Cultuur Macht en beperking in bastion Ogen vol argwaan of melancholie Expositie over Leo van Breen Tweede ronde van Hooikoorts Dialectpop in wintermaanden PZC Dinsdag30oktober2007 29 Scène uit het toneelstuk Door Jou met Monique Kuijpers en Michiel Nooter. foto Ben van Duin Theatergezelschap Keesen&Co speelt Door Jou in Podium 't Beest. door Aii Pankow GOES - „Als je al jaren met elkaar samenleeft binnen een relatie, ont staat er een soort bastion waarin je elkaar heel goed kent, aanvult en precies weet wat de ander gaat doen of zeggen. Een buitenstaan der maakt daar geen deel van uit. Maar zo'n bastion werkt ook als een gevangenis, waarin de ander je vertelt hoe jij bent." Aan het woord actrice Monique Kuijpers over de voorstelling Door Jou van theatergezelschap Keesen&Co, die vrijdagavond te zien is in Podium 't Beest in Goes. Het stuk wordt omschreven als een hilarische relatiekomedie van Esther Gerritsen. Kuijpers speelt daarin de rol van de vrouw Anne. Haar tegenspeler is Michiel Nooter als haar echtgenoot Johan en Joeri Vos speelt de rol van de jeugdige bezoeker. Anne is toneelschrijfster en Johan is acteur. Ze hebben het goed samen, al jaren. Met het be zoek van de jongeman komt daar verandering in. De twee echtelie den kunnen het niet laten vanuit dat bastion van hun hechte relatie een gevaarlijk spel met de waar heid te spelen. Alles wat er onder de oppervlakte mis zit in hun sa menzijn, wordt gebruikt om de rol patronen en rituelen op te schud den. De vergelijking met Virginia Woolf van Edward Albee ligt voor de hand. „De formule lijkt er in derdaad op, maar Esther Gerritsen heeft dat toch heel anders uitge werkt", zegt Kuijpers. Zij vertelt dat Door Jou is ontstaan vanuit een eigen behoefte binnen de cast bij Keesen&Co. Zij speelt al vele ja ren bij dit theatergezelschap, vaak samen met Michiel Nooter, die ze al kent vanaf de opleiding aan de Toneelschool in Arnhem. „Je leert elkaar dan heel goed kennen en aanvoelen. Vanuit dat gegeven heb ben we de schrijfster opdracht ge geven voor dit stuk." Daar Gerritsen het verhaal laat spe len binnen het theatermilieu, creëert zij ook ruimte voor pittige opmerkingen over het vak. „Zo plagen Anne en Johan elkaar, om dat zij schrijft voor toneel van meer intellectueel niveau en hij speelt in stukken als Een rits te ver", zegt Kuijpers. Zij erkent dat de recensies behoor lijk uiteen liepen toen het stuk vo rig seizoen in première ging. ,„Dat 'De formule lijkt op Virginia Woolf, maar het is heel anders uitgewerkt' is soms afhankelijk van de chemie tussen de recensent en de persona ges, of hoe je als spelers in zo'n première staat, of je niet iets te ge spannen bent bij zo'n eerste voor stelling. De goede pers kregen we vooral van de iets latere voorstellin gen." Publiek en theaterdirecties waren vrijwel unaniem enthou siast en ook het theatergezelschap zelf was nog niet klaar met Door Jou na de eerste tournee van ruim veertig voorstellingen. Vandaar de reprise. „Het leuke van zo'n twee de reeks dat we dan ook weer eens op andere plaatsen komen. Met Keesen&Co ben ik bijvoorbeeld nog nooit in Goes geweest", con stateert Kuijpers. Zij stond een paar seizoenen geleden overigens wel met de hilarische mimevoor- stelling Mannenschool van Golden Palace in 't Beest. Hoewel Monique Kuijpers er aan vankelijk bewust voor koos niet zo als haar zussen Ingrid en Nanette mee te gaan in de fascinatie van hun moeder, die grote bezieling koesterde voor het amateurtoneel, heeft ze wel degelijk haar draai ge vonden in het professionele to neel. Vorig jaar was ze genomi neerd voor de Theo d'Or, voor de beste vrouwelijke hoofdrol voor haar aandeel in het stuk Vrede van Rob de Graaf. Dat stuk wordt in het najaar van 2008 hernomen. Tussentijds wacht Kuijpers nog de rol van Arkadina in De Meeuw van Tsjechov die Keesen&Co later dit seizoen uitbrengt. Toneelvoorstelling Door Jou, vrij. 2 nov., Goes, Podium 't Beest, 20.30 uur. Reservering: 0113-233285. MIDDELBURG - In de foyer van de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg is tot 19 november een exposi tie over Leo van Breen. De ten toonstelling, eerder te zien in het stadskantoor van Goes, belicht le ven en werk van de vrijwel verge ten Goese dichter Leo van Breen (1906-1988), die ook actief was als journalist en kunsthandelaar. Au teur Lo van Driel heeft recent veel informatie over hem boven tafel gekregen en daarover gepubliceerd in het tijdschrift Zeeland. SEROOSKERKE (w) - In de tweede voorronde van de muziekcompeti tie Hooikoorts treden vrijdag vijf jonge bands aan. Side Walk Stone, So What en The Twisted, alle drie afkomstig van Schouwen-Duive- land, brengen poprock, punkrock en surfrock. Het Zuid-Bevelandse Fück speelt dialectrock. Lyn, uit Zeeuws-Vlaanderen, komt vooral met hard- en punkrock. Een jury bepaalt wie doorgaat naar de fina le, op 20 maart. Tijdens de eerste ronde hebben Smout en The Nu clear Brothers zich al rechtstreeks geplaatst. De voorronde wordt opnieuw ge houden in De Zandput in het Wal- cherse Serooskerke en begint om 20.00 uur. HEINKENSZAND - Onder de naam 'Dialect bie de Zee(uwen)' of'Dia lect by the Sea' wordt tijdens de wintermaanden een reeks avon den gehouden met dialectpop. De initiatiefnemers zijn Kees Wonder- gem (Surrender) en Ron de Vos (Bestel Mè), die het evenement sa men met de Culturele Raad Borse- le organiseren. Tot maart worden, verspreid over de provincie, zes of zeven avonden gehouden met mu ziek waarbij gezongen wordt in streektaal. Surrender en Bestel Mè treden za terdag 1 december (20.00 uur) ook op tijdens de eerste editie, in De Stenge in Heinkenszand. De derde band is De Kettalankas, een nieu we groep met muzikanten met uit eenlopende achtergronden. Expositie Annette Braad bij Galerie/Atelier Jan Eikenaar. door Ali Pankow BURCH-HAAMSTEDE - Ogen spelen een prominente rol in de schilde rijen van Annette Braad. Zij expo seert een selectie van haar werk (acrylverf op linnen) deze weken bij Galerie/Atelier Jan Eikenaar in Burgh-Haamstede. Braad schildert figuratief in de rui me zin van het woord. Zij maakt voornamelijk portretten, waarvoor de kunstenares zelf veelvuldig mo del blijkt te staan. Onder de titel Gypsy Dreaming kijken diverse vrouwenduo's vanuit hun stijlvolle lijsten de ruimte in, terwijl ze te vens vooral elkaar nauwlettend in het oog houden. Wederzijdse arg waan lijkt hen als een draadje met elkaar te verbinden. Ook jaloezie zou een rol kunnen spelen. De emoties spetteren als het ware van het werk van Braad af Met boeien de kleurencombinaties weet ze de intenties daarvan te beïnvloeden. Tussen twee vrouwen, uitgevoerd in blauw/grijs tinten, lijkt de arg waan bijvoorbeeld inmiddels over wonnen en ruimte te maken voor aarzelende toenadering. Zo wekt elk schilderij een eigen verhaal op. De kunstenares getuigt met haar werk van veel gevoel voor theater. Soms zijn de ogen gesloten, zoals in het schilderij Vliegvissen met meer geabstraheerde vormen. De holle ogen in Wintermusic roepen associatie op met de dood. Verder zijn er naast de tweetallen ook eenlingen met veelal een me lancholieke blik in de ogen. Dat werkt eveneens als vliegwiel voor de fantasie. Waarom grijnst die slonzige vrouw aan de wand naast het venster zo macaber bijvoor beeld? Of: welke snode plannen hebben die twee matrozen in voor bereiding. En weet de Eva van Braad de verleiding van de slang met de appel te weerstaan? tgi Expositie, Burgh-Haamstede, Galerie/Atelier Jan Eikenaar, t/m za. 8 dec., do. t/m zat. en laatste zon dag v.d. maand, 13.00-17.00 uur. Schilderij met Eva in het Paradijs van Annette Braad, foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 31