■a
De truck als rijdende computer
«bedrijfswagens
O Boordcomputer
Display bij toerenteller en kilometerteller
Op de boordcomputer in het dashboard
van de vrachtwagen ontvangt de chauf
feur uiteenlopende informatie. Op deze
computer - soms uitgerust met touch
screen - kunnen meerdere systemen
aangesloten zijn. Bijvoorbeeld:
A. Navigatiesysteem
B. Handsfree mobiele telefoon
C. Transportinformatiesysteem plan
ningsysteem). De vrachtwagenchauffeur
kan hiermee communiceren met de
planner, en andersom. De planner geeft
meldingen door over de route, de
chauffeur bericht over zaken als het
laden, lossen, tanken en wachten.
D. Laadindicator, geeft aan hoe zwaar de
truck geladen is.
E. Overige technische informatie, als de
oliestand en bandenspanningsmeter.
Cruisecontrol
Linker richtingaanwijzer
Radar-oogje zit voor op de auto.
De cruisecontrol in een truck is vaak ge
avanceerder dan die in een personenwa
gen en houdt beter rekening met heu
velachtig terrein. Eventueel uitgerust
met een radarsysteem, waarmee een
Tachograaf
Kastje op het dashboard
De tachograaf houdt bij hoeveel de
chauffeur rijdt en rust. Sinds 1 mei 2006
is de digitale tachograaf verplicht. De
chauffeur haalt bij het begin van een rit
bepaalde afstand tot de auto ervoor
wordt gehouden. Een constante
snelheid zorgt voor een
lager verbruik. De
chauffeur stelt die af
stand zelf in. Als de voor
gaande auto snelheid ver
mindert, neemt de cruise
control ook snelheid af.
Achteruitkijkdetectie
Camera achter op de vrachtwagen
En een camera links of rechts aan de zij
kant van de wagen. En een displaymel
ding op een scherm: kan dezelfde zijn
als de boordcomputer.
Slaapcabine
Boven in de cabine van de vrachtwagen
Het comfort van de slaapcabine en de
stoel zijn in de loop van de jaren verbe
terd. Sommige slaapcabines zijn om te
Als de vrachtwagen achteruit rijdt, scha
kelt de camera aan de achterkant van de
auto aan, om zo goed zicht te krijgen.
Soms zit er ook links en rechts een
camera: die gaat aan als de chauffeur de
richtingaanwijzer aanzet.
vormen tot een mobiel kantoor, inclu
sief laptop. Bovendien kan een chauf
feur zijn truck uitrusten met allerlei ap
paratuur, als koffiezetapparaat en warm-
houdplaatje, maar een magnetron is
ook geen uitzondering.
infographic JW
foto's: Jeroen Appels/Van Assendelft
een pasje door de sleuf van een
kastje dat de gegevens regi
streert. De digitale variant is de
vervanger van de oude analoge
tachograaf, die werkte met papie
ren schijfjes.
Vroeger ging het zo. Zodra de vrachtwagen op weg was, belden we alvast
met de klant om te vertellen dat de zending eraan kwam. We gaven door
rond welk uur - of dagdeel - we de auto verwachtten. En dan vroegen we ook
meteen of onze chauffeur straks bij de klant naar kantoor mocht bellen om te
checken of alles okay was gegaan.
door Jessica van Geel
TILBURG - Florent Claassen, directeur
van het Tilburgse transportbedrijf F. Claas
sen kijkt nog niet eens zo heel ver terug, al
komt zijn herinnering wel uit de haast ver
geten tijd van 'ver voor dat er mobiele te
lefoons waren'. Het is anno 2007 bijna met
meer denkbaar: een logistiek bedrijf run
nen zonder mobiel contact met kantoor.
Vrachtwagens op de weg, zonder dat er op
elk gewenst moment gebeld, gemaild of
ge-sms't kan worden met de thuisbasis of
de klant.
De beelden van techniek in de logistiek
zijn bekend. Vooral de hightech rond de
planner. Op een groot scherm houdt hij
online het heen en weer gereis in de gaten,
en past hij continu de planningen aan om
de vrachtwagens de meest efficiënte route
met grootst mogelijke lading te laten rij
den. Maar ook de vrachtwagens zelf zijn
de laatste jaren steeds meer rijdende com
puters geworden. Trucks worden volge
stopt met de nieuwste techniek, die de
sinds 1 mei 2006 verplichte digitale tacho
graaf ver achter zich laat. Naast de mobie
le telefoon: routeplanner, gps-systeem
(global positioning system, dat aangeeft:
waar de vrachtwagen zich bevindt), trans
portmanagementsysteem (TMS) en aller
hande andere technische gegevens in de
boordcomputer. En dan noemen we niet
eens de achteruitkijkdetectie, het alarmsys
teem, of de ingebouwde magnetron voor
de broodnodige warme maaltijd.
Dagelijks rijden er meer en meer vracht
wagens op de weg, vooral in Noord-Bra
bant dat njk is aan transportbedrijven. Ne
derland telt 140.000 vrachtwagens, onge
veer 90.000 chauffeurs die voor vervoers
bedrijven rijden, en jaarlijks worden er
zo'n 50 miljoen ritten afgelegd. En er ko
men steeds meer ntten bij.
Vervoer als ingewikkelde puzzel
Tegelijkertijd neemt de automatisering in
de transportbranche toe, zo blijkt uit de
automatiseringsenquête van Transport en
Logistiek Nederland (TLN). Uit de en
quête van dit jaar kwam bovendien naar
voTen dat de nieuwe ontwikkelingen en
trends ook steeds meer worden opgepakt
door de middelgrote transportbedrijven,
ofwel bedrijven met twintig tot honderd
auto's. De toename van het gebruik van
techniek heeft verschillende redenen.
Twee belangrijke factoren zijn: de groei
ende concurrentie uit het buitenland, en
ook het feit dat de logistiek zelf een steeds
ingewikkeldere puzzel is geworden.
"Transport over de weg is meer bedrijfs-
onzeker geworden", stelt Florent Claassen.
Hij doelt dan vooral op de files, tekort aan
chauffeurs, allerhande verkeersregels en de
ingewikkelde routes die gereden moeten
worden. "Je hebt veel informatie nodig
om de puzzel op te lossen. En om op ver
anderingen in te kunnen spelen. Als een
klant belt met een extra lading, moet je
snel en efficiënt kunnen reageren. Dat ver
eist datje totaaloverzicht hebt."
De 75 chauffeurs van F. Claassen verwer
ken dagelijks 800 tot 900 zendingen. Ze
ven jaar geleden kregen de vrachtwagens
een navigatiesysteem, sinds driejaar uitge
breid met een uitgebreid transportmanage
mentsysteem (TMS), inclusief voertuig
volgsysteem en urenregistratie.
Veiligheid
Veel technische toepassingen in de truck
zijn gericht op de veiligheid van de
chauffeur, zegt hoofd Verkoop Binnen
dienst Ed van Rijswijk van Bas Volvo
Trucks uit Veghel. Natuurlijk is er de drie-
punts veiligheidsriem, en steeds meer
trucks zijn uitgerust met airbags. Maar als
het om nieuwe snufjes gaat noemt Van
Rijswijk de achteruitkijkdetectie. "Hierbij
is een camera aan de achterkant van de au
to aangebracht. Zodra de chauffeur de au
to in de achteruit zet, gaat de camera aan.
En zet hij het knipperlicht naar links of
rechts aan, dan springt de camera links of
rechts van de truck aan. Zo heeft hij prak
tisch overal zicht op." "Het Lane Keeping
Support System is ook revolutionair in
Nederland", aldus Van Rijswijk. "Komt
de wagen over de streep van zijn wegge
deelte dan klinkt er een piep in de cabine.
Het waarschuwt de chauffeur als hij over
de weg slingert, als hij bijvoorbeeld in
slaap dommelt, of even bukt om een cd-tje
te pakken."
Daarnaast is er ook een nieuw systeem
waarbij de trucks als een treintje achter el
kaar rijden. Een speciaal systeem houdt de
afstand tot de wagen ervoor in de gaten en
past die zonodig aan. Het is nog een oms
treden techniek. En zo blijkt dat niet alle
nieuwe uitvindingen meteen ingang vin
den. Vrachtwagenchauffeurs mogen bij
voorbeeld ook niet overal hun cruisecon
trole gebruiken, terwijl veel nieuwe wa
gens er al wel van zijn voorzien.
Techniek om te besparen
Maar het belangrijkste instrument in de
vrachtwagen is een transportmanagement
systeem in de boordcomputer, meent ook
Van Rijswijk. "Veiligheid en comfort zijn
belangrijk, maar de meeste techniek wil
toch vooral besparend werken. Allemaal
gestimuleerd door de hoge olieprijs stimu
leert dit."
Zo'n TMS is er in allerhande soorten en
maten. Veel bedrijven laten modules bou
wen die op maat gesneden zijn. Quitiq -