Cultuur Principieel autodidact liet kracht van de kosmos zien Stadje Alaska in gehaktmolen TOT 242,- VOORDEEL NÜ GRATIS HOESLAKEN en/of DEKBED! bij aanschaf van een TEMPUR bed Mega Bed BV 30 Donderdag 8 november 2007 PZCW_ VRAGEN AAN De van oorsprong Zeeuwse cabaretière Ka- tinka Polderman treedt vrijdagavond op in De Meiboom in Krabbendijke met haar eer ste avondvullende programma. Naam: Katinka Polderman Woonplaats: Den Bosch Leeftijd: 26 jaar Beroep: Cabaretière door Ali Pankow Wat is de oorsprong van je fascinatie voor cabaret? „Mijn moeder nam vroeger toen ik nog klein was cassettebandjes op met liedjes van Willem Wilmink uit de Stratenmakeropzeeshow. Die kon ik verstaan en vond ik heel leuk. Als kind schreef ik ook al gedicht jes. Het is gewoon een beetje ontstaan. En toen ik een keer Jeroen van Merwijk een liedje hoorde zingen, dacht: 'O, dat wil ik ook wel'. Dus sinds ik wist wat cabaret eigenlijk was, wist ik wat ik wilde worden." Is er veel veranderd sinds je in 2005 het Leids Cabaretfestival won? „Ik ben vooral veel gaan optreden. Tegenwoordig sta ik drie keer per week in het theater. En ik krijg nu veel erkenning van collega's. Voor heen was ik alleen een studente aan de kleinkunstopleiding in Den Bosch, die ook wel eens liedjes zong." Wat vind je van die veelvuldige vergelijkingen met vakgenoten? „Het publiek heeft die vergelijkingen nodig als ze je nog niet kennen. Na het winnen van zo'n festival vragen de mensen: 'Waar lijkt het op?' Het publiek kende me nog niet. Dan word je als vrouw al snel vergeleken met Brigitte Kaandorp. En vergeleken worden met loop Visser en met een taalvirtuoos als Kees Tom vind ik wel een eer." Maar wat is kenmerkend voor je eigen stijl? „Nuchter taalgebruik, normale woorden. Ik gebruik geen poëtische tek sten. Onderkoelde presentatie hoort ook bij mij. Ik roep de mensen graag op tot onafhankelijk denken, niet meelopen met anderen, niet klakkeloos geloven wat een ander zegt, je eigen weg kiezen. Het is zo'n jaren zeventig woord: 'Geëngageeeeeeeerdü!' (ze geeft er even een jubel aan, red.), maar ik vind wel dat cabaret ergens over moet gaan." Ga je die stijl sublimeren of wil je over enkele jaren met een ander handels merk komen? „Het is geen handelsmerk, het is mijn karakter. De manier waarop ik op treed, ben ik gewoon zelf Het past helemaal niet bij me om ineens heel hip te gaan doen bijvoorbeeld." Cabaretvoorstelling Polderman, vrij. 9 nov., Krabbendijke, De Meiboom, 20.00 uur. Middelburgse galerie toont overzicht van werk Eugène Brands. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - „Uit hoofde van on ze bezigheid van schilderen wer ken wij met vorm en kleur", zo schreef de Amsterdamse kunste naar Eugène Brands (1913-2002) eind jaren veertig. „En net zo min U een Merel langs de Amstel vraagt naar de titel van zijn lied, kunt U van ons een direct ant woorden verwachten op de geijkte vraag: wat stelt het voor?" Revolution 100.000.000.000.000.- 000.000.000.000.000.000.000.- 000.000.000.000.000.000 Gallery in Middelburg toont deze maand een overzicht van Brands' werk, van het begin van de jaren zestig tot halverwege de jaren negentig. She bird, heet de expositie, een rechtstreekse verwijzing naar een olieverfschildering op papier die de kunstenaar in 1964 maakte. De titel ontleende hij aan het gedicht A winter's tale van Dylan Thomas, dat op de tentoonstelling integraal is te lezen en waarin de zinsnede 'For love, the long ago she bird ri ses' voorkomt. „Het schilderij is wel naar aanleiding van het ge dicht gemaakt, maar het is zeker geen illustratie", zei Wim Hofman bij de opening van de expositie. In de galerie hangen dertien wer ken van Brands. Ze laten verschil lende stadia van zijn artistieke ont wikkeling zien. De kunstenaar, een principieel autodidact, raakte Eugène Brands, She bird (poem Dylan Thomas) (1964). foto Ruben Oreel in 1948 verzeild in de Cobra-bewe- ging, maar was te zeer eenling om het daar lang uit te houden. Zijn werk van toen, voornamelijk kleur vlekken, week ook af van wat bij Cobra gebruikelijk was. Vorm en kleur dienen zichzelf zelf aan, zei hij destijds. „Ik ben geen 'Ik ben geen zender, maar een antenne. Of meer een wichelroedeloper' zender, maar een antenne. Of meer een wichelroedeloper, die het penseel niet krampachtig vast houdt, maar los op zijn hand legt en over het land loopt in afwach ting of hij bij de bron komt." Later werd zijn werk figuratiever, Cobra-achtig zelfs, toen kinderte keningen zijn voornaamste inspira tiebron werden. Vanaf de jaren zes tig staat de kracht van de kosmos centraal, met kleurvlakken en ge stileerde landschappelijke elemen ten. In die periode ontstond She bird, maar ook schilderijen zoals Wing - een compositie, Rood terzij de en Doortekend zwart die in de expositie zijn opgenomen. In de laatste fase van zijn leven werkte Brands alleen nog op pa pier en maakte veelal gouaches. Enkele fraaie voorbeelden daarvan zijn in Middelburg te zien. 'She bird', werk van Eugène Brands, t/m 30 november in Revolution 100.000 etc. Gallery, Lange Noord straat 41, Middelburg. Geopend: ma. t/m vr. 8-18 uur, za. 9-15 uur. f authentic DRUKVERLAGENDE MATRASSEN EN KUSSENS Dertig dagen per jaar komt de zon niet op in Barrow, Noord-Alaska, het meest noordelijke stadje in de Verenigde Staten. Een uitgehonger de meute vampiers, schepsels die zoals bekend niet van daglicht hou den, maakt van de 'dertigdagen- nacht' gebruik om de plaatselijke bevolking uit te moorden en op te eten. Een mens vraagt zich af hoe ze in "hun dunne jasjes honderden kilometers over het ijs getrokken zijn, maar wacht, dit is een horror film, een zeer bloederige horror film nog wel. En bij dat genre moet je niet te veel vragen stellen. Het is behoorlijk koud in Barrow, en donker, en met al die vampiers in de buurt ook knap gevaarlijk. De vampiers communiceren in een eigen taal die gelukkig netjes ondertiteld wordt, maar ze heb ben, in tegenstelling tot hun verre neef Graaf Dracula, geen enkel ge voel voor stijl. Het zijn sadisten die genieten van iedere bloederige maaltijd maar nooit gehoord heb ben van mes en vork, en dat levert veel gruwelijks op en veel gekrijs. 30 days of night volgt verder het ge ijkte pad: een eerlijke machoman met zachte kantjes Qosh Hartnett als de plaatselijke sheriff) verza melt een aantal stevige types om zich heen om het gevaar te keren 30 DAYS OF NICHT Film. Regie: David Slade. Met: Josh Hartnett, Marc Boone jr., Ben Foster. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij zonder hulp van buitenaf. Er kun nen namelijk geen vliegtuigen lan den in Barrow als het donker is. Niet vragen waarom niet. Ook niet vragen hoe het komt dat we in de poolnacht voortdurend iets kun nen zien, terwijl de vampiers al vrij snel alle generatoren onklaar maken. Misschien had regisseur David Slade geen zin om een hoor spel te regisseren. 30 days of night is gebaseerd op een stripboek en dat kan een re den zijn om veel door de vingers te zien. Er vallen ook goede din gen over de film te zeggen. Zoals: bij tijd en wijle is het allemaal erg eng en goor, er wordt redelijk geac teerd, er gaan veel auto's aan, er vallen veel doden en Barrow ziet er geloofwaardig uit. Hoewel, waar leefden de mensen daar eigenlijk van, voordat hun dorp door de ge haktmolen werd gedraaid? Niet te veel vragen, da's waar ook. Maak uw TEMPUR bed compleet met een GRATIS: UW TEMPUR ADVISEUR IN DE REGIO Paspoortstraat 32-34, 4388 BH OOST - SOUBURG, tel. 0118 46 96 70, www.megabed.nl ACTIEPERIODE: 22 oktober t/m 30 november 2007. Vraag naar de voorwaarden bij uw TEMPUR dealer. Changing the way the world sleepsZ®

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 32