BEDRIEGEN bedrijfswagens» AdBlue AdBlue is een vloeistof die er voor zorgt dat een dieselmotor minder schadelijke stikstofoxiden uit stoot. AdBlue bestaat uit ureum opgelost in water. Ureum is ook een meststof en wordt meestal gepro duceerd uit natuurlijk gas. Het AdBlue-verbruik is ongeveer 5% van het die selverbruik. Tijdens transport op de snelweg ver bruikt een vrachtwagen per 100 km ongeveer 30 liter diesel en 1,5 liter AdBlue. Het Lane Keeping Support System is een veiligheidssysteem dat in de gaten houdt of de chauffeur netjes op de rij strook rijdt. Als de vrachtwagen links of rechts de witte lijnen overschrijdt gaat er een piepje. Alarmsysteem Ingebouwd in de vrachtwagen Door de groeiende transportcriminali- teit zit in steeds meer vrachtwagens een alarmsysteem. Vaak met een CPS/GSM-systeem, zodat de locatie van de auto getraceerd kan worden. Koppeling Geavanceerd koppelingssysteem Q) Lane Keeping Support System Camera boven de voorruit, en videokastje in de radiohouder Q) Airbag en veiligheidsriem Op stuur en stoel Airbag en veiligheidsriem. Bij de vracht wagen later geïntroduceerd dan bij de personenauto, maar het wordt steeds gebruikelijker dat een vrachtwagen met deze bescherming is uitgerust. Airco Aircoknop in het dashboard Werkt ook als de motor uit staat (standairco en standverwarming). met het hoofdkan toor in Den Bosch - is een bouwer van logistieke plannings software. Operationeel directeur Aijen Heeres: "Met goede software kunnen be- drij ven veel besparen. Je kunt stellen dat de grotere transportbedrijven tussen de 3 en 15 procent kosten kunnen besparen als het TMS is ingevoerd." Wat doet een een dergelijk systeem? Heeres: "De software verzorgt de comple te planning van een bedrijf. Het rekent uit hoe de zendingen op een slimme manier kunnen worden ingericht. De chauffeur krijgt op zijn boordcomputer bericht waar hij naartoe moet en wat hij moet leveren. Hij voert dan weer bepaalde statussen in het systeem in, bijvoorbeeld dat hij heeft gelost, of aan het rusten is. De planner - aan de andere kant - wordt zo geholpen in zijn planning. Hij hoeft alleen nog te kij ken naar de menselijke factoren. Bijvoor beeld dat hij een chauffeur niet naar Ma drid stuurt, maar naar Antwerpen omdat zijn vrouwe zwanger is." "Aan dit systeem kan ook de urenregistra- tie gekoppeld worden, de salarisadminis tratie of een track en trace systeem zodat de klant ziet waar zijn zending is. Maar het gen heeft zijn twintig wagens uitgerust met TomTom, telefoon en tachograaf. "Voor de rest maak ik een goede planning en vertrouw ik op mijn mensen." "Bovendien", vult Ver meer aan, "distribueer ik vooral grote la dingen, machines en zo. Ik heb dus vaak maar één stuk in de auto zitten, dan is het niet zo erg als we een uurtje te vroeg of te laat aankomen." De logistieke puzzel is tenslotte heel anders wanneer je veel - relatief kleine - goederen hebt, goederen met een beperkte houd baarheidsdatum of veel in het buitenland rijdt. Het groter de vloot, hoe ingewikkel der het transportlijntje, hoe handiger een geautomatiseerd systeem. "We moeten onze chauffeurs tegenwoor dig echt opleiden", zegt directeur Florent Claassen van het gelijknamige transportbe drijfdat driejaar terug zijn TMS invoerde. Door AdBlue-techniek toe te passen kan een vrachtwagen voldoen aan de strenge Euro 5 norm die in oktober 2009 van kracht wordt. AdBlue kost ongeveer de helft van diesel. houdt ook rekening met de treintijden en de tijden dat van de ferryovertochten." Maar het belangrijkste, zegt Heeres, is dat het systeem wijzigingen snel verwerkt. "In de logistiek gebeurt altijd iets. Er is een fi le, een chauffeur is ziek, er belt een klant. De planner voert dit in het systeem in, en het TMS berekent een nieuwe planning." 'Ik vertrouw op mijn mensen' Maar een dergelijk computersysteem is na tuurlijk een hele investering. Quintiq di recteur Heeres geeft aan dat een dergelijk systeem vooral voor bedrijven met meer dan honderd auto's goed werkt. Bij een rondgang langs een aantal transportbedrij ven uit de regio blijkt dan ook dat de klei nere bedrijven het anders regelen. Zo houdt Marie-Thérèse Kolen van Gebr. Kolen uit Tilburg (tien vrachtwagens) de urenadministratie in Excell bij. En Kees Vermeer van Vermeer uit Don "Het is voor de chauffeur niet echt ingewikkelder gewor den, maar bij elk bedrijf is het weer anders georgani seerd. Toch heeft de techniek ze ker ook voordelen voor de chauffeur. Betere stoelen, luxere cabines, eenvoudigere communicatie. En de boordcomputer controleert vanzelf het oliepijl en de bandenspanning. Vroeger moet de chauffeur toch regelmatig de ar men uit de mouwen steken, en zijn wagen aan een check-up onderwerpen." Misschien dat er met de komst van de nieuwe techniek één ding niet is veran derd. "Elke keer als we een truck afleve ren, is het een soort feestje", zegt Ed van Rijswijk van Bas Volvo Trucks. "Vaak is er taart en wordt de familie uitgenodigd. Gaan ze met z'n alle kijken welke nieuwe technische snufjes er nu weer opzitten." Tanksafe Tuut in brandstoftank Tanksafe. Stuk gereedschap dat voor komt dat brandstof uit de tank kan worden gehaald. Alcoholcontrole Blaasapparaatje: zit rechts onder naast het stuur en lijkt op een telefoon met snoer. De chauffeur blaast in dit apparaat om te controleren of hij te veel alcohol heeft gedronken. De auto start niet voordat de chauffeur blaast, en de motor start alleen als het alcoholpro millage niet te hoog is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 81