Zeeland heeft echte binnenvaarthavens
In de ban van de veiling
scheepvaart
El
De Zeeuwse havens zijn echte binnenvaarthavens. De Westerschelde Con
tainer Terminal (WCT) leidt tot een aanzienlijke toename van overslag,
werkgelegenheid, zeevaart èn binnenvaart. De realisatie van de containerkade
zorgt veel dynamiek, met tal van nieuwe activiteiten in de Zeeuwse havens.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - De WCT creëert veel
capaciteitsvergroting en additionele werk
gelegenheid. De binnenvaart is bij uitstek
geschikt voor de distributie van goederen
stromen vanuit de Zeeuwse havens naar
het Europese achterland. Deze meest mi
lieuvriendelijke vorm van vervoer, vormt
een perfecte schakel tussen deepsea, short-
sea en het achterland. De binnenvaart is in
staat van paraatheid om het door de komst
van de WCT toenemende volume te ac
commoderen.
Realisatie van de WCT, in combinatie
met een inlandse binnenvaartterminal,
brengt een grote toename van het vervoer
via binnenvaartschepen met zich mee. De
binnenvaart ontwikkelt zich als de belang
rijkste logistieke sector voor container
transport. Opleidingen in de Zeeuwse on
derwijsinstellingen worden afgestemd op
de (logistieke) vraag van de binnenvaart en
het door Zeeland Port Promotion Council
bepleite Kenniscentrum Binnenvaart staat
in de steigers. De verwachting is dat een
substantieel deel van het totaal aantal con
tainers dat via de WCT wordt overgesla
gen via de binnenvaart wordt afgehandeld.
Er wordt rekening gehouden met een to
tale overslag voor de binnenvaart van
700.000 twintigvoets containers per jaar.
De binnenvaart heeft in heel Nederland
een steeds groter aandeel in het goederen
vervoer. De totale overslag van de binnen
vaart evenaart met 30 miljoen ton per jaar
die van de zeevaart. In tegenstelling tot de
havens van Rotterdam en Antwerpen is er
geen congestie in de Zeeuwse havens. In
de Zeeuwse havens laden jaarlijks onge
veer 23.500 binnenschepen. Het haven
schap Zeeland Seaports faciliteert de bin
nenvaart door te investeren in nieuwe ka
des in Temeuzen en wachtsteigers voor de
binnenvaart pal achter de Westhavendam
van de Sloehaven in Vlissingen-Oost. Ter
versterking van de concurrentiepositie met
andere havens wordt getracht om de ha
ventarieven zo Jaag mogelijk te houden.
Logistieke keten
De binnenvaart staat gelijk aan het profes
sioneel vervoer van talrijke ladingsoorten
over de Europese binnenwateren. Het is
een uitstekende vervoersmodaliteit als al
ternatief voor of aanvulling op andere vor
men van transport binnen de logistieke ke
ten. De binnenvaart heeft diverse voorde
len voor economie, mens en maatschappij:
de binnenvaart is milieuvriendelijk en vei
lig, opereert zowel nationaal als grensover
schrijdend. beschikt over een omvangrijke
vloot met een grote diversiteit aan
scheepstypen en biedt moderne logistieke
en innovatieve oplossingen. De binnen
vaart ontwikkelt zich als trendsetter in
duurzaam transport en is volop bezig om
ICT te integreren in de logistiek proces
sen. Dit leidt tot een hoge mate van effi
ciency. "Er is genoeg capaciteit op het wa
ter om de groei van de binnenvaart aan te
kunnen. De Nederlandse vloot is de laatste
jaren met 500 binnenvaartschepen uitge
breid en de komende vier jaar zullen er
nog eens 400 bijkomen. Kom maar op met
die lading! De uitstoot van C02 per ton
vervoerde lading is via de binnenvaart zes
keer minder dan bij vervoer over de weg.
Bovendien kan de binnenvaart een be
langrijke bijdrage leveren om het filepro
bleem op de wegen op te lossen. Wij zijn
groot voorstander van de komst van con-
tainertenninals in de Zeeuwse havens.
Wat ons betreft wordt er honderd procent
De binnenvaart ontwikkelt zich als trendsetter in duurzaam transport.
van de goederenstromen afgevoerd over
het water naar bestemmingen die wij aan
doen in Nederland, België, Duitsland en
Frankrijk", zegt secretaris Kees de Vries
van Bureau Voorlichting Binnenvaart. De
Vries is ook directeur van Koninklijke
Schuttevaer. Deze organisatie behartigt al
ruim 150 jaar de belangen van de beroeps-
binnenvaart op het gebied van nautisch-
technische zaken en natte infrastructuur.
OversJagdjfers
De overslagdjfers wijzen uit dat de groei
van de Rotterdamse en Zeeuwse havens
achterblijft bij de meeste andere Europese
havens. In Rotterdam is vorig jaar welis
waar 377 miljoen ton overgeslagen, maar
dat vertaalt zich slechts in een groei van
1,7 procent. Zeebrugge is daarentegen ge
groeid met 13,6 procent, Amsterdam en
Bremen met 12 procent, Hamburg met 10
procent, Gent met 9 procent en Antwer
pen met 5 procent.
Het Havenbedrijf Rotterdam zit met
smart te wachten op de procedurele goed
keuring voor de aanleg van de tweede
Foto: WCT
Maasvlakte, om de forse toename van de
activiteiten in de Rotterdamse haven te
accommoderen. Havenschap Zeeland Se
aports heeft zijn hoop gevestigd op de
Westerschelde Container Terminal. Naast
de WCT worden ook andere containerfa
ciliteiten met instemming begroet door
het havenschap, zoals de mogelijke komst
van de Verbruggc Container Terminal
(VCT) en de multipurpose terminal van de
bedrijven Sea Invest en Zuidnatie in de
Scaldiahaven die in 2008 in gebruik wordt
genomen.
Met de traditionele veiling van de
Junior Kamer Walcheren, op
vrijdag 23 november in Hotel Arion
aan de Vlissingse boulevard, wordt
prima invulling gegeven aan 'lear
ning by doing'. Dit is het aloude cre
do van Junior Chambers Internation
al, de overkoepelende organisatie van
de wereldwijde Junior Kamers. De
Junior Kamer Walcheren is trainings
organisatie bij uitstek.
door Henk van de Voorde
VLISSINGEN - "In de JKW-commissie
komt het motto onder meer tot uiting in
de zin van 'kennismaken' met en ervarin
gen opdoen in een andere tak van sport
dan je dagelijkse werk. Bijvoorbeeld dat
iemand zonder commerciële ervaring voor
deJKW veiling sponsors en kavels aan gaat
brengen, of dat iemand zonder financiële
achtergrond als penningmeester gaat fun
geren. Ieder jaar wordt de JKW-commis
sie 'ververst' met vele nieuwkomers. De
nieuwe mensen hebben andere inzichten
en ideeën. Uiteraard is een goede mix van
mensen met en zonder ervaring met dit
soort grote evenementen een must. Kennis
wordt overgedragen en gedeeld en de
nieuwelingen zorgen ieder jaar voor een
Hend Schenkenberg san Mierop. voorzitter JKV commissie 2007.
frisse inbreng", aldus voorzitter Hend
Schenkenberg van Mierop van de JKW
commissie 2007.
De preses is in het dagelijks leven werk
zaam bij Yacht, een grote speler op het ge
bied van interim-management. Via deze
organisatie kunnen bedrijven tijdelijk een
beroep doen op een ervaren manager, bij
voorbeeld voor een sanering, reorganisa
tie, of het opzetten van een nieuwe be
drijfsactiviteit. De Junior Kamer is een
club van ondernemende mensen tot en
met 40 jaar. De 40-jarige Hend is bezig
met zijn 'afscheidstoumee binnen de JK.
Ondernemen zit hem in het bloed. "On
dernemen is voor mij het aangaan van uit
dagingen en het benutten van kansen die
zich zowel zakelijk als privé voordoen. Ju
nior Kamer is daar bij uitstek een goed
voorbeeld van. In het dagelijks werkzame
leven als interim manager houd ik me be
zig met het inrichten van logistieke orga
nisaties en processen ofwel het verbeteren
hiervan. De uitdaging in het werken voor
Yacht is het leiding kunnen geven aan
omvangrijke organisaties c.q. bedrijfson
derdelen en het in betrekkelijk korte tijd
bereiken van doelstellingen: gecombi
neerd met een grote afwisseling in werk
omgeving."
Bedrijfsbezoeken
De Junior Kamer Walcheren houdt zich
bezig met diverse andere activiteiten, naast
deJKW Veiling als megaproject. Afgelo
pen tijd hebben we bedrijfsbezoeken ge
bracht aan De Bierbrouwerij Emelisse in
Kortgene en aan de trading room van Del
ta NV. Ook hebben we van OAZ een
training gehad over persoonlijkheid en
teamsamenstelling. Verder hebben we een
bezoek gebracht aan de Stichting Hoog
aars en hun nieuwe werf in Arnemuiden.
We gaan binnenkort starten met het pro
ject Watertoolkit. De Junior Kamer orga
niseert dan een projectweek op basisscho
len (groep 1 t/m 8) met als onderwerp
'water in de meest brede zin van het
woord. Als tegenprestatie wordt van de
scholen verwacht dat ze een sponsorloop
organiseren. De Junior Kamer zoekt ver
volgens een goed doel voor de opbrengst.
Dit is overigens een project dat in samen
werking met andere Junior Kamers geor
ganiseerd gaat worden", aldus Schenken
berg van Mierop.
Goede doelen
De opbrengst van de JKW Veiling wordt
per traditie aangewend ten bate van drie
goede doelen, vertegenwoordigd door
hun ambassadeurs. Het goede doel van
commissaris van de koningin Karla Peijs is
de Alzheimerstichting, van de Vlissingse
burgemeester Anneke van Dok het Project
(te) Jonge Moeders en van algemeen di
recteur Peter Boerma van Delta NV is het
goede doel de Stichting Palazolli.
Er worden vijftig afwisselende en specta
culaire kavels geveild. Men is in de afron
dende fase aangaande de kavelomschrij
vingen en de sponsoring, maar last minutes
zijn nog van harte welkom. De kavelgids
met nauwkeurige omschrijvingen van de
kavelstukken is in volle voorbereiding. De
kaartverkoop start deze maand. Kaarten
kunnen tot een dag voor de 23e (de datum
van het evenement) aangevraagd worden.
Kavelaanbieders en sponsoren kunnen
zich melden tot en met de eerste helft ok
tober.
Kaarten zijn te bestellen via info@jkwveilino