Rotterdam praat weer met Zeeuwse havens
de Ondernemer
zoekt medewerkers
IMaardhaut
Zeeuwse wijn voor KLM
www.noordhout.nl
«havens
HAVENBARON HANS SMITS TE GAST IN ZEELAND
JBelting Service
12
Havengebied Vlissingen-Oost.
lijk voor het efficiënt, veilig en betrouw
baar afhandelen van al die scheepvaart. Dat
gebeuit via een modem radarsysteem, het
inzetten van patrouillevaartuigen en in
specteurs die het transport van gevaarlijke
stoffen nauwlettend in de gaten houden.
Aandacht voor veiligheid en milieu is cru
ciaal. Het Havenbedrijf zorgt voor de in
frastructuur van waterwegen, verkeerswe
gen, kades en andere voorzieningen voor
de gebruikers van het havengebied. Als
beheerder van de haven verhuurt het Ha
venbedrijf Rotterdam ook ongeveer 5.000
hectare bedrijfsterrein aan ondernemers.
"Uitbreiding van het havengebied is hard
nodig want wc zitten helemaal vol. Als be
gin januari het ontwerp bestemmingsplan
wordt goedgekeurd, kan er in september
2008 worden begonnen met de aanleg van
de Maasvlakte 2. Wat Rotterdam betreft
wordt ook zo snel mogelijk begonnen met
de bouw van de Westerschelde Container
Terminal en de Verbrugge Container Ter
minal. Rotterdam, Antwerpen, Hamburg,
Breinen en Le Havre hebben zich ontwik
keld tot belangrijke containerhavens.
Bulkterminals zijn in die havens omge
bouwd tot containerterminals. Waarom
zou dat in Vlissingen niet kunnen?."
Europa's grootste haven is verzelfstandigd
tot Havenbedrijf Rotterdam NV. In de
Zeeuwse havens, verenigd in Zeeland Se
aports, participeren via de provincie Zee
land en de gemeenten Vlissingen, Temeu-
zen en Borsele louter overheden. Daar
door kan niet altijd even slagvaardig wor
den gehandeld. Het Havenschap Moer
dijk, dat hoopt op een verregaande samen
werking met 'grote broer' Rotterdam,
pleit openlijk voor een verzelfstandiging
van de Brabantse haven. "Als het Haven
schap Moerdijk net als de Rotterdamse ha
ven een NV zou worden, blijven provin
cie en gemeente weliswaar eigenaar, maar
meer op afstand. Het havenschap zou dan
als het ware gedepolitiseerd worden. Be
stuurders en politici hebben meerdere ver
antwoordelijkheden en moeten altijd rug
gespraak houden met hun achterban. Dat
bemoeilijkt de dagelijkse gang van zaken.
Als de operationele dagelijkse aansturing
wordt overgelaten aan een NV, kan er
adequater worden opgetreden. Ik vind
overigens dat eigendom en infrastructurele
voorzieningen wel in goede handen zijn
bij de overheid", zegt directeur Udo Ui-
terwijk van 'Moerdijk'. Ook in Zeeland
wordt Rotterdam steeds meer gezien als
aantrekkelijke partner. Zeeland Port Pro
motion Council (ZPPC), de belangenbe
hartiger van de Zeeuwse havenbedrijven,
is dan ook blij dat Zeeland Seaports en Ha
venbedrijf Rotterdam de handen ineenge-
door Ron Gregoor
DREISCHOR - Het contract voor deze
levering is op 10 oktober door de partijen
ondertekend in het proeflokaal van de
wijkhoeve in aanwezigheid van de Com
missaris van de Koningin in Zeeland, me
vrouw Karla Peijs.
De directeur van de wijnhoeve, de 24- ja
rige Johan van de Velde, is bijzonder ver-
BREDA/ GOES -'de Ondernemer' is op
zoek naar journalistieke talenten. In eerste
instantie worden zij ingeschakeld voor het
schrijven van zogeheten advertorials en in-
fotorials.
Dat zijn advertenties met een journalistie
ke insteek, Bij gebleken geschiktheid kun-
Foio: Havenbedrijf Rotterdam
slagen hebben. ZPPC-voorzitter Wim
Vrijland: "Wij hebben een goede zakelijke
verhouding met Zeeland Seaports. We
zijn het niet over alles eens, maar dat hoeft
ook niet; het houdt de relatie scherp. Als
werkgeversclub zijn we verheugd dat de
spanningen tussen de Zeeuwse en Rotter
damse haven voorbij zijn. Er wordt con
structief gewerkt aan een verbeterde sa
menwerkingsovereenkomst, die wij van
harte ondersteunen. Eindelijk zijn alle
emoties eruit en wordt er goed zakelijk
overleg gevoerd."
guld met de bestelling. "Omdat het een
kroon vormt op zes jaar hard werken en
een erkenning is van de kwaliteit van onze
wijn".
Hij verwacht van de oogst van 2007, die in
deze tijd wordt geplukt, tenminste hetzelf
de sprankelende karakter.
De vijf hectare brengen dit jaar ongeveer
50.000 kilo druiven op en dat is goed voor
even zoveel flessen.
nen de kandidaten ook gevraagd worden
voor journalistieke activiteiten.
Belangstellenden kunnen zich aanmelden
via info@deondememer.com ter attentie
van bladmanager Johan van de Kieboom
of redactiemanager Ron Gregoor.
Wijnhoeve De Kleine Schorre in Dreischor op Schouwen Duiveland gaat
7854 flessen wijn leveren aan KLM. Het gaat om een witte wijn: Schou
wen Druiveland Blanc+, 2006. Tal van deskundigen bestempelen deze wijn
als 'uitstekend'.
De Poort 73 - Rilland
Tel. 0113-551040 - Fax 0113-551080
Email: zbs@planet.nl - Website: www.zbsbv.nl
24-uurs transportbandenservice - www.transportbandenservice.nl
GARANT
BOUW f/VAANNEMERSBEDRIJF
^OMBIRiOVt ^VtKBOVW i(Ea«t«OllW
De Padweie 20, 4353 RW Serooskerke
tel.: (0118) 59 36 66, fax: (0118) 59 36 99
AMBACHTELIJK BOUWEN, MODERN GENIETEN
Waar Zeeland te maken heeft met de stroperige besluitvorming rondom
de komst van de Westerschelde Container Terminal, heeft Rotterdam
te maken met de trage ambtelijke molens bij de aanleg van de Maasvlakte 2.
Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM) is het samenwerkingsverband
tussen havenschap Zeeland Seaports en het havenbedrijf Rotterdam. De ver
stoorde verhoudingen zijn voorbij. Zeeland en Rotterdam zijn verworden tot
communicerende vaten die elkaar proberen te versterken.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Zowel de WCT als de
Maasvlakte 2 zijn een dringende noodzaak
in de concurrentieslag van de wereldwijde
containerisatie. Directeur Hans Smits van
het Havenbedrijf Rotterdam, onlangs te
gast bij Rotary Club Temeuzen, wijst op
de synergetische effecten van een bunde
ling der krachten. En niet alleen op het ge
bied van juridische bijstand voor de be
stuursrechtelijke procedures.
Over het verleden wil hij het eigenlijk niet
hebben. "Dat is voorbij. De samenwerking
tussen het Havenbedrijf Rotterdam en
Zeeland Seaports loopt goed. Er ontstaat
een sfeer van vertrouwen. Stap voor stap
komen we tot een goede relatie. Wij wil
len onze ervaringen delen met Zeeland
Seaports, zoals in het kader van de contai
nerisatie. Rotterdam heeft de nodige ken
nis en ervaring op het gebied van contai
nerfaciliteiten. Zeeland Seaports hoeft niet
opnieuw het wiel uit te vinden. Boven
dien heeft het bedrijfsleven extra vertrou
wen in containeroperaties als men ziet dat
Zeeland Seaports met Rotterdam samen
werkt. Voor de 'BV Nederland' is het ui
teraard ook een goede zaak als Zeeland en
Rotterdam elkaar met economische activi
teiten aanvullen. Het versterkt de Neder
landse concurrentiepositie ten opzichte
van de buitenlandse havens", aldus Smits
(57) die inmiddels driejaar 'havenbaron' is
in het Rotterdamse.
Hans Smits, directeur van het
Havenbedrijf Rotterdam: 'Het is
goed voor de nationale economie als
Zeeland en Rotterdam elkaar aanvul
len.' Foto: Havenbedrijf Rotterdam
Knooppunt
De Rotterdamse haven is met een totale
oppervlakte van 10.500 hectare, van grote
betekenis voor de nationale economie. De
haven is een knooppunt in de internatio
nale goederenstromen en een vestigings
plaats voor industrie en logistieke dienst
verlening. Jaarlijks leggen ongeveer 35.000
zeeschepen en 130.000 binnenvaartsche
pen aan in de haven van Rotterdam. Het
Havenbedrijf Rotterdam is verantwoorde-