Cultuur Dj's in rol van muzikant De Muziekfabriek belicht onbekende meesters Terugblik op Pink Floyd in Zeeland Festival levert 10.000 euro op pzc Woensdag 7 november 2007 29 De medewerkers aan Fremdkunst, met (vlnr) DJ Optimus, DJ Juggernaut Mace, saxofonist Erwin Vann, DJ Vindictiv en gitarist Shycop. foto Ruben Oreel Album Fremdkunst leidt tot live-uitvoering in De Spot Middelburg. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Drie dj's en twee muzikanten bouwen zaterdag in De Spot in Middelburg aan een ex perimentele muziekcollage of, in hun eigen woorden, 'een gesyncop eerde uitbarsting van klank'. En dat allemaal onder de naam Fremdkunst. Het project is een initiatief van de Tilburgse producer en dj Jugger naut Mace (Rogier van Hout). „Ik heb altijd samen met rappers ge werkt", zegt hij over de voorge schiedenis van Fremdkunst. „Als een soort logisch vervolg daarop ben ik een paar jaar geleden begon nen met het maken van instru mentale hiphop." Lange tijd heeft Mace gewerkt aan een album on der de naam Fremdkunst, een op zich betekenisloze term die hij in Berlijn opdeed. Onlangs verscheen het resultaat: een album dat klinkt als een smeltkroes van beats, soundscapes, scratches, samples, klanken en melodieën, waarbij de dj put uit vele genres, van hiphop tot soul, maar ook bijvoorbeeld surf, klassiek en de oorspronkelijk house. Nu het album is voltooid, ligt er een volgende uitdaging: een li ve-uitvoering. Mace doet dat sa men met de Zeeuwse dj's Opti mus (Neels Smeekens, tegenwoor dig wonend in Rotterdam) en Vin dictiv (Chris Smith) uit Middel burg, die ook meewerkten aan het album. Met draaitafels, samplers, effectapparatuur en cd-spelers wordt de muziek van Fremdkunst opnieuw opgebouwd. De dj's, be kend als ware draaitafelkunste naars, fungeren daarbij als muzi kant. Alle apparatuur samen vormt hun 'instrument'. Al is er zeker ruimte voor improvi satie, de tracks van Fremdkunst zijn de basis. Mace: „Ik ben de be palende factor, maar het zijn ale- 'Je hoort vaak meteen dat de beats van Mace zijn, dat er één iemand achter zit' maal getalenteerde mensen die hun eigen ideeën meebrengen. Op het podium klinkt het ook veel dy namischer dan ik op de cd heb ge maakt." DJ Optimus wijst op de beats in de muziek. „Je hoort vaak meteen dat het van Mace komt, dat er één iemand achter zit. Het is toch iets eigens, heel herkenbaar." De drie dj's spelen op het podium samen met gitarist Shycop (Tristan Driesenaar) en de Vlaam se jazzsaxofonist Erwin Vann. „Je probeert de klank en feel van het album te behouden en toch net iets anders te doen", zegt Shycop over hun rol op het podium. „De dj's beschouwen zich bij Fremd kunst meer als instrumentalist. Ik probeer als instrumentalist omge keerd meer hun wereld in te gaan en niet zozeer van mijn eigen in strument uit te gaan, maar juist iets te spelen wat in het grote ge heel past." Fremdkunst, zaterdag in De Spot (Beddewijkstraat 15) in Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Boek beschrijft alle Nederlandse optredens van vermaarde band. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Februari 1968. Pink Floyd, voor het eerst zonder Syd Barrett maar met David Gilmour als zanger en gitarist, doet Zeeland aan. De nog jonge, maar veelbelo vende band arriveert - zo herin nert een betrokkene zich - in een 'gammele bus', moet het nog zon der roadies en ander personeel stel len, maar doet wel twee concerten op één avond: eerst in het Patro naatsgebouw in Terneuzen en la ter op de avond in het Concertge bouw in Vlissingen. In het voor programma speelt onder meer Dra gonfly. De inmiddels legendarische optre dens komen uiteraard aan bod in het zojuist verschenen boek Pink Floyd in de polder dat de optredens van de band in de Lage Landen be schrijft. Het boek, mooi vormgege ven, bevat ook veel ooggetuigen verslagen en vaak bijzonder beeld materiaal. Zeeland was de eerste halte op de eerste tournee door Nederland. In hetzelfde jaar, op 2 juni, speelde Pink Floyd nogmaals in Vlissin gen. Daarna werd Zeeland al snel te klein voor de band. Het boek gaat ook in op het hard nekkige verhaal dat Pink Floyd al in juni 1967 Vlissingen en Terneu zen zou hebben aangedaan. Daar voor blijkt geen enkel bewijs te zijn. 'Pink Floyd in de polder', door Char les Beterams en Robert Haagsma. Uitgeverij Aprilis, 228 pagina's, 24,95 euro. Zie ook www.pinkfloydboek.nl. rilland - Het Keltisch benefietfes tival dat zaterdag in Rilland werd gehouden, heeft ruim 10.000 euro opgeleverd. De opbrengst wordt nog verdubbeld door de Nationale Commissie voor Internationale Sa menwerking en Duurzame Ont wikkeling. Het geld gaat naar Stich ting Internationale Kinderhulp. Leen de Broekert Leen de Broekert vertelt over Hummel, Arriaga, Rosenmüller en Alkan. door Corella Nijsse MIDDELBURG - Johann Nepomuk Hummel, Johann Rosenmüller, Juan Crisóstomo de Arriaga en Charles-Valentin Alkan: het zijn componisten die wellicht niet de faam genieten van Bach, Mozart en Beethoven maar die wel prach tige muziek hebben nagelaten. Van november tot en met februari organiseert musicus Leen de Broe kert samen met De Drukkerij in Middelburg De Muziekfabriek. El ke tweede zaterdag van de maand, van 10.00 tot ongeveer 11.00 uur, neemt De Broekert belangstellen den mee naar de boeiende wereld van de klassieke muziek. „De Drukkerij heeft al een Litera- tuurfabriek. Dit concept is doorge zet in De Muziekfabriek", zegt Leen de Broekert. „Vanuit com mercieel oogpunt is het voor pla tenmaatschappijen veel interessan ter om werken van bekende com ponisten uit te geven, omdat die bij het grote publiek veel meer aan: spreken. Ik wil leven en werk van deze vier onbekende componisten belichten om ze eindelijk over het voetlicht te trekken." Zo valt bijvoorbeeld te ontdekken dat Hummel (1778-1837) een pianis tisch wonderkind was, die zelfs nog een poosje bij de familie Mo zart in huis heeft gewoond, waar hij klavier- en compositielessen kreeg. Van Hummel zijn vooral zijn pianosonates bekend, maar zijn pianotrio's en andere kamer muziekwerken zijn minstens even boeiend. Rosenmüller (ca. 1619-1684) werd in zijn tijd uitbundig geprezen door Heinrich Schütz, de aartsva der van de Duitse muziek. Toen hij cantor was van de Thomas- school, werd hij echter in diskre diet gebracht wegens beschuldigin gen van 'tegennatuurlijke betrek kingen' met jongens van deze school. Er hingen hem zware straf fen boven het hoofd en daarom vluchtte hij naar Venetië. Daar werd ook een bekendheidvanwege zijn meeslepende composities. Arriaga (1806-1826) werd vijftig jaar na Mozart geboren en schreef in zijn korte leven strijkkwartet ten, een symfonie, wat ouvertures en kerkmuziek. Dit was genoeg om hem de titel 'De Spaanse Mo zart' op te leveren. Alkan (1813-1888), ten slotte, was de buurman van Frédéric Chopin. Hij had zo'n perfecte pianotech niek, dat zelfs Liszt er nerveus van werd als hij over zijn schouder meekeek. De pianowerken die hij componeerde zijn zeer origineel en uiterst moeilijk, wat zijn be kendheid in die tijd helaas niet ten goede kwam. De Muziekfabriek begint zaterdag 10 november om 10.00 uur in De Drukkerij in Middelburg. Passe-par- touts voor alle vier bijeenkomsten zijn daar nog beschikbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 31