Headmode knalt voor weinig publiek
Lee Konitz laat zich inspireren door het moment
Voorpremière
film Redford
Voorstelling
geannuleerd
20 Maandag 5 november 2007 PZC
Headmode zetten zaterdagavond een strak optreden neer in 't Beest in Goes.
foto Willem Mieras
Schouwse band bijt
spits af van serie
Popaanzee-concerten.
door Luc Oggel
GOES - Headmode-zanger/gitarist
Sandor Schregardus kon de opmer
king niet voor zich houden toen
hij zaterdagavond het podium be
trad: „Oké, niet dringen hé," De
Schouwse band trapte in 't Beest
in Goes de serie Popaanzee-optre-
dens afj maar trof een zo goed als
lege zaal.
Wellicht was het voor rock 'n'
roll-begrippen redelijk vroege tijd
stip van kwart over negen de boos
doener, want aan de band zelf lag
het niet. Vol overtuiging werd een
knetterstrakke set neergezet, die je
deed afvragen wat Headmode in
het bandbegeleidingsproject wat
Popaanzee óók is, te zoeken heeft.
De band komt al behoorlijk profes
sioneel over, zowel wat betreft
composities en uitvoering als pre
sentatie. Talentvol is een omschrij
ving die zeker op Headmode van
toepassing is en het trio mag zich
in dat opzicht gelukkig prijzen
met drummer Martin van Rooten,
met zijn 23 jaar de Benjamin. Hij
lijkt alles te kunnen op zijn trom
mels en vergeleken met hem
klinkt zelfs een metronoom niet
maatvast. De muziek van Headmo-
VLISSINGEN - 'Film by the Sea door
het jaar' heeft morgenavond de
voorpremière van Lions for lambs,
de zevende film van Robert Red-
ford als regisseur. Hij speelt ook sa
men met Meryl Streep en Tom
i Cruise de hoofdrol. De film gaat
over diverse personen die verwik-
1 keld zijn geraakt in de oorlog in Af
ghanistan: een politicus, een jour-
nalist, een idealistische hoogleraar
en twee van diens studenten, die
zich hebben aangemeld om te
vechten in Afghanistan
De voorstelling in Cine City in
Vlissingen begint om 19.30 uur.
MIDDELBURG - De voorstelling Kro
niek van een karakter (gebaseerd op
de dagboeken van Jeroen Brou
wers), die morgen zou worden op
gevoerd bij Theaterproductiehuis
Zeelandia in Middelburg, gaat niet
door. De zaal is niet geschikt voor
de lichttechniek die nodig is en
aanpassing van het stuk, zoals de
bedoeling was, is bij nader inzien
niet haalbaar. Wie een kaartje
heeft gekocht, krijgt het geld terug
op de plaats van aanschaf (Zeeuw
se Bibliotheek of De Drukkerij).
de laat zich niet zo makkelijk om
schrijven. Een combinatie van sto-
nerrock en punk komt misschien
nog het meest in de buurt, dat laat
ste vanwege de korte en puntige
nummers. De band heeft bij vla
gen ook wel wat weg van Nuff
Said, maar waar dat eveneens van
Tachtigjarige saxofonist
creëert intieme sfeer
in Doopsgezinde Kerk.
door Mischa Beckers
MIDDELBURG - Jazzlegende Lee Ko-
nitz voelt zich thuis in iedere be
zetting maar 'echte improvisatie
begint in een kwintet of kwartet
en gaat nog beter in een trio of
zelfs duo'. Hij onderstreept dit
met zijn meest recente opname As-
hiva met pianist Walter Lang, met
wie hij zaterdagavond ook in de
Doopsgezinde Kerk in Middelburg
speelde.
Tijdens zijn openingsthema bijt
Konitz een flitsende fotograaf toe:
„Vind je dit niet wat respectloos?
Ik probeer me te concentreren."
Hij moet even wennen aan de
echo van zijn onversterkte saxo
foon, maar is daarna snel op gang.
De muzikanten zetten afwisselend
een tune in. Konitz laat zich duide
lijk inspireren door 'het moment'.
Hij kijkt rond, sluit de ogen, loopt
eens naar een andere kant, en mur
melt, op zoek naar "goede invallen.
De daaruit volgende improvisaties
gaan soms ver, maar vliegen nooit
uit de bocht. Regelmatig zoeken
de muzikanten naar een oplossing
om weer terug te komen bij het
thema en houden elkaar prima in
balans.
Lang is een begenadigd begeleider.
oorsprong Zeeuwse trio af en toe
nog wel eens gas terugneemt, den
derde Headmode zaterdag vrijwel
elk nummer door. Daardoor werd
er iets te snel een verzadigings
punt bereikt. Schregardus was het
daar na afloop van het optreden
wel mee eens. „Het is lastig om de
Hij volgt Konitz' loopjes met ogen
schijnlijke simpele variaties zoals
in Monk's cottage, of legt een
mooie basis voor Konitz' improvi
saties in bijvoorbeeld Way too ear-
iy-
De akkoordprogressies van Lang
zijn spannend van opbouw. Ko
nitz' gunt hem voldoende ruimte
om solo te improviseren. Ook al is
dat soms omdat Konitz 'de tune
die Walter inzette niet direct her
kende'.
Konitz creëert een intieme en
open sfeer en laat het publiek zelfs
een 'hum' inzetten waar hij over
improviseert. Hij praat veel met de
toehoorders. „Nog vragen? Ant-
'Sorry, maar na anderhalf
uur beginnen mijn vingers
van de kleppen te glijden'
woorden dan? Verzoeknummers
misschien?" en Wine and roses
wordt op aanvraag ingezet.
Exact na een uur en vijftien minu
ten houdt Konitz het, zoals door
hem zelf aangekondigd, voor ge
zien. Na een minutenlange staan
de ovatie - „Sorry, maar na ander
half uur beginnen mijn vingers
van de saxofoonkleppen te glij
den" - laat de 80-jarige nog een
maal zijn beheerste en heldere
saxofoontonen klinken.
aandacht van het publiek een heel
optreden lang vast te houden. Als
ik zelf naar een band ga kijken heb
ik het meestal ook na een half uur
wel gezien."
De band gaf aan zelf redelijk tevre
den te zijn over de gig. „Een 8", be
oordeelde Van Rooten. Eén klein
minpuntje nog dan: het na bijna
ieder nummer stemmen van de gi
taar haalde de vaart er een beetje
uit. Maar wat geeft het. Als Head
mode straks beroemd is, wordt er
na ieder nummer een andere gi
taar aangereikt. Naar Lowlands er
mee!
De improvisaties van Lee Konitz gaan soms ver, maar vliegen nooit uit de
bocht. foto Ruben Oreel