Agenda Liesbeth Messer-Heijbroek overleden Wel vijf of zes keer heb ik hardop tegen mezelf moeten zeggen hoe mooi ik Othello had gevonden PZC Maandag 12 november 2007 I 21 AGENDA OP PAD Dartsrecord Michael van Staalduinen wil het wereldre cord darten op zijn naam zetten. Wethou der Verseput van de gemeente Schou- wen-Duiveland, Sonja Silva en Vincent van der Voort zijn de eerste tegenstan ders. Het huidige record staat op 120 uur. Mi chael zal proberen de 125 uur te volbren gen. Alle donaties komen ten goede aan KiKa (Kinderkanker). Ouwerkerk, Cafe Steilööre, 20.00 uur. Vrijmetselarij Loge De Ster in 't Oosten, de Vrijmetsela rij in Zierikzee, houdt een open huis. Zierikzee, Sint Domusstraat 66, 20.00 meer agendanieuws op www.pzc.nl FÏL.M BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Alles is liefde: 20.00 uur; Superbad: 20.00 uur; Stardust: 20.00 uur; The Brave One: 20.00 uur; Tussen- land: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Duska: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Nuovomondo: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Star dust: 20.00 uur; Superbad: 20.15 uur; The Heartbreak Kid: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, 30 Days of Night: 21.45 uur; Al les is liefde: 19.00 uur; Atonement: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Lions for Lambs: 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Plop en de pinguïn: 14.000 uur; Rush Hour 3: 19.15 uur; Superbad: 16.30,19.00 en 21.45 uur; Surfs up: 14.00 uur; The Bourne Ultimatum: 21.45 uur; The Heartbreak Kid: 19.00 uur; The Invasion: 19.15 uur; The Kingdom: 22.00 uur; Timboektoe: 16.15 uur; Waar is het paard van Sinterklaas: 14.00 uur; Sneak: 22.00 uur; UITGAANSTIP Amateur-fotograaf André Hannewijk (1963), geboren Zuid-Be velander en werkzaam als boswachter bij Natuurmonumenten, legde de afgelopen jaren de seizoenen op Zuid-Beveland in fo to's vast. Een selectie van zijn werk is deze maand te zien in boekhandel De Drukkerij in Middelburg. Door zijn foto's tentoon te stellen, wil Hannewijk anderen delen in de schoonheid van het Zuid-Bevelandse land. Dat past ook in de filosofie van Natuurmonumenten, dat door bijvoorbeeld wan delpaden aan te leggen, vissteigers te bouwen en veel excursies te organiseren mensen wil laten genieten van het Zeeuwse land. De tentoonstelling 'De seizoenskleuren van Zuid-Beveland' duurt tot en met 2 december. De foto's die worden getoond, zijn te bestellen via Beheereenheid Schelde (0113-644044) of a.hannewijk@natuurmonumenten.nl. De Drukkerij - aan de Markt in Middelburg - is geopend op maandag van 11.00 tot 18.00 uur, op dinsdag, woensdag en vrij dag van 9.00 tot 18.00 uur, op donderdag van 9.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. GOES - De beeldhouwster Liesbeth Messer-Heijbroek is vorige week op 93-jarige leeftijd overleden en zaterdag in stilte gecremeerd. Dat maakte haar familie gisteren be kend. Messer woonde tussen 1940 en 1974 in Zeeland. Ze maakte portret ten, penningen, gevelstenen en beelden. Daarvan staan er tiental len in Zeeland, zoals de eenhoorn in Oostburg, de beelden op de Lan- gevielebrug in Middelburg, Aristo- teles in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg en een beeldje in het Nollebos in Vlissingen. Begin september werd een bron zen plaquette van haar (een por tret van Paul Elout en kunstenares Mies Elout-Drabbe) overgedragen aan het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Othello en Hedda Gabler, als dat geen klassiekers zijn. Repertoi re-toneel, stukken die tot het to neel-erfgoed behoren. Toneel met eeuwigheidswaarde. Maar omdat to neel alleen bestaat op het moment van uitvoeren - net als muziek - moet dat dus steeds weer gebeuren. En véél meer dan bij muziek is er elke keer de kans om aan zo'n uitvoering een eigen (is eigentijdse) interpretatie te geven. Er ligt veel minder vast, alleen de woorden en soms iets van de enscenering, niets van de toon, laat staan van de ondertoon. Complexe perso nages maken het mogelijk om steeds an dere accenten te leggen. Hedda Gabler - van de naturalist Ibsen - is een drama van de leugen en het be drog, en van benepen egocentrisme. Maar zoveel vilein plezier om de mensen om je heen (en uiteindelijk ook jezelf) te kwetsen, had ik nooit eerder op het ge zicht van andere Hedda's gezien. Dat ge zicht is eigenlijk het enige dat mij in de uitvoering van Belgische gezelschap 't Ar senaal (in het Scheldetheater) van begin tot eind heeft gefascineerd. Alle andere personages verbleekten daarbij. En dat is waarschijnlijk ook Ibsens bedoeling. Zijn personages zijn zodanig alledaags en on beduidend, dat alleen hun zwarte kant oplicht. Van Ibsen wordt verteld, dat hij nooit iets anders las dan kranten. Een ooggetui ge-tijdgenoot trof hem ooit ommuurd door kranten in zijn hotel aan. En zijn we reldbeeld is er kennelijk niet vrolijker van geworden. „Het enige dat er toe doet, is je zelf te redden", was zijn motto. Niet mijn motto. Hedda Gabler is een boeiende hoofdrol-uitdaging, maar geen toneelstuk om steeds opnieuw te zien. Othello is ook zwart. Ook letterlijk, want dit is het drama van de zwarte Moor Othello, die de mooie blanke Desdemona verovert en verliest. En de personages die zijn ondergang bewerken, zijn geen haar beter dan Hedda. En toch staat dit stuk veel hoger op mijn lijst van onverwoestba re stukken. Omdat je in dit verhaal over tuigd blijft van de zuiverheid van de hoofdpersonen, die niet zelfgekozen maar door een noodlot ten onder gaan. Ik heb dan ook al veel Othello's gezien, maar géén zo adembenemend als die van deze week, in het Arsenaaltheater, door De Wetten van Kepler. Ik praat zelden hardop tegen mezelf, maar deze keer heb ik tussen Arsenaaltheater en parkeer plaats wel vijf of zes keer moeten zeggen hoe mooi ik het gevonden had. (Wel steeds goed opgelet, dat niemand mij voor gek kon verklaren...) Scène uit Othello door De Wetten van Kepler. En toch, er was weinig overgebleven van de oorspronkelijke Othello van Shakespea re, en al helemaal niets van wat wij ons eventueel van gedegen Shakespeare-ver- tolkingen a la BBC voorstellen. Wat bleef, was de verwoestende jaloezie. En de af gunst van een paar 'vrienden' van Othel lo. Die hadden nog wel hun oorspronkelij ke namen (Jago, Cassio en Rodrigo), maar ze hadden zo kunnen weglopen uit een hedendaagse discotheek. En dat is geen vreemde gedachtesprong, want al deze spelers zijn ook lid van een band. Die speelt mooie popnummers, die als ro de draad door het verhaal lopen. Muziek, zang, dans, film. Wonderlijke beeld- en lichteffecten met een achter doek van slierten plastic. Dat is pas multi mediaal zoals het bedoeld is, in functie van een verhaal, om dat als een emotie over te brengen. Acteurs die vanachter een drumstel of gitaar komen om hun rol foto August Swietkowiak op te nemen. Ineens is daar een vage 'her innering' aan de oer-acteur. Een waan idee misschien. Of een ingefluisterd cli ché? De acteur die kan zingen, dansen, musiceren. Nee, niet om in een musical te staan, maar om mij met al mijn zintui gen mee te slepen in het verhaal. Dat ver haal behoeft geen intriges, méér dan de helft van de tekst dient daartoe en is dus gewoon geschrapt, maar dit verhaal moet doen huiveren. En dat deed het. Deze week Donderdag speelt in 't Beest in Goes Drie Zussen. Vrijdag is Peter Faber in De Weg wijzer in Nieuw- en Sint Joosland voor Verhalen van Dario Fo. Peter Faber is een van die acteurs die door een wonderlijk soort uitstraling elk verhaal tot een per soonlijk verhaal kunnen maken. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21