■a De truck als rijdende computer «bedrijfswagens O Boordcomputer Display bij toerenteller en kilometerteller Op de boordcomputer in het dashboard van de vrachtwagen ontvangt de chauf feur uiteenlopende informatie. Op deze computer - soms uitgerust met touch screen - kunnen meerdere systemen aangesloten zijn. Bijvoorbeeld: A. Navigatiesysteem B. Handsfree mobiele telefoon C. Transportinformatiesysteem plan ningsysteem). De vrachtwagenchauffeur kan hiermee communiceren met de planner, en andersom. De planner geeft meldingen door over de route, de chauffeur bericht over zaken als het laden, lossen, tanken en wachten. D. Laadindicator, geeft aan hoe zwaar de truck geladen is. E. Overige technische informatie, als de oliestand en bandenspanningsmeter. Cruisecontrol Linker richtingaanwijzer Radar-oogje zit voor op de auto. De cruisecontrol in een truck is vaak ge avanceerder dan die in een personenwa gen en houdt beter rekening met heu velachtig terrein. Eventueel uitgerust met een radarsysteem, waarmee een Tachograaf Kastje op het dashboard De tachograaf houdt bij hoeveel de chauffeur rijdt en rust. Sinds 1 mei 2006 is de digitale tachograaf verplicht. De chauffeur haalt bij het begin van een rit bepaalde afstand tot de auto ervoor wordt gehouden. Een constante snelheid zorgt voor een lager verbruik. De chauffeur stelt die af stand zelf in. Als de voor gaande auto snelheid ver mindert, neemt de cruise control ook snelheid af. Achteruitkijkdetectie Camera achter op de vrachtwagen En een camera links of rechts aan de zij kant van de wagen. En een displaymel ding op een scherm: kan dezelfde zijn als de boordcomputer. Slaapcabine Boven in de cabine van de vrachtwagen Het comfort van de slaapcabine en de stoel zijn in de loop van de jaren verbe terd. Sommige slaapcabines zijn om te Als de vrachtwagen achteruit rijdt, scha kelt de camera aan de achterkant van de auto aan, om zo goed zicht te krijgen. Soms zit er ook links en rechts een camera: die gaat aan als de chauffeur de richtingaanwijzer aanzet. vormen tot een mobiel kantoor, inclu sief laptop. Bovendien kan een chauf feur zijn truck uitrusten met allerlei ap paratuur, als koffiezetapparaat en warm- houdplaatje, maar een magnetron is ook geen uitzondering. infographic JW foto's: Jeroen Appels/Van Assendelft een pasje door de sleuf van een kastje dat de gegevens regi streert. De digitale variant is de vervanger van de oude analoge tachograaf, die werkte met papie ren schijfjes. Vroeger ging het zo. Zodra de vrachtwagen op weg was, belden we alvast met de klant om te vertellen dat de zending eraan kwam. We gaven door rond welk uur - of dagdeel - we de auto verwachtten. En dan vroegen we ook meteen of onze chauffeur straks bij de klant naar kantoor mocht bellen om te checken of alles okay was gegaan. door Jessica van Geel TILBURG - Florent Claassen, directeur van het Tilburgse transportbedrijf F. Claas sen kijkt nog niet eens zo heel ver terug, al komt zijn herinnering wel uit de haast ver geten tijd van 'ver voor dat er mobiele te lefoons waren'. Het is anno 2007 bijna met meer denkbaar: een logistiek bedrijf run nen zonder mobiel contact met kantoor. Vrachtwagens op de weg, zonder dat er op elk gewenst moment gebeld, gemaild of ge-sms't kan worden met de thuisbasis of de klant. De beelden van techniek in de logistiek zijn bekend. Vooral de hightech rond de planner. Op een groot scherm houdt hij online het heen en weer gereis in de gaten, en past hij continu de planningen aan om de vrachtwagens de meest efficiënte route met grootst mogelijke lading te laten rij den. Maar ook de vrachtwagens zelf zijn de laatste jaren steeds meer rijdende com puters geworden. Trucks worden volge stopt met de nieuwste techniek, die de sinds 1 mei 2006 verplichte digitale tacho graaf ver achter zich laat. Naast de mobie le telefoon: routeplanner, gps-systeem (global positioning system, dat aangeeft: waar de vrachtwagen zich bevindt), trans portmanagementsysteem (TMS) en aller hande andere technische gegevens in de boordcomputer. En dan noemen we niet eens de achteruitkijkdetectie, het alarmsys teem, of de ingebouwde magnetron voor de broodnodige warme maaltijd. Dagelijks rijden er meer en meer vracht wagens op de weg, vooral in Noord-Bra bant dat njk is aan transportbedrijven. Ne derland telt 140.000 vrachtwagens, onge veer 90.000 chauffeurs die voor vervoers bedrijven rijden, en jaarlijks worden er zo'n 50 miljoen ritten afgelegd. En er ko men steeds meer ntten bij. Vervoer als ingewikkelde puzzel Tegelijkertijd neemt de automatisering in de transportbranche toe, zo blijkt uit de automatiseringsenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Uit de en quête van dit jaar kwam bovendien naar voTen dat de nieuwe ontwikkelingen en trends ook steeds meer worden opgepakt door de middelgrote transportbedrijven, ofwel bedrijven met twintig tot honderd auto's. De toename van het gebruik van techniek heeft verschillende redenen. Twee belangrijke factoren zijn: de groei ende concurrentie uit het buitenland, en ook het feit dat de logistiek zelf een steeds ingewikkeldere puzzel is geworden. "Transport over de weg is meer bedrijfs- onzeker geworden", stelt Florent Claassen. Hij doelt dan vooral op de files, tekort aan chauffeurs, allerhande verkeersregels en de ingewikkelde routes die gereden moeten worden. "Je hebt veel informatie nodig om de puzzel op te lossen. En om op ver anderingen in te kunnen spelen. Als een klant belt met een extra lading, moet je snel en efficiënt kunnen reageren. Dat ver eist datje totaaloverzicht hebt." De 75 chauffeurs van F. Claassen verwer ken dagelijks 800 tot 900 zendingen. Ze ven jaar geleden kregen de vrachtwagens een navigatiesysteem, sinds driejaar uitge breid met een uitgebreid transportmanage mentsysteem (TMS), inclusief voertuig volgsysteem en urenregistratie. Veiligheid Veel technische toepassingen in de truck zijn gericht op de veiligheid van de chauffeur, zegt hoofd Verkoop Binnen dienst Ed van Rijswijk van Bas Volvo Trucks uit Veghel. Natuurlijk is er de drie- punts veiligheidsriem, en steeds meer trucks zijn uitgerust met airbags. Maar als het om nieuwe snufjes gaat noemt Van Rijswijk de achteruitkijkdetectie. "Hierbij is een camera aan de achterkant van de au to aangebracht. Zodra de chauffeur de au to in de achteruit zet, gaat de camera aan. En zet hij het knipperlicht naar links of rechts aan, dan springt de camera links of rechts van de truck aan. Zo heeft hij prak tisch overal zicht op." "Het Lane Keeping Support System is ook revolutionair in Nederland", aldus Van Rijswijk. "Komt de wagen over de streep van zijn wegge deelte dan klinkt er een piep in de cabine. Het waarschuwt de chauffeur als hij over de weg slingert, als hij bijvoorbeeld in slaap dommelt, of even bukt om een cd-tje te pakken." Daarnaast is er ook een nieuw systeem waarbij de trucks als een treintje achter el kaar rijden. Een speciaal systeem houdt de afstand tot de wagen ervoor in de gaten en past die zonodig aan. Het is nog een oms treden techniek. En zo blijkt dat niet alle nieuwe uitvindingen meteen ingang vin den. Vrachtwagenchauffeurs mogen bij voorbeeld ook niet overal hun cruisecon trole gebruiken, terwijl veel nieuwe wa gens er al wel van zijn voorzien. Techniek om te besparen Maar het belangrijkste instrument in de vrachtwagen is een transportmanagement systeem in de boordcomputer, meent ook Van Rijswijk. "Veiligheid en comfort zijn belangrijk, maar de meeste techniek wil toch vooral besparend werken. Allemaal gestimuleerd door de hoge olieprijs stimu leert dit." Zo'n TMS is er in allerhande soorten en maten. Veel bedrijven laten modules bou wen die op maat gesneden zijn. Quitiq -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 80