The European Road Transport Show Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller m BEDRIEGEN bedrijfswagens The European Road Transport Show 2007 (TERTS), in ons land beter be kend als de BedrijfsautoRAI, wordt eens per twee jaar gehouden. Dit jaar werd deze beurs met internationale A-status gehouden van 26 oktober tot en met 3 november in de Amsterdamse RAI. Hij behoort hiermee, samen met de beurs van Hannover, tot de belangrijkste beurzen van Europa op het ge bied van bedrijfswagens en goederenvervoer. Dit jaar stond de TERTS in het teken van 'smart solutions, solid solutions' slimme, duurzame oplossingen derhalve. door Ad van Bladel AMSTERDAM - Een van de achterlig gende oorzaken die hiermee verband hou den is de verwachte groei van goederen- volume over de weg. Volgens het Direc toraat Generaal van Energie en Transport van de Europese Commissie zal het totale goederenvolume binnen de EG omstreeks 2030 met ongeveer 70 procent zijn toe genomen. Voor het goederenvervoer over de weg wordt eveneens een dergelijk percentage verwacht. In dit licht bezien realiseren fa brikanten van bestelauto's, vrachtauto's en getrokken materieel zich ten volle dat er iets moet gebeuren om dit vervoer duur zamer en efficiënter te maken. De TERTS staat bol van innovaties die op deze ge dachten vooruidopen. Euro 5 Maar de afgelopen jaren hebben deze ge noemde fabrikanten zich al ruimschoots ingespannen om het wegtransport schoner te maken. Iedere trackproducent heeft op zijn stands voertuigen staan die voldoen aan de Euro 5 emissiewaarden, die overi gens pas in 2009 in Europa van kracht zul len worden. Belangrijk is hierbij te besef fen dat een dergelijke moderne track maar liefst 95 procent minder uitstoot van vaste deeltjes kent dan een vergelijkbare track van ongeveer 15 jaar geleden. Met andere woorden: fabrikanten realiseren zich ter dege dat op dit vlak grote slagen te maken - maar ook al gemaakt - zijn. EEV De BedrijfsautoRAI liet bovendien de stap zien naar nóg schonere oplossingen in de vorm van Enhanced Environmentally Ve hicles (EEV). Nog maar een aantal jaren geleden werd aangenomen dat deze norm slechts gehaald kon worden met behulp van gasmotoren maar nu al is de diesel technologie zo ver voortgeschreden dat deze EEV-normen haalbaar zijn. Zuiniger en schoner vervoer zijn nu al onderwerpen van fonnaat en zullen dat de komende de cennia blijven. Andere oplossingen De dieselmotor nadert langzaam maar ge staag de zero-emissie norm; daarnaast blij ven andere oplossingen denkbaar en wor Opel presenteerde op de The Eu ropean Road Transport Show de Antara Van, een bedrijfswagen op basis van de succesvolle Opel Antara die dit jaar op de Nederlandse markt verscheen. De Antara Van is een pri meur op de TERTS, in Nederland beter bekend als BedrijfsautoRAI in Amsterdam. door Ad van Bladel AMSTERDAM - De Antara Van is naar het inzicht van Opel zelf 'het ideale voer tuig voor de ondernemer die op zoek is naar een stijlvolle, representatieve SUV met een sportief design die tevens is in te zetten als functionele bedrijfswagen, Het is een model dat het uiterlijk en de rijeigen- schappen van een stoere SUV combineert met de laadruimte en veelzijdigheid van een bedrijfswagen.' En wie de Opel Anta ra al een beetje kent moet het merk daar eigenlijk nog gelijk in geven ook, want de Antara geldt wel als een mooie wagen. Onder de dynamisch ogende carrosserie van de Antara Van gaat een functioneel karakter schuil. Zijn vierwielaandrijving zorgt tegelijkertijd voor een uitstekende rijdynamiek. Karakteristiek daarbij zijn de hoge zitpositie in combinatie met een gro te bodemvrijheid, forse wielen en robuus te beschermingselementen. De extra laad ruimte werd gecreëerd door de achterbank te verwijderen en een (in ons land ver plicht) tussenschot te plaatsen. Het laad vermogen van deze Antara van bedraagt maar liefst maximaal 760 kg bij een totale lengte van de laadvloer van meer dan 1,70 meter. Daannee heeft de Opel Antara Van voldoende laadmogelijkheden voor de moderne ondernemer. De Opel Antara Van is voorlopig alleen leverbaar met een 2,0-liter common-rail turbodieselmotor van 110 kW/150 pk, een krachtbron die standaard met een Diesel Partikel Filter (roetfilter) is uitgerust. Dit blok is ook be kend uit een aantal personenauto's van het merk. Naar keuze is deze 2.0 CDTi in de Antara Van leverbaar niet een handmatig bediende vijfversnellingsbak of een vijf- trapsautomaat met ActiveSelect-schakel- fiincties. Het vierwielaandrijvingsysteem verenigt de voordelen van voorwielaan drijving - zoals een maximale aandrijf- kracht bij het accelereren - met die van permanente vierwielaandrijving. Het sys teem werkt met een elektronisch gestuurd differentieel dat het koppel onder alle om standigheden in een optimale verhouding verdeelt over de voor- en achteras. De aandrijflijn is volledig geïntegreerd met de ABS- en ESP-systemen die hierbij de ac tieve veiligheid naar een hoger niveau til len. De Opel Antara Van beschikt over een groot aantal standaard veiligheidssyste men. Ook op dat vlak schurken bedrijfs auto's steeds dichter tegen personenauto's aan. Een greep uit de veiligheidsvoorzie ningen: hydraulic brake assist (remassis- tent), active rollover protection (ARP) en het bij échte terreinvoertuigen populaire descent control system (DCS). Optioneel wordt deze luxueuze Opel besteller uitge rust met een trailer stability assist (TSA), dat slingerbewegingen van een eventuele aanhangwagen of caravan helpt voorko men. Dit systeem is een nuttige aanvulling, omdat in dit segment vaak met gebruik wordt gemaakt van een aanhanger. De Opel Antara Van heeft een groot maxi maal toelaatbaar aanhanggewicht en kan daardoor uitstekend als trekauto fungeren. Het model is leverbaar in de uitvoeringen Enjoy en Cosmo. den op de BedrijfsautoRAI zichtbaar. Zo zullen verschillende stands hybridentech- nologie aanbieden; een mogelijke oplos sing voor duurzaam en schoon distributie- vervoer. Ook de toepassing van biodiesel kan wellicht een rol spelen bij het terug dringen van C02 al moet het effect daar van niet worden overschat. Een andere mogelijkheid tot het terug dringen van uitstoot van schadelijke stof- ten is het toepassen van langere en/of zwaardere voertuigen, waaraan Ecocom- bi's een goed voorbeeld zijn. Onderzoek van het Ministerie van Ver keer Waterstaat heeft aangetoond dat met Ecocombi's tot 60 ton een uitstootre- ductie van 25 tot 30 procent kan worden behaald. Langere tracks, tot 25 meter, hel pen ook om wegvervoer efficiënter te ma ken. Ook van Ecocombi's en zeer lange tracks zijn op de TERTS verschillende voorbeelden te zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 83