Cultuur
Principieel autodidact liet
kracht van de kosmos zien
Stadje Alaska
in gehaktmolen
TOT 242,-
VOORDEEL
NÜ GRATIS HOESLAKEN en/of DEKBED!
bij aanschaf van een TEMPUR bed
Mega Bed BV
30 Donderdag 8 november 2007 PZCW_
VRAGEN AAN
De van oorsprong Zeeuwse cabaretière Ka-
tinka Polderman treedt vrijdagavond op in
De Meiboom in Krabbendijke met haar eer
ste avondvullende programma.
Naam: Katinka Polderman
Woonplaats: Den Bosch
Leeftijd: 26 jaar
Beroep: Cabaretière
door Ali Pankow
Wat is de oorsprong van je fascinatie voor cabaret?
„Mijn moeder nam vroeger toen ik nog klein was cassettebandjes op
met liedjes van Willem Wilmink uit de Stratenmakeropzeeshow. Die
kon ik verstaan en vond ik heel leuk. Als kind schreef ik ook al gedicht
jes. Het is gewoon een beetje ontstaan. En toen ik een keer Jeroen van
Merwijk een liedje hoorde zingen, dacht: 'O, dat wil ik ook wel'. Dus
sinds ik wist wat cabaret eigenlijk was, wist ik wat ik wilde worden."
Is er veel veranderd sinds je in 2005 het Leids Cabaretfestival won?
„Ik ben vooral veel gaan optreden. Tegenwoordig sta ik drie keer per
week in het theater. En ik krijg nu veel erkenning van collega's. Voor
heen was ik alleen een studente aan de kleinkunstopleiding in Den
Bosch, die ook wel eens liedjes zong."
Wat vind je van die veelvuldige vergelijkingen met vakgenoten?
„Het publiek heeft die vergelijkingen nodig als ze je nog niet kennen. Na
het winnen van zo'n festival vragen de mensen: 'Waar lijkt het op?' Het
publiek kende me nog niet. Dan word je als vrouw al snel vergeleken
met Brigitte Kaandorp. En vergeleken worden met loop Visser en met
een taalvirtuoos als Kees Tom vind ik wel een eer."
Maar wat is kenmerkend voor je eigen stijl?
„Nuchter taalgebruik, normale woorden. Ik gebruik geen poëtische tek
sten. Onderkoelde presentatie hoort ook bij mij. Ik roep de mensen
graag op tot onafhankelijk denken, niet meelopen met anderen, niet
klakkeloos geloven wat een ander zegt, je eigen weg kiezen. Het is zo'n
jaren zeventig woord: 'Geëngageeeeeeeerdü!' (ze geeft er even een jubel
aan, red.), maar ik vind wel dat cabaret ergens over moet gaan."
Ga je die stijl sublimeren of wil je over enkele jaren met een ander handels
merk komen?
„Het is geen handelsmerk, het is mijn karakter. De manier waarop ik op
treed, ben ik gewoon zelf Het past helemaal niet bij me om ineens heel
hip te gaan doen bijvoorbeeld."
Cabaretvoorstelling Polderman, vrij. 9 nov., Krabbendijke, De Meiboom, 20.00 uur.
Middelburgse galerie
toont overzicht van
werk Eugène Brands.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - „Uit hoofde van on
ze bezigheid van schilderen wer
ken wij met vorm en kleur", zo
schreef de Amsterdamse kunste
naar Eugène Brands (1913-2002)
eind jaren veertig. „En net zo min
U een Merel langs de Amstel
vraagt naar de titel van zijn lied,
kunt U van ons een direct ant
woorden verwachten op de geijkte
vraag: wat stelt het voor?"
Revolution 100.000.000.000.000.-
000.000.000.000.000.000.000.-
000.000.000.000.000.000 Gallery
in Middelburg toont deze maand
een overzicht van Brands' werk,
van het begin van de jaren zestig
tot halverwege de jaren negentig.
She bird, heet de expositie, een
rechtstreekse verwijzing naar een
olieverfschildering op papier die
de kunstenaar in 1964 maakte. De
titel ontleende hij aan het gedicht
A winter's tale van Dylan Thomas,
dat op de tentoonstelling integraal
is te lezen en waarin de zinsnede
'For love, the long ago she bird ri
ses' voorkomt. „Het schilderij is
wel naar aanleiding van het ge
dicht gemaakt, maar het is zeker
geen illustratie", zei Wim Hofman
bij de opening van de expositie.
In de galerie hangen dertien wer
ken van Brands. Ze laten verschil
lende stadia van zijn artistieke ont
wikkeling zien. De kunstenaar,
een principieel autodidact, raakte
Eugène Brands, She bird (poem Dylan Thomas) (1964).
foto Ruben Oreel
in 1948 verzeild in de Cobra-bewe-
ging, maar was te zeer eenling om
het daar lang uit te houden. Zijn
werk van toen, voornamelijk kleur
vlekken, week ook af van wat bij
Cobra gebruikelijk was.
Vorm en kleur dienen zichzelf zelf
aan, zei hij destijds. „Ik ben geen
'Ik ben geen zender, maar
een antenne. Of meer
een wichelroedeloper'
zender, maar een antenne. Of
meer een wichelroedeloper, die
het penseel niet krampachtig vast
houdt, maar los op zijn hand legt
en over het land loopt in afwach
ting of hij bij de bron komt."
Later werd zijn werk figuratiever,
Cobra-achtig zelfs, toen kinderte
keningen zijn voornaamste inspira
tiebron werden. Vanaf de jaren zes
tig staat de kracht van de kosmos
centraal, met kleurvlakken en ge
stileerde landschappelijke elemen
ten. In die periode ontstond She
bird, maar ook schilderijen zoals
Wing - een compositie, Rood terzij
de en Doortekend zwart die in de
expositie zijn opgenomen.
In de laatste fase van zijn leven
werkte Brands alleen nog op pa
pier en maakte veelal gouaches.
Enkele fraaie voorbeelden daarvan
zijn in Middelburg te zien.
'She bird', werk van Eugène Brands,
t/m 30 november in Revolution
100.000 etc. Gallery, Lange Noord
straat 41, Middelburg. Geopend:
ma. t/m vr. 8-18 uur, za. 9-15 uur.
f authentic
DRUKVERLAGENDE
MATRASSEN EN KUSSENS
Dertig dagen per jaar komt de zon
niet op in Barrow, Noord-Alaska,
het meest noordelijke stadje in de
Verenigde Staten. Een uitgehonger
de meute vampiers, schepsels die
zoals bekend niet van daglicht hou
den, maakt van de 'dertigdagen-
nacht' gebruik om de plaatselijke
bevolking uit te moorden en op te
eten. Een mens vraagt zich af hoe
ze in "hun dunne jasjes honderden
kilometers over het ijs getrokken
zijn, maar wacht, dit is een horror
film, een zeer bloederige horror
film nog wel. En bij dat genre
moet je niet te veel vragen stellen.
Het is behoorlijk koud in Barrow,
en donker, en met al die vampiers
in de buurt ook knap gevaarlijk.
De vampiers communiceren in
een eigen taal die gelukkig netjes
ondertiteld wordt, maar ze heb
ben, in tegenstelling tot hun verre
neef Graaf Dracula, geen enkel ge
voel voor stijl. Het zijn sadisten
die genieten van iedere bloederige
maaltijd maar nooit gehoord heb
ben van mes en vork, en dat levert
veel gruwelijks op en veel gekrijs.
30 days of night volgt verder het ge
ijkte pad: een eerlijke machoman
met zachte kantjes Qosh Hartnett
als de plaatselijke sheriff) verza
melt een aantal stevige types om
zich heen om het gevaar te keren
30 DAYS OF NICHT
Film. Regie: David Slade. Met:
Josh Hartnett, Marc Boone jr.,
Ben Foster. Te zien in Vlissingen.
door Hetty van Rooij
zonder hulp van buitenaf. Er kun
nen namelijk geen vliegtuigen lan
den in Barrow als het donker is.
Niet vragen waarom niet. Ook niet
vragen hoe het komt dat we in de
poolnacht voortdurend iets kun
nen zien, terwijl de vampiers al
vrij snel alle generatoren onklaar
maken. Misschien had regisseur
David Slade geen zin om een hoor
spel te regisseren.
30 days of night is gebaseerd op
een stripboek en dat kan een re
den zijn om veel door de vingers
te zien. Er vallen ook goede din
gen over de film te zeggen. Zoals:
bij tijd en wijle is het allemaal erg
eng en goor, er wordt redelijk geac
teerd, er gaan veel auto's aan, er
vallen veel doden en Barrow ziet
er geloofwaardig uit. Hoewel, waar
leefden de mensen daar eigenlijk
van, voordat hun dorp door de ge
haktmolen werd gedraaid? Niet te
veel vragen, da's waar ook.
Maak uw
TEMPUR bed
compleet met
een GRATIS:
UW TEMPUR ADVISEUR IN DE REGIO
Paspoortstraat 32-34, 4388 BH OOST - SOUBURG, tel. 0118 46 96 70, www.megabed.nl
ACTIEPERIODE: 22 oktober t/m 30 november 2007. Vraag naar de voorwaarden bij uw TEMPUR dealer.
Changing the way the world sleepsZ®