Spider La Bella...
Alfa
Roofkat
Toyota Verso D-4D-CAT Japans pretpakket
«onderweg
KRIJGT
NIEUWE
NAGELS
18
Alfa Romeo is momenteel bezig met
het opwaarderen en van het eigen
imago. Het merk kroop in Nederland
onder de vleugels van moeder Fiat
vandaan en er werd een eigen im
portorganisatie in het leven geroepen
in het pand van waar uit vroeger Ja
guar de markt bestierde. Alfa Romeo
is dus bezig met het oppoetsen van
het imago om ook in de Verenigde
Staten voet aan de grond te krijgen.
Daar wordt het merk in een adem
genoemd met Maserati, zo ver is het
hier nog lang niet. Maar hoe het ook
zij; Alfa Romeo maakt nog steeds
heel mooie auto's. Ook al dankzij de
lange verbintenis die Alfa heeft met
het befaamde designershuis Pininfari-
na, die ook de laatste Spider tekende.
En met groot respect, de Spider is
weer een prachtige auto geworden
waarvan je nu de toekomstige klas-
siekerstatus al kunt voorspellen.
Een prachtige Spider dus weer en dat
merkje wanneer je met de auto onderweg
bent. want overal zie je starende mannen
(meestal) die omtrekkende bewegingen
rond de auto maken. Bij een pompstation
heb je snel contact met anderen, altijd met
de auto als onderwerp. Alfa Romeo heeft
er voor gekozen deze sportwagen met een
keuze uit drie motoren uit te rusten. De
minst krachtige is de versie met 2.2 JTS
motor. Daarboven staat de versie met een
liter motorinhoud méér, 3.2 JTS, eventu
eel als Q4 (vierwielaangedreven) lever
baar. Deze laatste heeft zes cilinders, de 2.2
vier. Recent kwam de 2.4 JTD op de
markt, met dieselblok dus. Je ziet steeds
vaker dat ook sportwagens met dieselmo-
De meest compacte Jaguar van dit
moment, de X-Type, is toe aan ver
nieuwing en is daarvoor naar een
luxueuze nagelstudio gestuurd om
zich een paar nieuwe te laten aan
meten. Ten opzichte van het huidige
model wordt de nieuweling op meer
dan 500 punten aangepast. Het
meest in het oog lopende verschil is
het wat dynamischer uiterlijk van de
kitten die, qua front, wat meer op
de grote broertjes lijkt met zijn
agressieve grille.
Minder in het oog lopend, maar
voor veel aspirant kopers wel aan
trekkelijk is de koppeling van de
heerlijke 2.2. liter twin turbodiesel
motor aan een nieuwe automatische
Jaguar Sequential Shift versnellings
bak met zes verzetten. De nieuwe
combinatie biedt een hoog comfort,
veel kracht en een redelijk spaar
zaam verbruik.
Zowel het uiterlijk als het interieur
van de vernieuwde X-Type werden
opgefrist en voldoen zo veel als mo
gelijk is aan de nieuwe designrich
ting die het merk is ingeslagen. Ja
guar is nog lang niet uit de proble
men waarbij de nieuwe XF moet
zorgen voor nieuwe aanwas van
klanten; waarvan Jaguar hoopt dat
er veel kopers bij zijn die voorheen
een ander merk dan Jaguar reden.
Alle andere modellen zullen naar
verwachting zo snel als maar moge
lijk is de nieuwe designrichting vol
gen. Zo werd ook de X-Type aange
past. In het interieur moet een gro
tere keuzevrijheid in bekleding en
optiemogelijkheden meer kopers
naar het merk trekken.
Jaguar is een premiummerk van
Ford. Naar verwachting zullen de
vernieuwingen voor de X-Type be
gin april 2008 zijn doorgevoerd.
Dan wordt de vernieuwde X-Type in
de showrooms verwacht.
In de strijd om de kopersgunst van
midi-MPV modellen was Toyota er
met zijn Picnic redelijk snel bij. Een
heel groot succes werd de Picnic in
ons land niet, maar de opvolgers van
deze middenklasser krijgen meer
handen op elkaar. In eerste instantie
bracht Toyota twee opvolgers op de
markt: de Corolla Verso en de Aven-
sis Verso die een behoorlijk stuk gro
ter was. Wie nog groter wilde kon te
recht bij de Previa. Prima auto, maar
in Nederland qua verkoopaantallen
een volkomen flop.
Toyota, tegenwoordig de grootste autofa
brikant ter wereld, heeft in het midi-MPV
segment nog een type over: de Verso. Een
van de meest aantrekkelijke versies van de
ze lekkere middenklasser is de D-4D-
CAT met supersterke dieselmotor met een
vermogen van maar liefst 177 pk. Geen
kalje om zonder handschoenen aan te pak
ken dus, al kun je hem ook heerlijk nistig
rijden. Bovendien is deze dieselmotor, on
danks zijn geduchte spierkracht, een van
de schoonste dieselmotoren ter wereld.
Dat kun je met een gerust hart aan Toyo
ta overlaten; die weten wel hoe ze een
goeie auto in elkaar moeten schroeven.
Deze Verso past helemaal in het beeld zo
als dat van een moderne MPV verwacht
mag worden, met vijf of zeven zitplaatsen
waarvan bij laatgenoemde de achterste
twee volledig opklapbaar zijn. Eigenlijk
zijn die twee zittingen meer bedoeld als
noodzittingen of kinderzitjes want een
volwassene kan er geen lange comfortabe
le rit op maken. Comfortabel is deze Ver
so absoluut. Weliswaar is de vering relatief
stug. maar dat moet ook wel als je ook met
zeven personen in de auto kunt rijden. De
krachtige dieselmotor houdt zich ook bij
accelereren en bij hogere snelheden qua
geluid mooi op de achtergrond wat bij
draagt aan een algemeen gevoel van com
fort. Het dashboard van de Verso ziet er
gelikt uit, zeker wanneer je kiest voor het
Business optiepakket met een schitterend
navigatiepakket met touchscreen bedie
ning. Geen ander systeem werkt zo prettig
als dit, zeker nemen als het spaarvarkentje
het toelaat dus.
Ook de stoelen van deze Verso bieden vo
lop comfort. Zoals elke Toyota eigenlijk
heeft het rijden in de Verso een bepaald
gemak over zich. Alle instrumenten zitten
op de juiste plaats en alles voelt solide aan.
Prettig dus en dat is exact het gevoel dat
deze wagen achterlaat: een prettig gevoel.
Een ruime koets en de bijna-wetenschap
dat de auto zich probleemloos zal gedra
gen; vele, vele kilometers lang.
De Toyota Verso is er vanaf 22.950 euro,
inclusief BTW. De 7-persoonsversie met
de genoemde dieselmotor is er vanaf
33.350 euro, inclusief BTW.
toren kunnen
worden uitge
rust en Alfa Ro
meo is zo'n
voorbeeld. Vast
ook een heerlij
ke combinatie.
De 2.2 JTS mo
tor is geen toon
beeld van
scherpte voor
deze auto. Mooi
donker uitlaat-
geluid, prima
wegligging,
maar je merkt
dat de auto ei
genlijk wel wat
meer kracht kan
gebruiken. Een
willekeurig
GTI-tje van tien
jaar oud hakt
hem bij een
stoplichtsprint
zo in de pan.
Het uiterlijk van
deze Spider be
looft absoluut
meer dan de
motor kan waar
maken. Ander
zijds: je kunt
ook stellen dat
het geen super
sportwagen is,
maar meer een lekkere cabriolet waarmee
je heerlijk kunt toeren. En dat is wél waar
deze auto in uitblinkt, rustig mooi wezen
langs dreef en dal. En je wéét het natuur
lijk als je voor deze motorisering kiest, het
is geen racer. De stoffen cabrioletkap is in
alle gevallen elektrisch bedienbaar. Een
wonder van snelheid is het niet maar hij
voldoet goed en je zit tochtvrij en lekker
droog indien hij is opgeklapt. De bagage
ruimte van de Spider is net voldoende
groot voor twee bescheiden vakantietas-
sen. Wel is de tildrempel erg hoog. De
Alfa Romeo Spider is leverbaar vanaf krap
45.000 euro, inclusief BTW.