Ook vandaag de dag weet
de meerderheid van de doorsnee
niet dat ze gevangen zit
PZC Maandag 19 november 2007 21
In de bibliotheek aan de Oostwal in Goes houdt Marieke Hen-
selmans vanavond een lezing over 'de nieuwe soberheid' ofwel:
bezuinigen door bewust te consumeren. Steeds meer mensen
voelen zich daartoe aangetrokken, omdat ze de eindjes niet
meer aan elkaar kunnen knopen, omdat ze overbodige luxe beu
zijn geworden of omdat ze zich zorgen maken over het milieu
en door te 'consuminderen' een bijdrage willen leveren aan het
behoud van de planeet. Henselmans vindt dat bezuinigen niet
alleen maar negatief moet worden opgevat. Haar stelling is: hoe
meer je bespaart, des te meer vrijheid geeft dat in het leven. Zij
is onder meer bekend als besparingsdeskundige in het televisie
programma Geen cent te makken en schreef diverse boeken,
waarin ze praktische tips geeft over hoe gezinnen op hun uitga
ven kunnen besparen zonder iemand tekort te doen. De lezing
begint vanavond om 20.00 uur.
foto Gerlinda De Geus/GPD
AGENDA
OP PAD
Alzheimer Café
Dokter N. Boon praat over diagnose en
onderzoek. Zierikzee, MFC aan de De
Huijbertstraat 35, 20 uur
Debat
MEE Zeeland houdt een forumdiscussie
over arbeidsintegratie.
Zierikzee, gemeentehuis, 19-21 uur
MUZIEK
FILM WÊtÊÊÊÈÊKÊÊÈÊËÊÊI
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Alles is liefde: 20.00 uur;
American gangster: 20.00 uur; Superbad:
20.00 uur; Superbad: 20.00 uur; Rosetta:
20.30 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Ensemble c'sest tout:
20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Ameri
can Gangster: 20.15 uur; Stardust:20.15
uur; Superbad: 20.15 uur;
Cineast in concert
Concert met lichtvoetige cabaret- en mu-
sicalklassiekers door cineast Lieven De-
brauwer, begeleid door pianist Mare
Maes.
Knokke, Scharpoord, 14.30 uur
Enrique Iglesias
Enrique Iglesias geeft een concert, dat al
volledig is uitverkocht.
Rotterdam, Ahoy, 20.00 uur
meer agendanieuws op www.pzc.nl
VLISSINGEN
CineCity, 30 Days of night: 22.00 uur Al
les is liefde- 16.15, 19.15 en 22.00 uur;
American gangster: 16.00, 19.00 en
22.00 uur; Atonement: 13.45,19.00 en
21.45 uur; Lions for lambs: 16.30, 19.00
en 21.45 uur; Michael Clayton: 13.45,
16.15 en 19.00 uur; Plop en de pinguïn:
14.00 uur;
Ratatouille: 13.45 uur; Resident Evil:
16.15, 19.15 en 21.45 uur; Surfs up:
14.00 uur; The heartbreak kid: 19.00 uur;
Timboektoe: 13.45 en 16.15 uur; Waar is
het paard van Sinterklaas?: 13.45 en
16.00 uur; Sneak: 22.00 uur;
Een scène uit Plop en de Pinguïn. foto GPD
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Een paar dagen geleden heb ik Een
vriend voor de schemering van Hans
Warren gekocht. Een roman uit
1951, die pas in 2005 is verschenen.
Omdat de inhoud destijds 'te expliciet'
zou zijn geweest. Op de achterkant een
mooie foto van de jonge Warren. In re
genjas en shawl, met rond metalen brille
tje. In één oogopslag zie je het: hij was
een gevangene van zijn tijd en omstandig
heden. En hij wist het, tegen wil en dank.
Precies zo waren de drie zusters uit het ge
lijknamige stuk van Anton Tsjechov ge
vangenen van hun tijd en wereld. Maar
zij wisten het niet. En zonken langzaam
weg in hun machteloze lethargie. Mis
schien is dat normaal, ook vandaag de
dag weet de meerderheid van de door
snee niet dat ze gevangen zit.
Dat wij kijkend naar De drie zusters wél
kunnen zien hoezeer ze gevangen zitten,
komt door de afstand. Afstand in tijd, om
te beginnen. Maar toneel schept sowieso
afstand. Dus ook hedendaagse situaties
moeten op toneel doorzichtig kunnen
worden. Theatermakers (en mime-speel-
sters van huis uit) Suzan Boogaerdt en
Bianca van der Schoot hebben, samen
met een gastactrice, geprobeerd in hun
'bewerking' van Tsjechovs klassieker toen
en nu samen te brengen.
Het resultaat, Drie zussen, was donderdag
te zien in 't Beest. Drie vrouwen met Rus
sische namen. Tijdloze meubelen (waar
onder een lekker ouderwets, maar voor
Tsjechov veel te modern meubel met in
gebouwde platenspeler). Moderne dia
loog en vocabulaire. Assertieve uitstra
ling. Maar dezelfde leegte, dezelfde verve
ling, dezelfde doelloosheid en besluite
loosheid. Tsjechov geabstraheerd. Emo
ties geïntensiveerd. Veel tekst, weinig ac
tie. Maar ook veel stil spel, waarin kleine
gebaartjes (het wegnemen van een pluis
je) grote betekenis krijgen. Symboliek in
de vorm van een grote opblaaspop met
mannelijke contouren. En maskers van
glamourboys. Gestold en machteloos ver
langen naar uitbreken uit boeien van bur
gerlijkheid. Mooi ver(zinne)beeld.
Uitbreken en leven! Dat is ook (en
veel positiever) de boodschap van Dario
Fo. Of in ieder geval is dat de rode draad
die Peter Faber uit zijn verhalen haalt.
Peter Faber was vrijdag in De Wegwijzer.
Gebruikte Fo's vrije variant op Daedalus
en Icarus als raamwerk van zijn vertelle-
menten en deed daarbinnen een greep
uit een veel groter repertoire aan Fo-ver-
halen. Dat van 'de dappere boer en de
duivelsheuvel'. Moraal: „Altijd delen, dan
kan je nooit verliezen." Of (uit de Obsce
ne fabels) dat van 'De Poezemuis'. Over
Scène uit Drie zussen van Boogaerdt St Van der Schoot. foto Ben van Duin
hoe een onschuldige schaapsherder die
bang is voor vrouwen, wordt bedrogen
door een wellustige pastoor en een uitge
kookte schoonmoeder. Maar die in al zijn
naïviteit toch beiden te slim af is.
Onder alle verhalen Fo - of ze nu 'ob
sceen' of (vroom-)volks waren - schuilt
een satirische, maatschappijkritische
boodschap, maar de eerste en belangrijk
ste bedoeling is om de mensen te laten la
chen. „Bij het lachen gaat niet alleen de
mond open, maar ook de hersenen. En in
die hersenen kunnen dan de spijkers van
het inzicht worden geslagen", was het
motto van Dario Fo.
En dat is aan Peter Faber welbesteed. De
man komt met een grijns van oor tot oor
de zaal binnen, en voor je gevoel wordt
die in de loop van de avond alleen nog
maar breder. (Wie goed kijkt, ziet wel dat
er ondertussen tientallen gevoelsnuances
ook over dat gezicht komen lopen.) Een
barkruk, dat is alles wat er voor nodig is.
De rest is één rijke stroom woorden. En
véél verbeelding.
Deze week
Het wordt moeilijk kiezen deze week (of
dan toch maar weer naar alle twee?). Mor
gen speelt in Goes (De Mythe) Ik ben
weg, een tragikomedie over vriendschap,
succes, mislukt leven en hartstochtelijke
liefde. Zowel schrijver (Ger Thijs) als ge
zelschap (Het Toneel Speelt) houden een
belofte in. Donderdag in Middelburg
(Stadsschouwburg) "Wuivend graan van
Wim T. Schippers. Met 'kopstukken' als
Nelly Frijda, Olga Zuiderhoek en Titus
Muizelaar. Het verhaal belooft de grenzen
tussen toneel en werkelijkheid te doen
vervagen. Vooral dat laatste houdt me al
tijd bezig. Hopelijk wordt het menens.
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl
UITGAANSTIP