naar werk of school fietsen, en 's
avonds in het donker weer naar
huis. En dus gaat de politie de ko
mende maanden extra controleren
op fietsverlichting. Waar en wan
neer precies, dat kan de politie
nog niet zeggen.
Woordvoerster Mirja Vis: „Dat
plannen we ook niet echt. Meestal
beslissen we dat pas op de dag
zelf Het ligt er maar net aan wan
neer we mensen vrij kunnen ma
ken." Vooral jongeren fietsen vaak
zonder licht, denkt Vis. „Ouderen
zijn zich beter bewust van de geva
ren, omdat ze zelf ook autorijden."
Zijn de controles straks dan vooral
op fietsroutes naar middelbare
scholen? Vis: „We gaan staan waar
het nodig is."
Fietsverlichting hield de gemoede
ren nogal bezig, de laatste tijd. De
Raad van Hoofdcommissarissen
van de politie schreef eind oktober
een brief waarin zij de politiekorp
sen verzocht om één lijn te trek
ken op het gebied van fietsverlich
ting. Dat betekende ook een boete
voor een knipperend lichtje of een
lampje op de jas. Niet alle korpsen
waren het daarmee eens. Ook Mi
nister Eurlings (CDA, verkeer en
waterstaat) bemoeide zich ermee.
Knipperende lampjes en lampjes
op de jas moeten best mogen,
vindt hij.
Remco Melse van Fietswereld Mei-
se in Goes vindt alle commotie
maar onzin. „Ledlampjes bestaan
al jaren en nu is het opeens een
'Agenten kunnen ook
besluiten alleen een
waarschuwing te geven.'
probleem. Knipperlichtjes vallen
juist meer op." Hij schat overigens
dat 70 procent van de mensen nog
gewoon met een dynamo rond
fietst. „De huidige fietsen hebben
een dynamo in de naaf daar heb
je geen omkijken naar. De ledlamp-