Getijdennatuur moet in Westerschelde
Kom sfeer proeven bij GroenRijk
WCT
PZC Woensdag 21 november 2007 13
Compensatie op andere
plekken in de delta is
niet mogelijk.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De Tilburgse hoogle
raar Verschuuren windt er geen
doekjes om. Alleen door maatrege
len in of direct grenzend aan de
Westerschelde, kan de natuur daar
herstellen. Bovendien moeten ze
toegesneden zijn op in de rivier
voorkomende leefgebieden en
soorten.
Met zijn juridisch advies 'betreffen
de locatie natuurherstel speciale
beschermingszone Westerschelde'
weerlegt de professor de veronder
stelling dat voor natuurherstel in
de Westerschelde ook gekeken kan
worden naar gebieden elders in
Zeeland.
Hij maakt duidelijk dat de Europe
se richtlijnen en de nationale wet
geving weinig ruimte laten voor
andere uitleg. Verbetering en her
stel van aangetaste waarden in de
speciale beschermingszone Wester
schelde moeten gericht zijn op de
Westerschelde.
Het draait allemaal om de zoge
noemde 'instandhoudingsdoelen'
die op korte termijn voor de Wes
terschelde worden vastgesteld. Die
maken duidelijk dat de rivier niet
in 'een gunstige staat van instand
houding' verkeert.
De Europese Vogelrichtlijn en Ha
bitatrichtlijn verplichten Neder
land om daar wat aan te doen. En
wel in het betreffende gebied. Uit
spraken van het Europese Hof van
Justitie onderstrepen dat.
De instandhoudingsdoelen voor
een gebied mogen niet zomaar los-
Maatregelen moeten in
of direct grenzend aan het
gebied worden getroffen
gelaten worden, met het argument
dat de landelijke uitgangspunten
die gelden voor Natura 2000 (het
Europese netwerk van natuurge
bieden), wel worden gehaald. De
vraag welke maatregelen precies
waar in het betreffende gebied
moeten worden getroffen, beant
woordt Europa niet. Als ze maar
betrekking hebben op de leefgebie
den en plant- en diersoorten waar
voor het gebied van (Europees) be
lang is. Dat is, aldus Verschuuren,
een ecologische en geen juridische
kwestie.
De Europese regels zijn verwerkt
in de Nederlandse Natuurbescher
mingswet. Daarin staat onder
meer de verplichting om maatrege
len voor een goede instandhou
ding te nemen. Voor de Wester
schelde gaat het in het bijzonder
om vergroting van het oppervlak
aan schorren, slik- en zandgebie
den (en daardoor ook van ondiep
water). De minister van LNV heeft
vastgesteld dat 600 hectare nieuwe
getijdennatuur voorshands tege
moet komt aan de verplichting de
Westerschelde in goede staat te
brengen (en te houden). Daarin
onder meer ontpoldering van de
Hedwigepolder en uitbreiding van
het Zwin.
Verschuurens onderzoek komt 28
november aan de orde in een
extra vergadering van de Staten
commissie Ruimte, Ecologie en
Water. Het speelt ook een rol in de
behandeling van de Scheldeverdra-
gen door de Tweede Kamer op 3
december.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
N57
'Gebrek aan budget en helderheid
blokkeert nieuw plan veiliger
N57', aldus het projectteam van
Rijkswaterstaat Zeeland. Hoezo
geen budget of helderheid? Het
enige gebrek dat RWS heeft is ge
brek aan daadkracht. Of is het ge
woon obstructie en onwil?
Jaren geleden hebben Platform
N57 en Groenlinks Veere al aange
geven hoe de huidige weg op sim
pele, snelle en doeltreffende wijze
heel veel veiliger kan worden ge
maakt, zonder dat dit waanzinnig
veel geld kost.
Het plan behelst: een integraal in-
haalverbod instellen met uitzonde
ring van het landbouwverkeer. De
Kleine Putweg afsluiten voor sluip-
verkeer. Passeer- en uitvoegstro-
ken aanleggen bij de bochten in
Serooskerke, en bij alle belangrijke
zijwegen waar een manege of veel
minicampings zijn gesitueerd. Kos
ten van verf verbodsborden en
extra asfalt voor de uitvoegstro-
ken: minder dan 2 miljoen euro.
Zo, dat is nu geregeld. En nu snel
aan het werk mannen, zonder ver
der dralen en mokken.
joep Vergroesen
Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke
Kilometerheffing
De PZC van 16 november bericht
dat NV Westerscheldetunnel tot
een eigen ontwikkeling van kilo
meterheffing wil komen. In tegen
stelling tot sommige berichtgeving
is er zowel in Duitsland als in En
geland al de nodige ervaring met
dergelijke systemen opgedaan. Het
ontwikkelingspad dat doorlopen
moet worden, hoeft ook minder
problematisch te zijn als nu wel
wordt beweerd. Toen Erik
Schmidt en ik ons (vrij beschikba
re) ontwerp voor de kilometerhef
fing hadden gemaakt hebben we
ook een ontwikkelingspad ervoor
uitgewerkt. Opmerkelijk genoeg
heeft het bedrijfsleven wel ons ont
werp als uitgangspunt genomen,
maar verder niets van zich laten
horen.
Uit berichten in de pers konden
we vervolgens opmaken dat een
traject werd gekozen dat niet het
onze geweest zou zijn. Tegenover
de kennelijk grootschalige ontwik-
kelingsaanpak, hadden wij een
kleinschalige start in gedachten,
met slechts vijf auto's. Dit om met
relatief geringe kosten eerst de on
vermijdelijke kinderziekten op te
sporen en te corrigeren. Ook de
Westerscheldetunnel speelde in
die opzet een rol. Daarenboven wa
ren we ons beter bewust van de ei
sen rond de te gebruiken karte
ring.
Nadat we ons commentaar had
den geleverd is er weliswaar na
een herstart snel voortgang ge
boekt, maar waren er al miljarden
verspeeld. En heeft Nederland niet
zelf kostbare ontwikkelingstijd ver
loren laten gaan? Hopelijk ver
mijdt de NV Westerscheldetunnel
dergelijke valkuilen.
R. Scheele
Energiestraat 11Terneuzen
Homobestuurders 2
De heer/mevrouw Wondergem
heeft als enige in de wereld de
boodschap van God begrepen.
(PZC, 19 november). Dat denkt
zij/hijOp basis hiervan schof
feert zij/hij alle homo's en de
meeste christenen in ons land.
Wondergem behoort gelukkig tot
een kleine groep van christenen
die bestuurskwaliteiten koppelen
aan een seksuele geaardheid. Dat
die zaken niets met elkaar te ma
ken hebben is gelukkig de mening
van de overgrote meerderheid Ne
derlanders. Ik denk dat wij waak
zaam moeten zijn om dit gedachte
goed te behouden. Ik denk dat
Wondergem, samen met vele chris
tenen, moslims, homoseksuelen,
heteroseksuelen, roodharigen,
blondines, mannen en vrouwen,
blij is in Nederland te wonen en te
leven. Een land waar de bood
schap 'God is Liefde' goed is neer
gedaald.
Lammert Veenhuizen
Graaf Jansdijk A 178, Westdorpe
Bekeuringen 2
Wederom is het de heren van or
de en handhaving gelukt om de
voorpagina van de PZC te halen.
En hoe! Tot mijn grote spijt lees ik
maandagochtend dat er 818 wegge
bruikers in de val zijn gelokt, om
dat ze werden verplicht om hun
reis via een omleiding te vervol
gen.
Naar mijn idee is het uitvoeren
van een dusdanige flitsactie een
wel heel goedkope manier om de
staatskas te spekken.
Ik trek mij het lot van de gefotogra
feerde weggebruikers aan, omdat
ik zelf werkzaam ben geweest op
de A58.
Er wordt op deze manier door de
overheid wel heel veel gevraagd
van de gedupeerde weggebruiker,
ten eerste het omrijden, ten twee
de het langer onderweg zijn en tot
slot het opbrengen van begrip
voor de hele situatie.
Volgende keer zou ik als overheid
een bord na de flitscamera plaat
sen met de tekst: 'Bedankt voor
uw begrip'.
R. Reijngoudt
Damstraat 89, Yerseke
Naar aanleiding van het artikel
van Ben Jansen in de PZC (20/11)
onder de kop 'Oordeel over WCT
blijft onzeker' herhaal ik de vraag
die ik op 8 september 2005 stelde
aan de provincie Zeeland: Als u in
een natuurgebied ter lengte van
ongeveer 3 km een haventerrein
aanlegt van 2 kilometer lang en
500 meter breed en daarbij het
aangrenzende water uitdiept tot
tenminste 13 meter, durft u dan in
alle eerlijkheid te beweren dat dit
geen onherstelbare schade toe
brengt aan de natuur?
De commercie is blijkbaar zo ver
blind, dat zij deze nuchtere werke
lijkheid niet meer ziet.
Aad J. de Beijer
Dwarsweg 4,'s Heer Arendskerke
Ontpolderen
Zeeland is tegen ontpolderen. Ar
gumenten van voorstanders doen
de historie geweld aan. Het Bel
gische Sigmaplan is gemaakt in
1977-
Hiermee wilde men de veiligheid
in het Scheldebekken (in België?)
verhogen. Eén oplossing vormde
de bouw van een stormvloedke
ring te Oosterweel. Budgettair on
haalbaar.
Het gewijzigde Sigmaplan, be
krachtigd in 2005, vormde het
meest wenselijk alternatief Dijk
verhoging en natuurversterkende
overstromingsgebieden.
Over overstromingsgebieden zegt
het Schelde Informatiecentrum:
'Dat natuurversterking ook daad
werkelijk plaats gaat vinden door
polders onder invloed van het ge
tij te brengen, staat nog niet vast'.
Containerschepen worden steeds
groter.
Straks moet heel Zeeland ontpol-
derd worden, niet voor de natuur
maar om de getijdepiek, als gevolg
van de diepere vaargeul af te vlak
ken.
Het wenselijke alternatief voor Bel
gië ligt in Zeebrugge en niet in on
ze polders. Landbouwproducten
worden steeds meer waard in een
hongerende wereld.
Antwerpen wil geld verdienen aan
containers, wij aan landbouwpro
ducten.
J. W. Minderhoi
Vredehoflaan 326, Vlissing
Theelichtjes
op batterij
Per verpakking
6 stuks 3,95
3 voor
Bloesem
verlichting
Tip: leuk in
hoge glazen
vaas! Prijs per
stuk 6,95
3 voor
GroenRijk Middelburg Mortiereboulevard 2 0118-470400
GroenRijk Goes Nieuwe Rijksweg 2d 0113-223359
www.groenrijk.nl GroenRijk Middelburg is elke avond geopend tot 21.00 uur