Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper
bedrijfswagens»
Reuzesterke namen hebben de
drie fabrikanten Peugeot, Ci-
troën en Fiat verzonnen voor hun
nieuwe benjaminnen. Peugeot
noemt zijn nieuwste compacte be
drijfsauto Bipper, Citroën Nemo en
Fiat Fiorino (bloemetje). De drie
compacte bedrijfsauto's komen in
het programma onder de Berlingo,
Partner en Doblö.
door Ad van Bladel
BREDA - De drie auto's zijn, zoals het dit
fabrikantentrio betaamt, vrijwel identiek
aan elkaar. Het nieuwe trio boort, met zijn
compactheid, een heel nieuw en misschien
heel belangrijk marktsegment aan. De au
to's worden overigens in Turkije vervaar
digd, in de fabrieken van het lokaal beken
de Tofas, dat ook participeert in het ge
heel.
De drie hier gevoerde modellen Bipper,
Nemo en Fiorino munten met een lengte
van nog geen vier meter uit in compact
heid. Handig voor ondernemers die wel
zaken moeten vervoeren maar niet direct
behoefte hebben aan veel volume. Daar
zou nog best eens een gat in de markt kun
nen zitten.
Ook aan functionaliteit en vormgeving is
veel aandacht gegeven.
Alle drie de modellen hebben een laadvo
lume van 2,5 kubieke meter, eventueel uit
te breiden tot 2,8 kubieke meter wanneer
de passagiersstoel wordt weggeklapt. In dat
geval wordt de beschikbare werklengte
vergroot tot 2,5 meter. Grote achterdeu
ren en schuifdeuren aan de
zijkanten maken de auto's
tot fantastische auto's met
een grote functionaliteit.
De moderne, ruime, goed
verlichte cabine is ergono
misch, comfortabel en zo
wel praktisch als functio
neel voor intensief, zakelijk
gebruik. Zaken als stuurbe
krachtiging, ABS en be
stuurdersairbag zijn stan
daard. Zowel de benzine
als de dieselmotoren zijn
milieuvriendelijk (C02
uitstoot van de dieselmoto
ren: 119g/km) en zuinig
qua verbruik dat tevens bij
draagt aan de hoogst inte
ressante gebruikskosten.
De drie auto's staan eind
december in de showrooms
van de respectievelijke
dealers.
Zijn voorgangers waren in ons al
lemaal doorslaande successen:
Hyundai bedrijfsauto's H100 en
H200. Op de BedrijfsautoRAI pre
senteert het enorme Koreaanse be
drijf de opvolger ervan: logischerwij
ze H300 geheten. Het is een van de
sensationele binnenkomers van de
beurs, want reken er maar gerust op
dat het weer een succes wordt. Dit
model voldoet aan alle wensen die de
veeleisende Europese klant aan een
moderne besteller stelt. De H300 is
fraai gelijnd, ruim, sterk en rijdt - al
dus Hyundai - als een echte MPV.
door Ad van Bladel
BREDA - Ook op veiligheidsgebied biedt
de nieuweling heel wat. Met standaard
ABS èn ESP is hij up to date. Dankzij de
dubbele schuifdeuren en de speciaal op de
Europese consument afgestemde laad
ruimte is hij bovendien nog eens heel
veelzijdig in het gebruik. De H300 is bo
vendien rijk uitgerust, met een vermogen
van 170 pk zeer krachtig gemotoriseerd.
Hyundai, een enorm bedrijf dat al de
grootste scheepsbouwer ter wereld is, gaat
de nieuwe H300 ook nog eens concurre
rend geprijsd in de markt zetten zoals ze
dat aan haar stand verplicht is. Als klap op
de vuurpijl zet de H300 de concurrentie in
de schaduw door de productgarantie van
maar liefst drie jaar met een onbeperkt
aantal kilometers. Hyundai laat met de
nieuwe H300 oude tijden herleven. Aan
het einde van de jaren tachtig en beginja
ren negentig was Hyundai jarenlang uiter
mate succesvol met respectievelijk de
Hl00 en H200. Hyundai verkocht in die
periode ruim 8.000 bedrijfswagens per
jaar; voornamelijk aan ondernemers bin
nen het MKB.
De nieuwe Hyundai H300 is geen kleine
jongen. Met een lengte van meer dan vijf
meter en een breedte van 1.92 meter moet
hij de concurrentie aan met veel soortge
noten van andere merken. En die zijn in
de afgelopen jaren ook steeds maar ge
groeid. Net als deze H300 dus eigenlijk
ten opzichte van de H200. De nieuwe
H300 wordt aangeboden als gesloten be
stelbus, als een uitvoering met een dubbe
le cabine èn als 7 1 minibus. De Hyun
dai wordt aangedreven door een nieuwe
sterke 2,5-liter CRDi common-rail motor
die er dankzij wat nieuwerwetse snufjes
een vermogen van 170 pk uit perst. De
H300 haalt hiermee een alleszins respecta
bele topsnelheid van 181 km/u en dat ter
wijl het verbruik beperkt blijft tot gemid
deld 8.8 liter per 100 km. Kenmerken van
de H300 zijn het zeer luxe en Europees
vormgegeven dashboard met dynamische
middenconsole. De standaard dubbele
schuifdeuren èn de mogelijkheid om de
wagen uit te rusten met dubbele klapdeu
ren achter vergroten de extra gebruiksmo
gelijkheden van de H300. De laadruimte
van de H300 is geschikt voor het vervoer
van europal ets.