Meningen
Pt GFP„.
om G
woe
M4AK U WKWt
VOORLICHTING
MINISTERIE
VAN
SOCIALE ZAKEN
PZC Dinsdag 6 november 2007 9
VAN DE SITE
De Middelburgse predikant Klaas Hen-
drikse is overtuigd atheïst. Over deze
opmerkelijke combinatie heeft hij een
boek geschreven met als titel Celo
ven in een Cod die niet bestaat. Op
dit artikel kwamen ook via de website
van de PZC veel reacties binnen.
Geloven in een God die niet be
staat is onmogelijk omdat geloof
op God gericht is. Dus als je denkt
dat God niet bestaat dan kun je
ook niet in Hem geloven. Geloof is
een genade gift van God zodat je
daardoor in Hem gelooft en in de
vergeving van de zonden door de
verdiensten van Zijn Zoon, de Hee-
re Jezus Christus. Een wonder!
Willem
Beste Willem. 'Bestaan' verwijst
naar een entiteit en maakt deel uit
van onze natuurlijke wereld. God
wordt gezien als een bovennatuur
lijk wezen en kan dan ook niet be
staan.
Het is wel degelijk mogelijk om te
geloven in een God die niet be
staat. Even goed als het onmoge
lijk is om te geloven in een God
die wel bestaat.
Frans Rietmeijer
Een dominee die niet gelooft in
God is als een wetenschapper die
niet gelooft in de wetenschap of
de wetenschappelijke methode!
Zo iemand kan nooit vanuit een
goede basis zijn werk doen en zou
uit zijn vak moeten worden gezet.
Ongeacht of geneeskunde kan ge
nezen.
John
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Verkeersdoden toeval?
Deze kop -maar dan zonder vraag
teken- was 31 okt. te lezen in de
PZC. Daar kun je rustig een vraag
teken achter zetten. Want op de
vergadering van het ROVZ bleek
ook, dat circa 30 procent van de
ongelukken in 2007 in Zeeland te
wijten was aan de controle over
het stuur verliezen door: in slaap
vallen, te hoge snelheid in de
bocht, onwel worden, in de berm
raken en een gladde weg. Hierbij
is alleen het onwel worden een fac
tor die toevallig optreedt. De overi
ge zijn beslist niet toevallig. Als re
gelmatig weggebruiker zie ik dat
mede-weggebruikers vaak bezig
zijn met van alles en nog wat, be
halve met het besturen van hun
voertuig. Fietsers rijden rustig en
ontspannen met drie of meer
naast elkaar en kletsen wat, daar
bij de doorgang voor overig ver
keer belemmerend. Er worden tal
van maatregelen aangekondigd, zo
als obstakelvrij maken van ber
men, rijrichtingscheiding etc.
Maar ze halen weinig of niets uit,
als de weggebruiker dit allemaal
aan z'n laars lapt Verkeersdeelne
mer impliceert dat je de weg deelt
met anderen, met wie je dus reke
ning moet houden.
Haye Osinga
Landluststraat 32, Middelburg
Schaapskudde 3
Een moedig en juist besluit van de
(ex) vrijwilligers om aangifte te
doen. Stelt u zich eens voor dat u
met uw poes naar de dierenarts
gaat en je krijgt te horen dat de
poes te ziek is om er nog iets aan
te kunnen doen. De dierenarts ad
viseert om de poes maar ergens
apart te zetten en geen eten en
drinken te geven want dan gaat ze
wel vanzelf dood. Of hij zegt dat
het beter is om haar in te laten sla
pen en diep in uw hart vindt u dit
eigenlijk ook. Vervolgens pakt de
dierenarts de poes bij haar achter
lijf en slaat haar dood tegen de
muur. Wat zegt u dan? Scheelt mij
in ieder geval de kosten van een
spuitje? Ik denk het niet. Maar
vindt u het dan wel goed als dit
een lammetje of een schaap be
treft?
Julia Groendijk
Prins Bernhardstraat 25, Oud Sabbinge
Atheïsme 4
Dominee Hendrikse uit Middel
burg brengt rumoer binnen zijn
kerkverband van de Protestantse
Kerk in Nederland. Binnenkort
verschijnt zijn boek 'Geloven in
een God die niet bestaat'. De titel
zou eigenlijk moeten zijn 'Belijde
nis van mijn ongeloof. Hij belijdt
immers wat hij niet gelooft. Daar
naast is de beste man in zeker
twee gemeenten actief als... Ja, als
wat eigenlijk? Hoe kun je preken
als je niet bent gezonden door je
Zender, want daar hoor ik de bes
te man namelijk niet over spreken.
En dat hij dan de kerk hekelt om
dat hij zelf helemaal niets heeft
met haar, is toch wel de wereld op
zijn kop.
Maar voor hem en ons allen geldt:
Zijn onzichtbare eigenschappen
zijn vanaf de schepping van de we
reld zichtbaar in Zijn werken, Zijn
eeuwige kracht en goddelijkheid
zijn voor het verstand waarneem
baar (Romeinen 1 vs 20). Verwerp
dat bewijs niet!
J.G. Wondergem
Prinsenhove 34, Middelburg
Atheïsme 5
In 'Bestaan van God is historisch
misverstand' (PZC 03-11) lezen we
hoe PKN-predikant Klaas Hendrik-
se in Middelburg in zijn boek 'Ge
loven in een God die niet bestaat'
getuigt van ongeloof. De foto
toont hoe de herder lijdt onder de
liturgie van zijn gemeente, die hij
ervaart als poppenkast, dit in te
genstelling tot wat zijn schapen er
varen.
Hoe is het mogelijk dat zo'n situa
tie in de kerk bestaat? Daarom
zocht ik naar een oplossing van dit
probleem, dat wellicht nog meer
bij de gemeenteleden ligt dan bij
hun predikant.
Uitredding is mogelijk door
slechts twee of drie christenen, die
dus de Heer Jezus Christus per
soonlijk kennen en zijn belofte vol
gens Matteus 18:20 geloven: 'Want
waar twee of drie vergaderd zijn
in mijn naam, daar ben ik in hun
midden'. Jezus zal zeker bereid
zijn het twee-/drietal te vergezel
len naar/bij de predikant, zodat hij
(als hij wil!) kennis kan maken
met de levende God, voor wie het
een kleinigheidje is Klaas te over
tuigen van zijn bestaan en reeds
vóór er historie was, zodat domi
nees misverstand voor eeuwig ver
dwenen is!
Jan de Vaan
Hattingalaan 2, Hulst
Ontslagrecht
Werkgeversvoorzitters Wientjes
en Hermans storen zich aan de
term hufterigheid. Werkgevers ge
dragen zich niet hufterig. Ik weet
anders: 23 jaar in dienst bij
Hoechst, hard gewerkt, mijn nek
uitgestoken, meer patenten op
mijn naam dan wie dan ook (overi
gens nooit een cent voor gekregen
al leveren ze miljoenen op), onder
nemingsraadslid geweest (het was
mijn bedrijf, dus ook daar zette je
je in) en dan wordt je vrouw ziek,
overlijdt binnen korte tijd en
prompt daarop krijgt je zoon een
hersentumor met de voorspelling
dat hij nog maar kort te leven zal
hebben. Dat is dan de gelegenheid
om je te pakken en je te ontslaan.
Niet dat ik mijn werk niet meer
aankon, maar psychisch was ik nu
murw en daarmee een gemakkelij
ke prooi.
Dan moet je nog vechten om nog
een enigszins redelijke ontslagver
goeding te krijgen en met 54 jaar
sta je op straat met uiteindelijk
een schijntje van het pensioen
waar je eigenlijk recht op had.
Waarom? Er moest een voorbeeld
gesteld worden.
Jan Drijver
Verdilaan 42, Vlissingen
Ontpolderen 5
80% van de wereldhoutproductie
verdwijnt in kookvuurtjes? (reac
tie op lezersbrief 03-11). Deze vuur
tjes branden slecht, geven giftige
gassen en verbruiken vier keer te
veel hout. Hierdoor sterven 1,6 mil
joen mensen, voornamelijk vrou
wen en kinderen vroegtijdig.
Naast de 2 miljoen malaria doden
per jaar dus ook een ernstig pro
bleem.
Philips heeft een kachel ontwik
keld met schone verbranding en
een kwart houtverbruik, kosten 50
euro. Afrika kan dit niet betalen.
Zeeuwen hebben een gelijksoorti
ge kachel ontwikkeld tegen 10 pro
cent van de kosten.
Dit model kan in Afrika gemaakt
worden. Er behoeft dus driekwart
minder woud gekapt te worden
Vrouwen hebben minder tijd no
dig met koken. Het introduceren
van dit proefmodel vergt uiteraard
investeringen. Met een ervaren
woudloper, die de weg weet in het
subsidiebos, zouden wij Zeeuwen
zonder gewetenswroeging naar de
3de wereldbewoners toe, naar har
telust door kunnen gaan met het
ontpolderen
Piet Roskam
Kelderweg 1 Meliskerke
Spoorbrug
Ik reageer op het bericht over de
Oude Middelburgse Spoorbrug in
de PZC van 1 november. Als gebo
ren en getogen Middelburger, gaat
het mij aan mijn hart dat er al zo
veel over te doen is geweest. De
Hoge Brug is een gezichtsbepa
lend monument in het Stationsge
bied van Middelburg. Toen de
brug afgebroken werd, is er gezegd
door de gemeente dat de brug
weer opgebouwd zou worden in
het stationsgebied. Niet dus. Op
bouwen kost veel geld, aldus de
wethouder. Ja natuurlijk, maar het
gaat hier wel om een prachtig mo
nument dat de vrienden van Mid
delburg begrijpelijkerwijze in de
stad willen houden.
Maarja, na het debacle met burge
meester Spar, het kostenoverschrij-
dende stadskantoor en het miljoe
nen kostende project Waterput
aan de Zuidsingel is er natuurlijk
geen geld.
Als de gemeente Middelburg zo'n
monument niet wil herplaatsen, la
ten ze er dan in toestemmen dat
het naar Goes gaat, waar de SGB
met liefde werkt aan alles wat met
spoorwegen te maken heeft. De
hoge brug mag geen oud ijzer wor
den.
T. Petiet
Pr. Irenestraat 10, Kloetinge