Zeeland moet globalisering omarmen
interview
EU
Cambier Wieland
Markt 16-4571 BG Axel
tel. +31 (0)115-563984/fax +31 (0)115-564270
e-mail: advo@cambierwieland.nl
De BZW programmapartners:
akd \t\terp°lis
Van Lanschot Bankiers DELTA
III L-i Van Wijmen
DELTA N.V.
tii Bankiers DELTAi 1
«temeeww
Brabants Dagblad BN/DeStem Eindhovens Dagblad PZC
advertentie
Zeeland Port Promotion Council
(ZPPC) is een warm voorstan
der van de komst van zowel de Wes-
terschelde Container Terminal
(WCT) als de Verbrugge Container
Terminal (VCT). Als het aan de be
langenbehartiger van de Zeeuwse ha
venbedrijven ligt, worden beide ter
minals zo snel mogelijk gerealiseerd.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - De Commissies Econo
mie en Milieu van Provinciale Staten heb
ben GS op maandag 15 oktober gevraagd
de procedures voor de WCT door te zet
ten, waarna in december door Provinciale
Staten een definitief besluit zal worden ge
nomen. Volgens ZPPC-voorzitter Wim
Vrijland kan de Raad van State (de hoog
ste bestuursrechter) met een rapport van
topkwaliteit worden tegemoet getreden.
"Zeeland Seaports heeft zeer gedetailleerde
studies laten verrichten in verband met de
effecten voor economie en milieu van het
aanleggen van de WCT. Gerenommeerde
transport economen keken naar de levens
vatbaarheid van een Zeeuwse containerha
ven. Daarvoor is een jaarlijkse overslag aan
containers van minimaal vijf miljoen Teu
vereist. Realisatie van beide terminals is
voor Zeeland de beste oplossing. Wat ons
betreft staan alle seinen op groen. De
WCT en de VCT zijn geen concurrenten,
maar twee elkaar versterkende terminals.
Het is goed voor de concurrentiekracht
van de bestaande bedrijvigheid en er wordt
veel nieuwe werkgelegenheid gegene
reerd. Het betreft werk voor zeven dagen
per week en 24 uur per dag, het hele jaar
door. Het economisch belang voor Zee
land is groot." Indien alles voorspoedig
verloopt, kunnen de eerste grote contai
nerschepen in 2010 worden ontvangen op
de Verbrugge Container Terminal. Dat
betekent dat volgend jaar met de bouw
moet worden begonnen. De WCT zal, bij
aanvang van de aanleg in 2008, gereed zijn
in 2013. De naar verluid duizenden nieu
we arbeidsplaatsen worden vooral gescha
pen door het be- en verwerken van de
containerstromen in het Vlissingse haven
gebied. Zeeland moet geen doorvoerha
ven worden, maar een haven waarin de in
houd van de containers wordt aangepast
voor de Europese markt. De containers
komen aan in Vlissingen en worden naar
de logistieke centra gebracht. Daar worden
de goederen geassembleerd, verpakt, en
dergelijke. Vervolgens worden ze gedistri
bueerd naar het achterland. Tegenstanders
van de WCT wijzen op de schadelijke ef
fecten voor het milieu door die versprei
ding naar het achterland. Vrijland weerlegt
hun argumenten eenvoudig door te wijzen
op de binnenvaart. Het overgrote deel van
het transport naar het achterland kan ge
schieden via deze meest milieuvriendelijke
vorm van vervoer. "De belasting voor het
milieu blijkt veel lager uit te vallen dan
verwacht. De binnenvaart wordt steeds
meer zichtbaar als de belangrijkste logistie
ke sector voor containertransport. Daar
naast wordt er in de Zeeuwse ondcrwijsin-
manier van communiceren. Op het gebied
van de containerisatie doet hij er een
schepje bovenop. "Zonder de WCT telt
Zeeland niet meer mee. Dat horen som
migen hier niet graag, maar het is wel de
waarheid. Zonder WCT zullen ook be
staande havenactiviteiten krimpen. De
wereldhandel groeit met bijna negen pro
cent per jaar, zoals te merken is bij de ha
vens van Rotterdam, Antwerpen en Zee-
brugge. De Zeeuwse havens kunnen ech
ter met de bestaande faciliteiten slechts
maximaal drie procent per jaar groeien.
Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt
door de groei van de industrie, bijna niet
door op- en overslagbedrijven. Ook voor
onze export is het heel belangrijk dat wij
een op wereldschaal concurrerende haven
hebben. De grootste containerschepen
zullen met weinig hindemissen aan kun
nen leggen op de geplande deep-sea termi
nal, zowel bestaande als toekomstige. Er
worden ook al containerschepen ontwor
pen met een ladingcapaciteit van duizend
Teu. Dat betekent dat ze voor meer dan
tienduizend ton aan producten kunnen
vervoeren, te vergelijken met ruim vijf
honderd volgeladen trucks. De beoogde
WCT komt direct aan de Westerschelde te
liggen, dichtbij de belangrijkste doorgaan
de scheepvaartroutes, met een open ver
binding tot de Noordzee en prima aanslui
tingen op het achterland. De WCT is voor
de Zeeuwse economie van levensbelang.
De groei van de Nederlandse economie is
voor het grootste deel te danken aan han
del en logistieke ontwikkelingen. Als pro
ductieland stellen we tegenwoordig niet
zo heel veel meer voor. ZPPC maakt zich
sterk voor alles wat met de uitstraling van
de Zeeuwse haven te maken heeft, zowel
lokaal nationaal als internationaal. Contai
nerkades als de WCT en VCT verbinden
Zeeland met het internationale netwerk
van havens in economisch sterke landen."
deel van het toekomstige Kenniscentrum
Binnenvaart."
Geraniums
Om tegemoet te komen aan de wereldwij
de containerisatie van goederenstromen
moet Zeeland pro- actief zijn, meent Vrij
land. De inmiddels 61-jarige Zuid-Hol
lander, die in 1974 Vlaardingen verruilde
voor Temeuzen, was jarenlang logistiek
manager bij DOW Chemical. Hij is be
paald geen type dat achter de geraniums
plaatsneemt. "Ik zit nog vol energie en
hou van Zeeland, maar we moeten er voor
waken dat het een slapende provincie
wordt. Dynamiek is zeer belangrijk. Ik zou
graag zien dat Zeeland zich meer opent
naar de veranderende wereld. Tegelijker
tijd is het zeer goed dat de Zeeuwen een
sterke band houden met het verleden. Dat
kan goed samen gaan. De randstad lijkt mij
juist veel te veel ontkoppeld van het verle
den, van het referentiekader. Bijvoorbeeld
in de zeventigerjaren in Iran, ging de ver-
westerlijking zo snel dat de hl» of met gro
te delen van de bevolking te groot werd.
Daardoor kwamen de ayatollahs aan de
macht en werd de klok ver terug gezet.
Maandag 19 november
Efteling Theater Kaatsheuvel
WE RKGEVERS VER ENIG ING
Wim Vrijland: "Alle seinen op groen.'
stellingen op zowel HBO, MBO en VM-
BO-niveau een permanent curriculum
voor de binnenvaart ontwikkeld: onder-
Zeeland is in balans en juist daarom zou tiekader de globalisering moeten omar
deze provincie vanuit haar stabiele referen- men." Hij staat bekend om zijn directe
Foto: duofoto
wsms^Ss
BZW-JAARCONGRES
Veel werkgevers hebben te maken met vacatures die moeilijk
in te vullen zijn.
Dit thema staat centraal tijdens het BZW-Jaarcongres.
We gaan hierover in discussie met minister van sociale zaken
Piet Hein Donner en de voorzitters van VNO-NCW Bernard
Wientjes en CIMV René Paas. Tijdens het congres
wil de BZW een aanzet geven om de problemen
gezamenlijk aan te pakken.
Wilt u het Jaarcongres bijwonen?
Kijk op www.bzw.nl of stuur een e-mail naar artz@bzw.nl.
De kosten incl. netwerkdiner bedragen 75 (p.p. excl. BTW)
voor niet-BZW-leden en 50,- (p.p. excl.BTW) voor leden BZW.