Alles wat leeft, legt het loodje
gehandicaptenzorg
Yara beperkt transport
ammoniak over water
Pretlichtjes
Knooppunt
Markiezaat gaat
twee keer dicht
PZC Woensdag 7 november 2007 3
Onbekenden loosden eind september vier- tot vijfduizend liter dieselolie in de polders bij Oud-Vossemeer.
infographic Felix Binicewicz foto Waterschap Zeeuwse Eilanden
Lozing van dieselolie
heeft grote gevolgen
voor de natuur.
door Cornelleke Blok
Een olielozing, zoals die in
Tholen, heeft desastreuze ge
volgen voor planten, dieren
en water, zegt Frieda Verkalteren,
die zich bij het Waterschap Zeeuw
se Eilanden bezighoudt met de wa
terhuishouding en milieu.
Vierhonderd meter aan oppervlak
tewater raakte eind september bij
Oud-Vossemeer vervuild en 250
kubieke meter bermgrond is zo
snel mogelijk afgegraven door de
provincie en het waterschap. Ver
kalteren: „Als olie op het water
blijft drijven, kan er geen zuurstof
meer bij. Bovendien kan er weinig
licht doordringen, waardoor algen
en planten geen zuurstof meer
kunnen produceren." Als de olie
naar de bodem zakt, krijgen ook
wormen en larven het binnen. „Al
les wat leeft, legt zo het loodje."
Als de olie ook nog verontreinigd
is, is de schade alleen maar groter.
„Dan krijg je een cocktail van ver
schillende stoffen. Er kan van alles
in zitten: ook zware metalen, zoals
koper en zink. Als beesten, bijvoor
beeld muggen, dat binnen krijgen,
raken ze misvormd."
'Het is belangrijk om te
weten wat er in die
gedumpte olie zat'
De medewerkers van de provincie
en het waterschap konden, door
snel optreden, voorkomen dat olie
in het grondwater terecht kwam.
Verkalteren: „Als je niks doet, zakt
de olie steeds verder weg. Eenmaal
in het grondwater, kan het zich
nog verder verspreiden."
Volgens Henk lans van het bureau
Gezondheid, Milieu en Veiligheid
van de GGD Brabant en Zeeland,
heeft de olielozing in Tholen wei
nig gevolgen voor de volksgezond
heid. „Het risico is afhankelijk van
de mate waarin het water of de bo
dem door mensen gebruikt wordt.
In dit geval waren er nauwelijks di
recte contactmogelijkheden."
Er zijn wel indirecte risico's voor
mensen, zegt lans. „Er kunnen al
lerlei stoffen achterblijven in de na
tuur. Die kunnen met het bagge
ren weer naar boven komen en via
landbouwgrond in het ecosysteem
terecht komen. Het is daarom be
langrijk dat uitgezocht wordt wel
ke stoffen in de dieselolie zaten."
Volgens Verkalteren houdt het wa
terschap de verontreiniging van de
bodem nauwlettend in de gaten.
„We nemen regelmatig monsters
uit de bodem, om te kijken hoe
het ermee staat."
ondersteund door slechts twee
weinig ervaren gedragswetenschap
pers. Gebouwen zijn ongeschikt
en cliënten zijn agressief Er heerst
hoog ziekteverzuim en is onvol
doende begeleiding van invalkrach
ten, signaleert de inspectie.
Bij het Graaf Mauritshuis heeft de
inspectie vooral kritiek op onvolle-
PJJI De Inspectie voor de Gezond-
heidszorg ziet problemen bij vier
Zeeuwse instellingen voor ver
standelijk gehandicapten. Huize
Den Berg is er het ergst aan toe.
dige procedures en protocollen.
Ook daar heerst hoge werkdruk en
personeelstekort, maar de cultuur
is open en dat geeft vertrouwen,
vindt de inspectie. Bij de Veerse-
singel van AZZ voelen cliënten
zich onveilig door agressie en ge
brek aan privacy. Er is een tekort
aan bijscholing en gedragsdeskun
digen, maar na de reorganisatie is
er vertrouwen in het manage
ment. Tragel in Clinge heeft vooral
moeite goed personeel te vinden,
maar doet veel aan bijscholing,
merkt de inspectie.
Drie containers herinneren aan de olielozing.
foto Waterschap Zeeuwse Eilanden
door René Schrier
DEN HAAG - Minister Cramer van
Vrom wil nog dit jaar een conve
nant met kunstmestproducent Ya
ra in Sluiskil afsluiten over beper
king van het (zee)transport van
ammoniak over de Westerschelde.
Yara gebruikt 70 procent van de
ammoniak die zij produceert zelf
De rest gaat over de Westerschelde
naar andere vestigingen of wordt
verkocht. Yara wil een eind maken
aan het transport van dit over
schot. Het bedrijf is bereid dit in
Sluiskil te verwerken tot eindpro
ducten. Uiteindelijk wil Yara, ant
woordt Cramer in de voortgangs
rapportage over het externe veilig
heidsbeleid, het zeetransport defi
nitief beëindigen. Dat zal ergens
tussen 20t2 en 2025 zijn. Dan zal
volgens de minister een structure
le bijdrage geleverd zijn aan de vei
ligheid op de Westerschelde.
COMMENTAAR
Na een paar weken
praten komt er
eindelijk wat
richting in de
discussie over fietslampjes.
Gisteren zei minister Camiel
Eurlings van Verkeer en
Waterstaat dat er ruimte blijft
voor de inmiddels ingeburgerde
alternatieven. Aan de kleding,
knipperend, noem maar op.
Geheel volgens de goed
Hollandse traditie kondigde hij
nog wel een onderzoek aan.
Samen met nieuwe regelgeving
kan het dan zomaar een jaar
duren voor de wet is aangepast.
Ondertussen moet ook Eurlings
zich natuurlijk wel aan de oude
regels houden. Dus suggereert
hij dat de politie zich eerst maar
eens moet richten op de fietsers
die helemaal geen licht voeren.
Daarmee haalt de minister een
streep door de al te brave
benadering van de politie
Zeeland, die onlangs nog
aankondigde dat draagbare of
knipperende lampjes niet
zullen worden getolereerd.De
veiligheid van de fietser is een
serieuze zaak. Desondanks
werkt deze kwestie vooral op
lachspieren. Een paar weken
geleden wist minister Guusje
ter Horst van Binnenlandse
Zaken, de baas van de politie,
nog te melden dat de
verlichting toch echt aan de
fiets vast moet zitten. Nu slaat
haar collega Eurlings een
andere weg in. Hoewel hij Ter
Horst wel mee lijkt te krijgen,
blijft hun spel met de fietser
een vreemde vertoning. Als dit
typerend is voor de afstemming
tussen de bewindslieden kan
Nederland nog veel lol beleven.
Totdat er zware besluiten
moeten vallen.
BERGEN OP ZOOM - Rijkswaterstaat
sluit vanavond en morgenavond
een deel van het viaduct van het
knooppunt Markiezaat af. Het ver
keer dat uit de richting van Ant
werpen komt en in richting Ber
gen op Zoom wil, ondervindt hier
enige hinder van. Het knooppunt
Markiezaat is de plek waar de A4
en de A58 op elkaar aansluiten.
De weg wordt vanavond afgeslo
ten van 19.00 uur tot morgenoch
tend 6.00 uur. Ook morgenavond
duurt de afsluiting van 19.00 uur
tot 6.00 uur de volgende ochtend.
Verkeer dat uit de richting Antwer
pen komt en richting Bergen op
Zoom wil, moet de richting Vlis-
singen volgen en een stukje over
de A58 rijden. Bij de afrit Rilland
(nummer 31) kunnen ze terug en
moet dit verkeer de weg verlaten
en de borden volgen waarop de
richting Bergen op Zoom aangege
ven staat. Verkeer dat uit de rich
ting Vlissingen komt en naar Ber
gen op Zoom wil, ondervindt
geen hinder. Gele borden langs de
weg geven de omleidingsroute
aan. Bij erg slecht weer kan het
werk worden uitgesteld.
IFj| Meer informatie op www.rijkswater-
staat.ni