Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper bedrijfswagens» Reuzesterke namen hebben de drie fabrikanten Peugeot, Ci- troën en Fiat verzonnen voor hun nieuwe benjaminnen. Peugeot noemt zijn nieuwste compacte be drijfsauto Bipper, Citroën Nemo en Fiat Fiorino (bloemetje). De drie compacte bedrijfsauto's komen in het programma onder de Berlingo, Partner en Doblö. door Ad van Bladel BREDA - De drie auto's zijn, zoals het dit fabrikantentrio betaamt, vrijwel identiek aan elkaar. Het nieuwe trio boort, met zijn compactheid, een heel nieuw en misschien heel belangrijk marktsegment aan. De au to's worden overigens in Turkije vervaar digd, in de fabrieken van het lokaal beken de Tofas, dat ook participeert in het ge heel. De drie hier gevoerde modellen Bipper, Nemo en Fiorino munten met een lengte van nog geen vier meter uit in compact heid. Handig voor ondernemers die wel zaken moeten vervoeren maar niet direct behoefte hebben aan veel volume. Daar zou nog best eens een gat in de markt kun nen zitten. Ook aan functionaliteit en vormgeving is veel aandacht gegeven. Alle drie de modellen hebben een laadvo lume van 2,5 kubieke meter, eventueel uit te breiden tot 2,8 kubieke meter wanneer de passagiersstoel wordt weggeklapt. In dat geval wordt de beschikbare werklengte vergroot tot 2,5 meter. Grote achterdeu ren en schuifdeuren aan de zijkanten maken de auto's tot fantastische auto's met een grote functionaliteit. De moderne, ruime, goed verlichte cabine is ergono misch, comfortabel en zo wel praktisch als functio neel voor intensief, zakelijk gebruik. Zaken als stuurbe krachtiging, ABS en be stuurdersairbag zijn stan daard. Zowel de benzine als de dieselmotoren zijn milieuvriendelijk (C02 uitstoot van de dieselmoto ren: 119g/km) en zuinig qua verbruik dat tevens bij draagt aan de hoogst inte ressante gebruikskosten. De drie auto's staan eind december in de showrooms van de respectievelijke dealers. Zijn voorgangers waren in ons al lemaal doorslaande successen: Hyundai bedrijfsauto's H100 en H200. Op de BedrijfsautoRAI pre senteert het enorme Koreaanse be drijf de opvolger ervan: logischerwij ze H300 geheten. Het is een van de sensationele binnenkomers van de beurs, want reken er maar gerust op dat het weer een succes wordt. Dit model voldoet aan alle wensen die de veeleisende Europese klant aan een moderne besteller stelt. De H300 is fraai gelijnd, ruim, sterk en rijdt - al dus Hyundai - als een echte MPV. door Ad van Bladel BREDA - Ook op veiligheidsgebied biedt de nieuweling heel wat. Met standaard ABS èn ESP is hij up to date. Dankzij de dubbele schuifdeuren en de speciaal op de Europese consument afgestemde laad ruimte is hij bovendien nog eens heel veelzijdig in het gebruik. De H300 is bo vendien rijk uitgerust, met een vermogen van 170 pk zeer krachtig gemotoriseerd. Hyundai, een enorm bedrijf dat al de grootste scheepsbouwer ter wereld is, gaat de nieuwe H300 ook nog eens concurre rend geprijsd in de markt zetten zoals ze dat aan haar stand verplicht is. Als klap op de vuurpijl zet de H300 de concurrentie in de schaduw door de productgarantie van maar liefst drie jaar met een onbeperkt aantal kilometers. Hyundai laat met de nieuwe H300 oude tijden herleven. Aan het einde van de jaren tachtig en beginja ren negentig was Hyundai jarenlang uiter mate succesvol met respectievelijk de Hl00 en H200. Hyundai verkocht in die periode ruim 8.000 bedrijfswagens per jaar; voornamelijk aan ondernemers bin nen het MKB. De nieuwe Hyundai H300 is geen kleine jongen. Met een lengte van meer dan vijf meter en een breedte van 1.92 meter moet hij de concurrentie aan met veel soortge noten van andere merken. En die zijn in de afgelopen jaren ook steeds maar ge groeid. Net als deze H300 dus eigenlijk ten opzichte van de H200. De nieuwe H300 wordt aangeboden als gesloten be stelbus, als een uitvoering met een dubbe le cabine èn als 7 1 minibus. De Hyun dai wordt aangedreven door een nieuwe sterke 2,5-liter CRDi common-rail motor die er dankzij wat nieuwerwetse snufjes een vermogen van 170 pk uit perst. De H300 haalt hiermee een alleszins respecta bele topsnelheid van 181 km/u en dat ter wijl het verbruik beperkt blijft tot gemid deld 8.8 liter per 100 km. Kenmerken van de H300 zijn het zeer luxe en Europees vormgegeven dashboard met dynamische middenconsole. De standaard dubbele schuifdeuren èn de mogelijkheid om de wagen uit te rusten met dubbele klapdeu ren achter vergroten de extra gebruiksmo gelijkheden van de H300. De laadruimte van de H300 is geschikt voor het vervoer van europal ets.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79