Ook vandaag de dag weet de meerderheid van de doorsnee niet dat ze gevangen zit PZC Maandag 19 november 2007 21 In de bibliotheek aan de Oostwal in Goes houdt Marieke Hen- selmans vanavond een lezing over 'de nieuwe soberheid' ofwel: bezuinigen door bewust te consumeren. Steeds meer mensen voelen zich daartoe aangetrokken, omdat ze de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen, omdat ze overbodige luxe beu zijn geworden of omdat ze zich zorgen maken over het milieu en door te 'consuminderen' een bijdrage willen leveren aan het behoud van de planeet. Henselmans vindt dat bezuinigen niet alleen maar negatief moet worden opgevat. Haar stelling is: hoe meer je bespaart, des te meer vrijheid geeft dat in het leven. Zij is onder meer bekend als besparingsdeskundige in het televisie programma Geen cent te makken en schreef diverse boeken, waarin ze praktische tips geeft over hoe gezinnen op hun uitga ven kunnen besparen zonder iemand tekort te doen. De lezing begint vanavond om 20.00 uur. foto Gerlinda De Geus/GPD AGENDA OP PAD Alzheimer Café Dokter N. Boon praat over diagnose en onderzoek. Zierikzee, MFC aan de De Huijbertstraat 35, 20 uur Debat MEE Zeeland houdt een forumdiscussie over arbeidsintegratie. Zierikzee, gemeentehuis, 19-21 uur MUZIEK FILM WÊtÊÊÊÈÊKÊÊÈÊËÊÊI BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Alles is liefde: 20.00 uur; American gangster: 20.00 uur; Superbad: 20.00 uur; Superbad: 20.00 uur; Rosetta: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Ensemble c'sest tout: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Ameri can Gangster: 20.15 uur; Stardust:20.15 uur; Superbad: 20.15 uur; Cineast in concert Concert met lichtvoetige cabaret- en mu- sicalklassiekers door cineast Lieven De- brauwer, begeleid door pianist Mare Maes. Knokke, Scharpoord, 14.30 uur Enrique Iglesias Enrique Iglesias geeft een concert, dat al volledig is uitverkocht. Rotterdam, Ahoy, 20.00 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl VLISSINGEN CineCity, 30 Days of night: 22.00 uur Al les is liefde- 16.15, 19.15 en 22.00 uur; American gangster: 16.00, 19.00 en 22.00 uur; Atonement: 13.45,19.00 en 21.45 uur; Lions for lambs: 16.30, 19.00 en 21.45 uur; Michael Clayton: 13.45, 16.15 en 19.00 uur; Plop en de pinguïn: 14.00 uur; Ratatouille: 13.45 uur; Resident Evil: 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Surfs up: 14.00 uur; The heartbreak kid: 19.00 uur; Timboektoe: 13.45 en 16.15 uur; Waar is het paard van Sinterklaas?: 13.45 en 16.00 uur; Sneak: 22.00 uur; Een scène uit Plop en de Pinguïn. foto GPD NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Een paar dagen geleden heb ik Een vriend voor de schemering van Hans Warren gekocht. Een roman uit 1951, die pas in 2005 is verschenen. Omdat de inhoud destijds 'te expliciet' zou zijn geweest. Op de achterkant een mooie foto van de jonge Warren. In re genjas en shawl, met rond metalen brille tje. In één oogopslag zie je het: hij was een gevangene van zijn tijd en omstandig heden. En hij wist het, tegen wil en dank. Precies zo waren de drie zusters uit het ge lijknamige stuk van Anton Tsjechov ge vangenen van hun tijd en wereld. Maar zij wisten het niet. En zonken langzaam weg in hun machteloze lethargie. Mis schien is dat normaal, ook vandaag de dag weet de meerderheid van de door snee niet dat ze gevangen zit. Dat wij kijkend naar De drie zusters wél kunnen zien hoezeer ze gevangen zitten, komt door de afstand. Afstand in tijd, om te beginnen. Maar toneel schept sowieso afstand. Dus ook hedendaagse situaties moeten op toneel doorzichtig kunnen worden. Theatermakers (en mime-speel- sters van huis uit) Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot hebben, samen met een gastactrice, geprobeerd in hun 'bewerking' van Tsjechovs klassieker toen en nu samen te brengen. Het resultaat, Drie zussen, was donderdag te zien in 't Beest. Drie vrouwen met Rus sische namen. Tijdloze meubelen (waar onder een lekker ouderwets, maar voor Tsjechov veel te modern meubel met in gebouwde platenspeler). Moderne dia loog en vocabulaire. Assertieve uitstra ling. Maar dezelfde leegte, dezelfde verve ling, dezelfde doelloosheid en besluite loosheid. Tsjechov geabstraheerd. Emo ties geïntensiveerd. Veel tekst, weinig ac tie. Maar ook veel stil spel, waarin kleine gebaartjes (het wegnemen van een pluis je) grote betekenis krijgen. Symboliek in de vorm van een grote opblaaspop met mannelijke contouren. En maskers van glamourboys. Gestold en machteloos ver langen naar uitbreken uit boeien van bur gerlijkheid. Mooi ver(zinne)beeld. Uitbreken en leven! Dat is ook (en veel positiever) de boodschap van Dario Fo. Of in ieder geval is dat de rode draad die Peter Faber uit zijn verhalen haalt. Peter Faber was vrijdag in De Wegwijzer. Gebruikte Fo's vrije variant op Daedalus en Icarus als raamwerk van zijn vertelle- menten en deed daarbinnen een greep uit een veel groter repertoire aan Fo-ver- halen. Dat van 'de dappere boer en de duivelsheuvel'. Moraal: „Altijd delen, dan kan je nooit verliezen." Of (uit de Obsce ne fabels) dat van 'De Poezemuis'. Over Scène uit Drie zussen van Boogaerdt St Van der Schoot. foto Ben van Duin hoe een onschuldige schaapsherder die bang is voor vrouwen, wordt bedrogen door een wellustige pastoor en een uitge kookte schoonmoeder. Maar die in al zijn naïviteit toch beiden te slim af is. Onder alle verhalen Fo - of ze nu 'ob sceen' of (vroom-)volks waren - schuilt een satirische, maatschappijkritische boodschap, maar de eerste en belangrijk ste bedoeling is om de mensen te laten la chen. „Bij het lachen gaat niet alleen de mond open, maar ook de hersenen. En in die hersenen kunnen dan de spijkers van het inzicht worden geslagen", was het motto van Dario Fo. En dat is aan Peter Faber welbesteed. De man komt met een grijns van oor tot oor de zaal binnen, en voor je gevoel wordt die in de loop van de avond alleen nog maar breder. (Wie goed kijkt, ziet wel dat er ondertussen tientallen gevoelsnuances ook over dat gezicht komen lopen.) Een barkruk, dat is alles wat er voor nodig is. De rest is één rijke stroom woorden. En véél verbeelding. Deze week Het wordt moeilijk kiezen deze week (of dan toch maar weer naar alle twee?). Mor gen speelt in Goes (De Mythe) Ik ben weg, een tragikomedie over vriendschap, succes, mislukt leven en hartstochtelijke liefde. Zowel schrijver (Ger Thijs) als ge zelschap (Het Toneel Speelt) houden een belofte in. Donderdag in Middelburg (Stadsschouwburg) "Wuivend graan van Wim T. Schippers. Met 'kopstukken' als Nelly Frijda, Olga Zuiderhoek en Titus Muizelaar. Het verhaal belooft de grenzen tussen toneel en werkelijkheid te doen vervagen. Vooral dat laatste houdt me al tijd bezig. Hopelijk wordt het menens. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl UITGAANSTIP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21