A/1 aak van de A/lax Havelaar twee totaal verschillende toneelbewerkingen, dat zou pas een uitdaging zijn 't Klooster van Rilland in Keltische sferen PZC Maandag 5 november 2007 21 RILLAND - 't Klooster van Rilland ademde zaterdag één en al mystiek. In het hotel-restaurant-congrescentrum werd het Celtic Festival gehouden. Het voor deze gele genheid rijkelijk bewierookte complex leende zich uit stekend voor het groots opgezette en drukbezochte (be- nefiet)evenement. Veel bezoekers hadden zich 'in stijl' uitgedost, bijvoorbeeld in een kilt. Van twaalf uur 's mid dags tot middernacht waren er in diverse zalen doorlo pend optredens van allerlei muziek- en dansgroepen, waaronder Cairn O'Mhor Oisin (foto). Verder waren er onder meer verhalenvertellers, een whiskeyproeverij, portrettekenaars en kraampjes met allerhande produc ten, van sieraden tot servies. Om middernacht kwamen alle deelnemende muzikanten samen voor de grote fina le. De opbrengst van het Celtic Festival en de eerder ge houden belactie wordt vandaag bekendgemaakt en komt in zijn geheel ten goede aan een bouwproject in kinderdorp Patmos in Congo, van de Stichting Interna tionale Kinderhulp. foto Willem Mieras AGENDA THEATER Kuifje, De Zonnetempel: musical en fa milievoorstelling, Stadsschouwburg - Antwerpen 15.00 en 20.00 uur. MUZIEK Herman van Veen Theaterconcert door Herman van Veen, Antwerpen, Arenbergschouwburg, 20.15 uur. Matt Wilson Arts and Crafts: jazzconcert door groep uit de US, Brugge, De Werf, 20.30 uur EXPOSITIES VEERE - Gemeentehuis, ma t/m vr 9-16 uur, do tot 19 uur: Ineke Otte, kleur, kleur, kleur (t/m 28/11); meer agendanieuws op www.pzc.nl Scène uit Kuifje, de Zonnetempel; vandaag in Antwerpen. foto GPD FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Halloween: 20.00 uur; The Heartbreak Kid: 20.00 uur; Stardust: 20.00 uur; In this world: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Mon fils a moi:20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Alles is liefde: 20.00 uur; Rush Hour 3: 20.00 uur; The Heartbreak Kid: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Alles is liefde: 16.15, 19.15 uur; Atonement: 16.15,19.00 en 21.45 uur; Death Sentence: 21.45 uur; Plop en de pinguïn: 14.00 uur; Ratatouille: 13.45 uur; Rogue Assassin: 13.45, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Rush Hour 3: 19.15 uur; Stardust: 13.45 uur; Surfs Up: 14.00 en 16.15 uur; The Bourne Ultimatum: 21.45 uur; The Heartbreak Kid: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The Invasion: 19.15 uur; The Kingdom: 22.00 uur; Timboektoe: 13.45, 16.15 en 19.15 uur; Waar is het paard van Sinterklaas?: 14.00 en 16.00 uur; Sneak: 22.00 uur; NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen De Max Havelaar is waarschijnlijk het meest bekende nooit gelezen boek. Volkomen ten onrechte, vinden natuurlijk de bewerkers voor film en toneel. En inderdaad zitten er veel mooie verhalen en fragmenten in dit caleidoscopische boek. Het slotwoord, waarin Multatuli zelf het woord neemt, verdient het om opgenomen te worden in de fictieve verzameluitgave Mooiste toespraken ter wereld. In het - echt be staande - boek Toespraken die de wereld veranderden zal hij wel niet staan, want veel effect heeft de Max Havelaar nooit ge had. Terwijl het boek toch een regelrech te aanklacht was tegen de uitbuiting van de Indiër. Avant-la-mensenrechten. Het drama in de Max Havelaar zit diep weg verstopt. Dat was al een (voorzichti ge of doortrapte?) keuze van de schrijver, Multatuli. En zijn tijdgenoten hebben weinig gedaan om het bloot te leggen. Aan ons - en zeker aan de bewerkers - om het er wél uit te halen. Maar hoe kan je de parabel van de steenhouwer en het verhaal van Saidjah en Adinda zo 'bewer ken' dat ze hun geheime boodschap wél onmiskenbaar overbrengen? In de bewerking van Ab Gietelink (afgelo pen woensdag in het Arsenaaltheater) ge beurt dat respectievelijk door middel van schimmen- en poppenspel. Dat is het 'multidisciplinaire' aan zijn bewerking. Waar ook lokale muziek en de projectie van oude filmpjes en foto's onder vallen. Sommige ingenieus gebruikt, om bijvoor beeld een reis per koetsje uit te beelden. Maar het jammere is dan weer dat dat vaak zo onbeholpen gebeurt. Vooral het verhaal van Saidjah als poppenspel, van dichtbij gevolgd door een camera en dat dan weer op groot scherm geprojecteerd, blinkt uit door amateurisme. En dat is écht heel jammer, want ik heb wel be wondering voor de heel speciale aanpak van het Theater Nomade van Ab Giete- link: op locatie, met historisch besef en politiek bewustzijn. Denk maar eens te rug aan Jeltsin Rex (een politiek stuk over Koning Oedipus en Boris Jeltsin) uit 1994 of Babylon, Saddam en Ik (over de Golf oorlog) uit 1992. Brandend actueel toen, en niemand deed het hem na (of voor)! Excuses maken is in. Onlangs nog door het Antwerps stadsbestuur tegen over de joodse gemeenschap. Maar dat was niet de toon van Multatuli. Er was heilige verontwaardiging en de vaste over tuiging dat niemand die ervan hoorde, de misstanden nog langer zou dulden. Dat was de gloeiende kracht van het slot woord en ik vind die wel degelijk terug in de toneelbewerking. Onberispelijk ge- Ab Gietelink (Multatuli, links) en Dick Top (Droogstoppel) in Max Havelaar. bracht door de Multatuli van dienst, Ab Gietelink. Dankzij een tekst waar sowieso geen hamer en aambeeld ooit nog een schilfer van afkunnen krijgen. Maar de rest, dat was ook nu weer vooral veel kostumering. Eerlijk gezegd heeft het oorspronkelijke werk ook al iets dubbels. Er is dat befaam de en terechte aanklagen, maar er is ook veel beklagen. Multatuli, 'ik die veel gele den heb'. Dat stuk van de Max Havelaar is niet zozeer een Indisch drama, maar eerder een 'Hollands drama'. De film en een eerdere toneelbewerking leggen veel nadruk op dat minder 'gloeiende', dat kleinburgerlijker, dat gekostumeerdere deel. „Tot mislukken gedoemd?" (met vraagte ken!), vermoedde ik vooraf van deze voor stelling. Dat ging over het samengaan van het 'Indisch' en het 'Hollands' drama. Ik denk dat het interessanter is om die niet langer bij elkaar te willen houden. Maak van de Max Havelaar twee totaal verschil lende toneelbewerkingen, dat zou pas een uitdaging zijn. Deze week De Wetten van Kepler is ondertussen bijna een gevestigde waarde, maar voor mij hebben ze nog altijd de 'geur' van an der theater, en dat hoop ik woensdag in het Arsenaaltheater weer te beleven in een oldtimer: Othello. En nóg klassieker (maar dat blijft lok ken!) is I-Iedda Gabler, zaterdag in het Scheldetheater in Terneuzen. a Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19