BEDRIEGEN
bedrijfswagens»
AdBlue
AdBlue is een vloeistof die er voor zorgt dat een
dieselmotor minder schadelijke stikstofoxiden uit
stoot. AdBlue bestaat uit ureum opgelost in water.
Ureum is ook een meststof en wordt meestal gepro
duceerd uit natuurlijk gas.
Het AdBlue-verbruik is ongeveer 5% van het die
selverbruik. Tijdens transport op de snelweg ver
bruikt een vrachtwagen per 100 km ongeveer 30
liter diesel en 1,5 liter AdBlue.
Het Lane Keeping Support System is
een veiligheidssysteem dat in de gaten
houdt of de chauffeur netjes op de rij
strook rijdt. Als de vrachtwagen links of
rechts de witte lijnen overschrijdt gaat
er een piepje.
Alarmsysteem
Ingebouwd in de vrachtwagen
Door de groeiende transportcriminali-
teit zit in steeds meer vrachtwagens een
alarmsysteem. Vaak met een
CPS/GSM-systeem, zodat de locatie
van de auto getraceerd kan worden.
Koppeling
Geavanceerd koppelingssysteem
Q) Lane Keeping Support System
Camera boven de voorruit, en videokastje
in de radiohouder
Q) Airbag en veiligheidsriem
Op stuur en stoel
Airbag en veiligheidsriem. Bij de vracht
wagen later geïntroduceerd dan bij de
personenauto, maar het wordt steeds
gebruikelijker dat een vrachtwagen met
deze bescherming is uitgerust.
Airco
Aircoknop in het dashboard
Werkt ook als de motor uit staat
(standairco en standverwarming).
met het hoofdkan
toor in Den Bosch - is een
bouwer van logistieke plannings
software. Operationeel directeur Aijen
Heeres: "Met goede software kunnen be-
drij ven veel besparen. Je kunt stellen dat de
grotere transportbedrijven tussen de 3 en
15 procent kosten kunnen besparen als het
TMS is ingevoerd."
Wat doet een een dergelijk systeem?
Heeres: "De software verzorgt de comple
te planning van een bedrijf. Het rekent uit
hoe de zendingen op een slimme manier
kunnen worden ingericht. De chauffeur
krijgt op zijn boordcomputer bericht waar
hij naartoe moet en wat hij moet leveren.
Hij voert dan weer bepaalde statussen in
het systeem in, bijvoorbeeld dat hij heeft
gelost, of aan het rusten is. De planner -
aan de andere kant - wordt zo geholpen in
zijn planning. Hij hoeft alleen nog te kij
ken naar de menselijke factoren. Bijvoor
beeld dat hij een chauffeur niet naar Ma
drid stuurt, maar naar Antwerpen omdat
zijn vrouwe zwanger is."
"Aan dit systeem kan ook de urenregistra-
tie gekoppeld worden, de salarisadminis
tratie of een track en trace systeem zodat
de klant ziet waar zijn zending is. Maar het
gen heeft zijn
twintig wagens uitgerust met TomTom,
telefoon en tachograaf. "Voor de rest maak
ik een goede planning en vertrouw ik op
mijn mensen." "Bovendien", vult Ver
meer aan, "distribueer ik vooral grote la
dingen, machines en zo. Ik heb dus vaak
maar één stuk in de auto zitten, dan is het
niet zo erg als we een uurtje te vroeg of te
laat aankomen."
De logistieke puzzel is tenslotte heel anders
wanneer je veel - relatief kleine - goederen
hebt, goederen met een beperkte houd
baarheidsdatum of veel in het buitenland
rijdt. Het groter de vloot, hoe ingewikkel
der het transportlijntje, hoe handiger een
geautomatiseerd systeem.
"We moeten onze chauffeurs tegenwoor
dig echt opleiden", zegt directeur Florent
Claassen van het gelijknamige transportbe
drijfdat driejaar terug zijn TMS invoerde.
Door AdBlue-techniek toe te passen kan een
vrachtwagen voldoen aan de strenge Euro 5 norm
die in oktober 2009 van kracht wordt.
AdBlue kost ongeveer de
helft van diesel.
houdt
ook rekening
met de treintijden en
de tijden dat van de ferryovertochten."
Maar het belangrijkste, zegt Heeres, is dat
het systeem wijzigingen snel verwerkt. "In
de logistiek gebeurt altijd iets. Er is een fi
le, een chauffeur is ziek, er belt een klant.
De planner voert dit in het systeem in, en
het TMS berekent een nieuwe planning."
'Ik vertrouw op mijn mensen'
Maar een dergelijk computersysteem is na
tuurlijk een hele investering. Quintiq di
recteur Heeres geeft aan dat een dergelijk
systeem vooral voor bedrijven met meer
dan honderd auto's goed werkt. Bij een
rondgang langs een aantal transportbedrij
ven uit de regio blijkt dan ook dat de klei
nere bedrijven het anders regelen. Zo
houdt Marie-Thérèse Kolen van Gebr.
Kolen uit Tilburg (tien vrachtwagens) de
urenadministratie in Excell bij.
En Kees Vermeer van Vermeer uit Don
"Het is
voor de
chauffeur niet echt
ingewikkelder gewor
den, maar bij elk bedrijf is
het weer anders georgani
seerd. Toch heeft de techniek ze
ker ook voordelen voor de
chauffeur. Betere stoelen, luxere cabines,
eenvoudigere communicatie. En de
boordcomputer controleert vanzelf het
oliepijl en de bandenspanning. Vroeger
moet de chauffeur toch regelmatig de ar
men uit de mouwen steken, en zijn wagen
aan een check-up onderwerpen."
Misschien dat er met de komst van de
nieuwe techniek één ding niet is veran
derd. "Elke keer als we een truck afleve
ren, is het een soort feestje", zegt Ed van
Rijswijk van Bas Volvo Trucks. "Vaak is
er taart en wordt de familie uitgenodigd.
Gaan ze met z'n alle kijken welke nieuwe
technische snufjes er nu weer opzitten."
Tanksafe
Tuut in brandstoftank
Tanksafe. Stuk gereedschap dat voor
komt dat brandstof uit de tank kan
worden gehaald.
Alcoholcontrole
Blaasapparaatje: zit rechts onder naast het
stuur en lijkt op een telefoon met snoer.
De chauffeur blaast in dit apparaat om
te controleren of hij te veel alcohol
heeft gedronken. De auto start niet
voordat de chauffeur blaast, en de
motor start alleen als het alcoholpro
millage niet te hoog is.