Alles wat leeft, legt het loodje gehandicaptenzorg Yara beperkt transport ammoniak over water Pretlichtjes Knooppunt Markiezaat gaat twee keer dicht PZC Woensdag 7 november 2007 3 Onbekenden loosden eind september vier- tot vijfduizend liter dieselolie in de polders bij Oud-Vossemeer. infographic Felix Binicewicz foto Waterschap Zeeuwse Eilanden Lozing van dieselolie heeft grote gevolgen voor de natuur. door Cornelleke Blok Een olielozing, zoals die in Tholen, heeft desastreuze ge volgen voor planten, dieren en water, zegt Frieda Verkalteren, die zich bij het Waterschap Zeeuw se Eilanden bezighoudt met de wa terhuishouding en milieu. Vierhonderd meter aan oppervlak tewater raakte eind september bij Oud-Vossemeer vervuild en 250 kubieke meter bermgrond is zo snel mogelijk afgegraven door de provincie en het waterschap. Ver kalteren: „Als olie op het water blijft drijven, kan er geen zuurstof meer bij. Bovendien kan er weinig licht doordringen, waardoor algen en planten geen zuurstof meer kunnen produceren." Als de olie naar de bodem zakt, krijgen ook wormen en larven het binnen. „Al les wat leeft, legt zo het loodje." Als de olie ook nog verontreinigd is, is de schade alleen maar groter. „Dan krijg je een cocktail van ver schillende stoffen. Er kan van alles in zitten: ook zware metalen, zoals koper en zink. Als beesten, bijvoor beeld muggen, dat binnen krijgen, raken ze misvormd." 'Het is belangrijk om te weten wat er in die gedumpte olie zat' De medewerkers van de provincie en het waterschap konden, door snel optreden, voorkomen dat olie in het grondwater terecht kwam. Verkalteren: „Als je niks doet, zakt de olie steeds verder weg. Eenmaal in het grondwater, kan het zich nog verder verspreiden." Volgens Henk lans van het bureau Gezondheid, Milieu en Veiligheid van de GGD Brabant en Zeeland, heeft de olielozing in Tholen wei nig gevolgen voor de volksgezond heid. „Het risico is afhankelijk van de mate waarin het water of de bo dem door mensen gebruikt wordt. In dit geval waren er nauwelijks di recte contactmogelijkheden." Er zijn wel indirecte risico's voor mensen, zegt lans. „Er kunnen al lerlei stoffen achterblijven in de na tuur. Die kunnen met het bagge ren weer naar boven komen en via landbouwgrond in het ecosysteem terecht komen. Het is daarom be langrijk dat uitgezocht wordt wel ke stoffen in de dieselolie zaten." Volgens Verkalteren houdt het wa terschap de verontreiniging van de bodem nauwlettend in de gaten. „We nemen regelmatig monsters uit de bodem, om te kijken hoe het ermee staat." ondersteund door slechts twee weinig ervaren gedragswetenschap pers. Gebouwen zijn ongeschikt en cliënten zijn agressief Er heerst hoog ziekteverzuim en is onvol doende begeleiding van invalkrach ten, signaleert de inspectie. Bij het Graaf Mauritshuis heeft de inspectie vooral kritiek op onvolle- PJJI De Inspectie voor de Gezond- heidszorg ziet problemen bij vier Zeeuwse instellingen voor ver standelijk gehandicapten. Huize Den Berg is er het ergst aan toe. dige procedures en protocollen. Ook daar heerst hoge werkdruk en personeelstekort, maar de cultuur is open en dat geeft vertrouwen, vindt de inspectie. Bij de Veerse- singel van AZZ voelen cliënten zich onveilig door agressie en ge brek aan privacy. Er is een tekort aan bijscholing en gedragsdeskun digen, maar na de reorganisatie is er vertrouwen in het manage ment. Tragel in Clinge heeft vooral moeite goed personeel te vinden, maar doet veel aan bijscholing, merkt de inspectie. Drie containers herinneren aan de olielozing. foto Waterschap Zeeuwse Eilanden door René Schrier DEN HAAG - Minister Cramer van Vrom wil nog dit jaar een conve nant met kunstmestproducent Ya ra in Sluiskil afsluiten over beper king van het (zee)transport van ammoniak over de Westerschelde. Yara gebruikt 70 procent van de ammoniak die zij produceert zelf De rest gaat over de Westerschelde naar andere vestigingen of wordt verkocht. Yara wil een eind maken aan het transport van dit over schot. Het bedrijf is bereid dit in Sluiskil te verwerken tot eindpro ducten. Uiteindelijk wil Yara, ant woordt Cramer in de voortgangs rapportage over het externe veilig heidsbeleid, het zeetransport defi nitief beëindigen. Dat zal ergens tussen 20t2 en 2025 zijn. Dan zal volgens de minister een structure le bijdrage geleverd zijn aan de vei ligheid op de Westerschelde. COMMENTAAR Na een paar weken praten komt er eindelijk wat richting in de discussie over fietslampjes. Gisteren zei minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat dat er ruimte blijft voor de inmiddels ingeburgerde alternatieven. Aan de kleding, knipperend, noem maar op. Geheel volgens de goed Hollandse traditie kondigde hij nog wel een onderzoek aan. Samen met nieuwe regelgeving kan het dan zomaar een jaar duren voor de wet is aangepast. Ondertussen moet ook Eurlings zich natuurlijk wel aan de oude regels houden. Dus suggereert hij dat de politie zich eerst maar eens moet richten op de fietsers die helemaal geen licht voeren. Daarmee haalt de minister een streep door de al te brave benadering van de politie Zeeland, die onlangs nog aankondigde dat draagbare of knipperende lampjes niet zullen worden getolereerd.De veiligheid van de fietser is een serieuze zaak. Desondanks werkt deze kwestie vooral op lachspieren. Een paar weken geleden wist minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken, de baas van de politie, nog te melden dat de verlichting toch echt aan de fiets vast moet zitten. Nu slaat haar collega Eurlings een andere weg in. Hoewel hij Ter Horst wel mee lijkt te krijgen, blijft hun spel met de fietser een vreemde vertoning. Als dit typerend is voor de afstemming tussen de bewindslieden kan Nederland nog veel lol beleven. Totdat er zware besluiten moeten vallen. BERGEN OP ZOOM - Rijkswaterstaat sluit vanavond en morgenavond een deel van het viaduct van het knooppunt Markiezaat af. Het ver keer dat uit de richting van Ant werpen komt en in richting Ber gen op Zoom wil, ondervindt hier enige hinder van. Het knooppunt Markiezaat is de plek waar de A4 en de A58 op elkaar aansluiten. De weg wordt vanavond afgeslo ten van 19.00 uur tot morgenoch tend 6.00 uur. Ook morgenavond duurt de afsluiting van 19.00 uur tot 6.00 uur de volgende ochtend. Verkeer dat uit de richting Antwer pen komt en richting Bergen op Zoom wil, moet de richting Vlis- singen volgen en een stukje over de A58 rijden. Bij de afrit Rilland (nummer 31) kunnen ze terug en moet dit verkeer de weg verlaten en de borden volgen waarop de richting Bergen op Zoom aangege ven staat. Verkeer dat uit de rich ting Vlissingen komt en naar Ber gen op Zoom wil, ondervindt geen hinder. Gele borden langs de weg geven de omleidingsroute aan. Bij erg slecht weer kan het werk worden uitgesteld. IFj| Meer informatie op www.rijkswater- staat.ni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3