Agenda
Liesbeth Messer-Heijbroek overleden
Wel vijf of zes keer heb ik hardop
tegen mezelf moeten zeggen hoe
mooi ik Othello had gevonden
PZC Maandag 12 november 2007 I 21
AGENDA
OP PAD
Dartsrecord
Michael van Staalduinen wil het wereldre
cord darten op zijn naam zetten. Wethou
der Verseput van de gemeente Schou-
wen-Duiveland, Sonja Silva en Vincent
van der Voort zijn de eerste tegenstan
ders.
Het huidige record staat op 120 uur. Mi
chael zal proberen de 125 uur te volbren
gen. Alle donaties komen ten goede aan
KiKa (Kinderkanker).
Ouwerkerk, Cafe Steilööre, 20.00 uur.
Vrijmetselarij
Loge De Ster in 't Oosten, de Vrijmetsela
rij in Zierikzee, houdt een open huis.
Zierikzee, Sint Domusstraat 66, 20.00
meer agendanieuws op www.pzc.nl
FÏL.M
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Alles is liefde: 20.00 uur;
Superbad: 20.00 uur; Stardust: 20.00
uur; The Brave One: 20.00 uur; Tussen-
land: 20.30 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Duska: 20.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, Nuovomondo: 20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Star
dust: 20.00 uur; Superbad: 20.15 uur;
The Heartbreak Kid: 20.15 uur;
VLISSINGEN
CineCity, 30 Days of Night: 21.45 uur; Al
les is liefde: 19.00 uur; Atonement:
16.15, 19.00 en 21.45 uur; Lions for
Lambs: 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45
uur; Plop en de pinguïn: 14.000 uur;
Rush Hour 3: 19.15 uur; Superbad:
16.30,19.00 en 21.45 uur; Surfs up:
14.00 uur; The Bourne Ultimatum: 21.45
uur; The Heartbreak Kid: 19.00 uur; The
Invasion: 19.15 uur; The Kingdom: 22.00
uur; Timboektoe: 16.15 uur; Waar is het
paard van Sinterklaas: 14.00 uur; Sneak:
22.00 uur;
UITGAANSTIP
Amateur-fotograaf André Hannewijk (1963), geboren Zuid-Be
velander en werkzaam als boswachter bij Natuurmonumenten,
legde de afgelopen jaren de seizoenen op Zuid-Beveland in fo
to's vast. Een selectie van zijn werk is deze maand te zien in
boekhandel De Drukkerij in Middelburg.
Door zijn foto's tentoon te stellen, wil Hannewijk anderen delen
in de schoonheid van het Zuid-Bevelandse land. Dat past ook in
de filosofie van Natuurmonumenten, dat door bijvoorbeeld wan
delpaden aan te leggen, vissteigers te bouwen en veel excursies
te organiseren mensen wil laten genieten van het Zeeuwse land.
De tentoonstelling 'De seizoenskleuren van Zuid-Beveland'
duurt tot en met 2 december. De foto's die worden getoond,
zijn te bestellen via Beheereenheid Schelde (0113-644044) of
a.hannewijk@natuurmonumenten.nl.
De Drukkerij - aan de Markt in Middelburg - is geopend op
maandag van 11.00 tot 18.00 uur, op dinsdag, woensdag en vrij
dag van 9.00 tot 18.00 uur, op donderdag van 9.00 tot 21.00
uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
GOES - De beeldhouwster Liesbeth
Messer-Heijbroek is vorige week
op 93-jarige leeftijd overleden en
zaterdag in stilte gecremeerd. Dat
maakte haar familie gisteren be
kend.
Messer woonde tussen 1940 en
1974 in Zeeland. Ze maakte portret
ten, penningen, gevelstenen en
beelden. Daarvan staan er tiental
len in Zeeland, zoals de eenhoorn
in Oostburg, de beelden op de Lan-
gevielebrug in Middelburg, Aristo-
teles in de Zeeuwse Bibliotheek in
Middelburg en een beeldje in het
Nollebos in Vlissingen.
Begin september werd een bron
zen plaquette van haar (een por
tret van Paul Elout en kunstenares
Mies Elout-Drabbe) overgedragen
aan het Marie Tak van Poortvliet
Museum in Domburg.
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Othello en Hedda Gabler, als dat
geen klassiekers zijn. Repertoi
re-toneel, stukken die tot het to
neel-erfgoed behoren. Toneel
met eeuwigheidswaarde. Maar omdat to
neel alleen bestaat op het moment van
uitvoeren - net als muziek - moet dat dus
steeds weer gebeuren. En véél meer dan
bij muziek is er elke keer de kans om aan
zo'n uitvoering een eigen (is eigentijdse)
interpretatie te geven. Er ligt veel minder
vast, alleen de woorden en soms iets van
de enscenering, niets van de toon, laat
staan van de ondertoon. Complexe perso
nages maken het mogelijk om steeds an
dere accenten te leggen.
Hedda Gabler - van de naturalist Ibsen -
is een drama van de leugen en het be
drog, en van benepen egocentrisme.
Maar zoveel vilein plezier om de mensen
om je heen (en uiteindelijk ook jezelf) te
kwetsen, had ik nooit eerder op het ge
zicht van andere Hedda's gezien. Dat ge
zicht is eigenlijk het enige dat mij in de
uitvoering van Belgische gezelschap 't Ar
senaal (in het Scheldetheater) van begin
tot eind heeft gefascineerd. Alle andere
personages verbleekten daarbij. En dat is
waarschijnlijk ook Ibsens bedoeling. Zijn
personages zijn zodanig alledaags en on
beduidend, dat alleen hun zwarte kant
oplicht.
Van Ibsen wordt verteld, dat hij nooit iets
anders las dan kranten. Een ooggetui
ge-tijdgenoot trof hem ooit ommuurd
door kranten in zijn hotel aan. En zijn we
reldbeeld is er kennelijk niet vrolijker van
geworden. „Het enige dat er toe doet, is je
zelf te redden", was zijn motto. Niet mijn
motto. Hedda Gabler is een boeiende
hoofdrol-uitdaging, maar geen toneelstuk
om steeds opnieuw te zien.
Othello is ook zwart. Ook letterlijk, want
dit is het drama van de zwarte Moor
Othello, die de mooie blanke Desdemona
verovert en verliest. En de personages die
zijn ondergang bewerken, zijn geen haar
beter dan Hedda. En toch staat dit stuk
veel hoger op mijn lijst van onverwoestba
re stukken. Omdat je in dit verhaal over
tuigd blijft van de zuiverheid van de
hoofdpersonen, die niet zelfgekozen
maar door een noodlot ten onder gaan.
Ik heb dan ook al veel Othello's gezien,
maar géén zo adembenemend als die van
deze week, in het Arsenaaltheater, door
De Wetten van Kepler. Ik praat zelden
hardop tegen mezelf, maar deze keer heb
ik tussen Arsenaaltheater en parkeer
plaats wel vijf of zes keer moeten zeggen
hoe mooi ik het gevonden had. (Wel
steeds goed opgelet, dat niemand mij
voor gek kon verklaren...)
Scène uit Othello door De Wetten van Kepler.
En toch, er was weinig overgebleven van
de oorspronkelijke Othello van Shakespea
re, en al helemaal niets van wat wij ons
eventueel van gedegen Shakespeare-ver-
tolkingen a la BBC voorstellen. Wat bleef,
was de verwoestende jaloezie. En de af
gunst van een paar 'vrienden' van Othel
lo. Die hadden nog wel hun oorspronkelij
ke namen (Jago, Cassio en Rodrigo),
maar ze hadden zo kunnen weglopen uit
een hedendaagse discotheek. En dat is
geen vreemde gedachtesprong, want al
deze spelers zijn ook lid van een band.
Die speelt mooie popnummers, die als ro
de draad door het verhaal lopen.
Muziek, zang, dans, film. Wonderlijke
beeld- en lichteffecten met een achter
doek van slierten plastic. Dat is pas multi
mediaal zoals het bedoeld is, in functie
van een verhaal, om dat als een emotie
over te brengen. Acteurs die vanachter
een drumstel of gitaar komen om hun rol
foto August Swietkowiak
op te nemen. Ineens is daar een vage 'her
innering' aan de oer-acteur. Een waan
idee misschien. Of een ingefluisterd cli
ché? De acteur die kan zingen, dansen,
musiceren. Nee, niet om in een musical
te staan, maar om mij met al mijn zintui
gen mee te slepen in het verhaal. Dat ver
haal behoeft geen intriges, méér dan de
helft van de tekst dient daartoe en is dus
gewoon geschrapt, maar dit verhaal moet
doen huiveren. En dat deed het.
Deze week
Donderdag speelt in 't Beest in Goes Drie
Zussen. Vrijdag is Peter Faber in De Weg
wijzer in Nieuw- en Sint Joosland voor
Verhalen van Dario Fo. Peter Faber is een
van die acteurs die door een wonderlijk
soort uitstraling elk verhaal tot een per
soonlijk verhaal kunnen maken.
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl