Headmode knalt voor weinig publiek Lee Konitz laat zich inspireren door het moment Voorpremière film Redford Voorstelling geannuleerd 20 Maandag 5 november 2007 PZC Headmode zetten zaterdagavond een strak optreden neer in 't Beest in Goes. foto Willem Mieras Schouwse band bijt spits af van serie Popaanzee-concerten. door Luc Oggel GOES - Headmode-zanger/gitarist Sandor Schregardus kon de opmer king niet voor zich houden toen hij zaterdagavond het podium be trad: „Oké, niet dringen hé," De Schouwse band trapte in 't Beest in Goes de serie Popaanzee-optre- dens afj maar trof een zo goed als lege zaal. Wellicht was het voor rock 'n' roll-begrippen redelijk vroege tijd stip van kwart over negen de boos doener, want aan de band zelf lag het niet. Vol overtuiging werd een knetterstrakke set neergezet, die je deed afvragen wat Headmode in het bandbegeleidingsproject wat Popaanzee óók is, te zoeken heeft. De band komt al behoorlijk profes sioneel over, zowel wat betreft composities en uitvoering als pre sentatie. Talentvol is een omschrij ving die zeker op Headmode van toepassing is en het trio mag zich in dat opzicht gelukkig prijzen met drummer Martin van Rooten, met zijn 23 jaar de Benjamin. Hij lijkt alles te kunnen op zijn trom mels en vergeleken met hem klinkt zelfs een metronoom niet maatvast. De muziek van Headmo- VLISSINGEN - 'Film by the Sea door het jaar' heeft morgenavond de voorpremière van Lions for lambs, de zevende film van Robert Red- ford als regisseur. Hij speelt ook sa men met Meryl Streep en Tom i Cruise de hoofdrol. De film gaat over diverse personen die verwik- 1 keld zijn geraakt in de oorlog in Af ghanistan: een politicus, een jour- nalist, een idealistische hoogleraar en twee van diens studenten, die zich hebben aangemeld om te vechten in Afghanistan De voorstelling in Cine City in Vlissingen begint om 19.30 uur. MIDDELBURG - De voorstelling Kro niek van een karakter (gebaseerd op de dagboeken van Jeroen Brou wers), die morgen zou worden op gevoerd bij Theaterproductiehuis Zeelandia in Middelburg, gaat niet door. De zaal is niet geschikt voor de lichttechniek die nodig is en aanpassing van het stuk, zoals de bedoeling was, is bij nader inzien niet haalbaar. Wie een kaartje heeft gekocht, krijgt het geld terug op de plaats van aanschaf (Zeeuw se Bibliotheek of De Drukkerij). de laat zich niet zo makkelijk om schrijven. Een combinatie van sto- nerrock en punk komt misschien nog het meest in de buurt, dat laat ste vanwege de korte en puntige nummers. De band heeft bij vla gen ook wel wat weg van Nuff Said, maar waar dat eveneens van Tachtigjarige saxofonist creëert intieme sfeer in Doopsgezinde Kerk. door Mischa Beckers MIDDELBURG - Jazzlegende Lee Ko- nitz voelt zich thuis in iedere be zetting maar 'echte improvisatie begint in een kwintet of kwartet en gaat nog beter in een trio of zelfs duo'. Hij onderstreept dit met zijn meest recente opname As- hiva met pianist Walter Lang, met wie hij zaterdagavond ook in de Doopsgezinde Kerk in Middelburg speelde. Tijdens zijn openingsthema bijt Konitz een flitsende fotograaf toe: „Vind je dit niet wat respectloos? Ik probeer me te concentreren." Hij moet even wennen aan de echo van zijn onversterkte saxo foon, maar is daarna snel op gang. De muzikanten zetten afwisselend een tune in. Konitz laat zich duide lijk inspireren door 'het moment'. Hij kijkt rond, sluit de ogen, loopt eens naar een andere kant, en mur melt, op zoek naar "goede invallen. De daaruit volgende improvisaties gaan soms ver, maar vliegen nooit uit de bocht. Regelmatig zoeken de muzikanten naar een oplossing om weer terug te komen bij het thema en houden elkaar prima in balans. Lang is een begenadigd begeleider. oorsprong Zeeuwse trio af en toe nog wel eens gas terugneemt, den derde Headmode zaterdag vrijwel elk nummer door. Daardoor werd er iets te snel een verzadigings punt bereikt. Schregardus was het daar na afloop van het optreden wel mee eens. „Het is lastig om de Hij volgt Konitz' loopjes met ogen schijnlijke simpele variaties zoals in Monk's cottage, of legt een mooie basis voor Konitz' improvi saties in bijvoorbeeld Way too ear- iy- De akkoordprogressies van Lang zijn spannend van opbouw. Ko nitz' gunt hem voldoende ruimte om solo te improviseren. Ook al is dat soms omdat Konitz 'de tune die Walter inzette niet direct her kende'. Konitz creëert een intieme en open sfeer en laat het publiek zelfs een 'hum' inzetten waar hij over improviseert. Hij praat veel met de toehoorders. „Nog vragen? Ant- 'Sorry, maar na anderhalf uur beginnen mijn vingers van de kleppen te glijden' woorden dan? Verzoeknummers misschien?" en Wine and roses wordt op aanvraag ingezet. Exact na een uur en vijftien minu ten houdt Konitz het, zoals door hem zelf aangekondigd, voor ge zien. Na een minutenlange staan de ovatie - „Sorry, maar na ander half uur beginnen mijn vingers van de saxofoonkleppen te glij den" - laat de 80-jarige nog een maal zijn beheerste en heldere saxofoontonen klinken. aandacht van het publiek een heel optreden lang vast te houden. Als ik zelf naar een band ga kijken heb ik het meestal ook na een half uur wel gezien." De band gaf aan zelf redelijk tevre den te zijn over de gig. „Een 8", be oordeelde Van Rooten. Eén klein minpuntje nog dan: het na bijna ieder nummer stemmen van de gi taar haalde de vaart er een beetje uit. Maar wat geeft het. Als Head mode straks beroemd is, wordt er na ieder nummer een andere gi taar aangereikt. Naar Lowlands er mee! De improvisaties van Lee Konitz gaan soms ver, maar vliegen nooit uit de bocht. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 18