Ci Bluem lijkt in alles op dEUS X7 Geleidelijk wint het toneel het publiek terug Kunst terug naar Zeeland 20 Maandag 19 november 2007 PZC Zeeuws Museum brengt topstukken uit 16e en 17e eeuw weer bijeen. MIDDELBURG - Het Zeeuws Mu seum in Middelburg houdt vol gend jaar een grote tentoonstelling waar Zeeuwse topstukken uit de zestiende en zeventiende eeuw bij een worden gebracht. De exposi tie, met als titel Terug naar Zee land, wordt gehouden van 24 mei tot en met 14 september 2008. Het gaat om een selectie van wer ken uit de collecties van het Rijks museum in Amsterdam, het Mau- ritshuis in Den Haag, Museum Boijmans Van Beuningen in Rot terdam, The Gilbert Collection in Londen en het Statens Museum in Kopenhagen. Daarnaast worden stukken verwacht die afkomstig zijn uit diverse privé-collecties uit binnen- en buitenland. Het gaat om schilderijen van meesters zoals Jan Gossaert, Adriaen van de Ven- ne en Balthasar van der Ast, maar ook om zeldzame objecten zoals zilveren schalen, een zoutvat en borduurwerk. De tentoonstelling geeft inzicht in het rijke zestiende- en zeventien- de-eeuwse verleden van Zeeland. In het begin van de zestiende eeuw vestigde Philips van Bour- gondië zich op het kasteel West-Souburg. Hij omringde zich daar met humanisten, wetenschap pers, bouwmeesters en kunste naars. Eind zestiende eeuw groei de Zeeland, dankzij het grote aan deel in de Vereenigde Oostindi- sche Compagnie, uit tot een inter nationaal handelscentrum. De wel vaart zorgde voor vraag naar luxe voorwerpen, exotica en kunstob jecten. Veel Vlaamse ambachtslie den en kunstenaars kwamen naar de hoofdstad. De zestiende- en zeventiende- eeuwse kunstvoorwerpen zijn na dien verspreid geraakt over collec ties in binnen- en buitenland. Het Zeeuws Museum brengt met de ex positie een deel daarvan weer tijde lijk bijeen. Band zet gedegen show neer tijdens opnieuw slechtbezochte avond. door Martijn de Koning ZIERIKZEE - Na drie avonden Pop- aanzee begint het duidelijk te wor den: het publiek loopt nog niet warm voor het project. Ook zater dag, in poppodium Brogum, kwa men maar veertig mensen af op de combinatie van een Zeeuwse en een internationale band. lammer, want met die opzet is niks mis. De mensen die er wél waren, toonden zich de afgelopen twee zaterdagen in andere poppo dia al uitermate enthousiast over de Zeeuwse bijdragen, Eva Auad en Headmode. In dat rijtje mag Bluem worden bijgeschreven. De groep zette in het voorprogramma van het Vlaamse De Van Jets in Zierikzee een gedegen, volwassen show op de planken. De Zeeuws-Vlamingen betitelen hun muziek zelf met een knipoog als 'reserve-Belgische kwaliteitsmu- ziek'. Niet zo gek: voor toeschou wers komt de gelijkenis met het Vlaamse dEUS meteen boven. Niet alleen qua muziek: ook de hu mor en het tikkeltje zelfspot van de bandleden is kenmerkend voor Vlaamse groepen. Zanger Ruud Pieterse lijkt een jongere versie van dEUS-frontman Tom Barman, zoals hij het aandurft om minuten lang roerloos en met zijn armen over elkaar een nummer te zingen. Het ziet er zo natuurlijk uit dat hij er probleemloos mee wegkomt. In de muziek tekent de gelijkenis met dEUS zich door kleine, verras sende elementjes. Daarbij is de hoofdrol steeds voor een ander. Zo haalt zanger Pieterse in Reaching Underlie opeens een melodica (een blaasinstrument met toetsen) te voorschijn en is drummer Bart Coenen aan de beurt in het pak kende Vitamins. De trucjes maken dat elk nummer anders is. Dat is ook nodig, want de grote lijn is steeds dezelfde: bijna elk nummer eindigt stevig. Wat meer rust, bij voorbeeld met een ballad, zou de toch al wat gejaagde show nog meer afwisseling geven. Drummer Coenen erkent dat het wat snel ging. „We gingen maar door, tot we erachter kwamen dat we Popaanzee niet fatsoenlijk had den geïntroduceerd. In zulke din gen moeten we nog groeien." Regisseur Ger Thijs met 'Ik ben weg' in De Mythe in Goes. door Nico de Boer GOES - Wie de wapenfeiten op een rijtje zet, komt tot de conclusie dat Ger Thijs momenteel een van de creatiefste en productiefste toneel makers is. In de theaters boeken zijn eigen stuk Ik ben weg - mor gen in Goes - en zijn toneelbewer king van de klassieke film Una gior- nata particolare veel succes. Zelf bagatelliseert hij die explosie van creativiteit: „Ach, één stuk per jaar. Zo'n stuk telt vijftien- a twin tigduizend woorden en je moet snel werken om te proberen de spanningsboog van de voorstelling te bewaren. Dus het valt wel mee. Alle facetten van het vak - ik ben begonnen als acteur - heb ik ge daan en zal ik blijven doen. Het duurt alleen even voordat je weet waar je kracht ligt. Dat je kunt zeg gen: dit wil ik doen, zo ben ik het gelukkigst. Daarvoor moest ik eerst door de vervuilende werking van ambitie en misverstanden heen." Thijs vertrok een aantal jaren gele den met veel trammelant uit Den Haag, waar hij artistiek leider was van Het Nationale Toneel. „Ik maakte de ene succesvolle voorstel ling na de andere. Het ging fantas tisch. Totdat de schouwburg dicht ging vanwege verbouwing. Je raakt je plek kwijt, er komt iets gespan nens over je. Wat het ook was, de betovering raakte verbroken, de succesreeks onderbroken." Zijn vertrek, zegt hij nu, voelde als 'een bevrijding'. „Ik had al die ja ren niet geschreven omdat er geen tijd voor was. Ineens ontstond de opening om puur met het werk be zig te zijn." Sindsdien rijgt hij het ene succes aan het andere. Veel bij val oogst nu zijn jongste stuk Ik ben weg, een tragikomedie over vriendschap, liefde en mislukking, waarin Mark Rietman en Peter Blok schitteren. Rietman is de ge tergde charmeur en kunstenaar met een painter's block, Blok een morsige kunstenaar die in de pro vincie is blijven aanmodderen. De haat-liefdeverhouding tussen bei de vrienden zit vol misverstanden, afgunst en wantrouwen. 'Wat steeds belangrijker wordt, zijn bekende namen. Nederland kickt daarop' Acteur Mark Rietman is een ver trouwd gezicht in de stukken van Thijs. Niet verwonderlijk, de au teur beschouwt hem als de ideale vertolker van zijn hoofdpersona ge^). „Mark is een soort alter ego aan het worden. Hij is een fantas tische acteur. Een Hamletachtige man. Volgend jaar gaat hij de Ham- Iet ook echt doen trouwens. Mark is intuïtief, rommelt, zoekt en heeft het dan. Peter Blok is veel systematischer, gebruikt de repeti ties om zijn rol bij elkaar te sprok kelen, om de goede momenten te vinden. Leuk om te zien hoe die verschillende temperamenten op elkaar reageren." Toneel trekt, ondanks prachtige voorstellingen en acteurs van inter nationale allure, betrekkelijk wei nig publiek, zeker vergeleken met cabaret en musicals. „Wat bij to neel steeds belangrijker wordt, zijn bekende mensen. Nederland kickt op beroemde namen. De gesprek ken die ik daarover voer met pro ducenten - je gelooft je oren soms niet - is een soort koehandel. Ik ben verplicht een naam van hen te accepteren. Ie moet bij het cas ten proberen een soort mix te vin den tussen bekende namen en kwaliteiten." Het toneel heeft dat deels aan zich zelf te wijten, meent Thijs. „To neel heeft zich enigszins tot een onbetrouwbare partner gemaakt bij het grote publiek. Dat wist op zeker moment niet meer wat het moest verwachten. De ene keer kreeg je een goed stuk en prachti ge acteurs. De andere keer kreeg je bij hetzelfde gezelschap iets wat je niet kon volgen of wat je voor het hoofd stootte met misplaatst bloot. Het repertoiretoneel kreeg daardoor een negatief etiket opge plakt. Toneel kreeg een positief eti ket als er Joop van den Ende op stond of als het een vrije produc tie betrof Godzijdank is dat een beetje over. Maar het publiek is nog niet helemaal teruggewonnen. Het kijkt de kat nog een beetje uit de boom." 'Ik ben weg' door Het Toneel Speelt, morgen in theater De Mythe in Goes. Aanvang: 20.00 uur. Bluem zette zaterdag in Zierikzee een prima show neer. Het publiek, vooral meegekomen uit Zeeuws-Vlaanderen, genoot. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20