MAN introduceert sterkste truck
Truck of the Year
Ford: Aandacht voor het milieu Renault massaal
op BedrijfsautoRAI
BEDRI»AGEN
bedrijfswagens»
De Duitse vrachtwagenfabriek
MAN introduceerde op de Be-
drijfsautoRAI maar liefst twee we
reldprimeurs van vrachtwagens in
het zware segment, de TGS en de
krachtigste truck die op dit moment
in Europa in serie wordt geprodu
ceerd: de TGX V8.
Hoogtepunt op de stand van MAN was
zonder twijfel de TGX V8 die zonder veel
poeha maar liefst 680 pk aan het asfalt toe
vertrouwt, een diesel uiteraard en voor
zien van de modernste common-rail tech
niek. De nieuwe TGX V8 is voorzien van
een exclusieve inrichting die het hart van
elke trucker sneller doet kloppen.
In wezen volgen beide wagens de populai
re MAN TGA op, waarvan sinds de intro
ductie in 2000 zo'n 250.000 exemplaren
werden verkocht. MAN spaarde kosten
noch moeite om de nieuwe lijn opvolgers
voor de TGA het licht te doen zien en in
terviewde talloze truckers binnen Europa
om hen het naadje van de kous te vragen
met betrekking tot zaken als design en in
richting.
Gewapend met die informatie werden de
nieuwe truckseries ontworpen en ge
bouwd. MAN heeft de twee series in die
zin verschillend in de markt gezet dat de
TGS meer bedoeld is voor distributie ver
voer en de TGX voor nationaal en inter
nationaal vervoer. Voor wat betreft de
TGS zijn er drie cabineconfiguraties: M, L
en LX. De TGX tapt uit een heel ander
vaatje met nog ruimere cabines: XL, XLX
en XXL. De TGX is verkrijgbaar met mo
toren die variëren van 320 tot 680 pk.
Er kan bovendien een keuze worden ge
maakt uit Euro 4 en Euro 5 emissie goed
keuring. Met de nieuwe vrachtwagens po
sitioneert MAN zich als internationaal pre-
miummerk.
Met 111 punten liet truckfabri
kant MAN met zijn splinter
nieuwe TGS/TGX-serie zijn twee
opponenten Iveco Stralis en Renault
Lander achter zich.
De nieuwe MAN serie trucks voor distri
butie (TGS) en internationaal transport
(TGX) is ontwikkeld uit signalen die door
de markt zijn afgegeven en het was juist
ook hierom dat de fabrikant - inmiddels
voor de zevende keer - deze prestigieuze
titel in ontvangst kon nemen.
Bij de lichte bestelwagens was het de Light
Sevel Van die de Renault met zijn ver
nieuwde Kangoo van de titel International
Van of the Year 2008 afhield. De Light
Sevel staat voor de samenwerking tussen
Fiat, Citroën en Peugeot met hun lichte
bedrijfsautoserie Scudo, Jumpy en Expert.
Dit samenwerkingsverband heeft de prijs
gekregen vanwege feit dat het drietal ge
bouwd wordt op het platform van MPV's
van de genoemde merken waardoor de
auto's in alle omstandigheden enorm goed
rijden.
Het Franse Renault pakte enorm uit op de BedrijfsautoRAI. Alle soorten
bedrijfswagens die het concern voert, waren er aanwezig. Van relatief
lichte bedrijfswagens als de Maxity of Master (beide nieuw) tot de zware Mag
num Vega die eveneens nieuw is in het programma.
tor. Het betreft hier het absolute topmodel
van de Van of the Year 2007. Dit model
zal, net als bijna alle andere Fordproduc
ten, standaard de beschikking hebben over
een roetfilter.
Belangrijk gegeven is dat Ford alle gele
verde Transits en Transit Connects van
een gratis retrofit roetfilter kan voorzien.
Deze actie geldt voor alle Ford bedrijfs
auto's met TDCi-motor zolang de rege
ring de subsidieregeling in deze vorm
handhaaft. Ook hierin toont Ford zijn aan
dacht voor het milieu.
door Ad van Bladel
AMSTERDAM - Alle wagens zijn uit te
rusten naar de specificaties die de klant wil
hebben. Renault onderscheidt vier soorten
vervoer met daarop aangepast haar oploss
ingen. Voor de 'delivery range' heeft het
merk de Master, de Maxity en de Mascott
in het programma. De Maxity is de laatste
aanwinst en biedt de chauffeur dankzij de
frontstuurcabine een goed zicht op de
weg. Gemakkelijk in het stadsverkeer is de
kleine draaicirkel. Er zijn korte cabines le
verbaar voor gebruik in de stad en dubbe
le cabines voor die bedrijven die hele
teams op pad sturen.
Renault heeft verder haar 'distribution
range' met de Midium en de Premium
Distribution als modellen. De Midium is
een handzame truck met een cabine van
slechts 2.10 meter breed wat hem ook
handzaam maakt in de stad. Deze is speci
aal geschikt voor stedelijke en regionale
distributieactiviteiten. Voor regionaal en
nationaal vervoer staat de Premium Distri
bution klaar. Motorisch is er een enomie
keuze van 240 tot 450 pk. Wie met zijn
producten echt lange afstanden moet over
bruggen kan bij Renault terecht voor de
Premium Route en de Magnum. Vooral
de laatste blinkt uit met veel aandacht voor
de cabine. De bewegingsvrijheid is er
maximaal door toepassing van een volledig
vlakke cabinevloer. Door de vele inrich
tingsmogelijkheden is het leefcomfort
voor de trucker maximaal. Er zijn motoren
beschikbaar van 450 en 500 pk.
Ford's wereldpremière op de BedrijfsautoRAI: de Transit 3.2 TDCi.
Het viel te verwachten dat bij een slogan als 'smart solutions, solid solu
tions' de verschillende merken veel aandacht voor het milieu zouden
hebben. Zo ook Ford.
Het merk bood ook hier een compleet
overzicht van wat het merk te bieden
heeft, van relatief eenvoudige bestelauto's
tot gespecialiseerde driewegkippers. Fords
aandacht voor het milieu richt zich voor
namelijk op de Focus Wagon in FlexiFuel
uitvoering. Zoals gebruikelijk vormen de
Transit en Transit Connect de kern van de
Ford stand en daar is zelfs een wereldpri
meur bij in de vorm van de Transit 3.2
TDCi die maar liefst 200 pk op het asfalt
loslaat. Zowel de Transit als Transit Con
nect zijn er in een enorme verscheiden
heid aan vormen, van standaard uitvoerin
gen tot door opbouwfirma's geprepareerde
specialties. Een van de getoonde exempla
ren was de wereldprimeur transit met 3.2
TCDi vijfcilinder common-rail dieselmo
Een wereldpremière op de BedrijfsautoRAI: de MAN TGX met V8 motor met 680 pk.