Spider La Bella... Alfa Roofkat Toyota Verso D-4D-CAT Japans pretpakket «onderweg KRIJGT NIEUWE NAGELS 18 Alfa Romeo is momenteel bezig met het opwaarderen en van het eigen imago. Het merk kroop in Nederland onder de vleugels van moeder Fiat vandaan en er werd een eigen im portorganisatie in het leven geroepen in het pand van waar uit vroeger Ja guar de markt bestierde. Alfa Romeo is dus bezig met het oppoetsen van het imago om ook in de Verenigde Staten voet aan de grond te krijgen. Daar wordt het merk in een adem genoemd met Maserati, zo ver is het hier nog lang niet. Maar hoe het ook zij; Alfa Romeo maakt nog steeds heel mooie auto's. Ook al dankzij de lange verbintenis die Alfa heeft met het befaamde designershuis Pininfari- na, die ook de laatste Spider tekende. En met groot respect, de Spider is weer een prachtige auto geworden waarvan je nu de toekomstige klas- siekerstatus al kunt voorspellen. Een prachtige Spider dus weer en dat merkje wanneer je met de auto onderweg bent. want overal zie je starende mannen (meestal) die omtrekkende bewegingen rond de auto maken. Bij een pompstation heb je snel contact met anderen, altijd met de auto als onderwerp. Alfa Romeo heeft er voor gekozen deze sportwagen met een keuze uit drie motoren uit te rusten. De minst krachtige is de versie met 2.2 JTS motor. Daarboven staat de versie met een liter motorinhoud méér, 3.2 JTS, eventu eel als Q4 (vierwielaangedreven) lever baar. Deze laatste heeft zes cilinders, de 2.2 vier. Recent kwam de 2.4 JTD op de markt, met dieselblok dus. Je ziet steeds vaker dat ook sportwagens met dieselmo- De meest compacte Jaguar van dit moment, de X-Type, is toe aan ver nieuwing en is daarvoor naar een luxueuze nagelstudio gestuurd om zich een paar nieuwe te laten aan meten. Ten opzichte van het huidige model wordt de nieuweling op meer dan 500 punten aangepast. Het meest in het oog lopende verschil is het wat dynamischer uiterlijk van de kitten die, qua front, wat meer op de grote broertjes lijkt met zijn agressieve grille. Minder in het oog lopend, maar voor veel aspirant kopers wel aan trekkelijk is de koppeling van de heerlijke 2.2. liter twin turbodiesel motor aan een nieuwe automatische Jaguar Sequential Shift versnellings bak met zes verzetten. De nieuwe combinatie biedt een hoog comfort, veel kracht en een redelijk spaar zaam verbruik. Zowel het uiterlijk als het interieur van de vernieuwde X-Type werden opgefrist en voldoen zo veel als mo gelijk is aan de nieuwe designrich ting die het merk is ingeslagen. Ja guar is nog lang niet uit de proble men waarbij de nieuwe XF moet zorgen voor nieuwe aanwas van klanten; waarvan Jaguar hoopt dat er veel kopers bij zijn die voorheen een ander merk dan Jaguar reden. Alle andere modellen zullen naar verwachting zo snel als maar moge lijk is de nieuwe designrichting vol gen. Zo werd ook de X-Type aange past. In het interieur moet een gro tere keuzevrijheid in bekleding en optiemogelijkheden meer kopers naar het merk trekken. Jaguar is een premiummerk van Ford. Naar verwachting zullen de vernieuwingen voor de X-Type be gin april 2008 zijn doorgevoerd. Dan wordt de vernieuwde X-Type in de showrooms verwacht. In de strijd om de kopersgunst van midi-MPV modellen was Toyota er met zijn Picnic redelijk snel bij. Een heel groot succes werd de Picnic in ons land niet, maar de opvolgers van deze middenklasser krijgen meer handen op elkaar. In eerste instantie bracht Toyota twee opvolgers op de markt: de Corolla Verso en de Aven- sis Verso die een behoorlijk stuk gro ter was. Wie nog groter wilde kon te recht bij de Previa. Prima auto, maar in Nederland qua verkoopaantallen een volkomen flop. Toyota, tegenwoordig de grootste autofa brikant ter wereld, heeft in het midi-MPV segment nog een type over: de Verso. Een van de meest aantrekkelijke versies van de ze lekkere middenklasser is de D-4D- CAT met supersterke dieselmotor met een vermogen van maar liefst 177 pk. Geen kalje om zonder handschoenen aan te pak ken dus, al kun je hem ook heerlijk nistig rijden. Bovendien is deze dieselmotor, on danks zijn geduchte spierkracht, een van de schoonste dieselmotoren ter wereld. Dat kun je met een gerust hart aan Toyo ta overlaten; die weten wel hoe ze een goeie auto in elkaar moeten schroeven. Deze Verso past helemaal in het beeld zo als dat van een moderne MPV verwacht mag worden, met vijf of zeven zitplaatsen waarvan bij laatgenoemde de achterste twee volledig opklapbaar zijn. Eigenlijk zijn die twee zittingen meer bedoeld als noodzittingen of kinderzitjes want een volwassene kan er geen lange comfortabe le rit op maken. Comfortabel is deze Ver so absoluut. Weliswaar is de vering relatief stug. maar dat moet ook wel als je ook met zeven personen in de auto kunt rijden. De krachtige dieselmotor houdt zich ook bij accelereren en bij hogere snelheden qua geluid mooi op de achtergrond wat bij draagt aan een algemeen gevoel van com fort. Het dashboard van de Verso ziet er gelikt uit, zeker wanneer je kiest voor het Business optiepakket met een schitterend navigatiepakket met touchscreen bedie ning. Geen ander systeem werkt zo prettig als dit, zeker nemen als het spaarvarkentje het toelaat dus. Ook de stoelen van deze Verso bieden vo lop comfort. Zoals elke Toyota eigenlijk heeft het rijden in de Verso een bepaald gemak over zich. Alle instrumenten zitten op de juiste plaats en alles voelt solide aan. Prettig dus en dat is exact het gevoel dat deze wagen achterlaat: een prettig gevoel. Een ruime koets en de bijna-wetenschap dat de auto zich probleemloos zal gedra gen; vele, vele kilometers lang. De Toyota Verso is er vanaf 22.950 euro, inclusief BTW. De 7-persoonsversie met de genoemde dieselmotor is er vanaf 33.350 euro, inclusief BTW. toren kunnen worden uitge rust en Alfa Ro meo is zo'n voorbeeld. Vast ook een heerlij ke combinatie. De 2.2 JTS mo tor is geen toon beeld van scherpte voor deze auto. Mooi donker uitlaat- geluid, prima wegligging, maar je merkt dat de auto ei genlijk wel wat meer kracht kan gebruiken. Een willekeurig GTI-tje van tien jaar oud hakt hem bij een stoplichtsprint zo in de pan. Het uiterlijk van deze Spider be looft absoluut meer dan de motor kan waar maken. Ander zijds: je kunt ook stellen dat het geen super sportwagen is, maar meer een lekkere cabriolet waarmee je heerlijk kunt toeren. En dat is wél waar deze auto in uitblinkt, rustig mooi wezen langs dreef en dal. En je wéét het natuur lijk als je voor deze motorisering kiest, het is geen racer. De stoffen cabrioletkap is in alle gevallen elektrisch bedienbaar. Een wonder van snelheid is het niet maar hij voldoet goed en je zit tochtvrij en lekker droog indien hij is opgeklapt. De bagage ruimte van de Spider is net voldoende groot voor twee bescheiden vakantietas- sen. Wel is de tildrempel erg hoog. De Alfa Romeo Spider is leverbaar vanaf krap 45.000 euro, inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 82