voor zijn plezier de polder in Project schoolloopbaan Uiteindelijk belt de boer naar zijn verzekering Treinloos Hoofdkwartier blijft een extra dag in Zeeland pzc Dinsdag 30 oktober 2007 3 COMMENTAAR Het heeft even geduurd, maar nu is de hele provincie doordrongen van de problemen op het spoor. Al een halfjaar is bekend dat het groot onderhoud aan de Zeeuwse lijn zeer ingrijpend zal worden. Wellicht is er straks zelfs een treinloze maand. Na eerdere vragen uit gemeenten, in Provinciale Staten en in de Tweede Kamer schaarde gisteren eindelijk ook het dagelijks provinciebestuur zich in de rij verontrusten. Gelukkig stelt gedeputeerde George van Heukelom wel de juiste vragen. Niemand twist over het nut van het onderhoud. Hier en daar komt een compleet nieuwe bedding. En nieuwe betonnen dwarsliggers verminderen de overlast voor aanwonenden. Veiligheidseisen verhinderen dat om en om één van beide sporen wordt gebruikt. Dus leidt dit werk hoe dan ook tot stagnatie. De NS probeert de ellende te verzachten met de inzet van bussen. Maar dat lukt niet. Vorige week, bij de eerste stremming, verdubbelde de reistijd. Een dagretourtje randstad was ondoenlijk. Deze kwelling mag zich volgend jaar niet herhalen. Als het NS en Prorail ernst is met de investeringen in de Zeeuwse lijn, hebben zij iets goed te maken. Een armada van snelle interliners als intercity's en van streekbussen als stoptreinen lijkt de beste manier om het vertrouwen van de reizigers te herwinnen. BenZeker De goedkoopste autoverzekering van Nederland? Ben. vergelijkt en helpt u op weg! Zeeuws onderwijs werkt samen in strijd tegen schooluitval. door René Schrier vlissingen - De Zeeuwse scholen voor voortgezet onderwijs en mid delbaar beroepsonderwijs willen meer samenwerken op het gebied van loopbaanbegeleiding. Daar mee willen ze proberen voortijdi ge schooluitval terug te dringen. In feite is die samenwerking er al omdat het Zeeuwse onderwijs in maart een project is begonnen om de loopbaanoriëntatie en -begelei ding voor de leerlingen te verbete ren. Om te beginnen is een onder zoek ingesteld naar wat de Zeeuw se scholen op dat terrein al doen. Een manier om meer op één lijn te komen is afstemming van de les programma's op elkaar (doorlopen de leerlijnen). Verder willen alle scholen het bedrijfsleven meer be trekken bij het maken van beroeps keuzes door leerlingen. Leerlingen moeten reële(re) verwachtingen hebben van de gekozen opleiding en beroep. Ook kan er nog wel wat gedaan worden aan het feit dat de scholen nu op verschillende manieren aan loopbaanbegeleiding doen. Daar kan meer eenheid in gebracht wor den. De scholen investeren al veel in voorlichting, constateren ze, maar het gaat er ook om leerlingen loop- baancompetent te maken. Dat be tekent meer dialoog en reflectie met de leerlingen op basis van hun (bedrijfs)praktijkervaringen. middelburg - Het Hoofdkwartier, de expositie die duidelijk maakt hoe autisten prikkels uit de buiten wereld ervaren, is een dag extra in Zeeland. Het Zeeuwse expertise netwerk voor autisme RIAN kan de installatie met beeld en geluid ook zaterdag 8 december aanbie den in de theaterzaal van Emergis in Goes. Voor de oorspronkelijk enige expositiedag op vrijdag 7 de cember onstond afgelopen weken een wachtlijst waardoor met name groepen medewerkers uit instellin gen de boot dreigden te missen, vertelt RIA-coördinator Ria van Tienhoven, Een bezoek is te reser veren via www.autismezeeland.nl, onder het hoofdstuk 'symposia'. door Ernst Jan Rozendaal De vervuiler betaalt. Dat geldt ook bij slik op de weg. Als zich ongevallen voordoen op wegen die glad zijn van de modder, dan belandt de rekening uiteinde lijk bij de boer die daar zijn spoor heeft achter gelaten. Omdat de gevallen fietser, de geslipte motorrijder of de gebotste automobilist niet weet wie dat is, komen schadeclaims vaak eerst binnen bij de waterschappen, die in Zeeland de meeste polderwegen beheren. M. Stroo, hoofd van de afdeling beheer en onderhoud van waterkeringen en wegen van het water schap Zeeuws-Vlaanderen, houdt het op 'wat' daims per jaar. Precieze aantallen heeft hij niet voorhanden. Boven de Westerschelde gaat het jaarlijks om ongeveer tien claims, aldus mede werker eigendombeheer C. Lagendijk van het waterschap Zeeuwse Eilanden. Beiden geven aan dat vrijwel altijd kan worden achterhaald wie verantwoordelijk is voor de vervuiling van het wegdek. Diegene krijgt dus de rekening. De schade kan vrijwel altijd worden verhaald via de verplichte verzekering op het voertuig van de boer, vertelt directeur schade M. Schroe- vers van verzekeringsmaatschappij ZLM. „Als een boer zijn tractor niet heeft verzekerd, is hij strafbaar. Alleen wanneer niet te herleiden is van wie de sliksporen zijn, is ook niet duidelijk welke verzekering de schade dekt. Maar in ne gen van de tien gevallen komen we er wel uit." Schroevers signaleert de afgelopen jaren een duidelijke daling in het aantal ongevallen, on der meer door de campagne 'Modder op de weg' van het Regionaal Orgaan Verkeersveilig heid Zeeland en door folders die de ZLM sa men de landbouworganisatie ZLTO verspreidt. Boeren zijn alerter geworden, stelt hij, maar het is een illusie te denken dat alle ongevallen met slik kunnen worden uitgebannen. „De boer kan niet na elk ritje meteen alles oprui men." Volgens Stroo en voorlichtster D. Steijn van Zeeuwse Eilanden krijgen de waterschappen nog dikwijls meldingen van vuile wegen. Giste rochtend waren er in Zeeuws-Vlaanderen een stuk of vijf, zegt Stroo. „Dan heeft een boer het wegdek met een schuif of borstel gereinigd en lijkt het schoon, maar zodra het gaat regenen wordt de weg toch glibberig en gevaarlijk." Het komt ook voor dat schadeclaims slechts ge deeltelijk worden uitgekeerd, als weggebruikers te weinig acht hebben geslagen op de waarschu wingsborden die boeren hebben geplaatst. foto's Lex de Meester Slik op de weg is niet te voorkomen, als mist en regen hoort het bij de Zeeuwse herfst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3