Zeeland 35% Sluizen en bruggen gaa Veiligheidsregio ei KORTING OP ALLE SHOWMODELLEN Aantal deelnemers tot dusver bedraagt 145 PAAUWE [SAS Ziekenhuiseten van buffetkar 3 6 Zaterdag 10 november 2007 PZC VRAGEN AAN De Agrimarkt in Goes probeert nieuw perso neel te lokken met een bonus. Medewerkers kunnen op kosten van de supermarkt op va kantie of hun rijbewijs halen. Naam: Jaap Baaijens Leeftijd: 59 Woonplaats: Goes Beroep: winkelmanager bij Agrimarkt Goes door Cornelleke Blok U moet wel héél wanhopig zijn. „Nou, wanhopig is een groot woord, maar ik heb wel een enorm pro bleem. Ons bedrijf is spectaculair aan het groeien, maar de personeels- markt is enorm krap. Vooral onder jongeren. Vroeger had ik tachtig of honderd reacties als er een vacature was. Nu zijn dat er met moeite twee. Het is voor 't eerst dat ik dit meemaak en ik doe dit werk al 37 jaar. Daarom willen we mensen nu op deze manier trekken." Hoe komt het dat u geen mensen kunt vinden? „Ik weet het niet. Het is heel merkwaardig. Wij vragen ons af: waar zit ten die mensen nou? Het is wel zo dat supermarkten lang niet in een goed daglicht hebben gestaan. Maar de werkomstandigheden zijn een stuk verbeterd, dus dat mag geen rol meer spelen." De bonus lijkt vooral op jongeren gericht. Is dat zo? „Het is voor iedereen bedoeld, want we hebben gemixte werkzaamhe den. Het voordeel van jongeren is dat we ze nog kunnen scholen. Ze kunnen bij ons een vakgerichte opleiding volgen." En, werkt het? „Ik heb al verschillende telefoontjes gehad van jongeren die vragen of ze langs mogen komen. Dus het lijkt er wel op." Bent u niet bang dat mensen alleen vanwege die bonus bij u komen werken? „Nee, er zitten voorwaarden aan de actie. Mensen moeten bijvoorbeeld minstens tot 1 juli 2008 in dienst blijven." En als die mensen nou op 2 juli weer opstappen? „Tja, dan heb ik pech. Daar kan ik natuurlijk niks tegen doen, maar we proberen de mensen hier zó te verzorgen dat ze niet meer weg willen." zitmeubelen - relax-fauteuils eetkamers - kasten slaapkamers - tienerkamers matrassen en bedbodems verlichting - woonaccessoires J B E L E NESS acrt 15B Goes, 0113-226962 iauwe.nl dat alle opgaven voor het Reken- dictee foutloos gemaakt zijn. De tussenstand is: Hans van Eisen (47), Middelburg (score 10; tijd 148); ]an-Willem van der Hart (30), Nieuwdorp (score 10; tijd 185); Jac van der Hooft (52), Terneuzen (score 10; tijd 205); Pieter Romijn (50), Kloetinge (sco re 10; tijd 504); Rik van de Corput (28), Arnemui- den (score 9; tijd 165); Joep Hofman (19), Temeuzen (sco re 9; tijd 177); Milou Antheunisse (17), Middel burg (score 9; tijd 228); familie Doolaege (53), Westdorpe (score 9; tijd 274); Roeland Maat (34), Middelburg (score 9; tijd 296); W. Veenstra (26), Leiden (score 9; tijd 317). Bartjens Rekendictee door René Schrier GOES - Tot en met gisteren hebben 145 deelnemers meegedaan aan het Groot Bartjens Rekendictee via de PZC-site www.pzc.nl. De vijf best geklasseerden worden in de gelegenheid gesteld deel te nemen aan de finale, die wordt ge houden in Zwolle. Uit onderstaande tussenstand blijkt dat een snelle tijd wel belang rijk is, maar het allerbelangrijkst is Sluizen en bruggen bedienen wordt een videospel. Straks besturen operators ze volledig elektronisch vanuit het Topshuis op Neeltje Jans en de Centrale Terneuzen. Geen gebulder meer van motoren, reuk van olie of zicht op de weidsheid van het land. „De jeu van het vak verdwijnt." door Jeffrey Kutterink Nu kijken ze vaak nog even door de grote ruiten naar de sche pen die de Kreekrak- sluizen binnenvaren. Ko Mijnsbergen (56) en Riet de Ronde (50) waren 'vroeger' sluis wachters. Nu zijn ze operators. Ze mogen zich zelfs 'operators grote objecten' noemen. Alsof ze een chemische fabriek bedienen. Met de ommezwaai die op stapel staat, scheelt het ook niet veel meer. „Ik ben nog met het slingertje be gonnen", glimlacht Ko als hij terug denkt aan zijn begintijd, 26 jaar ge leden in Hansweert. „Daar draaide ik de deur nog met de hand open." De slinger verdween. Elek- hoofd een soort foto van de situa tie. Uit ervaring schat je in welke schepen er in passen." Ko: „De kolk is 318 meter lang. Maar soms ligt er 315, 316 meter aan schepen in. Dat past allemaal maar net. Maar we proberen de sluizen zo efficiënt mogelijk te ge bruiken. Dan kunnen er zoveel mogelijk schepen mee en ontstaat zo min mogelijk wachttijd." De elektronica blijft, maar het zicht naar buiten verdwijnt. In de komende jaren rijden alle Zeeuw se sluis- en brugwachters naar Neeltje Jans of de Centrale Terneu zen om daar vandaan alles te be dienen. „Als we het nu niet ver trouwen, kijken we door de rui- 'Als we het nu niet vertrouwen, kijken we door de ruiten. Dat kan straks niet meer' trische panelen kwamen. Net als beeld- en radarschermen, compu ters en camera's. „Met behulp er van kunnen we schepen op kilo meters afstand aan zien komen." De invoering van al die hulpmid delen is ook niet zonder slag of stoot gegaan. Nu zijn ze voor de zestig Zeeuwse brug- en sluiswach ters de gewoonste zaak van de we reld. Het is ook wel handig, erken nen Ko en Riet. Zodra een schip per zich meldt en het unieke 'Euro panummer' doorgeeft, verschijnen allerlei gegevens van het schip di rect op de monitor, zoals de lengte en breedte. Omdat een schip die per ligt naarmate het zwaarder is geladen, wordt de diepgang via de marifoon opgevraagd. Evenals het aantal personen dat aan boord is. Afhankelijk van de drukte beslui ten sluiswachters in welke kolk het schip mag binnenvaren. Riet: „De volgorde van aankomst - niet die van wie het hardst schreeuwt - bepaalt wie het eerst naar binnen mag. Er zijn schippers die al roepen dat ze er bijna zijn, maar in werkelijkheid nog een stuk moeten varen. De economi sche belangen zijn dan ook groot. Een beurt wachten kan, als het druk is, wel een uur schelen." Sluizen bedienen doe je 'op ge voel', vertelt Riet. „We zien door het raam en op de monitors wat er aan komt en maken in ons GOES - Het Oosterscheldezieken- huis in Goes laat de patiënten hun warme eten bijna zelf opschep pen. Vanaf deze week kiezen zij niet enkel hun broodmaaltijd maar ook hun warme maaltijd van de buffetkar. Dagen tevoren een menu kiezen hoeft niet meer; ter plekke kan de zieke kiezen wat en hoeveel hij wenst. Bezoek laten mee-eten kan wellicht na de keu kenrenovatie volgend jaar. Wel kan bezoek nu koffie, thee of cho colademelk uit automaten halen. ten, of pakken we even de verrekij ker. Zitten we eenmaal in het Tops huis, dan kan dat niet meer. Dan zijn de camera's onze ogen." Zoals het systeem er begin dit jaar uitzag, viel er niet mee te werken, stellen Ko en Riet. „TNO had ca meraplannen bedacht, maar daar op misten we het volledige over zicht. Met name wat er voor en na de sluis gebeurt, was niet goed zichtbaar." Rijkswaterstaat besloot om de sluiswachters zelf om hun mening te vragen. Niet in de laat ste plaats om het interne verzet te gen centrale bediening zo klein mogelijk te maken. Want het mee- rendeel zag het, zeker toen, niet zit ten. Behalve een langere reistijd vinden sluis- en brugwachters dat de jeu van het vak verdwijnt. Een groep van nieuwsgierige ope rators werd gevormd. „Naar onze inbreng is heel goed geluisterd", vinden Riet en Ko. „Er worden veel meer en andere camera's ge plaatst dan de bedoeling was. Ook is een nieuwe techniek ontwik keld zodat we veel beter zicht krij gen." Ko: „Een nadeel van came ra's is dat je op het ene scherm het schip van links naar rechts ziet va ren en op het andere scherm van boven naar beneden. Het is maar net hoe de camera's staan opge steld." Een speciaal voor dit doel ontwik keld computerprogramma plakt al les achter elkaar, en maakt er één logisch beeld van (stitchen). „In plaats van acht of zestien verschil lende beeldjes, zie je een panora mabeeld van de omgeving van de sluis. Je merkt niet dat je kijkt naar een heleboel camera's tegelijk. Je ziet nu keurig een schip aanko men en de sluis in- en uitvaren." Om alle operators goed met het nieuwe systeem te leren omgaan, richt Rijkswaterstaat de oude film zaal van het Topshuis in als simula tor. Verschillende sluizen en hun omgeving zijn natuurgetrouw in de computer gezet, zodat opera tors straks een paar maanden de tijd hebben om in te werken. Riet en Ko zijn het er beide over eens. „Het bedienen van sluizen wordt net een videospel. (e hebt geen direct contact meer met de omgeving; dat gaat allemaal via de marifoon en de beeldschermen. |e ziet vanuit het Topshuis strand en zeehonden. Maar het contact met de schippers raken we kwijt." Ko Mijnsbergen en Riet de Ronde „Het bedienen van sluizen wordt een vi deospel. Het contact met schippers raken we kwijt." foto Willem Mieras Positie betrokkenen bij rampen in Zeeland ter discussie. door Claudia Sondervan GOES - De Veiligheidsregio en de GGD Zeeland gaan in gesprek over de positie die het bureau voor medische hulp bij rampen GHOR, de meldkamer en de ambulancevoorziening RAVZ in nemen. Voorzitter J. Lonink van de Veiligheidsregio wil goede af spraken maken over de samen hang van de hulpdiensten en de GGD. Het algemeen bestuur van de GGD ontving de uitnodiging vrij dagmorgen instemmend. GGD-di- recteur V. Slenter opperde recent dat er in het kader van de aanko mende wetgeving rond de ambu lancezorg, medische ramphulp en publieke gezondheidszorg nage dacht moet worden over de sa menhang tussen GGD, RAVZ, meldkamer en GHOR. De Zeeuw-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38