Zeeland heeft echte binnenvaarthavens In de ban van de veiling scheepvaart El De Zeeuwse havens zijn echte binnenvaarthavens. De Westerschelde Con tainer Terminal (WCT) leidt tot een aanzienlijke toename van overslag, werkgelegenheid, zeevaart èn binnenvaart. De realisatie van de containerkade zorgt veel dynamiek, met tal van nieuwe activiteiten in de Zeeuwse havens. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - De WCT creëert veel capaciteitsvergroting en additionele werk gelegenheid. De binnenvaart is bij uitstek geschikt voor de distributie van goederen stromen vanuit de Zeeuwse havens naar het Europese achterland. Deze meest mi lieuvriendelijke vorm van vervoer, vormt een perfecte schakel tussen deepsea, short- sea en het achterland. De binnenvaart is in staat van paraatheid om het door de komst van de WCT toenemende volume te ac commoderen. Realisatie van de WCT, in combinatie met een inlandse binnenvaartterminal, brengt een grote toename van het vervoer via binnenvaartschepen met zich mee. De binnenvaart ontwikkelt zich als de belang rijkste logistieke sector voor container transport. Opleidingen in de Zeeuwse on derwijsinstellingen worden afgestemd op de (logistieke) vraag van de binnenvaart en het door Zeeland Port Promotion Council bepleite Kenniscentrum Binnenvaart staat in de steigers. De verwachting is dat een substantieel deel van het totaal aantal con tainers dat via de WCT wordt overgesla gen via de binnenvaart wordt afgehandeld. Er wordt rekening gehouden met een to tale overslag voor de binnenvaart van 700.000 twintigvoets containers per jaar. De binnenvaart heeft in heel Nederland een steeds groter aandeel in het goederen vervoer. De totale overslag van de binnen vaart evenaart met 30 miljoen ton per jaar die van de zeevaart. In tegenstelling tot de havens van Rotterdam en Antwerpen is er geen congestie in de Zeeuwse havens. In de Zeeuwse havens laden jaarlijks onge veer 23.500 binnenschepen. Het haven schap Zeeland Seaports faciliteert de bin nenvaart door te investeren in nieuwe ka des in Temeuzen en wachtsteigers voor de binnenvaart pal achter de Westhavendam van de Sloehaven in Vlissingen-Oost. Ter versterking van de concurrentiepositie met andere havens wordt getracht om de ha ventarieven zo Jaag mogelijk te houden. Logistieke keten De binnenvaart staat gelijk aan het profes sioneel vervoer van talrijke ladingsoorten over de Europese binnenwateren. Het is een uitstekende vervoersmodaliteit als al ternatief voor of aanvulling op andere vor men van transport binnen de logistieke ke ten. De binnenvaart heeft diverse voorde len voor economie, mens en maatschappij: de binnenvaart is milieuvriendelijk en vei lig, opereert zowel nationaal als grensover schrijdend. beschikt over een omvangrijke vloot met een grote diversiteit aan scheepstypen en biedt moderne logistieke en innovatieve oplossingen. De binnen vaart ontwikkelt zich als trendsetter in duurzaam transport en is volop bezig om ICT te integreren in de logistiek proces sen. Dit leidt tot een hoge mate van effi ciency. "Er is genoeg capaciteit op het wa ter om de groei van de binnenvaart aan te kunnen. De Nederlandse vloot is de laatste jaren met 500 binnenvaartschepen uitge breid en de komende vier jaar zullen er nog eens 400 bijkomen. Kom maar op met die lading! De uitstoot van C02 per ton vervoerde lading is via de binnenvaart zes keer minder dan bij vervoer over de weg. Bovendien kan de binnenvaart een be langrijke bijdrage leveren om het filepro bleem op de wegen op te lossen. Wij zijn groot voorstander van de komst van con- tainertenninals in de Zeeuwse havens. Wat ons betreft wordt er honderd procent De binnenvaart ontwikkelt zich als trendsetter in duurzaam transport. van de goederenstromen afgevoerd over het water naar bestemmingen die wij aan doen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk", zegt secretaris Kees de Vries van Bureau Voorlichting Binnenvaart. De Vries is ook directeur van Koninklijke Schuttevaer. Deze organisatie behartigt al ruim 150 jaar de belangen van de beroeps- binnenvaart op het gebied van nautisch- technische zaken en natte infrastructuur. OversJagdjfers De overslagdjfers wijzen uit dat de groei van de Rotterdamse en Zeeuwse havens achterblijft bij de meeste andere Europese havens. In Rotterdam is vorig jaar welis waar 377 miljoen ton overgeslagen, maar dat vertaalt zich slechts in een groei van 1,7 procent. Zeebrugge is daarentegen ge groeid met 13,6 procent, Amsterdam en Bremen met 12 procent, Hamburg met 10 procent, Gent met 9 procent en Antwer pen met 5 procent. Het Havenbedrijf Rotterdam zit met smart te wachten op de procedurele goed keuring voor de aanleg van de tweede Foto: WCT Maasvlakte, om de forse toename van de activiteiten in de Rotterdamse haven te accommoderen. Havenschap Zeeland Se aports heeft zijn hoop gevestigd op de Westerschelde Container Terminal. Naast de WCT worden ook andere containerfa ciliteiten met instemming begroet door het havenschap, zoals de mogelijke komst van de Verbruggc Container Terminal (VCT) en de multipurpose terminal van de bedrijven Sea Invest en Zuidnatie in de Scaldiahaven die in 2008 in gebruik wordt genomen. Met de traditionele veiling van de Junior Kamer Walcheren, op vrijdag 23 november in Hotel Arion aan de Vlissingse boulevard, wordt prima invulling gegeven aan 'lear ning by doing'. Dit is het aloude cre do van Junior Chambers Internation al, de overkoepelende organisatie van de wereldwijde Junior Kamers. De Junior Kamer Walcheren is trainings organisatie bij uitstek. door Henk van de Voorde VLISSINGEN - "In de JKW-commissie komt het motto onder meer tot uiting in de zin van 'kennismaken' met en ervarin gen opdoen in een andere tak van sport dan je dagelijkse werk. Bijvoorbeeld dat iemand zonder commerciële ervaring voor deJKW veiling sponsors en kavels aan gaat brengen, of dat iemand zonder financiële achtergrond als penningmeester gaat fun geren. Ieder jaar wordt de JKW-commis sie 'ververst' met vele nieuwkomers. De nieuwe mensen hebben andere inzichten en ideeën. Uiteraard is een goede mix van mensen met en zonder ervaring met dit soort grote evenementen een must. Kennis wordt overgedragen en gedeeld en de nieuwelingen zorgen ieder jaar voor een Hend Schenkenberg san Mierop. voorzitter JKV commissie 2007. frisse inbreng", aldus voorzitter Hend Schenkenberg van Mierop van de JKW commissie 2007. De preses is in het dagelijks leven werk zaam bij Yacht, een grote speler op het ge bied van interim-management. Via deze organisatie kunnen bedrijven tijdelijk een beroep doen op een ervaren manager, bij voorbeeld voor een sanering, reorganisa tie, of het opzetten van een nieuwe be drijfsactiviteit. De Junior Kamer is een club van ondernemende mensen tot en met 40 jaar. De 40-jarige Hend is bezig met zijn 'afscheidstoumee binnen de JK. Ondernemen zit hem in het bloed. "On dernemen is voor mij het aangaan van uit dagingen en het benutten van kansen die zich zowel zakelijk als privé voordoen. Ju nior Kamer is daar bij uitstek een goed voorbeeld van. In het dagelijks werkzame leven als interim manager houd ik me be zig met het inrichten van logistieke orga nisaties en processen ofwel het verbeteren hiervan. De uitdaging in het werken voor Yacht is het leiding kunnen geven aan omvangrijke organisaties c.q. bedrijfson derdelen en het in betrekkelijk korte tijd bereiken van doelstellingen: gecombi neerd met een grote afwisseling in werk omgeving." Bedrijfsbezoeken De Junior Kamer Walcheren houdt zich bezig met diverse andere activiteiten, naast deJKW Veiling als megaproject. Afgelo pen tijd hebben we bedrijfsbezoeken ge bracht aan De Bierbrouwerij Emelisse in Kortgene en aan de trading room van Del ta NV. Ook hebben we van OAZ een training gehad over persoonlijkheid en teamsamenstelling. Verder hebben we een bezoek gebracht aan de Stichting Hoog aars en hun nieuwe werf in Arnemuiden. We gaan binnenkort starten met het pro ject Watertoolkit. De Junior Kamer orga niseert dan een projectweek op basisscho len (groep 1 t/m 8) met als onderwerp 'water in de meest brede zin van het woord. Als tegenprestatie wordt van de scholen verwacht dat ze een sponsorloop organiseren. De Junior Kamer zoekt ver volgens een goed doel voor de opbrengst. Dit is overigens een project dat in samen werking met andere Junior Kamers geor ganiseerd gaat worden", aldus Schenken berg van Mierop. Goede doelen De opbrengst van de JKW Veiling wordt per traditie aangewend ten bate van drie goede doelen, vertegenwoordigd door hun ambassadeurs. Het goede doel van commissaris van de koningin Karla Peijs is de Alzheimerstichting, van de Vlissingse burgemeester Anneke van Dok het Project (te) Jonge Moeders en van algemeen di recteur Peter Boerma van Delta NV is het goede doel de Stichting Palazolli. Er worden vijftig afwisselende en specta culaire kavels geveild. Men is in de afron dende fase aangaande de kavelomschrij vingen en de sponsoring, maar last minutes zijn nog van harte welkom. De kavelgids met nauwkeurige omschrijvingen van de kavelstukken is in volle voorbereiding. De kaartverkoop start deze maand. Kaarten kunnen tot een dag voor de 23e (de datum van het evenement) aangevraagd worden. Kavelaanbieders en sponsoren kunnen zich melden tot en met de eerste helft ok tober. Kaarten zijn te bestellen via info@jkwveilino

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 89