Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens de Ondernemer zoekt medewerkers IMaardhaut Zeeuwse wijn voor KLM www.noordhout.nl «havens HAVENBARON HANS SMITS TE GAST IN ZEELAND JBelting Service 12 Havengebied Vlissingen-Oost. lijk voor het efficiënt, veilig en betrouw baar afhandelen van al die scheepvaart. Dat gebeuit via een modem radarsysteem, het inzetten van patrouillevaartuigen en in specteurs die het transport van gevaarlijke stoffen nauwlettend in de gaten houden. Aandacht voor veiligheid en milieu is cru ciaal. Het Havenbedrijf zorgt voor de in frastructuur van waterwegen, verkeerswe gen, kades en andere voorzieningen voor de gebruikers van het havengebied. Als beheerder van de haven verhuurt het Ha venbedrijf Rotterdam ook ongeveer 5.000 hectare bedrijfsterrein aan ondernemers. "Uitbreiding van het havengebied is hard nodig want wc zitten helemaal vol. Als be gin januari het ontwerp bestemmingsplan wordt goedgekeurd, kan er in september 2008 worden begonnen met de aanleg van de Maasvlakte 2. Wat Rotterdam betreft wordt ook zo snel mogelijk begonnen met de bouw van de Westerschelde Container Terminal en de Verbrugge Container Ter minal. Rotterdam, Antwerpen, Hamburg, Breinen en Le Havre hebben zich ontwik keld tot belangrijke containerhavens. Bulkterminals zijn in die havens omge bouwd tot containerterminals. Waarom zou dat in Vlissingen niet kunnen?." Europa's grootste haven is verzelfstandigd tot Havenbedrijf Rotterdam NV. In de Zeeuwse havens, verenigd in Zeeland Se aports, participeren via de provincie Zee land en de gemeenten Vlissingen, Temeu- zen en Borsele louter overheden. Daar door kan niet altijd even slagvaardig wor den gehandeld. Het Havenschap Moer dijk, dat hoopt op een verregaande samen werking met 'grote broer' Rotterdam, pleit openlijk voor een verzelfstandiging van de Brabantse haven. "Als het Haven schap Moerdijk net als de Rotterdamse ha ven een NV zou worden, blijven provin cie en gemeente weliswaar eigenaar, maar meer op afstand. Het havenschap zou dan als het ware gedepolitiseerd worden. Be stuurders en politici hebben meerdere ver antwoordelijkheden en moeten altijd rug gespraak houden met hun achterban. Dat bemoeilijkt de dagelijkse gang van zaken. Als de operationele dagelijkse aansturing wordt overgelaten aan een NV, kan er adequater worden opgetreden. Ik vind overigens dat eigendom en infrastructurele voorzieningen wel in goede handen zijn bij de overheid", zegt directeur Udo Ui- terwijk van 'Moerdijk'. Ook in Zeeland wordt Rotterdam steeds meer gezien als aantrekkelijke partner. Zeeland Port Pro motion Council (ZPPC), de belangenbe hartiger van de Zeeuwse havenbedrijven, is dan ook blij dat Zeeland Seaports en Ha venbedrijf Rotterdam de handen ineenge- door Ron Gregoor DREISCHOR - Het contract voor deze levering is op 10 oktober door de partijen ondertekend in het proeflokaal van de wijkhoeve in aanwezigheid van de Com missaris van de Koningin in Zeeland, me vrouw Karla Peijs. De directeur van de wijnhoeve, de 24- ja rige Johan van de Velde, is bijzonder ver- BREDA/ GOES -'de Ondernemer' is op zoek naar journalistieke talenten. In eerste instantie worden zij ingeschakeld voor het schrijven van zogeheten advertorials en in- fotorials. Dat zijn advertenties met een journalistie ke insteek, Bij gebleken geschiktheid kun- Foio: Havenbedrijf Rotterdam slagen hebben. ZPPC-voorzitter Wim Vrijland: "Wij hebben een goede zakelijke verhouding met Zeeland Seaports. We zijn het niet over alles eens, maar dat hoeft ook niet; het houdt de relatie scherp. Als werkgeversclub zijn we verheugd dat de spanningen tussen de Zeeuwse en Rotter damse haven voorbij zijn. Er wordt con structief gewerkt aan een verbeterde sa menwerkingsovereenkomst, die wij van harte ondersteunen. Eindelijk zijn alle emoties eruit en wordt er goed zakelijk overleg gevoerd." guld met de bestelling. "Omdat het een kroon vormt op zes jaar hard werken en een erkenning is van de kwaliteit van onze wijn". Hij verwacht van de oogst van 2007, die in deze tijd wordt geplukt, tenminste hetzelf de sprankelende karakter. De vijf hectare brengen dit jaar ongeveer 50.000 kilo druiven op en dat is goed voor even zoveel flessen. nen de kandidaten ook gevraagd worden voor journalistieke activiteiten. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via info@deondememer.com ter attentie van bladmanager Johan van de Kieboom of redactiemanager Ron Gregoor. Wijnhoeve De Kleine Schorre in Dreischor op Schouwen Duiveland gaat 7854 flessen wijn leveren aan KLM. Het gaat om een witte wijn: Schou wen Druiveland Blanc+, 2006. Tal van deskundigen bestempelen deze wijn als 'uitstekend'. De Poort 73 - Rilland Tel. 0113-551040 - Fax 0113-551080 Email: zbs@planet.nl - Website: www.zbsbv.nl 24-uurs transportbandenservice - www.transportbandenservice.nl GARANT BOUW f/VAANNEMERSBEDRIJF ^OMBIRiOVt ^VtKBOVW i(Ea«t«OllW De Padweie 20, 4353 RW Serooskerke tel.: (0118) 59 36 66, fax: (0118) 59 36 99 AMBACHTELIJK BOUWEN, MODERN GENIETEN Waar Zeeland te maken heeft met de stroperige besluitvorming rondom de komst van de Westerschelde Container Terminal, heeft Rotterdam te maken met de trage ambtelijke molens bij de aanleg van de Maasvlakte 2. Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM) is het samenwerkingsverband tussen havenschap Zeeland Seaports en het havenbedrijf Rotterdam. De ver stoorde verhoudingen zijn voorbij. Zeeland en Rotterdam zijn verworden tot communicerende vaten die elkaar proberen te versterken. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Zowel de WCT als de Maasvlakte 2 zijn een dringende noodzaak in de concurrentieslag van de wereldwijde containerisatie. Directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam, onlangs te gast bij Rotary Club Temeuzen, wijst op de synergetische effecten van een bunde ling der krachten. En niet alleen op het ge bied van juridische bijstand voor de be stuursrechtelijke procedures. Over het verleden wil hij het eigenlijk niet hebben. "Dat is voorbij. De samenwerking tussen het Havenbedrijf Rotterdam en Zeeland Seaports loopt goed. Er ontstaat een sfeer van vertrouwen. Stap voor stap komen we tot een goede relatie. Wij wil len onze ervaringen delen met Zeeland Seaports, zoals in het kader van de contai nerisatie. Rotterdam heeft de nodige ken nis en ervaring op het gebied van contai nerfaciliteiten. Zeeland Seaports hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Boven dien heeft het bedrijfsleven extra vertrou wen in containeroperaties als men ziet dat Zeeland Seaports met Rotterdam samen werkt. Voor de 'BV Nederland' is het ui teraard ook een goede zaak als Zeeland en Rotterdam elkaar met economische activi teiten aanvullen. Het versterkt de Neder landse concurrentiepositie ten opzichte van de buitenlandse havens", aldus Smits (57) die inmiddels driejaar 'havenbaron' is in het Rotterdamse. Hans Smits, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: 'Het is goed voor de nationale economie als Zeeland en Rotterdam elkaar aanvul len.' Foto: Havenbedrijf Rotterdam Knooppunt De Rotterdamse haven is met een totale oppervlakte van 10.500 hectare, van grote betekenis voor de nationale economie. De haven is een knooppunt in de internatio nale goederenstromen en een vestigings plaats voor industrie en logistieke dienst verlening. Jaarlijks leggen ongeveer 35.000 zeeschepen en 130.000 binnenvaartsche pen aan in de haven van Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam is verantwoorde-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 76