Zeeuwse scholen krijgen schatkist
Uitval op mbo ook in Zeeland
opvallend lager door nieuwe leren
Minister waakt over reistijd van
Walchenaren naar acute zorg
PZC Woensdag 7 november 2007 2 7
Leerlingen van de Hogeschool Zeeland bekijken de inhoud van de leskist.
foto Ruben Oreel
Leskist over Michiel de
Ruyter wordt vandaag
gepresenteerd.
door René Schrier
VLISSINGEN - Vandaag gaan tiental
len directeuren van Zeeuwse (ba
sisscholen met een schatkist on
der de arm terug naar hun school.
Ze zijn dan de trotse bezitter van
een leskist over Michiel de Ruyter.
In totaal 200 van de 250 Zeeuwse
basisscholen reageerden positief
op de vraag of ze in aanmerking
wilden komen voor zo'n leskist.
Marten van Gilst van de Hoge
school Zeeland, een van de coördi
natoren van het leskistenproject,
legt uit dat het project weliswaar
over Michiel de Ruyter gaat, maar
dat het verdeeld is in thema's die
actueel blijven. Dat zijn thema's
zoals water, havens en burger
schap. Veel van de lesstof staat op
een website die voor het project
ontwikkeld is: www.deruyter.nu.
Het materiaal kan gebruikt wor
den in de midden- en bovenbouw
van het basisonderwijs en in het
voortgezet onderwijs. In de leskis
ten zitten boeken, dvd's, een fles
met daarin een brief met opdrach
ten van De Ruyter, en kruiden uit
verre landen. De leerlingen kun
nen op verschillende manieren
aan de slag met het materiaal en
de lesstof, maar ook aan de docen
ten wordt de gelegenheid geboden
hun creativiteit te gebruiken bij
het inrichten van de lessen.
De scholen krijgen de leskisten gra
tis. Daarnaast zijn er nog vier gro
tere leskisten die rouleren via de
cultuurmenu's waar de scholen ge-
De leerlingen kunnen op
verschillende manieren
met de stof aan de slag
bruik van kunnen maken. De in
houd van de grotere kisten kan als
aanvulling op het materiaal ge
bruikt worden.
De grootste sponsor van het pro
ject is de provincie Zeeland. Ver
der verleenden verschillende ge
meenten medewerking, alsmede
het Vlissingse archief en het mari
tiem Muzeeum. De Hogeschool
Zeeland en het Regionaal Pedago
gisch Centrum Zeeland hebben
het project uitgevoerd.
Van Gilst geeft toe dat het wel een
beetje jammer is dat het project
pas aan het eind van het De Ruy-
terjaar beschikbaar is. Dat had te
maken met aanloopproblemen.
Daar staat tegenover dat het pro
ject verschillende schooljaren ach
ter elkaar te gebruiken is. Daartoe
zal de website ook steeds geactuali
seerd worden.
De openbare basisschool De Mool-
hoek in Kapelle is een van de scho
len die graag een leskist wilde heb
ben. „Vooral het feit dat het een
Zeeuws project was, sprak ons erg
aan. We hebben ook de indruk dat
de materie de kinderen wel interes
seert", vertelt directeur Niek Flip-
se.
De rk basisschool 't Zand in Sas
van Gent heeft niet om een leskist
gevraagd, vertelt Marjan de Moor,
leerkracht in de bovenbouw van
de school. De voornaamste reden
was dat de scholen al bedolven
worden onder de projecten. De
Moor: „Ons programma is al zo
vol. Maar nu ik er nog eens goed
over nadenk, begin ik toch een
beetje te twijfelen."
Zeeuws regionaal
opleidingscentrum ziet
goede resultaten.
door Ondine van der Vleuten
goes - Voordat het nieuwe leren
op het mbo werd ingevoerd, haal
de 35 procent van de niveau t-leer-
lingen een diploma. Nu is dat 65
procent, vertelt Hennie van Meer
kerk van het ROC Zeeland, het re
gionale centrum voor middelbaar
beroepsonderwijs.
In heel Nederland daalt het aantal
voortijdige schoolverlaters in het
mbo sterk, soms wel met vijftig
procent. Opmerkelijk is volgens de
voorzitster van het College van Be
stuur, dat in Zeeland van de 65 pro
cent geslaagden nog eens 80 pro
cent doorgaat naar de tweejarige
opleiding (niveau 2). Over de
twee-, drie- en vierjarige opleiding
kan Van Meerkerk nog weinig zeg
gen, omdat ze nog niet zijn afge
rond. Maar ook daar ziet zij al posi
tieve resultaten: de leerlingen zien
duidelijker voor zich voor wat
voor beroep zij opgeleid worden.
En dat verhoogt de motivatie.
Op niveau 1 werd twee jaar gele-
Sinds de invoering van 'compe
tentiegericht leren' ziet het ROC
Zeeland het aantal niveau 1-leer
lingen dat een diploma haalt, stij
gen van 35 naar 65 procent.
den begonnen met het project
Scool. Sterk gericht op praktische
vaardigheden, met praktijkcentra
als een fietsenzaak, een
lunchroom en een wasserij. De
leerlingen kampen vaak met ge-
drags- of leerproblemen en zijn
niet ingesteld op theorie. „Daar is
dit echt een uitkomst voor."
Eén kanttekening: „Vaak gaat com
petentiegericht leren gepaard met
een flink deel onbegeleide zelfstu
die. Dat is wat ons betreft niet aan
de orde, daar hebben wij slechte
ervaringen mee. De leerlingen vin
den het onprettig en de resultaten
tonen ook aan dat ze er niet klaar
voor zijn. De begeleiding moet
strak zijn, heel strak."
door Claudia Sondervan
GOES - Minister Klink van VWS
wil voorkomen dat de acute zorg
slechter bereikbaar wordt voor
Walchenaren. Hij overlegt met de
Nederlandse Mededingingsautori
teit (NMa) wat de fusie van de
maatschappen van de artsen van
de ziekenhuizen in Vlissingen en
Goes voor gevolgen kan hebben.
Klink zal de Tweede Kamer daar
nog deze herfst over berichten.
Dat antwoordt de minister op vra
gen van het CDA in de IWeede Ka
mer. CDA'ers Koppejan, Scher
mers en De Vries vroegen Klink
naar zijn visie op de voorgenomen
fusie van de ziekenhuizen naar
aanleiding van de PZC-enquête
eind augustus. Daaruit bleek dat
slechts vijftien procent van de
Zeeuwen een ziekenhuisfusie bo
ven de Westerschelde voorstaat.
Klink bevestigt dat hij de uitkomst
van de enquête kent.
Klink zegt dat hij als minister een
fusie niet kan blokkeren of afdwin
gen. Dat is aan de NMa. Wel kan
hij een ziekenhuis een aanwij
zinggeven ais hij oordeelt dat de
bereikbaarheid van de acute zorg
in gevaar komt. Reistijd, niet af
stand, is daarbij het criterium, stelt
Klink. De fusie moet de Zeeuwen
een verbeterde kwaliteit van zie
kenhuiszorg opleveren die op
weegt tegen eventuele slechtere be
reikbaarheid, stelt Klink. De In
spectie voor de Gezondheidszorg
oordeelt daarover als de definitieve
plannen voor Ziekenhuis Zeeland
er zijn.