Getijdennatuur moet in Westerschelde Kom sfeer proeven bij GroenRijk WCT PZC Woensdag 21 november 2007 13 Compensatie op andere plekken in de delta is niet mogelijk. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De Tilburgse hoogle raar Verschuuren windt er geen doekjes om. Alleen door maatrege len in of direct grenzend aan de Westerschelde, kan de natuur daar herstellen. Bovendien moeten ze toegesneden zijn op in de rivier voorkomende leefgebieden en soorten. Met zijn juridisch advies 'betreffen de locatie natuurherstel speciale beschermingszone Westerschelde' weerlegt de professor de veronder stelling dat voor natuurherstel in de Westerschelde ook gekeken kan worden naar gebieden elders in Zeeland. Hij maakt duidelijk dat de Europe se richtlijnen en de nationale wet geving weinig ruimte laten voor andere uitleg. Verbetering en her stel van aangetaste waarden in de speciale beschermingszone Wester schelde moeten gericht zijn op de Westerschelde. Het draait allemaal om de zoge noemde 'instandhoudingsdoelen' die op korte termijn voor de Wes terschelde worden vastgesteld. Die maken duidelijk dat de rivier niet in 'een gunstige staat van instand houding' verkeert. De Europese Vogelrichtlijn en Ha bitatrichtlijn verplichten Neder land om daar wat aan te doen. En wel in het betreffende gebied. Uit spraken van het Europese Hof van Justitie onderstrepen dat. De instandhoudingsdoelen voor een gebied mogen niet zomaar los- Maatregelen moeten in of direct grenzend aan het gebied worden getroffen gelaten worden, met het argument dat de landelijke uitgangspunten die gelden voor Natura 2000 (het Europese netwerk van natuurge bieden), wel worden gehaald. De vraag welke maatregelen precies waar in het betreffende gebied moeten worden getroffen, beant woordt Europa niet. Als ze maar betrekking hebben op de leefgebie den en plant- en diersoorten waar voor het gebied van (Europees) be lang is. Dat is, aldus Verschuuren, een ecologische en geen juridische kwestie. De Europese regels zijn verwerkt in de Nederlandse Natuurbescher mingswet. Daarin staat onder meer de verplichting om maatrege len voor een goede instandhou ding te nemen. Voor de Wester schelde gaat het in het bijzonder om vergroting van het oppervlak aan schorren, slik- en zandgebie den (en daardoor ook van ondiep water). De minister van LNV heeft vastgesteld dat 600 hectare nieuwe getijdennatuur voorshands tege moet komt aan de verplichting de Westerschelde in goede staat te brengen (en te houden). Daarin onder meer ontpoldering van de Hedwigepolder en uitbreiding van het Zwin. Verschuurens onderzoek komt 28 november aan de orde in een extra vergadering van de Staten commissie Ruimte, Ecologie en Water. Het speelt ook een rol in de behandeling van de Scheldeverdra- gen door de Tweede Kamer op 3 december. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) N57 'Gebrek aan budget en helderheid blokkeert nieuw plan veiliger N57', aldus het projectteam van Rijkswaterstaat Zeeland. Hoezo geen budget of helderheid? Het enige gebrek dat RWS heeft is ge brek aan daadkracht. Of is het ge woon obstructie en onwil? Jaren geleden hebben Platform N57 en Groenlinks Veere al aange geven hoe de huidige weg op sim pele, snelle en doeltreffende wijze heel veel veiliger kan worden ge maakt, zonder dat dit waanzinnig veel geld kost. Het plan behelst: een integraal in- haalverbod instellen met uitzonde ring van het landbouwverkeer. De Kleine Putweg afsluiten voor sluip- verkeer. Passeer- en uitvoegstro- ken aanleggen bij de bochten in Serooskerke, en bij alle belangrijke zijwegen waar een manege of veel minicampings zijn gesitueerd. Kos ten van verf verbodsborden en extra asfalt voor de uitvoegstro- ken: minder dan 2 miljoen euro. Zo, dat is nu geregeld. En nu snel aan het werk mannen, zonder ver der dralen en mokken. joep Vergroesen Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke Kilometerheffing De PZC van 16 november bericht dat NV Westerscheldetunnel tot een eigen ontwikkeling van kilo meterheffing wil komen. In tegen stelling tot sommige berichtgeving is er zowel in Duitsland als in En geland al de nodige ervaring met dergelijke systemen opgedaan. Het ontwikkelingspad dat doorlopen moet worden, hoeft ook minder problematisch te zijn als nu wel wordt beweerd. Toen Erik Schmidt en ik ons (vrij beschikba re) ontwerp voor de kilometerhef fing hadden gemaakt hebben we ook een ontwikkelingspad ervoor uitgewerkt. Opmerkelijk genoeg heeft het bedrijfsleven wel ons ont werp als uitgangspunt genomen, maar verder niets van zich laten horen. Uit berichten in de pers konden we vervolgens opmaken dat een traject werd gekozen dat niet het onze geweest zou zijn. Tegenover de kennelijk grootschalige ontwik- kelingsaanpak, hadden wij een kleinschalige start in gedachten, met slechts vijf auto's. Dit om met relatief geringe kosten eerst de on vermijdelijke kinderziekten op te sporen en te corrigeren. Ook de Westerscheldetunnel speelde in die opzet een rol. Daarenboven wa ren we ons beter bewust van de ei sen rond de te gebruiken karte ring. Nadat we ons commentaar had den geleverd is er weliswaar na een herstart snel voortgang ge boekt, maar waren er al miljarden verspeeld. En heeft Nederland niet zelf kostbare ontwikkelingstijd ver loren laten gaan? Hopelijk ver mijdt de NV Westerscheldetunnel dergelijke valkuilen. R. Scheele Energiestraat 11Terneuzen Homobestuurders 2 De heer/mevrouw Wondergem heeft als enige in de wereld de boodschap van God begrepen. (PZC, 19 november). Dat denkt zij/hijOp basis hiervan schof feert zij/hij alle homo's en de meeste christenen in ons land. Wondergem behoort gelukkig tot een kleine groep van christenen die bestuurskwaliteiten koppelen aan een seksuele geaardheid. Dat die zaken niets met elkaar te ma ken hebben is gelukkig de mening van de overgrote meerderheid Ne derlanders. Ik denk dat wij waak zaam moeten zijn om dit gedachte goed te behouden. Ik denk dat Wondergem, samen met vele chris tenen, moslims, homoseksuelen, heteroseksuelen, roodharigen, blondines, mannen en vrouwen, blij is in Nederland te wonen en te leven. Een land waar de bood schap 'God is Liefde' goed is neer gedaald. Lammert Veenhuizen Graaf Jansdijk A 178, Westdorpe Bekeuringen 2 Wederom is het de heren van or de en handhaving gelukt om de voorpagina van de PZC te halen. En hoe! Tot mijn grote spijt lees ik maandagochtend dat er 818 wegge bruikers in de val zijn gelokt, om dat ze werden verplicht om hun reis via een omleiding te vervol gen. Naar mijn idee is het uitvoeren van een dusdanige flitsactie een wel heel goedkope manier om de staatskas te spekken. Ik trek mij het lot van de gefotogra feerde weggebruikers aan, omdat ik zelf werkzaam ben geweest op de A58. Er wordt op deze manier door de overheid wel heel veel gevraagd van de gedupeerde weggebruiker, ten eerste het omrijden, ten twee de het langer onderweg zijn en tot slot het opbrengen van begrip voor de hele situatie. Volgende keer zou ik als overheid een bord na de flitscamera plaat sen met de tekst: 'Bedankt voor uw begrip'. R. Reijngoudt Damstraat 89, Yerseke Naar aanleiding van het artikel van Ben Jansen in de PZC (20/11) onder de kop 'Oordeel over WCT blijft onzeker' herhaal ik de vraag die ik op 8 september 2005 stelde aan de provincie Zeeland: Als u in een natuurgebied ter lengte van ongeveer 3 km een haventerrein aanlegt van 2 kilometer lang en 500 meter breed en daarbij het aangrenzende water uitdiept tot tenminste 13 meter, durft u dan in alle eerlijkheid te beweren dat dit geen onherstelbare schade toe brengt aan de natuur? De commercie is blijkbaar zo ver blind, dat zij deze nuchtere werke lijkheid niet meer ziet. Aad J. de Beijer Dwarsweg 4,'s Heer Arendskerke Ontpolderen Zeeland is tegen ontpolderen. Ar gumenten van voorstanders doen de historie geweld aan. Het Bel gische Sigmaplan is gemaakt in 1977- Hiermee wilde men de veiligheid in het Scheldebekken (in België?) verhogen. Eén oplossing vormde de bouw van een stormvloedke ring te Oosterweel. Budgettair on haalbaar. Het gewijzigde Sigmaplan, be krachtigd in 2005, vormde het meest wenselijk alternatief Dijk verhoging en natuurversterkende overstromingsgebieden. Over overstromingsgebieden zegt het Schelde Informatiecentrum: 'Dat natuurversterking ook daad werkelijk plaats gaat vinden door polders onder invloed van het ge tij te brengen, staat nog niet vast'. Containerschepen worden steeds groter. Straks moet heel Zeeland ontpol- derd worden, niet voor de natuur maar om de getijdepiek, als gevolg van de diepere vaargeul af te vlak ken. Het wenselijke alternatief voor Bel gië ligt in Zeebrugge en niet in on ze polders. Landbouwproducten worden steeds meer waard in een hongerende wereld. Antwerpen wil geld verdienen aan containers, wij aan landbouwpro ducten. J. W. Minderhoi Vredehoflaan 326, Vlissing Theelichtjes op batterij Per verpakking 6 stuks 3,95 3 voor Bloesem verlichting Tip: leuk in hoge glazen vaas! Prijs per stuk 6,95 3 voor GroenRijk Middelburg Mortiereboulevard 2 0118-470400 GroenRijk Goes Nieuwe Rijksweg 2d 0113-223359 www.groenrijk.nl GroenRijk Middelburg is elke avond geopend tot 21.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13