The European Road Transport Show
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller
m
BEDRIEGEN
bedrijfswagens
The European Road Transport Show 2007 (TERTS), in ons land beter be
kend als de BedrijfsautoRAI, wordt eens per twee jaar gehouden. Dit jaar
werd deze beurs met internationale A-status gehouden van 26 oktober tot en
met 3 november in de Amsterdamse RAI. Hij behoort hiermee, samen met
de beurs van Hannover, tot de belangrijkste beurzen van Europa op het ge
bied van bedrijfswagens en goederenvervoer. Dit jaar stond de TERTS in het
teken van 'smart solutions, solid solutions' slimme, duurzame oplossingen
derhalve.
door Ad van Bladel
AMSTERDAM - Een van de achterlig
gende oorzaken die hiermee verband hou
den is de verwachte groei van goederen-
volume over de weg. Volgens het Direc
toraat Generaal van Energie en Transport
van de Europese Commissie zal het totale
goederenvolume binnen de EG omstreeks
2030 met ongeveer 70 procent zijn toe
genomen.
Voor het goederenvervoer over de weg
wordt eveneens een dergelijk percentage
verwacht. In dit licht bezien realiseren fa
brikanten van bestelauto's, vrachtauto's en
getrokken materieel zich ten volle dat er
iets moet gebeuren om dit vervoer duur
zamer en efficiënter te maken. De TERTS
staat bol van innovaties die op deze ge
dachten vooruidopen.
Euro 5
Maar de afgelopen jaren hebben deze ge
noemde fabrikanten zich al ruimschoots
ingespannen om het wegtransport schoner
te maken. Iedere trackproducent heeft op
zijn stands voertuigen staan die voldoen
aan de Euro 5 emissiewaarden, die overi
gens pas in 2009 in Europa van kracht zul
len worden. Belangrijk is hierbij te besef
fen dat een dergelijke moderne track maar
liefst 95 procent minder uitstoot van vaste
deeltjes kent dan een vergelijkbare track
van ongeveer 15 jaar geleden. Met andere
woorden: fabrikanten realiseren zich ter
dege dat op dit vlak grote slagen te maken
- maar ook al gemaakt - zijn.
EEV
De BedrijfsautoRAI liet bovendien de stap
zien naar nóg schonere oplossingen in de
vorm van Enhanced Environmentally Ve
hicles (EEV). Nog maar een aantal jaren
geleden werd aangenomen dat deze norm
slechts gehaald kon worden met behulp
van gasmotoren maar nu al is de diesel
technologie zo ver voortgeschreden dat
deze EEV-normen haalbaar zijn. Zuiniger
en schoner vervoer zijn nu al onderwerpen
van fonnaat en zullen dat de komende de
cennia blijven.
Andere oplossingen
De dieselmotor nadert langzaam maar ge
staag de zero-emissie norm; daarnaast blij
ven andere oplossingen denkbaar en wor
Opel presenteerde op de The Eu
ropean Road Transport Show
de Antara Van, een bedrijfswagen op
basis van de succesvolle Opel Antara
die dit jaar op de Nederlandse markt
verscheen. De Antara Van is een pri
meur op de TERTS, in Nederland
beter bekend als BedrijfsautoRAI in
Amsterdam.
door Ad van Bladel
AMSTERDAM - De Antara Van is naar
het inzicht van Opel zelf 'het ideale voer
tuig voor de ondernemer die op zoek is
naar een stijlvolle, representatieve SUV
met een sportief design die tevens is in te
zetten als functionele bedrijfswagen, Het is
een model dat het uiterlijk en de rijeigen-
schappen van een stoere SUV combineert
met de laadruimte en veelzijdigheid van
een bedrijfswagen.' En wie de Opel Anta
ra al een beetje kent moet het merk daar
eigenlijk nog gelijk in geven ook, want de
Antara geldt wel als een mooie wagen.
Onder de dynamisch ogende carrosserie
van de Antara Van gaat een functioneel
karakter schuil. Zijn vierwielaandrijving
zorgt tegelijkertijd voor een uitstekende
rijdynamiek. Karakteristiek daarbij zijn de
hoge zitpositie in combinatie met een gro
te bodemvrijheid, forse wielen en robuus
te beschermingselementen. De extra laad
ruimte werd gecreëerd door de achterbank
te verwijderen en een (in ons land ver
plicht) tussenschot te plaatsen. Het laad
vermogen van deze Antara van bedraagt
maar liefst maximaal 760 kg bij een totale
lengte van de laadvloer van meer dan 1,70
meter. Daannee heeft de Opel Antara Van
voldoende laadmogelijkheden voor de
moderne ondernemer. De Opel Antara
Van is voorlopig alleen leverbaar met een
2,0-liter common-rail turbodieselmotor
van 110 kW/150 pk, een krachtbron die
standaard met een Diesel Partikel Filter
(roetfilter) is uitgerust. Dit blok is ook be
kend uit een aantal personenauto's van het
merk. Naar keuze is deze 2.0 CDTi in de
Antara Van leverbaar niet een handmatig
bediende vijfversnellingsbak of een vijf-
trapsautomaat met ActiveSelect-schakel-
fiincties. Het vierwielaandrijvingsysteem
verenigt de voordelen van voorwielaan
drijving - zoals een maximale aandrijf-
kracht bij het accelereren - met die van
permanente vierwielaandrijving. Het sys
teem werkt met een elektronisch gestuurd
differentieel dat het koppel onder alle om
standigheden in een optimale verhouding
verdeelt over de voor- en achteras. De
aandrijflijn is volledig geïntegreerd met de
ABS- en ESP-systemen die hierbij de ac
tieve veiligheid naar een hoger niveau til
len. De Opel Antara Van beschikt over
een groot aantal standaard veiligheidssyste
men. Ook op dat vlak schurken bedrijfs
auto's steeds dichter tegen personenauto's
aan. Een greep uit de veiligheidsvoorzie
ningen: hydraulic brake assist (remassis-
tent), active rollover protection (ARP) en
het bij échte terreinvoertuigen populaire
descent control system (DCS). Optioneel
wordt deze luxueuze Opel besteller uitge
rust met een trailer stability assist (TSA),
dat slingerbewegingen van een eventuele
aanhangwagen of caravan helpt voorko
men. Dit systeem is een nuttige aanvulling,
omdat in dit segment vaak met gebruik
wordt gemaakt van een aanhanger. De
Opel Antara Van heeft een groot maxi
maal toelaatbaar aanhanggewicht en kan
daardoor uitstekend als trekauto fungeren.
Het model is leverbaar in de uitvoeringen
Enjoy en Cosmo.
den op de BedrijfsautoRAI zichtbaar. Zo
zullen verschillende stands hybridentech-
nologie aanbieden; een mogelijke oplos
sing voor duurzaam en schoon distributie-
vervoer. Ook de toepassing van biodiesel
kan wellicht een rol spelen bij het terug
dringen van C02 al moet het effect daar
van niet worden overschat.
Een andere mogelijkheid tot het terug
dringen van uitstoot van schadelijke stof-
ten is het toepassen van langere en/of
zwaardere voertuigen, waaraan Ecocom-
bi's een goed voorbeeld zijn.
Onderzoek van het Ministerie van Ver
keer Waterstaat heeft aangetoond dat
met Ecocombi's tot 60 ton een uitstootre-
ductie van 25 tot 30 procent kan worden
behaald. Langere tracks, tot 25 meter, hel
pen ook om wegvervoer efficiënter te ma
ken. Ook van Ecocombi's en zeer lange
tracks zijn op de TERTS verschillende
voorbeelden te zien.