Wachttijd servicelijn moet korter Mislukte fusie kost Nuon miljoenen Europese Rekenkamer weer ontevreden over EU-uitgaven Kleine kantoren voldoen niet aan vraag 'Biertax jaagt klanten weg' C) AutoTrack.nl eb PZC Dinsdag 13 november 2007 1 3 Opta gaat beboeten als consument niet snel genoeg wordt geholpen. DEN HAAG - De dure wachttijden van telefonische klantenservices worden aangepakt. Telecomwaak- hond Opta mag vanaf het voor jaar boetes uitdelen aan bedrijven die consumenten te lang laten wachten. Ook komt er een geschil lencommissie. Dat schrijft staatsse cretaris Frank Heemskerk (Econo mische Zaken) aan de TWeede Ka mer en aan de ondernemingen, Consumentenbond en Ombuds man. Hij kondigde eerder dit jaar aan, dat bedrijven tot april 2008 de tijd hebben om de situatie te verbete ren. Uit een onderzoek onder duizend mensen dat Heemskerk heeft laten houden blijkt dat te veel klanten services in de ogen van consumen ten slecht werken. De irritatie be gint als mensen langer dan één mi nuut moeten wachten en meer dan dertig cent per minuut moe Hoge marges productie elektriciteit zorgen toch voor positief resultaat. AMSTERDAM - De mislukte fusie met concurrent Essent heeft ener giebedrijf Nuon in de eerste negen maanden van dit jaar twaalf mil joen euro gekost. Financieel top man Doede Vierstra zei dit giste ren in een toelichting op de resul taten over het derde kwartaal. „De kosten zitten al verwerkt in de resultaten tot nu toe, maar zul len nog enigszins stijgen. Dat ver klaart ook waarom onze overall kosten wat hoger uitvallen", aldus Vierstra. Het betreft vooral advi seurkosten en kosten voor het tij delijk opgezette hoofdkantoor in Amsterdam. De energiebedrijven Nuon en Essent maakten het afket sen van hun fusie in september be kend. De bijzondere posten van Nuon in de eerste drie kwartalen van dit jaar kwamen uit op een last van 42 miljoen euro, vergeleken met een bate van 330 miljoen euro vo rig jaar. Nuon had aan het einde van het derde kwartaal netto 270 miljoen euro in kas, terwijl het eind vorig jaar nog schulden had. „We hebben een sterke uitgangspo sitie", aldus Vierstra. Een samengaan met een ander be drijf sluit Nuon niet uit. „De we reld om ons heen staat niet stil. RW Nuon zag dit jaar tot nu toe het aantal klanten en de omzet licht stijgen, maar de afgeketste fusie met concurrent Essent kostte het energiebedrijf miljoenen. ten betalen. Volgens de onderzoe kers doet 77 procent van de onder zochte bedrijven het goed. De fi nanciële sector krijgt een pluim. Telecombedrijven doen het min der goed. Ze rekenen vaak meer dan dertig cent per minuut en la ten de mensen lang wachten. De Opta mag voortaan bedrijven die hardnekkig de regels aan hun laars lappen, gaan beboeten. De ge schillencommissie wordt door de bedrijven zelf ingesteld. Daarbij moeten de bedrijven zelf gaan uit maken wat een redelijke wachttijd en een redelijk tarief is. In het voorjaar doet Heemskerk opnieuw onderzoek naar de betaalde wacht tijden. Is de situatie niet verbeterd, dan komt hij met aanvullende maatregelen. Daarbij denkt de staatssecretaris aan het invoeren van een maximumtarief voor wachttijden. |T« Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken wil de wacht tijden bij telefonische klantenser vices terugdringen middels boe tes en een geschillencommissie. Uitgaves via lidstaten zijn nog moeilijk in beeld te brengen. BRUSSEL - De Europese Rekenka mer heeft opnieuw geen goedkeu rende verklaring afgegeven voor de EU-uitgaven voor het voorbije jaar. Het is het dertiende jaar op rij dat zo'n verklaring achterwege blijft. De EU geeft jaarlijks zo'n hon derd miljard euro uit. Een groot deel gaat via de 27 lidsta ten. De Europese Rekenkamer kan moeilijk achterhalen of het geld daar geheel volgens de regels is besteed. De Rekenkamer presenteert het rapport maandagavond in het Eu ropees Parlement. De controleurs zien wel enige vooruitgang op za ken die de Europese Commissie zeifin de hand heeft, zoals admini stratie. Op aandringen van voormalig mi nister van Financiën Gerrit Zalm AMSTERDAM - Kleine bedrijven hebben moeite met het vinden van geschikte kantoorruimte. Er is voldoende aanbod, maar dat sluit niet aan bij de vraag. „De markt van kleinschalige kantoorpanden is een vergeten segment", conclu deert makelaarsvereniging NVM BOG. NVM BOG onderzocht de markt voor kleine kantoren in de zeven tig grootste 'kantoorgemeenten' van Nederland en maakte de resul taten gisteren bekend. De vraag naar kleine kantoren nam de afge lopen tien jaar in meer dan 60 pro cent van de kantoorsteden toe. De vraag naar grote kantoren steeg in 28 procent van de steden en daal de in 30 procent van de steden. Volgens NVM BOG is de kleinere kantoorgebruiker op zoek naar panden met een eigen identiteit en uitstraling, een goede bereik baarheid en voldoende parkeerge legenheid. Gemeenten en ontwik kelaars spelen onvoldoende in op deze behoefte, stelt NVM BOG. Uit het onderzoek blijkt dat het aanbod voor driekwart van de on dervraagde bedrijven niet aan de eisen voldoet. zijn enkele landen wel begonnen om een eigen verklaring af te ge ven over de juiste besteding van het geld uit enkele EU-potjes. Die manier van werken moet een goedkeurende verklaring van de Europese Rekenkamer beter moge lijk maken. De Europese Rekencommissie kan het meeste van de 100 mil jard euro die de EU dit jaar uit gaf, niet controleren. Ze geeft geen goedkeurende verklaring. AMSTERDAM - Een door het kabi net voorgenomen accijnsverho ging op bier van 30 procent zorgt ervoor dat consumenten dit product in Duitsland gaan kopen. Dat vreest de brancheorganisatie Centraal Brouwerij Kantoor (CBK). Volgens het CBK kan het prijsver schil tussen een krat bier in Duits land en Nederland oplopen tot wel 1,80 euro. „Het accijnstarief in Duitsland ligt rond het Europese minimumtarief, terwijl Nederland met de voorgenomen verhoging aansluiting zoekt bij de exorbitan te Scandinavische tarieven", aldus het CBK gisteren. We praten met onze commissaris sen en aandeelhouders over hoe nu verder. Daar hebben we de rest van het jaar voor gepland." Nuon zag de omzet in het derde kwar taal met s procent stijgen tot 1,073 miljard euro. De stijging is volgens het bedrijf te danken aan hogere grondstofprijzen. Het bedrijfsresul taat nam in het voorbije kwartaal met 55 procent toe tot 233 miljoen euro. Dat is volgens Nuon vooral te dan ken aan hogere marges op de pro ductie van elektriciteit en een ho gere elektriciteitsproductie door een verbeterde beschikbaarheid van centrales. Dit kon een minder goede prestatie van de afdeling Dis tributie en Verkoop in Nederland compenseren. Nuon zag het aantal particuliere klanten in Nederland weer licht stijgen, waarmee de dalende trend van het eerste halfjaar 'enigszins' is bijgesteld. „In al onze markten zijn de klantenaantallen gegroeid", zei Vierstra. Groei vond plaats in België, maar vooral in Duitsland. In beide landen stonden de mar ges echter onder druk vanwege de kosten voor klantwervingsacties. Het aan de Nederlandse consu ment geleverde volume elektrici teit nam het afgelopen kwartaal met 4 procent toe, het volume gas steeg met 11 procent. Samen met de zakelijke markt nam het gelever de volume af Na de mislukte fusie met concur rent Essent, is het concern begon nen met de voorbereiding van de splitsing in een netwerk- en een le- veringsbedrijf. De splitsing is per 1 januari 2011 verplicht. Je kunt nu alle nieuwe auto's bekijken en vergelijken op AutoTrack.nl. Zet ze naast elkaar, check de extra's en zie welk model jouw voorkeur verdient. Keihard nieuwe auto's vergelijken doe je op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13