De beurs op voor het goede doel I De SECTOR beursvloer column DETAILHANDEL NON-FOOD n Rabobank ar«eaa sgjss'issssB HCTA II LI A Mr Een succesvolle accountant wil iets terug doen voor de Zeeuwse sa menleving waaraan hij zo veel te danken heeft. Natuurlijk, hij spon sort al de lokale voetballers, maar hij wil ook eens iets anders doen. Maar wat? En vooral hoe? Een jonge stich ting die gehandicapten een leuk uitje bezorgt, heeft geen kaas gegeten van het voeren van een goede boekhou ding. Eigenlijk zou ze wat - kosten- loze - hulp van een accountant kun nen gebruiken. Maar je stapt toch niet zomaar een kantoor binnen? door Dennis Rijsbergen MIDDELBURG - Resy van Loon van Adviesbureau Betrokken Ondernemen Zeeland en projectleider van de Stichting Beursvloer Zeeland, heeft de oplossing. Breng die twee partijen samen op een markt van vraag en aanbod. De Zeeuwse Beursvloer is daarmee geboren. De Beursvloer is een landelijk concept en al in de meeste provincies actief. Onderne mers, serviceclubs en overheden ontmoe ten er maatschappelijke organisaties. "Het concept slaat landelijk zo goed aan, dat ik dacht: dit moeten we in Zeeland ook heb ben", zegt Van Loon. De Beursvloer Zee land is, zo heeft ze voor ogen, een dyna mische ontmoetingsplaats van knowhow, potentiële vrijwilligers, diensten en goede doelen. Een Zeeuwse Walls tree t waar in plaats van aandelen helpende handen - met gesloten beurzen - worden verhandeld. Een maatschappelijk Damrak op de Markt in Middelburg. De Beursvloer is een idee van Nederlandse makelij dat in het buiten land met enige nieuwsgierigheid wordt gevolgd. "In Duitsland zijn al Beursvloe- ren gehouden. En uit Finland, Noorwe gen en Frankrijk is ook belangstelling. Dat geeft wel de kracht van het concept aan." Geordende hecbek Het evenement in het voormalige stadhuis in de Zeeuwse hoofdstad is zeker geen kraampjesgebeuren, benadrukt ze. "Het gaat er eigenlijk net als een financiële beurs aan toe. Het gaat om netwerken. Er zijn vijf themahoeken waar bedrijven staan, die bij elkaar passen. De maatschappelijke or ganisaties gaan dan shoppen. Het is de be doeling dat ze zich kort en krachtig voor stellen en kijken welke bedrijven kunnen helpen." In anderhalf uur geordende hec- tiek 'handelen' de goede doelen en onder- Resy van Loon voor het stadshuis in Middelburg zetten laten zien dat hij betrokken is bij de lokale samenleving." Van Loon noemt de Rabobank als voorbeeld. "Die heeft in verzorgingshuis Ter Reede in Vlissingen een leuke dag georganiseerd voor de men sen daar. Werknemers van de bank zorg den niet alleen voor de organisatie en de muziek, nee, op de dag zelf waren ze de vrijwilligers die de bewoners van hun ka mer haalden, koffie schonken en de boel weer opruimden. Receptioniste en ma nager zij aan zij." Het voordeel voor de maatschappelijke organisaties moge duidelijk zijn. Die kun nen gebruik maken van de expertise en helpende handen van de ondernemingen. Het kan zelfs gebeuren dat een enthousiast geworden werknemer besluit structureel vrij williger te worden. Maar schuilen in dit fenomeen ook voordelen voor de bedrij ven? Behalve het goede imago dat de be drijven eraan overhouden, ziet Van Loon nog een positief effect. "Een werknemer Foto: Willem Mieras Op de beursvloer wordt volop gehandeld in goede doelen. Foto: Beursvloer nemers met elkaar. Tot de gong weer slaat en er succesvolle 'deals' zijn gesloten. Maatschappelijk betrokken ondernemen is een trend, zegt Van Loon. "Dat is aanvan kelijk door de politiek opgelegd en is al ja ren aan de gang. Maar het kwartje is voor veel bedrijven gaan vallen en ze zien nu de voordelen van maatschappelijk betrokken ondernemen. Het is een manier om je eens anders te profileren, in plaats van als spon sor gewoon wat geld beschikbaar te stel len. Een bedrijf kan door zijn mensen in te die wordt ingezet voor een goed doel, doet eens ander werk dan dat hij normaal doet. Het verruimt zijn blik, zijn expertise, zijn competenties. En dan komt hij weer terug achter zijn bureau en dan denkt 'ie: 'Jeetje, ik heb iets goed gedaan voor de sa menleving.' De ervaring is dat de werkne mers tevredener zijn, en tevreden werkne mers zijn goed voor de onderneming. Het leidt tot meer enthousiasme op de werk vloer." En jezelf als ondernemer neerzet ten als een 'goed ondernemer' in de Hans van Dienst, Arnold van der Steen Senior accountmanagers Rabobank Beveland afdeling Bedrijven Zeeuwse maatschappij kweekt bovendien goodwill, denkt Van Loon. "Een potentië le klant kan denken: 'Hé die doet goede dingen voor de samenleving, met hem wil ik zaken doen.' Het is dus een win-win-si- tuatie. Goed voor het bedrijf, goed voor de werknemer en goed voor de maat schappelijke organisatie." Regionaal karakter De eerste Beursvloer Zeeland is op 19 maart 2008. Gedeputeerde George van Heukelom luidt om 17.00 uur de beurs- gong. De eerste editie is met name be doeld voor bedrijven en organisaties van Walcheren en Noord-Beveland. Later ko men de andere Zeeuwse regio's aan bod. "Waarom zo lokaal? Het succes zit hem in het regionale karakter. Een lokale onder nemer bijvoorbeeld wil liever iets voor een organisatie in zijn gebied doen. Ga je zoiets voor heel Zeeland organiseren, dan wordt het te groots. Dan vinden vraag en aanbod elkaar met gemakkelijk." Het is de bedoeling dat de Beursvloer Zeeland een keer in het jaar plaatsvindt, telkens voor een andere regio. "Neemt niet weg dat een bedrijf of organisatie uit Goes in maart ook welkom is. Maar het merendeel van de deelnemers komt toch echt van Wal cheren en Noord-Beveland." Van Loon steekt veel tijd én haar aansteke lijke enthousiasme in het slagen van de Beursvloer Zeeland. Ze roept onderne mers en organisaties dan ook op zich via de website www.beursvloerzeeland.nl aan te melden. "Tegen ondernemers zou ik wil len zeggen: 'Wil je vorm geven aan maat schappelijk betrokken ondernemen, meld je dan aan en handel mee. En maatschap pelijke organisaties, grijp je kans'." In aan loop naar de Beursvloer Zeeland, zijn er in januari workshops 'hoe stel je zo concreet mogelijk een vraag', bedoeld voor maat schappelijke organisaties. "De Beursvloer duurt maar anderhalve uur. Het is snel en dynamisch. Ondernemers zijn wel gewend om snel te handelen en zakelijk te zijn. Voor maatschappelijke organisaties is dat niet het geval, vandaar de workshops." Een datum voor die snelcursus is nog niet bekend. Die staat mettertijd op de site te lezen. Reeds 30 jaar lang presenteert de Rabobank jaarlijks haar visie op de diverse sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven in haar publicatie Cijfers Trends. Deze maanden zullen wij in deze column de visie van de Rabobank Groep op enkele sectoren welke ook van belang zijn voor de Zeeuwse econo mie weergeven. Deze maand: De sector detailhandel non-food De sector detailhandel non-food kent een grote diversiteit aan bedrijfsactivi teiten. Onderdeel van deze sector zijn ondermeer detailhandel in wonen, doe- het-zelf-detailhandel, detailhandel in textiel, kleding en schoeisel en detailhan del in personenauto's, auto-onderdelen en motorfietsen. Trends In de strijd om de consumenteneuro heeft de reguliere detailhandel non-food te maken met een drietal belangrijke trends. Allereerst dienen de bestedingen aan duurzame goederen (meubels, consumentenelektronica) blijvend te wed ijveren met uitgaven in andere bestedingscategorieën zoals vrije tijd en ont spanning. Daarnaast raakt de consument meer en meer vertrouwd met inter net en online winkelen. Tot voor kort gebruikte de consument internet vooral voor productinformatie en prijsvergelijking. Het aankopen van producten via internet neemt evenwel toe. Om geen omzet te verliezen maken steeds meer detailhandelsbedrijven en - ketens gebruik van professionele webwinkels. Tenslotte proberen steeds meer bedrijven extra inkomsten te genereren door branchevreemde producten aan te bieden. Dit leidt tot verdergaande bran chevervaging. Perspectief Stonden voorgaande jaren in het teken van dalende koopkracht en een laag consumentenvertrouwen, momenteel profiteert de detailhandel non-food van de verbeterde economische vooruitzichten. De sector reageert relatief sterk op conjuncturele schommelingen. Ten tijde van laagconjunctuur wordt de aan koop van duurzame goederen op de lange baan geschoven. De omzetstijgin gen van de non-foodbranches in 2006 en 2007 bevestigen het economisch herstel. Deze stijging is vrijwel volledig het gevolg van een toename in het volume. Meubelzaken en winkels in consumentenelektronica scoren bovengemiddeld. Andere non-food branches zoals bouwmarkten, drogisterijen en bovenkle- dingzaken zien hun omzet ook toenemen, zij het wat minder fors. De beste dingen aan duurzame goederen zullen daarnaast moeten wedijveren met uit gaven in andere bestedingscategorieën zoals vrije tijd en ontspanning. De opmars van webwinkels Internet is voor consumenten al jaren een belangrijke bron ter oriëntatie, voor afgaand aan de aanschaf. Sinds enige tijd ervaart een groot aantal non-food- branchs de opmars van webwinkels. De consument raakt meer en meer ver trouwd met internet en online winkelen. De komst van het consumentenkeur merk Thuiswinkel Waarborg en betrouwbare betalingsmanieren als iDEAL dragen bij aan de acceptatie en toegankelijkheid van de webwinkels. Naar verwachting zal het aanbod van producten en het aantal kopers verder toene men én zal het gemiddelde aankoopbedrag per koper stijgen. De markt voor webwinkels heeft dan ook een behoorlijk groeipotentieel, al zal dit per bran che verschillen. De consument blijft naar de winkel gaan, omdat proeven en voelen voor veel aankopen belangrijk is. Consument staat centraal De consument heeft min of meer de macht binnen de detailhandel non-food. Voor de ondernemer is het een enorme uitdaging om aan de veeleisende en grillig handelende consument tegemoet te komen. Om de hevige concurren tie het hoofd te bieden en de consument aan te zetten tot aankoop zal de on dernemer optimaal moeten inspelen op de klantbehoefte. In een uitermate concurrerende markt wordt door de grotere ketens scherp ingezet op prijs. Voor de kleinere ondernemer is het juist zaak om zich te onderscheiden op een andere wijze, zoals een uniek assortiment, gemak, service en kwaliteit. Rabobank Beveland verzorgt periodiek een rubriek in "de Ondernemer". De redactie bestaat uit Connie Karelse en Eric de Jong, Accountmanagers Private Banking en Hans van Dienst en Arnold van der Steen, Senior accountmanagers afdeling Bedrijven. ^TT-vT JYVVV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 90