1 2 Zaterdag 10 november 2007 PZC Rijke kunstverzamelaars De kunstcollectie van de Britse koningin Elizabeth is waar schijnlijk een van de meest waardevolle ter wereld. Ze heeft werken van Michelange lo, Rembrandt, Raphael, Ver meer en Canaletto. Alleen al de verkoop van de parade- paardjes zou haar 1,48 miljard euro rijker maken. De bekendste Nederlandse kunstverzamelaars zijn nog al tijd Boymans en Van Beunin- gen (met kunst van o.a. de ge broeders Van Eyck, Pieter Brue- gel de Oude en Rembrandt) en Helene Kröller-Müller (o.a. Van Gogh, Jan en Charley Toor- op). Van hun collecties zijn be kende musea gemaakt. Ook Nederlandse industriëlen hebben veel kunst in bezit. Zo werden onlangs de collecties van Frits en Anton Philips ver kocht. De meest zonderlinge kunstver zamelaar is ongetwijfeld de Ja panse papiermagnaat Ryoei Saito. Hij kocht Het portret van dokter Cachet van Vincent van Gogh en Au Moulin de la Galette van Auguste Renoir. Hij keek er enkele uren naar en liet de schilderijen opbergen in een kluis. In zijn testament liet hij vastleggen dat hij samen met de twee kunstwerken gecre meerd wilde worden. Het nood lijdende bedrijf dat hij achter liet heeft volgens de Wall Street Journal deze wens gene geerd en de werken onder hands verkocht voor rond een kwart van de prijs die Saito er voor betaalde. De Japanse verzekeringsmag naat Yasuo Goto kocht in 1987 voor 39,9 miljoen dollar Van Goghs Vaas met twaalf zon nebloemen. Het zou zijn beland in de kluis van een Japans be drijf waar het jaren heeft gele gen. Nu hangt het schilderij in het Museum of Modern Art in Tokio. De Amerikaanse oliemiljardair John Paul Getty heeft de meest waardevolle privé-kunst- verzameling ter wereld, ter waarde van vier miljard euro, bij elkaar gespaard. Zijn verza meling met onder meer Re noir, Cézanne, Goya en Manet is te zien in het Getty-museum in Los Angeles. Ook film- en popsterren heb ben meesterwerken in huis. Ac trice Elizabeth Taylor raakte haar schilderij Zicht op het ge sticht en de kapel van Saint-Rémy van Vincent van Gogh bijna kwijt. De joods-Duitse familie Mauthner claimde dat het werk hen door de nazi's was ontnomen. Taylor kon bewijzen dat haar vader het schilderij in 1963 voor 164.000 dollar kocht, inmiddels is het tiental len miljoenen waard. Steeds meer rijke particulieren kopen grote meesterwerken op. Ook deze week legden ze recordbedragen neer voor een Matisse en een Gauguin. Ze drijven de prijzen zo ver op, dat musea uit de markt worden gedrukt. Zo dreigt kunst te verdwijnen naar de huiskamers, of erger nog: de kluizen, van rijke Chinezen en Russen. door Monique Prins Illustratie Chantal van Wessel H Wat de gt et ene na het andere record voor bekende meesterwerken sneu velde deze week op kunstveilingen in New York. Voor het beeld Vrouwen hoofd van Picasso werd bij veiling huis Sotheby's een bedrag van 29,1 miljoen dollar betaald. Bij concur rent Christie's leverde Haremvrouw, blauwe harmonie een record op van 33,6 miljoen dollar. „Griezelige bedragen", zegt direc teur Huub Blankenberg van de Vere niging Rembrandt. De vereniging steunt Nederlandse musea bij de aankoop van bijzondere kunstwer ken die van belang zijn voor het cul tuurgoed. „Dit soort idiote prijzen staat niet meer in verhouding tot de waarde die een kunstwerk verte genwoordigt. Wat de gek ervoor geeft, dat lijkt de leidraad te zijn ge worden." En dan is het nog de vraag of die 'gek' ook echt een 'kunstgek' is, er kent Blankenberg. „laren geleden kocht een rijke Amerikaan het schil derij Irissen van Van Gogh. Van hem is bekend dat voor hem voor op stond dat hij de hoogste prijs wil de betalen die ooit voor een schilde rij was betaald. Hij zei de 70 mil joen dollar graag te betalen omdat de aankoop hem publiciteit oplever de die hij voor dat bedrag nooit had kunnen kopen. En dan had hij er op de koop toch nog een leuk Van Gogh-je bij. Waanzin natuurlijk." Blankenberg kijkt soms met wee moed naar kunst die aan de musea voorbij gaat. Toch is hij niet somber gestemd. „Musea hebben het voor deel van de lange adem. Je ziet dat rijke mensen geneigd zijn eerst veel geld uit te geven aan grote huizen en dure auto's. Daarna zoeken ze in houdelijke verheffing via kunst. En als ze die kunst enkele jaren heb ben, krijgen ze toch vaak de behoef te hun kunst aan de maatschappij te laten zien. Dat kan door de kunst in bruikleen te geven, of door een schenking mét naamsvermelding." Toen een rijke oliemiljardair als John Paul Getty in de jaren twintig en dertig kunst gingen kopen, was ook de vrees dat de meesterwerken nooit meer voor het grote publiek te zien zouden zijn, stelt Blanken berg. „Na zijn dood is van zijn pri- vé-collectie een museum gemaakt dat nu door miljoenen wordt be zocht. Wie weet gebeurt dat ook met de collecties die rijke Russen Chinezen op dit moment aan het verzamelen zijn." De verwachtingen van de veiling van (een deel van) de Goudstik ker-collectie volgende week en de kunstbeurs PanAmsterdam later d ze maand zijn hooggespannen. Toch zijn er geen garanties. Voor het schilderij Korenvelden van Vin cent van Gogh werd deze week

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12