Nieuwkomers veroveren meubelmarkt v47 PZC Zaterdag 10 november 2007 Er zijn er ai zo veel. Toch komen in Nederland steeds weer nieuwe meubelmerken op de markt. Nieuwkomers Bcrea, Zuiver en Brand kennen een goede start. Vanwege het duidelijke eigen handschrift. door Anja Sparidaans foto's CPD Het nieuwe Nederland se label Bcrea dook voor het eerst op in België, tijdens de woonbeurs Interieur 2006 in Kortrijk. De initiatiefne mers typeren zichzelf als onderne mers met gevoel voor vormgeving. Aan het merk ligt een duidelijke vi sie ten grondslag. „Wij willen functioneel meubilair ontwerpen, dat ook daadwerkelijk gebruikt wordt door consumen ten. Mooi alleen is zeker niet vol doende. De combinatie vorm en functie staat hoog in ons vaandel", stelt Eric Titulaer. „Bovendien pro beren we ook breed te denken in productietechnieken en materiaal gebruik. Wij produceren uitdruk kelijk 'Made in Holland'." Het merk profileert zich vooral met zitmeubelen, zoals luxe poef- jes, krukken en vernieuwende zit- objecten. Titulaer ziet daarin de meerwaarde van Bcrea. „We stre ven naar hoge kwaliteit in zitbele- ving en proberen na te denken over het gebruik van goed vormge geven meubels." Ook over het nieuwste ontwerp Tubo, een ko ker op voetjes, is duidelijk goed na gedacht. „De hoogte is aangepast aan zitcomfort op stahoogte zon der voetbeugel en is goed te combi neren met een kookeiland." Tot op heden komen alle ontwer pen uit de eigen studio. „Wij slui ten zeker niet uit dat we in de toe komst samenwerken met andere ontwerpers." Bcrea heeft zichzelf ten doel ge steld elk jaar tenminste drie nieu we producten te introduceren. „Waarbij we het huidige kwaliteits niveau willen handhaven." Volgens Titulaer reageren dealers en consumenten positief op het nieuwe merk. „Zeker omdat wij een levertijd nastreven van maxi maal vier weken. Veel klanten zijn er bovendien van gecharmeerd dat wij onze producten volledig in Ne derland laten produceren. Zuiver, dat op 27 februari 2007 het levenslicht zag, profileert zich uit drukkelijk als Nederlands design. De basis bestaat uit een collectie designmeubels, maar daarnaast zijn ook designaccessoires en -ver- lichting verkrijgbaar. „De produc ten en ontwerpen worden geken merkt door pure vormen en het ge bruik van pure materialen", zo ver klaart Arjen Lubbes de naam van het label. Zowel beginnende als bekende ontwerpers, onder wie Frederik Roijé en Peter Buis, leveren een bij drage aan de eigenwijze collectie. „De stijlen die onze ontwerpers hanteren, zijn spontaan en divers en niet onder één noemer te van gen. Het handschrift van Zuiver blijft wel de rode draad." In de collectie vallen de subtiele details, de ongebruikelijke materia len en de afwijkende vormen op. „Zuiver staat voor originaliteit, klasse, uitstraling, luxe, kwaliteit, duurzaamheid en echtheid. Een tikkeltje eigenwijsheid maakt het merk net even anders. Die eigen wijsheid is onlosmakelijk onder deel van de collectie, soms in sub tiele details, dan weer als uitgangs punt van een designconcept." Volgens Lubbes slaat Zuiver aan. „De collectie wordt zowel door de consument als door interieuront werpers, architecten en projectin richters zeer enthousiast ontvan gen." Daarbij timmert het merk be wust aan de weg. „We zijn altijd op zoek naar nieuwe ontwerpers en producten, staan op beurzen en publiceren persberichten bij nieuwe producten in de collectie." Brand is geïntroduceerd op 10 januari 2005. Grondleg gers zijn Ina en Wim Brouwers, die jarenlang verbonden waren aan meubelfabri kant Gelderland. Met banken, fau teuils, poefjes en eetkamerstoelen richt het merk zich vooral op de consument, maar de producten worden ook steeds meer in kanto ren en bedrijven toegepast. Opval lend is dat het meubelbeeld ver trouwd en herkenbaar is en zowel eigentijds als tijdloos. „Brand is een honderd procent Nederlands product: in Nederland gemaakt door Nederlandse ontwerpers", vertelt Wim Brouwers. „De stijl is calvinistisch, dus sober en basic." Evengoed wil Brand onderschei dend zijn in een steeds vlakker wordende markt. Ook de verhouding prijs en kwaliteit wordt niet uit het oog verloren. „De producten hebben karakter, een ziel. Ze passen vooral bij kleinere winkels. De komende jaren gaan we ons ook nadrukkelij ker op binnenhuisarchitecten rich ten." De ontwerpen zijn deels van Wim Brouwers zelf. Daarnaast begeleidt hij ook andere ontwerpers die voor het merk werken. „We gaan niet op zoek naar ontwer pers. )e loopt er te genaan en het zegt klik of krak." Hij vindt dat het merk steeds j meer eigen ge- zicht krijgt en j de lijn van Brand consequen- ter wordt. „Een nieuw merk is een soort le vend organisme. Het ontwikkelt zich continu. Ontwikkeling is ook verandering. Dat mag nooit stop pen." www.bcrea.nl www.zuiver.eu www.brandfurniture.nl Foto linksboven: Tubo van Bcrea, een koker op voetjes, is goed te combine ren met een kookeilönd. Foto boven: De Lotus van Rob Parry is een remake uit de jaren zestig. Het product ademt de typische stijl van Brand uit. Foto links: De Muscle lamp is een ontwerp van Jos Kranen. Het metalen fra me is bekleed met vervilte wollen strengen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 121