Zeeland moet globalisering omarmen interview EU Cambier Wieland Markt 16-4571 BG Axel tel. +31 (0)115-563984/fax +31 (0)115-564270 e-mail: advo@cambierwieland.nl De BZW programmapartners: akd \t\terp°lis Van Lanschot Bankiers DELTA III L-i Van Wijmen DELTA N.V. tii Bankiers DELTAi 1 «temeeww Brabants Dagblad BN/DeStem Eindhovens Dagblad PZC advertentie Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) is een warm voorstan der van de komst van zowel de Wes- terschelde Container Terminal (WCT) als de Verbrugge Container Terminal (VCT). Als het aan de be langenbehartiger van de Zeeuwse ha venbedrijven ligt, worden beide ter minals zo snel mogelijk gerealiseerd. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - De Commissies Econo mie en Milieu van Provinciale Staten heb ben GS op maandag 15 oktober gevraagd de procedures voor de WCT door te zet ten, waarna in december door Provinciale Staten een definitief besluit zal worden ge nomen. Volgens ZPPC-voorzitter Wim Vrijland kan de Raad van State (de hoog ste bestuursrechter) met een rapport van topkwaliteit worden tegemoet getreden. "Zeeland Seaports heeft zeer gedetailleerde studies laten verrichten in verband met de effecten voor economie en milieu van het aanleggen van de WCT. Gerenommeerde transport economen keken naar de levens vatbaarheid van een Zeeuwse containerha ven. Daarvoor is een jaarlijkse overslag aan containers van minimaal vijf miljoen Teu vereist. Realisatie van beide terminals is voor Zeeland de beste oplossing. Wat ons betreft staan alle seinen op groen. De WCT en de VCT zijn geen concurrenten, maar twee elkaar versterkende terminals. Het is goed voor de concurrentiekracht van de bestaande bedrijvigheid en er wordt veel nieuwe werkgelegenheid gegene reerd. Het betreft werk voor zeven dagen per week en 24 uur per dag, het hele jaar door. Het economisch belang voor Zee land is groot." Indien alles voorspoedig verloopt, kunnen de eerste grote contai nerschepen in 2010 worden ontvangen op de Verbrugge Container Terminal. Dat betekent dat volgend jaar met de bouw moet worden begonnen. De WCT zal, bij aanvang van de aanleg in 2008, gereed zijn in 2013. De naar verluid duizenden nieu we arbeidsplaatsen worden vooral gescha pen door het be- en verwerken van de containerstromen in het Vlissingse haven gebied. Zeeland moet geen doorvoerha ven worden, maar een haven waarin de in houd van de containers wordt aangepast voor de Europese markt. De containers komen aan in Vlissingen en worden naar de logistieke centra gebracht. Daar worden de goederen geassembleerd, verpakt, en dergelijke. Vervolgens worden ze gedistri bueerd naar het achterland. Tegenstanders van de WCT wijzen op de schadelijke ef fecten voor het milieu door die versprei ding naar het achterland. Vrijland weerlegt hun argumenten eenvoudig door te wijzen op de binnenvaart. Het overgrote deel van het transport naar het achterland kan ge schieden via deze meest milieuvriendelijke vorm van vervoer. "De belasting voor het milieu blijkt veel lager uit te vallen dan verwacht. De binnenvaart wordt steeds meer zichtbaar als de belangrijkste logistie ke sector voor containertransport. Daar naast wordt er in de Zeeuwse ondcrwijsin- manier van communiceren. Op het gebied van de containerisatie doet hij er een schepje bovenop. "Zonder de WCT telt Zeeland niet meer mee. Dat horen som migen hier niet graag, maar het is wel de waarheid. Zonder WCT zullen ook be staande havenactiviteiten krimpen. De wereldhandel groeit met bijna negen pro cent per jaar, zoals te merken is bij de ha vens van Rotterdam, Antwerpen en Zee- brugge. De Zeeuwse havens kunnen ech ter met de bestaande faciliteiten slechts maximaal drie procent per jaar groeien. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de groei van de industrie, bijna niet door op- en overslagbedrijven. Ook voor onze export is het heel belangrijk dat wij een op wereldschaal concurrerende haven hebben. De grootste containerschepen zullen met weinig hindemissen aan kun nen leggen op de geplande deep-sea termi nal, zowel bestaande als toekomstige. Er worden ook al containerschepen ontwor pen met een ladingcapaciteit van duizend Teu. Dat betekent dat ze voor meer dan tienduizend ton aan producten kunnen vervoeren, te vergelijken met ruim vijf honderd volgeladen trucks. De beoogde WCT komt direct aan de Westerschelde te liggen, dichtbij de belangrijkste doorgaan de scheepvaartroutes, met een open ver binding tot de Noordzee en prima aanslui tingen op het achterland. De WCT is voor de Zeeuwse economie van levensbelang. De groei van de Nederlandse economie is voor het grootste deel te danken aan han del en logistieke ontwikkelingen. Als pro ductieland stellen we tegenwoordig niet zo heel veel meer voor. ZPPC maakt zich sterk voor alles wat met de uitstraling van de Zeeuwse haven te maken heeft, zowel lokaal nationaal als internationaal. Contai nerkades als de WCT en VCT verbinden Zeeland met het internationale netwerk van havens in economisch sterke landen." deel van het toekomstige Kenniscentrum Binnenvaart." Geraniums Om tegemoet te komen aan de wereldwij de containerisatie van goederenstromen moet Zeeland pro- actief zijn, meent Vrij land. De inmiddels 61-jarige Zuid-Hol lander, die in 1974 Vlaardingen verruilde voor Temeuzen, was jarenlang logistiek manager bij DOW Chemical. Hij is be paald geen type dat achter de geraniums plaatsneemt. "Ik zit nog vol energie en hou van Zeeland, maar we moeten er voor waken dat het een slapende provincie wordt. Dynamiek is zeer belangrijk. Ik zou graag zien dat Zeeland zich meer opent naar de veranderende wereld. Tegelijker tijd is het zeer goed dat de Zeeuwen een sterke band houden met het verleden. Dat kan goed samen gaan. De randstad lijkt mij juist veel te veel ontkoppeld van het verle den, van het referentiekader. Bijvoorbeeld in de zeventigerjaren in Iran, ging de ver- westerlijking zo snel dat de hl» of met gro te delen van de bevolking te groot werd. Daardoor kwamen de ayatollahs aan de macht en werd de klok ver terug gezet. Maandag 19 november Efteling Theater Kaatsheuvel WE RKGEVERS VER ENIG ING Wim Vrijland: "Alle seinen op groen.' stellingen op zowel HBO, MBO en VM- BO-niveau een permanent curriculum voor de binnenvaart ontwikkeld: onder- Zeeland is in balans en juist daarom zou tiekader de globalisering moeten omar deze provincie vanuit haar stabiele referen- men." Hij staat bekend om zijn directe Foto: duofoto wsms^Ss BZW-JAARCONGRES Veel werkgevers hebben te maken met vacatures die moeilijk in te vullen zijn. Dit thema staat centraal tijdens het BZW-Jaarcongres. We gaan hierover in discussie met minister van sociale zaken Piet Hein Donner en de voorzitters van VNO-NCW Bernard Wientjes en CIMV René Paas. Tijdens het congres wil de BZW een aanzet geven om de problemen gezamenlijk aan te pakken. Wilt u het Jaarcongres bijwonen? Kijk op www.bzw.nl of stuur een e-mail naar artz@bzw.nl. De kosten incl. netwerkdiner bedragen 75 (p.p. excl. BTW) voor niet-BZW-leden en 50,- (p.p. excl.BTW) voor leden BZW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 91