J 1 O Donderdag 8 november 2007 PZC Boosheid is een alledaags verschijnsel op de Nederlandse weg. Agressief rijgedrag staat zelfs bovenaan de top tien van verkeersergernissen. Veilig Verkeer Nederland wil met positief gerichte campagnes de verruwing in de omgangsvormen terugdringen. „Niet gelijk boos worden als iemand de middelvinger opsteekt." door Tanja Kits illustratie Chantal van Wessel Wie kent ze niet, de automobilis ten die in het dagelijks leven sociaal en voor komend zijn, maar eenmaal achter het stuur veranderen in snel geër gerde figuren die bij de minste te genwerking luid mopperen: „Aan de kant, sukkel, ik wil er langs!" Alsof de weg alleen van hen is. Het is de anonimiteit die veel auto mobilisten van karakter doet ver anderen. De kans dat ze persoon lijk op hun gedrag worden aange sproken is klein, „Ik reed laatst ach ter een auto die niet opschoot", biecht een automobilist die veel op de weg zit op. „Ik knipperde met de lichten en zat irritant te bumperkleven. Ik had haast, dus ik wilde er langs. Tot ik op de plaats van bestemming aankwam en de vrouw die voor me reed ook stopte en uitstapte. Bleek een colle ga te zijn. Ik schaamde me ineens dood over mijn eigen gedrag." Agressief rijgedrag staat op num mer één in de top tien van de ver keersergernissen. Agressiviteit roept dus weer nieuwe boosheid op. Vandaag wijdt Veilig Verkeer Ne derland in verband met haar 75-ja- rige bestaan een congres aan het onderwerp 'emoties in het ver keer'. Daarbij komt vooral de ver keersveiligheid aan bod. „Die cir kel van steeds bozer wordende au tomobilisten moeten we doorbre ken", zegt directeur loop Goos van WN. Uit onderzoek blijkt dat blijdschap de meest voorkomende emotie is tijdens het autorijden. Dit heeft niets met het verkeer zelf te ma ken, maar meer de omstandig heid, men is op weg naar iets leuks of vindt autorijden gewoon fijn. Blijdschap wordt als emotie direct gevolgd door boosheid. Ook angst en nervositeit werden vaak gemeten. Vooral boosheid kan lei den tot gevaarlijke verkeerssituatie weet dr. Jolieke Mesken: „Een bo ze automobilist heeft namelijk de neiging om verkeerssituaties min der riskant in te schatten dan ze zijn. Iemand die geïrriteerd is heeft de neiging harder te rijden." Toch bestaan er geen concrete cij fers over de gevolgen van agressief rijgedrag. Soms verschijnt een be richt over een ongeluk dat veroor zaakt is na wederzijdse irritatie. Meer documentatie is er niet. Het onderzoek naar emoties in het ver keer staat nog maar in de kinder schoenen. Mesken onderzocht in haar promotieonderzoek vooral welke emoties er waren en wan neer. „Als er iets onverwachts ge beurt in het verkeer, schrikken mensen vaak eerst. Ze worden ner veus als ze de situatie niet zelf in de hand hebben en ze worden boos of geïrriteerd als er iemand anders is die ze de schuld kunnen geven. Een file op zich leidt niet tot irritatie, maar het gedrag van weggebruikers in de file vaak wel." Files kunnen ook tot positieve emoties leiden. Er wordt in de kilo meterslange rijen die maar lang zaam opschuiven heel wat geflirt. „Emoties komen snel op en zijn ook weer snel verdwenen", conclu deert Mesken. „Het gaat vaak om kleine dingen, een stilstaande auto op de vluchtstrook, een voetgan ger die opeens oversteekt, een las tig kruispunt. Wat mij heeft ver baasd is dat positief gedrag van an deren nauwelijks invloed heeft op emoties. Mensen worden er niet blij van, ze vinden het normaal als Top 10 ergernissen in het verkeer Q Agressief rijgedrag (2) Files (7) Rijden met alcohol op (4) Bumperklevers (5} Onnodig links rijden 6Zondagsrijders 0 Drempels Geen richting aangeven Snelheidscontroles Vrachtwagens andere weggebruikers iets aardigs doen." Dat mag dan voor automobilisten gelden, voetgangers die de gelegen heid krijgen over te steken tonen wel degelijk vaak hun blijdschap met een glimlach of het dankbaar opsteken van hun hand. Vooral ouderen die niet zomaar gebruik maken van hun voorrangsrecht bij een zebrapad. olgens onderzoekers van het SWOV (instituut voor wetenschappelijk onderzoek verkeersveilig heid) is anonimiteit niet de enige reden van agressie bij automobilis ten. „Veel belangrijker is het dat je als automobilist niet kunt commu niceren met je medeweggebrui ker", meent psychologe Divera TXvisk van het SWOV. „Als je in een winkelstraat tegen iemand op botst of iemand afsnijdt, zeg je sor ry. Dat kan niet als je in de auto zit. En iemand die afgesneden wordt denkt meteen dat dat met boze bedoelingen gebeurt. Terwijl het ook onoplettendheid kan zijn geweest van de ander." „Het verkeer is niet de plaats om iemand op zijn fouten te wijzen", vult verkeerspsychologe Mesken aan. „Eigenlijk moet je schouder ophalend toezien dat een ander fouten maakt. En er niet zo sterk op wijzen dat iets niet mag. Daar mee escaleert de situatie alleen maar sneller." Om de cirkel van steeds bozer wordende automobilisten te door breken wil WN campagne voeren en aansturen op meer positief ge drag. Het introduceren van het 'sorrygebaar' (de opgestoken hand) was een begin. „We moeten die spiraal van verruwing zien te doorbreken", zegt WN-directer Joop Goos. „Niet gelijk boos wor den als iemand de middelvinger opsteekt. Oogcontact maken en sorry zeggen. Het is zo simpel. Maar in de praktijk is het toch moeilijker."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10