MAN introduceert sterkste truck Truck of the Year Ford: Aandacht voor het milieu Renault massaal op BedrijfsautoRAI BEDRI»AGEN bedrijfswagens» De Duitse vrachtwagenfabriek MAN introduceerde op de Be- drijfsautoRAI maar liefst twee we reldprimeurs van vrachtwagens in het zware segment, de TGS en de krachtigste truck die op dit moment in Europa in serie wordt geprodu ceerd: de TGX V8. Hoogtepunt op de stand van MAN was zonder twijfel de TGX V8 die zonder veel poeha maar liefst 680 pk aan het asfalt toe vertrouwt, een diesel uiteraard en voor zien van de modernste common-rail tech niek. De nieuwe TGX V8 is voorzien van een exclusieve inrichting die het hart van elke trucker sneller doet kloppen. In wezen volgen beide wagens de populai re MAN TGA op, waarvan sinds de intro ductie in 2000 zo'n 250.000 exemplaren werden verkocht. MAN spaarde kosten noch moeite om de nieuwe lijn opvolgers voor de TGA het licht te doen zien en in terviewde talloze truckers binnen Europa om hen het naadje van de kous te vragen met betrekking tot zaken als design en in richting. Gewapend met die informatie werden de nieuwe truckseries ontworpen en ge bouwd. MAN heeft de twee series in die zin verschillend in de markt gezet dat de TGS meer bedoeld is voor distributie ver voer en de TGX voor nationaal en inter nationaal vervoer. Voor wat betreft de TGS zijn er drie cabineconfiguraties: M, L en LX. De TGX tapt uit een heel ander vaatje met nog ruimere cabines: XL, XLX en XXL. De TGX is verkrijgbaar met mo toren die variëren van 320 tot 680 pk. Er kan bovendien een keuze worden ge maakt uit Euro 4 en Euro 5 emissie goed keuring. Met de nieuwe vrachtwagens po sitioneert MAN zich als internationaal pre- miummerk. Met 111 punten liet truckfabri kant MAN met zijn splinter nieuwe TGS/TGX-serie zijn twee opponenten Iveco Stralis en Renault Lander achter zich. De nieuwe MAN serie trucks voor distri butie (TGS) en internationaal transport (TGX) is ontwikkeld uit signalen die door de markt zijn afgegeven en het was juist ook hierom dat de fabrikant - inmiddels voor de zevende keer - deze prestigieuze titel in ontvangst kon nemen. Bij de lichte bestelwagens was het de Light Sevel Van die de Renault met zijn ver nieuwde Kangoo van de titel International Van of the Year 2008 afhield. De Light Sevel staat voor de samenwerking tussen Fiat, Citroën en Peugeot met hun lichte bedrijfsautoserie Scudo, Jumpy en Expert. Dit samenwerkingsverband heeft de prijs gekregen vanwege feit dat het drietal ge bouwd wordt op het platform van MPV's van de genoemde merken waardoor de auto's in alle omstandigheden enorm goed rijden. Het Franse Renault pakte enorm uit op de BedrijfsautoRAI. Alle soorten bedrijfswagens die het concern voert, waren er aanwezig. Van relatief lichte bedrijfswagens als de Maxity of Master (beide nieuw) tot de zware Mag num Vega die eveneens nieuw is in het programma. tor. Het betreft hier het absolute topmodel van de Van of the Year 2007. Dit model zal, net als bijna alle andere Fordproduc ten, standaard de beschikking hebben over een roetfilter. Belangrijk gegeven is dat Ford alle gele verde Transits en Transit Connects van een gratis retrofit roetfilter kan voorzien. Deze actie geldt voor alle Ford bedrijfs auto's met TDCi-motor zolang de rege ring de subsidieregeling in deze vorm handhaaft. Ook hierin toont Ford zijn aan dacht voor het milieu. door Ad van Bladel AMSTERDAM - Alle wagens zijn uit te rusten naar de specificaties die de klant wil hebben. Renault onderscheidt vier soorten vervoer met daarop aangepast haar oploss ingen. Voor de 'delivery range' heeft het merk de Master, de Maxity en de Mascott in het programma. De Maxity is de laatste aanwinst en biedt de chauffeur dankzij de frontstuurcabine een goed zicht op de weg. Gemakkelijk in het stadsverkeer is de kleine draaicirkel. Er zijn korte cabines le verbaar voor gebruik in de stad en dubbe le cabines voor die bedrijven die hele teams op pad sturen. Renault heeft verder haar 'distribution range' met de Midium en de Premium Distribution als modellen. De Midium is een handzame truck met een cabine van slechts 2.10 meter breed wat hem ook handzaam maakt in de stad. Deze is speci aal geschikt voor stedelijke en regionale distributieactiviteiten. Voor regionaal en nationaal vervoer staat de Premium Distri bution klaar. Motorisch is er een enomie keuze van 240 tot 450 pk. Wie met zijn producten echt lange afstanden moet over bruggen kan bij Renault terecht voor de Premium Route en de Magnum. Vooral de laatste blinkt uit met veel aandacht voor de cabine. De bewegingsvrijheid is er maximaal door toepassing van een volledig vlakke cabinevloer. Door de vele inrich tingsmogelijkheden is het leefcomfort voor de trucker maximaal. Er zijn motoren beschikbaar van 450 en 500 pk. Ford's wereldpremière op de BedrijfsautoRAI: de Transit 3.2 TDCi. Het viel te verwachten dat bij een slogan als 'smart solutions, solid solu tions' de verschillende merken veel aandacht voor het milieu zouden hebben. Zo ook Ford. Het merk bood ook hier een compleet overzicht van wat het merk te bieden heeft, van relatief eenvoudige bestelauto's tot gespecialiseerde driewegkippers. Fords aandacht voor het milieu richt zich voor namelijk op de Focus Wagon in FlexiFuel uitvoering. Zoals gebruikelijk vormen de Transit en Transit Connect de kern van de Ford stand en daar is zelfs een wereldpri meur bij in de vorm van de Transit 3.2 TDCi die maar liefst 200 pk op het asfalt loslaat. Zowel de Transit als Transit Con nect zijn er in een enorme verscheiden heid aan vormen, van standaard uitvoerin gen tot door opbouwfirma's geprepareerde specialties. Een van de getoonde exempla ren was de wereldprimeur transit met 3.2 TCDi vijfcilinder common-rail dieselmo Een wereldpremière op de BedrijfsautoRAI: de MAN TGX met V8 motor met 680 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 85