voor zijn plezier de polder in
Project schoolloopbaan
Uiteindelijk belt de boer naar zijn verzekering
Treinloos
Hoofdkwartier
blijft een extra
dag in Zeeland
pzc Dinsdag 30 oktober 2007 3
COMMENTAAR
Het heeft even
geduurd, maar nu is
de hele provincie
doordrongen van de
problemen op het spoor. Al een
halfjaar is bekend dat het groot
onderhoud aan de Zeeuwse lijn
zeer ingrijpend zal worden.
Wellicht is er straks zelfs een
treinloze maand. Na eerdere
vragen uit gemeenten, in
Provinciale Staten en in de
Tweede Kamer schaarde
gisteren eindelijk ook het
dagelijks provinciebestuur zich
in de rij verontrusten. Gelukkig
stelt gedeputeerde George van
Heukelom wel de juiste vragen.
Niemand twist over het nut
van het onderhoud. Hier en
daar komt een compleet
nieuwe bedding. En nieuwe
betonnen dwarsliggers
verminderen de overlast voor
aanwonenden.
Veiligheidseisen verhinderen
dat om en om één van beide
sporen wordt gebruikt. Dus
leidt dit werk hoe dan ook tot
stagnatie. De NS probeert de
ellende te verzachten met de
inzet van bussen. Maar dat lukt
niet. Vorige week, bij de eerste
stremming, verdubbelde de
reistijd. Een dagretourtje
randstad was ondoenlijk.
Deze kwelling mag zich
volgend jaar niet herhalen. Als
het NS en Prorail ernst is met
de investeringen in de Zeeuwse
lijn, hebben zij iets goed te
maken. Een armada van snelle
interliners als intercity's en van
streekbussen als stoptreinen
lijkt de beste manier om het
vertrouwen van de reizigers te
herwinnen.
BenZeker
De goedkoopste autoverzekering
van Nederland?
Ben. vergelijkt en helpt u op weg!
Zeeuws onderwijs
werkt samen in strijd
tegen schooluitval.
door René Schrier
vlissingen - De Zeeuwse scholen
voor voortgezet onderwijs en mid
delbaar beroepsonderwijs willen
meer samenwerken op het gebied
van loopbaanbegeleiding. Daar
mee willen ze proberen voortijdi
ge schooluitval terug te dringen.
In feite is die samenwerking er al
omdat het Zeeuwse onderwijs in
maart een project is begonnen om
de loopbaanoriëntatie en -begelei
ding voor de leerlingen te verbete
ren. Om te beginnen is een onder
zoek ingesteld naar wat de Zeeuw
se scholen op dat terrein al doen.
Een manier om meer op één lijn
te komen is afstemming van de les
programma's op elkaar (doorlopen
de leerlijnen). Verder willen alle
scholen het bedrijfsleven meer be
trekken bij het maken van beroeps
keuzes door leerlingen. Leerlingen
moeten reële(re) verwachtingen
hebben van de gekozen opleiding
en beroep.
Ook kan er nog wel wat gedaan
worden aan het feit dat de scholen
nu op verschillende manieren aan
loopbaanbegeleiding doen. Daar
kan meer eenheid in gebracht wor
den.
De scholen investeren al veel in
voorlichting, constateren ze, maar
het gaat er ook om leerlingen loop-
baancompetent te maken. Dat be
tekent meer dialoog en reflectie
met de leerlingen op basis van
hun (bedrijfs)praktijkervaringen.
middelburg - Het Hoofdkwartier,
de expositie die duidelijk maakt
hoe autisten prikkels uit de buiten
wereld ervaren, is een dag extra in
Zeeland. Het Zeeuwse expertise
netwerk voor autisme RIAN kan
de installatie met beeld en geluid
ook zaterdag 8 december aanbie
den in de theaterzaal van Emergis
in Goes. Voor de oorspronkelijk
enige expositiedag op vrijdag 7 de
cember onstond afgelopen weken
een wachtlijst waardoor met name
groepen medewerkers uit instellin
gen de boot dreigden te missen,
vertelt RIA-coördinator Ria van
Tienhoven, Een bezoek is te reser
veren via www.autismezeeland.nl,
onder het hoofdstuk 'symposia'.
door Ernst Jan Rozendaal
De vervuiler betaalt. Dat geldt ook bij
slik op de weg. Als zich ongevallen
voordoen op wegen die glad zijn van
de modder, dan belandt de rekening uiteinde
lijk bij de boer die daar zijn spoor heeft achter
gelaten. Omdat de gevallen fietser, de geslipte
motorrijder of de gebotste automobilist niet
weet wie dat is, komen schadeclaims vaak eerst
binnen bij de waterschappen, die in Zeeland
de meeste polderwegen beheren. M. Stroo,
hoofd van de afdeling beheer en onderhoud
van waterkeringen en wegen van het water
schap Zeeuws-Vlaanderen, houdt het op 'wat'
daims per jaar. Precieze aantallen heeft hij niet
voorhanden. Boven de Westerschelde gaat het
jaarlijks om ongeveer tien claims, aldus mede
werker eigendombeheer C. Lagendijk van het
waterschap Zeeuwse Eilanden. Beiden geven
aan dat vrijwel altijd kan worden achterhaald
wie verantwoordelijk is voor de vervuiling van
het wegdek. Diegene krijgt dus de rekening.
De schade kan vrijwel altijd worden verhaald
via de verplichte verzekering op het voertuig
van de boer, vertelt directeur schade M. Schroe-
vers van verzekeringsmaatschappij ZLM. „Als
een boer zijn tractor niet heeft verzekerd, is hij
strafbaar. Alleen wanneer niet te herleiden is
van wie de sliksporen zijn, is ook niet duidelijk
welke verzekering de schade dekt. Maar in ne
gen van de tien gevallen komen we er wel uit."
Schroevers signaleert de afgelopen jaren een
duidelijke daling in het aantal ongevallen, on
der meer door de campagne 'Modder op de
weg' van het Regionaal Orgaan Verkeersveilig
heid Zeeland en door folders die de ZLM sa
men de landbouworganisatie ZLTO verspreidt.
Boeren zijn alerter geworden, stelt hij, maar
het is een illusie te denken dat alle ongevallen
met slik kunnen worden uitgebannen. „De
boer kan niet na elk ritje meteen alles oprui
men."
Volgens Stroo en voorlichtster D. Steijn van
Zeeuwse Eilanden krijgen de waterschappen
nog dikwijls meldingen van vuile wegen. Giste
rochtend waren er in Zeeuws-Vlaanderen een
stuk of vijf, zegt Stroo. „Dan heeft een boer het
wegdek met een schuif of borstel gereinigd en
lijkt het schoon, maar zodra het gaat regenen
wordt de weg toch glibberig en gevaarlijk."
Het komt ook voor dat schadeclaims slechts ge
deeltelijk worden uitgekeerd, als weggebruikers
te weinig acht hebben geslagen op de waarschu
wingsborden die boeren hebben geplaatst.
foto's Lex de Meester
Slik op de weg is niet te voorkomen,
als mist en regen hoort het bij de Zeeuwse herfst.