Vernieuwen in goede tijden Krommunicatie interview» SYNTENS- DIRECTEUR PIET VAN STAALDUINEN: A Piet van Staalduinen: "regionale benadering is onze kracht." Ondernemers moeten eigenlijk altijd open staan voor innova tie. Maar helaas, ze vernieuwen al leen maar in goede tijden. "Vooral bedrijven in het MKB- segment heb ben, als het even wat minder gaat, vaak moeite het hoofd boven water te houden. Daar moeten ze heel hard voor werken. Pas als het beter gaat, gaan ze ook denken aan uitbreiding, vernieuwen, nieuwe producten en nieuwe markten", constateert Syn- tens- directeur Piet van Staalduinen. door Ron Gregoor BREDA - De landelijke organisatie Syn- tens, innovatie netwerk voor onderne mers, is in het leven geroepen om onder nemers te helpen bij hun vernieuwingen. "Hoewel we helemaal niet ontevreden zijn, ligt ons nog een grote hoeveelheid werk te wachten. Nederland kent zo'n 300.000 bedrijven in het MKB segment. Ongeveer 20.000 daarvan komen jaarlijks bij ons voor advies. Werk aan de winkel dus", constateert van Staalduinen. Syntens heeft haar twaalf vestigingen ver deeld over het hele land, "Dat is juist onze kracht", legt Van Staalduinen het decen trale karakter van zijn organisatie uit. "Het is voor ons van essentieel belang om dicht bij de ondernemer te zitten, letterlijk en fi guurlijk. Wij moeten niet alleen weten hoe het bedrijf van onze klant emit ziet, maar het is even belangrijk om te weten hoe zijn markt in elkaar steekt, wie zijn klanten zijn, wat zijn concurrenten doen, hoe hij zich in zijn naaste omgeving kan verbeteren. Daarom hebben wij in die specifieke regio een groot netwerk nodig, dat we kunnen gebruiken ten behoeve van de klant."" OndazodhBT Ir. Piet van Staalduinen (44) is bijna een jaar in dienst als algemeen directeur van Syntens. Hij stapte in november vorigjaar over van TNO, waar hij directeur Markt en Operations van het instituut TNO Bouw en Ondergrond was. Hij werkte daar sinds 1986, eerst als onderzoeker en adviseur, later in diverse management functies. Van Staalduinen studeerde aan de TU in Delft. Twaalf jaar deed hij onderzoek en advies bij TNO. "We waren vooral bezig voor grote bedrijven, in Nederland, en later ook in het buitenland. Philips en Shell wa ren enkele van onze grote klanten. Voor Philips werkten we in het Verre Oosten, voor Shell deden we onder meer projecten in Rusland. We deden onderzoek gericht op oplossingen van problemen, waar het bedrijfsleven mee te kampen had. Bij TNO Bouw bekeken we de veiligheid en duurzaamheid van bouwmaterialen, maar ook hoe het beste gebouwd kon worden om een bepaald doel te bereiken." Na twaalf jaar maakte Van Staalduinen de stap naar het management, hij werd uitein delijk directeur van TNO Bouw On dergrond. Dat was net in de tijd dat ken nisinstellingen veel actiever gingen kijken of ze concreter hun onderzoek en hun diensten konden afstemmen op de vragen van overheden en van het bedrijfsleven. Hij begeleidde een aantal spin-offs en ver zelfstandigingen van TNO. Het was onder andere zijn taak om de diensten van TNO te verkopen aan het bedrijfsleven. "Na tuurlijk waren we altijd al erg actief op het gebied van onderzoek. Maar we timmer den nog te weinig aan de weg. Een van de gevolgen was de oprichting van het bedrijf BouwQ, een joint venture van TNO, de kennisinstelling GeoDelft en twee advies bureaus, Wagemaker en Intron. Door de combinatie van onderzoek en advies kon den we veel meer voor opdrachtgevers be tekenen. We hebben met BouwQ een bedrijf opgericht dat voor opdrachtgevers in de bouw meteen alle risico's regelt. Van tekentafel tot oplevering. De tijd is voorbij dat overheden die hele organisatie voor ei gen rekening nemen." Was de overgang van TNO, een technisch instituut, naar Syntens, de instantie die on dernemers aan moet zetten tot succesvol innoveren en dus een adviesorgaan is, niet groot? Valt ontzettend mee, zegt Van Staalduinen. "Ik heb. voordat ik in het ma nagement zat, jarenlang zelf onderzoek ge daan, ook adviezen gegeven. En vooral de laatste jaren waren we bij TNO ook na drukkelijk bezig met innovatieprocessen." Van Staalduinen werd gevraagd om alge meen directeur te worden van Syntens. "Ik heb daar eigenlijk niet zo lang over na hoeven te denken. Ik was twintig jaar bij TNO en had vooral te maken met grote bednjven. Syntens moet het hebben van het MKB. Dat trok me wel aan." Wenaieswscn Syntens is in het leven geroepen om on dernemers bij te staan in hun plannen om te innoveren. Dat kan zijn productver nieuwing, het opzoeken van nieuwe markten, maar ook dat ze hun organisatie anders op poten moeten zetten om echt te kunnen vernieuwen. Innovatie wordt steeds belangrijker. "Voor ons is het niet belangrijk of het idee van de klant ook vernieuwend is voor de markt. Essentieel is dat dat voor hem innoverend is." Syntens helpt de ondernemer op weg. Van Staalduinen: "In tegenstelling tot de vele commerciële bureaus, die op dit gebied actief zijn. Die begeleiden vaak een heel traject en nemen een deel van de organisa tie over. Wij doen dat niet, wij helpen de ondernemer op weg. Kijken wat het pro bleem is, geven hem rips en koppelen hem, waar mogelijk, aan instanties of be drijven die hem goed kunnen adviseren. We zijn laagdrempelig. Wij hebben geen commercieel belang in onze klanten. We worden betaald door de overheid. Onze missie is vernieuwing van bedrijven te on dersteunen. Elk innovatietraject is anders. In de regel zijn onze mensen maar twee of drie dagen met zo'n klant bezig, terwijl het traject voor het bedrijf soms een aantal ja ren duurt. We houden in die periode con tact." En verder: "Een bedrijf komt bij ons voor advies. Wij gaan dan met de mensen praten in de omgeving waar zij werken. Wij bezien wat de mogelijkheden zijn, wij hebben een ruime keuze aan middelen bij ons die wij aan de ondernemer kunnen aanbieden. Het kan zijn dat wij een onder nemer koppelen aan een commercieel ad viesbureau, of een kennisinstelling, bij voorbeeld in de regio Breda werken wij met hogeschool Avans of NHTV. Wij kunnen advies geven over landelijke ini tiatieven zoals de innovatievouchers van EZ of regionaal initiatieven zoals het pro ject Marktgericht Innoveren die dankzij de steun van Provincie Noord Brabant moge lijk is gemaakt. En wij zien graag onderne mers in onze workshops of bijeenkomsten. Dan is er tijd om van elkaar te leren, en wie wil dat niet?" Het gaat om vinden en gevonden worden, zegt Van Staalduinen. "Steeds meer onder nemers weten ons via een digitale kanaal te vinden. Wij hebben een druk bezochte internetsite waar het mogelijk is om te chatten met een innovatieadviseur. Kijk zelf maar op www.syntens.nl of www.in- novatienet.nl Maar gewoon bellen met het landelijk innovatienummer (088 4440444)of langs gaan bij een Syntens ves tiging kan ook." Syntens geeft in een jaar zo'n 20.000 ad viezen en meer dan 1.000 workshops aan klanten in het hele land. Dat lijkt veel, maar als je dan bedenkt dat ons land meer dan 300.000 MKB'ers telt, is dat misschien ook wel weinig. "Er ligt ons nog heel veel werk te wachten, dat klopt", zegt Van Staalduinen. "Maar je moet ook bedenken dat er ondernemers zijn, die zelf al met vernieuwen bezig zijn, die ons daarvoor niet nodig hebben. Dat juichen wij na tuurlijk toe. En het is ook zo dat als de economie groeit, zoals nu het geval is, veel meer bedrijven open staan voor vernieu wingen. In de slechte jaren 2003, 2004 hadden veel bedrijven heel veel moeite om het hoofd boven water te houden. Of simpelweg hadden ze er het geld niet voor. Heel veel ondernemers hebben überhaupt weinig tijd om na te denken over hun toe komstplannen. Wij zijn daar ook voor om hen daarin te helpen ze over te halen om de zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Nu zie je dat veel meer be- Foto: Kees Bennema drijven willen vernieuwen. Er stroomt weer geld binnen, er kan er weer wat. Als je als bedrijven wil groeien, dan moet je vernieuwen." ir Kairos Jeroen van Oven Communicatie is inderdaad krom. Enorm krom zelfs. Zó krom, dat het een cirkel vormt. U weet wel: geven en nemen, luisteren en spreken, zenden en ontvangen. Een mooie vakterm daarvoor is reciprociteit: wisselwerking door gelijke behandeling over en weer. Maar dan hebben we het wel over de ideale situatie. Echte kromheid ontstaat als communicatie een rechte lijn is. Een bevel wordt uitgevaardigd. Een boodschap wordt uitgezonden. De mededeling wordt gedaan. Einde verhaal en geen wisselwerking. Met desondanks hoge verwachtingen ten aanzien van het effect. En dat blijft natuurlijk uit. Net als een cirkel heeft communicatie geen begin en geen einde. Zij verdeelt 'de wereld' wel in een binnen- en een buitenwereld. Met een cirkelboog als resultaat van de wisselwerking tussen die twee. Communicatie is actie en reactie tegelijk, oorzaak en gevolg op hetzelfde moment. Het is begrijpelijk, maar tegelijkertijd niet grijpbaar. Je kunt je er wel aan onttrekken, maar het onttrekt zich niet aan jou. ledereen kent de uitwerking van het doorvertelspel. U weet wel: ik fluister iets in uw oor, u in dat van uw buurvrouw, enzovoorts. En steeds blijkt dat de boodschap gaandeweg is veranderd. Verbazing alom en communicatie lijkt dan inderdaad krom. Maar het laat juist de ware aard ervan zien: buiten- en binnenwereld staan in wisselwerking met elkaar. Gelukkig zijn er bedrijven die zelfs daar rekening mee kunnen houden: communicatiebureaus. KAO communicatie Molenwater 105, 4331 SG Middelburg, T. 0118 615048 E. kairos@kao.nl www.kao.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 69