De waarheid bedacht Middeleeuws moordmysterie Nooteboom met tuin ra ra ra ra ra 1 6 Donderdag 8 november 2007 PZC Jonathan Coe schreef een klein boek, dat tegelijkertijd groot is wat betreft inhoud. „Ik heb een oud pad opgepakt, waar mijn laatste boeken een zijweg van waren." door Theo Hakkert foto Maartje Blijdenstein Jonathan Coe houdt een gebrande cd in zijn handen met van internet gedownloade mu ziek. Een mooi contrast met de analoge technische apparatuur die ter sprake komt in zijn nieuwe roman De regen voor hij valt, waarin een oude vrouw aan de hand van twin tig oude foto's haar levensverhaal inspreekt op een aantal cassettebandjes. Ze ondersteunt haar verhaal bovendien door een elpee te draaien op een pick-up. Dat de naald blijft tik ken in de uitloopgroef is zelfs een belangrijk ge geven. Jonathan Coe (1961): „Ik weet niet of ik reactio nair word op middelbare leeftijd - ik wil nog niet zeggen op mijn oude dag - maar ik vraag me af of we wel veel gelukkiger worden van al le moderne technieken. Digitale apparatuur maakt wel veel zaken gemakkelijker, maar het mysterieuze verdwijnt of gaat in mist op." „Als ik dertig jaar geleden een bepaalde plaat wilde hebben, moest ik naar een winkel. En als ik iets aparts zocht, moest ik naar een gespecia liseerde winkel in een zijstraat. Vond je wat je zocht, dan werd de plaat je alleen al dierbaar door de moeite die je had moeten doen. Nu krijg je een mailtje met een link, je klikt en daar is de muziek. Prachtig, maar toch is er iets verdwenen. En misschien wel iets belangrijks." Geldt ook voor foto's. Geef hem maar de grijs tonen op ouderwets zwart-wit. „Een te heldere foto verwoest het aura van mysterie dat alles te maken heeft met hoe we ons de geschiedenis herinneren." In De regen voor hij valt vertelt de oude vrouw, Rosamund, het verhaal van drie generaties van een familie. De cassettebandjes zijn bedoeld voor een blind meisje dat zijdelings bij de fami lie hoort. In subtiele pennestreken schildert Coe het drama. Heel anders dan de flitsende ze denschetsen Rotter's Club en De gesloten kring die hij hiervoor publiceerde. „Beweerd wordt dat ik een nieuwe weg in ben geslagen. Maar dat is niet zo. Ik heb een oud pad opgepakt, waar de laatste boeken een zijweg van waren. Voorheen waren mijn boeken een mix van stij- Jonathan Coe: „Het verbaast me altijd wanneer ik schrijvers hoor zeggen dat ze hun boeken zo realis tisch mogelijk willen laten zijn. Niemand wil het echte leven in een boek." len. Ernst hier, komedie daar, een liefdesver haal met sociaal commentaar, allemaal samen gebracht in grote structuren. Ik vond het goed voor mij als schrijver om me eens op één aspect te concentreren, en iets kleiners en in tenser te schrijven. En toch is ook dit een groot boek. Een korter boek, maar wel over een lange re periode, over drie generaties." Rosamund is 73 wanneer ze de bandjes in spreekt. Coe heeft er niet voor gekozen bij haar monologen in de microfoon bijvoorbeeld aarze lingen of versprekingen weer te geven. „Belang rijk vind ik dat de lezer het ook niet als strikt realistisch opvat, maar ziet dat het is vormgege ven. Het verbaast me altijd wanneer ik schrij vers hoor zeggen dat ze hun boeken zo realis tisch mogelijk willen laten zijn. Niemand wil het echte leven in een boek; er is echt leven ge noeg. Je wilt de essentie van de werkelijkheid pakken, maar realisme is niet noodzakelijker wijs de beste manier om dat te doen. Op de een of andere manier kom je dichter bij de waarheid door dingen te bedenken. Hoe je het verhaal vorm geeft, daar gaat het om en niet of dat wat je schrijft waar zou kunnen zijn. Er zit meer waarheid in een slechte science-fiction ro man dan in een goede realistische roman." Een van de twintig foto's waar Rosamund over spreekt, lijkt op het omslag te staan. Deze foto - een schaatsscène uit de oorlog - vond Coe op internet. „Zo één zat niet in de fotoverzame ling van de familie." Toen de uitgever met een voorstel voor het omslag kwam, bleek de ont werper dezelfde foto van het net te hebben ge plukt. Coe vindt het komisch, maar hij is als het ware jaloers op het toeval. „In mijn boek heb je min der toevalligheden dan in de werkelijkheid. Ik ervaar het als frustrerend dat je niet zo veel toe valligheden in een boek kunt stoppen als je in het leven tegen komt. Ik kreeg een keer op één dag twee brieven van mensen met dezelfde naam. Ik wilde er het begin van een roman van maken. Maar ik besefte me dat lezers zou den vinden dat zoiets zeer overdreven zou zijn. Romans moeten nu eenmaal plausibel zijn. Daar heeft de werkelijkheid geen last van." BOEKEN KORT VOORBIJGANGER K. Schippers werd vorig jaar winnaar van de Libris Literatuurprijs met de ro man Waar was je nou. Wie de roman heeft gelezen zal de sfeer ervan herkennen in een aantal verhalen in Schippers' bundel Stil maar, het zevende deel in zijn reeks boeken met de onder titel 'verhalen en beschouwin gen'. Zoals in het verhaal 'Speel goed', waarin de verteller een vrouw niet herkent en zich dan een typische Schippers-vraag stelt: hoe onthoud je een voor bijganger? In het algemeen zijn de verhalen persoonlijker en minder essayistisch van aard dan eerdere delen in de reeks. m K. Schippers: Stil maar. Querido. 18,95 euro. Alice Sebold heeft indruk gemaakt met twee boeken waarin fysiek geweld een prominente rol speelde. Ge luksvogel ging over haarzelf, een boek waarin ze vertelde over hoe op 19-jarige leeftijd werd verkracht. In De wijde hemel kijkt een meisje uit het hierna maals terug op hoe ze ver moord werd. In Sebolds nieuwe boek Schaduwmaan vermoordt een dochter haar stokoude moe der. Hoe meer ze probeert de sporen uit te wissen, hoe dieper ze in de problemen raakt. Alice Sebold: Schaduwmaan. De Bezige Bij. 18,90 euro. In het prachtige nieuwe boek van Her man Franke, Uit het niets, ver dient de ik-figuur de kost als bio graaf met het schrijven van an dermans levensverhalen. Exact hetzelfde gegeven ligt ten grond slag aan De handelaar in verle dens van de Angolees José Eduar- do Agualusa. Félix Ventura schrijft en verzint levens en stambomen en wie alsnog een gelukkige jeugd wil hebben ge had, kan ook bij hem terecht. Tot iemand uit de Angolese bur geroorlog zich bij hem meldt. Jonathan Coe: De regen voor hij valt. Querido. Verta ling: Cecilia Tabak. 221 pagina's, 18,95 euro. José Eduardo Agualusa: De hande laar in verledens. Meulenhoff, 12,90 euro Ariana Franklin - Meeste res van de kunst des doods. Van Holkema Warendorf, 17,95 euro. door Fred Monsma ok uitgekeken op Patricia Cornwell of Kathy Reichs? En het bloed dat in hun beschrijvingen van de hedendaagse pathaloog-ana toom afspat? Dan is het wel licht goed eens een blik te werpen in Meesteres van de kunst des doods van Ariana Franklin. Hierin schetst de vroegere journaliste Diana Norman - Franklin is haar pseudoniem - het verbijste rende onderzoek naar een gruwelijke viervoudige kinder moord in het Engelse Cam bridge anno 1170. De Engelse koning Hendrik II geeft op dracht de dader zo snel moge lijk te vinden. Na de eerste moord zijn de inwoners van Cambridge buiten zinnen ge raakt. Ze hebben een joods echtpaar vermoord, omdat ze denken dat joden de kinde ren hebben vermoord. Dat doet die bevolkingsgroep im mers elk jaar met Pasen, me nen inwoners van Cam bridge. Aangezien de rijke jo den het grootste deel van de inkomsten van de Engelse ko ning opbrengen, ziet die zich genoodzaakt de echte moor denaar te laten grijpen. De ge renommeerde onderzoeker Si mon van Napels arriveert in Cambridge in het gezelschap van een Arabier en een jonge vrouw. Die laatste, Adelia Aguilar, is de eigenlijke hoofd persoon van een meeslepend middeleeuws moordmysterie. Haar levensgevaarlijke speur tocht naar de kindermoorde naar is angstaanjagend span nend, de personages die er op de een of andere wijze een rol in spelen, zijn piekfijn uit gewerkt. Franklin levert mooie dialogen en de ontkno ping onthutst maar stemt ook tot tevredenheid. Cees Nooteboom - Rode regen. Illustraties: Jan Vanriet. Uitgever Atlas, 18,50 euro (geb.) Cees Rode regen iNooiebe door Theo Hakkert Van een vriendin kreeg Cees Nooteboom ooit te horen: 'De tuin is een portret van je ziel'. Hij twijfelt daar welis waar aan, maar evengoed schoffelt hij naar hartelust in zowel zijn tuin als zijn ziel in Rode regen, het boek met per soonlijke herinneringen dat Nooteboom eerder dit jaar aankondigde onder de titel De tuinman zonder tuin. Die ti tel zou ook bezijden de waar heid zijn geweest, want Nooteboom heeft wel dege lijk een tuin. Rond zijn huis op het Spaanse eiland Menor- ca, waar hij al sinds 1969 komt. Omdat hij er slechts een gedeelte van het jaar woont, voert hij een niet te winnen strijd tegen de be groeiing, die in het sub-tropi sche klimaat naar eigen wet ten leeft. En passant geeft hij een fascinerend beeld van de sociale verhoudingen in de buurtschap rond zijn huis. Hij is er, hij wordt getole reerd, maar hij blijft een bui tenstaander - net als in de tuin. Nooteboom heeft van Rode regen gezegd dat hij na Tumbas, zijn recente boek over schrijversgraven dat hij maakte met Simone Sassen 'iets lichts' wilde. Maar dat is iets anders dan een luchtig tussendoortje. Ook in deze persoonlijke stukken - 'Echt autobiografisch is niks voor mij' - fonkelt zijn quasi-non- chalante stijl en toont Noote boom zich een fijne observa tor. Niet alleen met de flora in de tuin is het lastig commu niceren, ook op de passeren de dieren krijgt hij moeilijk vat. De luidruchtig parende schildpadden hebben 'geleer de hoofden'. 'Daarna zie je ze weer een hele tijd niet, dan schrijven ze boeken.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16