Volgend jaar plan voor Noordstraat Een beetje havenstad Schoolplein wordt ontmoetingsplaats Nog 11 dagen Gestrande kotters los N252 bij Sluiskil weekend dicht Pijn Buurthuis voor Zuidpolder 26 Donderdag 15 november 2007 PZC Terneuzen kijkt met verschillende partijen naar ideale oplossing. door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Volgend jaar moet duidelijk worden wat er zal gebeu ren met de Kop van de Noord straat in Terneuzen. Burgemeester en wethouders schrijven dat aan de gemeenteraad in een toelich ting bij de begroting voor volgend jaar. Verschillende plannen zijn de afgelopen jaren al gelanceerd, maar geen enkel initiatief haalde de eindstreep. De gemeente is bezig met de ver werving van de aanwezige pan den. Om dit voortvarender te kun nen aanpakken, wordt een actueel bestemmingsplan gemaakt. Dat maakt het mogelijk om indien no dig onteigeningsprocedures te kun nen beginnen. Wooncorporatie Clavis heeft de opdracht gekregen om nieuwe plannen voor deze lo catie te ontwikkelen. Onderzocht wordt de realisatie van 27 apparte menten met daaronder commer ciële ruimten en een parkeerkel der. „Maar er wordt ook met ande re partijen gekeken naar de meest ideale oplossing voor dit deel van Terneuzen maakt een nieuw bestemmingsplan voor de Kop van de Noordstraat om zonodig onteigeningsprocedures te kunnen beginnen. renesse - De twee viskotters die waren gestrand op de kust van Renesse zijn los. Gistermiddag werd de laatste kotter - de Lia-Ian uit Den Helder - vlotgetrokken door slepers van Multraship in Ter neuzen. Eerder op de dag was de Klara lacoba uit Stellendam al van het strand gehaald. de binnenstad", aldus het college. De Kop van de Noordstraat maakt deel uit van het Masterplan Axelse Dam. Daarin zit de Kennedylaan West, het voormalig terrein De Hoop. Een goede invulling voor dit gebied laat ook al jaren op zich wachten. Inmiddels heeft een projectontwik kelaar een bod uitgebracht. Vanwe ge de volgens het college van B en W 'complexe materie' hebben de verdere onderhandelingen vertra ging opgelopen. Onder leiding van de provincie en met medewerking van het ministe rie van Vrom is een 'aanjaagteam' geformeerd dat meedenkt over het masterplan Axelse Dam. Wat de mogelijkheden van het Hoop-terrein betreft is het volgens het college wachten op de resulta ten van dit aanjaagteam. „Verder wachten wij de bevindingen af van de Nederlandse Spoorwegen in verband met verkoop van grond langs het naastgelegen spoor en de mogelijke betrokken heid van dit bedrijf in de ontwik keling van het gebied." De invulling van het Schuttershof heeft een forse vertraging opgelo pen, omdat het plan vanwege de 'hoge bouwkosten en nieuwe in zichten op de woningmarkt' op nieuw op de tekentafel moest. Wat de invulling van de Beurt- vaartkade betreft zal er volgens B en W pas volgend jaar overleg wor den gevoerd met alle betrokkenen. SLUISKIL - De provinciale weg N252 tussen de rotonde Eilandstraat en de rotonde bij de brug van Sluiskil wordt van vrijdag 16 november drie uur 's middags tot maandag 19 november zes uur 's ochtends af gesloten. De afsluiting is nodig in verband met de werkzaamheden aan de rotonde bij de Baljuwlaan. Het verkeer wordt door middel van borden omgeleid. Om de over last zoveel mogelijk te beperken, wil de provincie de werken dit weekeinde helemaal afronden. Als dat vanwege bijvoorbeeld slecht weer niet lukt, dan wordt het weg- vak ook in het weekeinde van 23 tot en met 26 november afgeslo ten. ZEEUWSE Het gevoel van algehele malaise overheerst. Geen spier in het lichaam die niet opspeelt. Tot op het bot toe laat het gure weer zich gelden. Met name benen en rug zijn ongenadig ten prooi gevallen aan optrekkende kou. Dat alles maakt dat de Zierikzeese een beet je door het huis strompelt. Liggen, zitten, lopen, het maakt geen ver- Tip? redactie@pzc.nl schil. Bij het lezen van de krant aan de ontbijttafel laat ze het moe de hoofd met een bonk voorover vallen. De gezinsjongste kijkt ver baasd op. Wanneer ze zich onder licht ge kreun weer vermant stelt hij scherp zijn diagnose over de her komst van de pijn: „Dan moet je dat ook niet doen!" Het Varenscentrum in Terneuzen biedt binnen- en buitenlandse zeelieden al 37 jaar een tijdelijk thuis, waar zij hun hart kunnen luchten over wal en schip. door Raymond de Frel Elke dag pendelt beheerder Ewit Tanis met een busje naar de havens van Ter neuzen en Sluiskil. Om zeelieden met prachtige, soms ont roerende verhalen op te halen. Of juist mensen op te pikken die na een lange tijd werken even hele maal geen zin hebben om te pra ten. Sinds deze week doet hij dat in een nieuwe bus. Gekregen van The International Transportwor- kers Federation in Londen, ofte wel de internationale vakbond voor zeevarenden. Omdat zij weet hoe belangrijk het voor zeelieden is om even verlost te zijn van stuur- en bakboordmaterie. Dankzij die donatie is het vervoer voor jaarlijks zo'n 6500 zeelieden van hun schip naar het zeemans huis aan de Westkolkstraat ook de komende jaren weer gewaarborgd. En eerlijk is eerlijk: het gaat de laat ste tijd zo slecht nog niet met het Varenscentrum. Natuurlijk, de glo rietijd met jaarlijks zeker twaalf honderd bezoekers is voorbij. „Maar in de tijd dat we ons pand schuin tegenover ons huidige on derkomen moesten verlaten van wege de nieuwbouw van koffies hop Checkpoint, kelderde het aan tal bezoekers naar vierduizend", vertelt Tanis, die samen met zijn vrouw Claudette en Ina van den Berg de Seamen's Club runt. Aanvankelijk zou het Varenscen trum verkassen naar het voormali ge waterschapsgebouw, samen met vijf stichtingen. „Drie stichtin gen haakten af, waarna de verhui zing werd afgeblazen. De subsi diekraan werd dichtgedraaid en er was geen zicht op een nieuwe plek. Totdat Kees Muller van Mul traship zes jaar geleden bijsprong centrum te vinden, maar het club je wordt steeds kleiner. Toen de schippersbeurs in Terneuzen als gevolg van liberalisering van het vervoer over water in 1998 de deu ren sloot, waren veel schippers hun ontmoetingsplek kwijt. Het Varenscentrum raakte al snel in trek als een alternatieve locatie om te discussiëren en kaarten. „Maar de Fransman die af en toe in Ter neuzen lag, zie je nu niet meer. Te genwoordig hebben alle schippers een auto aan boord, waarmee ze zo thuis zijn. Vroeger lieten zo'n vijftien binnenvaartschippers hier hun post bezorgen. Dat zijn er nog maar twee, de rest heeft een eigen adres op de wal. Wat dat betreft is de charme van het leven op het 'Een taxi is voor een Filippijn toch veel te duur? Als-ie dat zelf zou moeten betalen, kwam-ie nooit van boord' en ons het pand van Muller-Rib- bens ter beschikking stelde." Sindsdien laten steeds meer zeelui zich weer naar het schipperscen trum brengen. „Maar de zeevaart wereld is veranderd. De schepen worden steeds groter, maar de be manning wordt door de automati sering steeds minder. En zeelieden moeten eerder weer terug aan boord, want wachten kost geld. In de binnenvaartsector is het al net zo", zegt Tanis. Nog steeds weet een groep (oud-) binnenvaartschippers het Varens- Ewit en Claudette achter de bar in het Varenscentrum. foto Peter Nicolai Ook verkeerssituatie rond school Westdorpe wordt veiliger. door Eugène Verstraeten westdorpe - Het schoolplein van basisschool de Kreeke in Westdor pe wordt heringericht tot een mul tifunctionele speel- en ontmoe tingsplaats voor jong en oud uit het dorp. Voor de jeugd uit de bovenbouw van de school komt er een panna- veld (straatvoetbal), een klimrek en een groot dam- of schaakbord. Er wordt ook een tribune ge bouwd met lichtmasten erom heen. Daardoor kan het school plein ook later op de dag een ont moetingsplein blijven. Voor de on derbouw blijft de huidige zandbak staan en komt er een soort van 'Te- letubbie eiland'. De plannen zijn deze week gepre senteerd aan omwonenden en ouders en zijn met instemming ontvangen. De herinrichting van het plein, dat ook moet bijdragen aan een grote re sociale veiligheid, is naar ver wachting half april klaar. Aanslui tend aan de oplevering van het werk start ook een proef met een nieuwe verkeerssituatie rondom de school. Om een veiligere en betere door stroming te bewerkstellingen wordt de éénrichtingssituatie in de Vlietstraat omgedraaid. In de Vlietstraat en de Wilhelminastraat komen zogenaamde kiss 8c ride-zo- nes om de doorstroming van het verkeer in de spitsuren te versnel len. De ouders wordt gevraagd hun kinderen via de Beatrixstraat en Wilhelminastraat naar school te brengen, om vervolgens via de Singel weer weg te rijden. Na een jaar wordt de proef geëvalueerd. water verdwenen." Tanis vertelt het enigszins met een snik. Vroeger... toen was er gezellig heid met Grieken, Engelsen en daarna steeds meer Filippijnen. „Nu zie je steeds meer Oostblok kers, want die zijn goedkoper. Laatst hadden we hier trouwens Vietnamezen, nog nooit eerder ge zien. Voor die mensen is het '190 dollar in de maand of kapot gaan'. Wat dat betreft zou je kunnen zeg gen dat er zelfs in 2007 nog moder ne slavenhandel is." De tijden zijn dus veranderd, maar dat neemt niet weg dat Claudette en Ewit Ta nis blijven zweren bij de noodzaak van zeemanscentra in havenste den. „Elke keer als wij zeelieden ophalen, zijn ze zo blij als een kind. Een taxi is voor een Filippijn toch veel te duur? Als-ie dat zelf zou moeten betalen, zou-ie nooit van boord komen. De sfeer op de schepen is dan misschien finaal weg, maar wij proberen juist wat zottigheid te brengen. Al is het maar voor anderhalf uur, omdat ze daarna alweer aan boord moe ten zijn." Volgend jaar gaat het echtpaar Tanis na 22 jaar met pen sioen. Ina van den Berg blijft nog wel actief De familie Tanis springt vanaf juni 2008 nog één weekend per maand als vrijwilliger bij. TERNEUZEN - De buurtvereniging van de wijk Zuidpolder/Zuider park in Terneuzen krijgt een nieuw buurthuis. Het huidige onderkomen van de buurtvereniging, een noodgebouw- tje bij basisschool de Zeemeeuw aan het Schuberthof, is versleten en bouwkundig door de gemeente afgekeurd. Gezocht is naar een nieuwe accom modatie en deze is gevonden in het verplaatsen van twee systeem bouwlokalen van de basisschool de Oude Vaart. Voor deze school wordt op dit moment nieuwbouw gepleegd. De noodlokalen komen volgens de planning eind dit jaar vrij en kunnen dan volgens de ge meente aansluitend verplaatst wor den naar een plekje in de wijk Zuidpolder/Zuiderpark. De kosten voor verplaatsing en aanpassing van de lokalen raamt de gemeente op 250.000 euro. Dat geld wordt gereserveerd in de gemeentebegro ting voor volgend jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54