Roberto Cavalli's eerbetoon aan de vrouw 44 Maandag 5 november 2007 PZC Hij is op dit moment een van de meest geliefde ontwerpers van de sterren. Van Spice Girls tot Michael Jackson en Shakira, allemaal willen ze de ontwerpen van Roberto Cavalli dragen. Vanaf 8 november kunnen ook de minder bemiddelden zijn kleren aanschaffen. door Koos van Wees foto's GPD De grootste vergissing die de kledingindustrie ooit maakte, was de introduc tie van de uniseksmode, zei Roberto Cavalli eens. „Rampza lig. Man en vrouw zijn verschil lend, die moet je niet in dezelfde kleding hijsen." De Italiaanse ontwerper zette zijn boutade kracht bij met een reeks collecties waarin alle vrouwelijke en mannelijke kenmerken zoveel mogelijk worden benadrukt. Duize lingwekkende decolletés en split ten tot heuphoogte bij de vrou wen. En vanuit de schouders taps toelopende ontwerpen voor de mannen. Met in de meeste ontwer pen het Cavalli-handelsmerk: prints van luipaard-, zebra- of slan genhuid. Een tikkeltje ordi volgens velen, maar de filmsterren en voet balvrouwen in zijn clientèle lopen letterlijk weg met de sexy mode van Cavalli. De lijst Cavalli-dragers leest als een wie-is-wie van het internationale sterrendom. Victoria Beckham, Halle Berry, Christina Aguilera, Ka te Moss, ze lusten wel pap van de zwaar aangezette mode van de zelf als een ster levende Florentijn. Wie die ontwerpen ziet, begrijpt ook wel waarom. Cavalli is een liefhebber en doet er alles aan het vrouwelijk lichaam eer te bewijzen. Schoonheid staat centraal. Elke lijn volgt nauwgezet de rondingen van het lijf. De vrouw mag schitteren, dus als de jurk zelf al niet geheel van goud- lamé is, dan zijn er wel de accessoi res die fonkelen en blinken. Cavalli houdt van glanzend zijde en chiffon, van knoopjes met bril- jantjes, van kraaltjes en pailletjes. De Italiaanse modeontwerper is nu 66, maar aanweziger dan ooit, ook in de wat minder modegevoeli- ge bladen. Een gevolg van zijn flamboyante le vensstijl, die tot de verbeelding spreekt. Hij leidt zelf ook het leven van een filmster, officieel aan de zij de van de Oostenrijkse ex-Miss-Universe-kandidaat Eva Duringer, maar met zichtbare aan dacht ook voor ander vrouwelijk schoon. Hij heeft huizen in alle de len van de wereld en razendsnelle auto's en boten. Hij is een opvallen de verschijning als wandelend re clamebord voor zijn eigen merk: overhemden met mannendecolleté tot diep in het borsthaar, strak ge sneden jasjes, gouden kettingen met haaientand op de borst. Man nelijker kan het niet. Cavalli is al wat bereikbaarder qua prijs dan veel van zijn collega's. Dat geldt met name voor zijn lijn 'Just Cavalli', vooral bestaande uit casual kleding en befaamd om zijn jeans. Voor de wat gekledere ont werpen, al is dat woord op Cavalli niet altijd even toepasbaar, moet nog steeds diep in de buidel wor den getast en ben je er niet met een paar duizend euro. Voor wie dat niet voorhan den heeft, biedt de samen werking van de ontwerper met H&M een alternatief De fees telijke collectie, wat deftig aange duid als 'red carpet collection', biedt precies dat wat je van Cavalli verwacht. Veel glitter en glamour, dierenprints en andere uitbundig heid. Voor prijzen die voor de ge middelde H&M-bezoeker aan de wel heel hoge kant zijn, maar voor Cavalli-adepten zijn aan te duiden als koopjes. Zo is er een kort goud kleurig paillettenjurkje voor 199 eu ro, zijn er stiletto's met luipaard print voor 99 euro en een imitatie- bontjack voor 149 euro. Hoogte punt van de collectie is een goud- laméjurk van 299 euro, waarvan er maar achthonderd wereldwijd wor den verspreid. Overigens omvat de collectie ook enkele kledingstuk ken voor mannen. De collectie is vanaf 8 november te koop in enkele H8cM-winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vroeg opstaan dus. De collectie van Roberto Cavalli is niet de eerste najaarscollectie van een topontwerper, die Hennes en Mauritz in de winkels brengt. Drie ontwerpers gingen hem voor. In november 2004 had Karl Lagerfeld de primeur met zijn collectie 'Karl Lagerfeld for H&M'. Designerkleding voor een betaalbare prijs. De stunt was een groot succes. Klanten stonden uren in de rij om een kledingstuk te bemachtigen. In het najaar van 2005 hing een speciale collectie van ontwerpster Stella McCartney in de H&M-rekken. Ook die collectie vloog de winkel uit. Een jaar later waren de Nederlandse topontwerpers Viktor Rolf aan de beurt. Hun populaire vrouwen- en mannencollectie stond in het teken van het huwelijk, met als hoogtepunt een exclusieve trouwjurk in een oplage van duizend stuks wereldwijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 60