Cultuur
Dj's in rol van muzikant
De Muziekfabriek belicht onbekende meesters
Terugblik
op Pink Floyd
in Zeeland
Festival levert
10.000 euro op
pzc Woensdag 7 november 2007 29
De medewerkers aan Fremdkunst, met (vlnr) DJ Optimus, DJ Juggernaut Mace, saxofonist Erwin Vann, DJ Vindictiv en gitarist Shycop. foto Ruben Oreel
Album Fremdkunst
leidt tot live-uitvoering
in De Spot Middelburg.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Drie dj's en twee
muzikanten bouwen zaterdag in
De Spot in Middelburg aan een ex
perimentele muziekcollage of, in
hun eigen woorden, 'een gesyncop
eerde uitbarsting van klank'. En
dat allemaal onder de naam
Fremdkunst.
Het project is een initiatief van de
Tilburgse producer en dj Jugger
naut Mace (Rogier van Hout). „Ik
heb altijd samen met rappers ge
werkt", zegt hij over de voorge
schiedenis van Fremdkunst. „Als
een soort logisch vervolg daarop
ben ik een paar jaar geleden begon
nen met het maken van instru
mentale hiphop." Lange tijd heeft
Mace gewerkt aan een album on
der de naam Fremdkunst, een op
zich betekenisloze term die hij in
Berlijn opdeed. Onlangs verscheen
het resultaat: een album dat klinkt
als een smeltkroes van beats,
soundscapes, scratches, samples,
klanken en melodieën, waarbij de
dj put uit vele genres, van hiphop
tot soul, maar ook bijvoorbeeld
surf, klassiek en de oorspronkelijk
house.
Nu het album is voltooid, ligt er
een volgende uitdaging: een li
ve-uitvoering. Mace doet dat sa
men met de Zeeuwse dj's Opti
mus (Neels Smeekens, tegenwoor
dig wonend in Rotterdam) en Vin
dictiv (Chris Smith) uit Middel
burg, die ook meewerkten aan het
album. Met draaitafels, samplers,
effectapparatuur en cd-spelers
wordt de muziek van Fremdkunst
opnieuw opgebouwd. De dj's, be
kend als ware draaitafelkunste
naars, fungeren daarbij als muzi
kant. Alle apparatuur samen
vormt hun 'instrument'.
Al is er zeker ruimte voor improvi
satie, de tracks van Fremdkunst
zijn de basis. Mace: „Ik ben de be
palende factor, maar het zijn ale-
'Je hoort vaak meteen dat
de beats van Mace zijn, dat
er één iemand achter zit'
maal getalenteerde mensen die
hun eigen ideeën meebrengen. Op
het podium klinkt het ook veel dy
namischer dan ik op de cd heb ge
maakt." DJ Optimus wijst op de
beats in de muziek. „Je hoort vaak
meteen dat het van Mace komt,
dat er één iemand achter zit. Het is
toch iets eigens, heel herkenbaar."
De drie dj's spelen op het podium
samen met gitarist Shycop
(Tristan Driesenaar) en de Vlaam
se jazzsaxofonist Erwin Vann. „Je
probeert de klank en feel van het
album te behouden en toch net
iets anders te doen", zegt Shycop
over hun rol op het podium. „De
dj's beschouwen zich bij Fremd
kunst meer als instrumentalist. Ik
probeer als instrumentalist omge
keerd meer hun wereld in te gaan
en niet zozeer van mijn eigen in
strument uit te gaan, maar juist
iets te spelen wat in het grote ge
heel past."
Fremdkunst, zaterdag in De Spot
(Beddewijkstraat 15) in Middelburg.
Aanvang: 21.00 uur.
Boek beschrijft alle
Nederlandse optredens
van vermaarde band.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Februari 1968. Pink
Floyd, voor het eerst zonder Syd
Barrett maar met David Gilmour
als zanger en gitarist, doet Zeeland
aan. De nog jonge, maar veelbelo
vende band arriveert - zo herin
nert een betrokkene zich - in een
'gammele bus', moet het nog zon
der roadies en ander personeel stel
len, maar doet wel twee concerten
op één avond: eerst in het Patro
naatsgebouw in Terneuzen en la
ter op de avond in het Concertge
bouw in Vlissingen. In het voor
programma speelt onder meer Dra
gonfly.
De inmiddels legendarische optre
dens komen uiteraard aan bod in
het zojuist verschenen boek Pink
Floyd in de polder dat de optredens
van de band in de Lage Landen be
schrijft. Het boek, mooi vormgege
ven, bevat ook veel ooggetuigen
verslagen en vaak bijzonder beeld
materiaal.
Zeeland was de eerste halte op de
eerste tournee door Nederland. In
hetzelfde jaar, op 2 juni, speelde
Pink Floyd nogmaals in Vlissin
gen. Daarna werd Zeeland al snel
te klein voor de band.
Het boek gaat ook in op het hard
nekkige verhaal dat Pink Floyd al
in juni 1967 Vlissingen en Terneu
zen zou hebben aangedaan. Daar
voor blijkt geen enkel bewijs te
zijn.
'Pink Floyd in de polder', door Char
les Beterams en Robert Haagsma.
Uitgeverij Aprilis, 228 pagina's,
24,95 euro.
Zie ook www.pinkfloydboek.nl.
rilland - Het Keltisch benefietfes
tival dat zaterdag in Rilland werd
gehouden, heeft ruim 10.000 euro
opgeleverd. De opbrengst wordt
nog verdubbeld door de Nationale
Commissie voor Internationale Sa
menwerking en Duurzame Ont
wikkeling. Het geld gaat naar Stich
ting Internationale Kinderhulp.
Leen de Broekert
Leen de Broekert vertelt
over Hummel, Arriaga,
Rosenmüller en Alkan.
door Corella Nijsse
MIDDELBURG - Johann Nepomuk
Hummel, Johann Rosenmüller,
Juan Crisóstomo de Arriaga en
Charles-Valentin Alkan: het zijn
componisten die wellicht niet de
faam genieten van Bach, Mozart
en Beethoven maar die wel prach
tige muziek hebben nagelaten.
Van november tot en met februari
organiseert musicus Leen de Broe
kert samen met De Drukkerij in
Middelburg De Muziekfabriek. El
ke tweede zaterdag van de maand,
van 10.00 tot ongeveer 11.00 uur,
neemt De Broekert belangstellen
den mee naar de boeiende wereld
van de klassieke muziek.
„De Drukkerij heeft al een Litera-
tuurfabriek. Dit concept is doorge
zet in De Muziekfabriek", zegt
Leen de Broekert. „Vanuit com
mercieel oogpunt is het voor pla
tenmaatschappijen veel interessan
ter om werken van bekende com
ponisten uit te geven, omdat die
bij het grote publiek veel meer aan:
spreken. Ik wil leven en werk van
deze vier onbekende componisten
belichten om ze eindelijk over het
voetlicht te trekken."
Zo valt bijvoorbeeld te ontdekken
dat Hummel (1778-1837) een pianis
tisch wonderkind was, die zelfs
nog een poosje bij de familie Mo
zart in huis heeft gewoond, waar
hij klavier- en compositielessen
kreeg. Van Hummel zijn vooral
zijn pianosonates bekend, maar
zijn pianotrio's en andere kamer
muziekwerken zijn minstens even
boeiend.
Rosenmüller (ca. 1619-1684) werd
in zijn tijd uitbundig geprezen
door Heinrich Schütz, de aartsva
der van de Duitse muziek. Toen
hij cantor was van de Thomas-
school, werd hij echter in diskre
diet gebracht wegens beschuldigin
gen van 'tegennatuurlijke betrek
kingen' met jongens van deze
school. Er hingen hem zware straf
fen boven het hoofd en daarom
vluchtte hij naar Venetië. Daar
werd ook een bekendheidvanwege
zijn meeslepende composities.
Arriaga (1806-1826) werd vijftig
jaar na Mozart geboren en schreef
in zijn korte leven strijkkwartet
ten, een symfonie, wat ouvertures
en kerkmuziek. Dit was genoeg
om hem de titel 'De Spaanse Mo
zart' op te leveren.
Alkan (1813-1888), ten slotte, was
de buurman van Frédéric Chopin.
Hij had zo'n perfecte pianotech
niek, dat zelfs Liszt er nerveus van
werd als hij over zijn schouder
meekeek. De pianowerken die hij
componeerde zijn zeer origineel
en uiterst moeilijk, wat zijn be
kendheid in die tijd helaas niet ten
goede kwam.
De Muziekfabriek begint zaterdag
10 november om 10.00 uur in De
Drukkerij in Middelburg. Passe-par-
touts voor alle vier bijeenkomsten
zijn daar nog beschikbaar.