Mode PZC Maandag 12 november 2007 45 conceptueel te zijn. Als dat mijn lei draad zou zijn, wordt het echt niks. Het gaat om echtheid, eigen heid, om wie je bent." Taminiau twijfelt ook aan zoiets als een 'Hollandse school'. „Mis schien dat het vanaf een afstandje, vanuit het buitenland, zo lijkt. Maar ik zit er middenin en zie zo veel diversiteit. Bij de Belgen inder tijd had ik dat wel, dat was echt een Belgische beweging." Hollandse mode wordt in het buitenland meer gezien als kunst Mode moet niet te moeilijk zijn, vinden velen. Tijdens de Amster dam Fashion Week in juli was er veel applaus voor de eenvoudiger jurkjes. 'Modeontwerpers hebben er een handje van te dwepen met een ingewikkeld concept. Alsof kle ding mooier wordt wanneer je als ontwerper de indruk weet te wek ken dat je er flink over nagedacht hebt. Niet dus', schreef een mode journaliste naar aanleiding van een show tijdens de Fashion Week. Jan Taminiau wil niet 'de makkelij ke weg bewandelen'. „Het mag niet alleen gaan om een mooi jurk je maken. Er moet toch iets eigens aan worden toegevoegd, iets wat herkenbaar is als van mijn hand." De creaties van Nederlandse coutu riers als Frans Molenaar, Mart Vis ser, Percy Irausquin en de dit jaar in Rome tot beste buitenlandse nieuwkomer uitgeroepen Addy van den Krommenacker ogen pre cies zoals je je voorstelt dat een jurk er hoort uit te zien. Schoon heid staat voorop, elke lijn van het vrouwelijk lichaam wordt bena drukt. Vooral Van den Krommen acker heeft: zich gespecialiseerd in supervrouwelijke, oogverblinden de avondjurken, uitermate geschikt voor Oscar-uitreikingen en cocktail- parties. Het is geen wonder dat zijn werk juist in Italië, het land van Valentino, zo wordt gewaar deerd. „Wat van de opleidingen af komt, is nog heel experimenteel, heel avant-gardistisch. Dat is ook nodig, dat is de taak van jonge ont werpers, de boel opschudden. Ik wil echt draagbare dingen maken, kleding waar ik zelf helemaal weg van ben", zegt Van den Krommen acker. In alle Italiaanse recensies van zijn modeshow tijdens de coutureweek in Rome werd de nadruk gelegd op zijn Hollandse afkomst, ondanks de duidelijk internationale oriënta tie van zijn collectie. Voor de Italia nen is wat hij maakt dus Holland se mode. „Maar als je hen vraagt wat Hollandse mode precies is, krijg je toch als antwoord: experi menteel, anders. Terwijl mijn ont werpen dat dus niet zijn. Maar dat is internationaal ons imago." Van den Krommenacker ziet zich wel als een echt Hollandse ontwer per. „In het aanbod miste ik din gen die ook de Nederlandse vrouw kan dragen. Dat irriteerde me. Zo ben ik begonnen. De ontwerpen die ik maakte, voorzagen in een be hoefte. Nu blijkt dat het ook inter nationaal scoort." De ontwerper uit Den Bosch is blij met het inmiddels heersende mo deklimaat in Nederland, dat steeds meer zijn vruchten afwerpt. „Tien jaar geleden was er veel minder aandacht voor mode. Het succes van Viktor&Rolf, maar ook van Percy Irausquin en mijzelf stimu leert. Jongeren zien dat het moge lijk is je droom waar te maken." Het zijn niet alleen indivi duele modeontwerpers die inspireren. Mexx, G-Star en Claudia Strater zijn ook Hollands, het team achter jeansgrootmacht Diesel be staat grotendeels uit Nederlanders en the Dutch Touch is er ook in C&A, Elle en Bandolera. Niet dat die dat altijd van de daken schreeu Een ontwerp van Addy van den Krom menacker, waar voor hij tijdens de coutureweek in Ita lië werd uitgeroe pen tot beste bui tenlandse nieuwko mer. foto GPD wen. Hun mode is internationaal. Behalve dat ze in Nederland geves tigd zijn, is er weinig Hollands aan hun mode. Vaak laten ze in het midden waar ze vandaan komen. Het aantal Nederlanders dat inter nationaal op modegebied aan de weg timmert, wordt wel elk jaar groter. De Dutch Fashion Founda tion brengt al jaren met steun van de overheid ontwerpers internatio naal onder de aandacht. Taminiau, Mada van Gaans, Joline Jolink en Daryl van Wouw zijn namen die daardoor ook in Parijs, Londen en New York inmiddels enige bekend heid genieten. Verder is er de positieve invloed van de Amsterdam Fashion Week, die naast een hoop gebakken lucht ook wezenlijker vruchten afwerpt. Het drie jaar oude festijn trekt in middels ook modejournalisten, agenten en producenten uit het buitenland. Ook dat helpt bij de verspreiding van Hollandse mode over de aardbol. Maar het beeld van die Hollandse mode is even gevarieerd als dat op een willekeurige markt in een we reldstad. Bada Bing! is niet te ver gelijken met Viktor&Rolf, Golfjun- kie niet met Addy van den Krom menacker, G-Star niet met Bandol era. Alleen het 'Made in Holland' is wat hen verenigt. ETALAGE De meeste mensen plak ken alleen tijdens carnaval kunstwimpers op. Maar er zijn er ook die ze dagelijks dragen. Eylure is producent van kunst wimpers. De firma zegt Nicole Kidman en Victoria Beckham onder zijn klanten te hebben. Eylure maakt 'trendy' kunst wimpers, zoals de Tokyo lashes, desgewenst golvend of zigzag gend, superlang of met een kleurtje. De wimpers zijn meer dere keren te gebruiken. De wimpers variëren in prijs van 7,99 tot 14,99 euro. Mannen schoenen worden in de winter vaak ook vrouwenschoenen. Als het koud wordt, zijn die bonki ge stappers wel handig. Het Ita liaanse Santoni komt die vrou wen nu een beetje tegemoet met een modieuze vrouwenver sie van de mannelijke berg schoen St. Moritz. Een grove vrouwenlaars, maar wel ge maakt van struisvogelleer of suè- de en met een print van kroko dillenleer. De halfhoge laars met bergprofiel kost 340 euro. foto GPD Er bestaat een mode specifiek voor straat voetballers. Zo is daar Monta, een ook in Nederland verkrijg baar merk dat sinds 1999 ballen, schoenen, vestjes en polo's op de markt brengt. Het merk heeft ook een eigen straatvoet balteam, de Streetlegends, met als een van de sterren Edgar Da vids. Zeer gewild item van de straatvoetbalmode is de cap, die enkele maten te groot is en ook wordt gedragen door rappers en anderen in de dance-scene. Pet- tenfabrikant New Era ziet dat ook en heeft met Monta een heel nieuwe lijn uitgebracht. Mannensieraden moeten stoer zijn. Dus wordt voor het gemak elk frutsel dat bestemd is voor de mannenpols, -nek of -vinger bestempeld als stoer. Boccia heeft titaniumsieraden voor beginnende mannelijke sie- radendragers. Voor de doorge winterde mannelijke sieraden- drager is het een beetje aan de magere kant. Die houdt van grof, grover, grofst en vindt al het andere voor watjes. Boccia combineert titanium met zwart email, rubber of carbon. Boccia: 'Oogt op afstand al stoer'. VIJFTIGERSCRÈME Cosmetica merk Decléor had al een 'an- ti-aging'-lijn voor veertigers, nu is er ook een aangepaste versie voor vijftigplussers. 'Met stralen de effecten op de diepere rim pels', aldus Decléor. Daarmee wordt vast niet bedoeld dat je die diepere rimpels nog beter ziet. De 'Excellence de l'Age'- lijn biedt crèmes die de huid op vullen, hydrateren, verzachten en egaliseren. Vanaf 37,50 euro voor een maskerkuur (50 ml.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 47