Cultuur
Macht en beperking in bastion
Ogen vol argwaan of melancholie
Expositie over
Leo van Breen
Tweede ronde
van Hooikoorts
Dialectpop in
wintermaanden
PZC Dinsdag30oktober2007 29
Scène uit het toneelstuk Door Jou met Monique Kuijpers en Michiel Nooter.
foto Ben van Duin
Theatergezelschap
Keesen&Co speelt Door
Jou in Podium 't Beest.
door Aii Pankow
GOES - „Als je al jaren met elkaar
samenleeft binnen een relatie, ont
staat er een soort bastion waarin
je elkaar heel goed kent, aanvult
en precies weet wat de ander gaat
doen of zeggen. Een buitenstaan
der maakt daar geen deel van uit.
Maar zo'n bastion werkt ook als
een gevangenis, waarin de ander
je vertelt hoe jij bent." Aan het
woord actrice Monique Kuijpers
over de voorstelling Door Jou van
theatergezelschap Keesen&Co, die
vrijdagavond te zien is in Podium
't Beest in Goes.
Het stuk wordt omschreven als
een hilarische relatiekomedie van
Esther Gerritsen. Kuijpers speelt
daarin de rol van de vrouw Anne.
Haar tegenspeler is Michiel Nooter
als haar echtgenoot Johan en Joeri
Vos speelt de rol van de jeugdige
bezoeker. Anne is toneelschrijfster
en Johan is acteur. Ze hebben het
goed samen, al jaren. Met het be
zoek van de jongeman komt daar
verandering in. De twee echtelie
den kunnen het niet laten vanuit
dat bastion van hun hechte relatie
een gevaarlijk spel met de waar
heid te spelen. Alles wat er onder
de oppervlakte mis zit in hun sa
menzijn, wordt gebruikt om de rol
patronen en rituelen op te schud
den. De vergelijking met Virginia
Woolf van Edward Albee ligt voor
de hand. „De formule lijkt er in
derdaad op, maar Esther Gerritsen
heeft dat toch heel anders uitge
werkt", zegt Kuijpers. Zij vertelt
dat Door Jou is ontstaan vanuit
een eigen behoefte binnen de cast
bij Keesen&Co. Zij speelt al vele ja
ren bij dit theatergezelschap, vaak
samen met Michiel Nooter, die ze
al kent vanaf de opleiding aan de
Toneelschool in Arnhem. „Je leert
elkaar dan heel goed kennen en
aanvoelen. Vanuit dat gegeven heb
ben we de schrijfster opdracht ge
geven voor dit stuk."
Daar Gerritsen het verhaal laat spe
len binnen het theatermilieu,
creëert zij ook ruimte voor pittige
opmerkingen over het vak. „Zo
plagen Anne en Johan elkaar, om
dat zij schrijft voor toneel van
meer intellectueel niveau en hij
speelt in stukken als Een rits te
ver", zegt Kuijpers.
Zij erkent dat de recensies behoor
lijk uiteen liepen toen het stuk vo
rig seizoen in première ging. ,„Dat
'De formule lijkt op Virginia
Woolf, maar het is heel
anders uitgewerkt'
is soms afhankelijk van de chemie
tussen de recensent en de persona
ges, of hoe je als spelers in zo'n
première staat, of je niet iets te ge
spannen bent bij zo'n eerste voor
stelling. De goede pers kregen we
vooral van de iets latere voorstellin
gen." Publiek en theaterdirecties
waren vrijwel unaniem enthou
siast en ook het theatergezelschap
zelf was nog niet klaar met Door
Jou na de eerste tournee van ruim
veertig voorstellingen. Vandaar de
reprise. „Het leuke van zo'n twee
de reeks dat we dan ook weer eens
op andere plaatsen komen. Met
Keesen&Co ben ik bijvoorbeeld
nog nooit in Goes geweest", con
stateert Kuijpers. Zij stond een
paar seizoenen geleden overigens
wel met de hilarische mimevoor-
stelling Mannenschool van Golden
Palace in 't Beest.
Hoewel Monique Kuijpers er aan
vankelijk bewust voor koos niet zo
als haar zussen Ingrid en Nanette
mee te gaan in de fascinatie van
hun moeder, die grote bezieling
koesterde voor het amateurtoneel,
heeft ze wel degelijk haar draai ge
vonden in het professionele to
neel. Vorig jaar was ze genomi
neerd voor de Theo d'Or, voor de
beste vrouwelijke hoofdrol voor
haar aandeel in het stuk Vrede van
Rob de Graaf. Dat stuk wordt in
het najaar van 2008 hernomen.
Tussentijds wacht Kuijpers nog de
rol van Arkadina in De Meeuw van
Tsjechov die Keesen&Co later dit
seizoen uitbrengt.
Toneelvoorstelling Door Jou, vrij. 2
nov., Goes, Podium 't Beest, 20.30
uur. Reservering: 0113-233285.
MIDDELBURG - In de foyer van de
Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg is tot 19 november een exposi
tie over Leo van Breen. De ten
toonstelling, eerder te zien in het
stadskantoor van Goes, belicht le
ven en werk van de vrijwel verge
ten Goese dichter Leo van Breen
(1906-1988), die ook actief was als
journalist en kunsthandelaar. Au
teur Lo van Driel heeft recent veel
informatie over hem boven tafel
gekregen en daarover gepubliceerd
in het tijdschrift Zeeland.
SEROOSKERKE (w) - In de tweede
voorronde van de muziekcompeti
tie Hooikoorts treden vrijdag vijf
jonge bands aan. Side Walk Stone,
So What en The Twisted, alle drie
afkomstig van Schouwen-Duive-
land, brengen poprock, punkrock
en surfrock. Het Zuid-Bevelandse
Fück speelt dialectrock. Lyn, uit
Zeeuws-Vlaanderen, komt vooral
met hard- en punkrock. Een jury
bepaalt wie doorgaat naar de fina
le, op 20 maart. Tijdens de eerste
ronde hebben Smout en The Nu
clear Brothers zich al rechtstreeks
geplaatst.
De voorronde wordt opnieuw ge
houden in De Zandput in het Wal-
cherse Serooskerke en begint om
20.00 uur.
HEINKENSZAND - Onder de naam
'Dialect bie de Zee(uwen)' of'Dia
lect by the Sea' wordt tijdens de
wintermaanden een reeks avon
den gehouden met dialectpop. De
initiatiefnemers zijn Kees Wonder-
gem (Surrender) en Ron de Vos
(Bestel Mè), die het evenement sa
men met de Culturele Raad Borse-
le organiseren. Tot maart worden,
verspreid over de provincie, zes of
zeven avonden gehouden met mu
ziek waarbij gezongen wordt in
streektaal.
Surrender en Bestel Mè treden za
terdag 1 december (20.00 uur) ook
op tijdens de eerste editie, in De
Stenge in Heinkenszand. De derde
band is De Kettalankas, een nieu
we groep met muzikanten met uit
eenlopende achtergronden.
Expositie Annette Braad
bij Galerie/Atelier
Jan Eikenaar.
door Ali Pankow
BURCH-HAAMSTEDE - Ogen spelen
een prominente rol in de schilde
rijen van Annette Braad. Zij expo
seert een selectie van haar werk
(acrylverf op linnen) deze weken
bij Galerie/Atelier Jan Eikenaar in
Burgh-Haamstede.
Braad schildert figuratief in de rui
me zin van het woord. Zij maakt
voornamelijk portretten, waarvoor
de kunstenares zelf veelvuldig mo
del blijkt te staan. Onder de titel
Gypsy Dreaming kijken diverse
vrouwenduo's vanuit hun stijlvolle
lijsten de ruimte in, terwijl ze te
vens vooral elkaar nauwlettend in
het oog houden. Wederzijdse arg
waan lijkt hen als een draadje met
elkaar te verbinden. Ook jaloezie
zou een rol kunnen spelen. De
emoties spetteren als het ware van
het werk van Braad af Met boeien
de kleurencombinaties weet ze de
intenties daarvan te beïnvloeden.
Tussen twee vrouwen, uitgevoerd
in blauw/grijs tinten, lijkt de arg
waan bijvoorbeeld inmiddels over
wonnen en ruimte te maken voor
aarzelende toenadering. Zo wekt
elk schilderij een eigen verhaal op.
De kunstenares getuigt met haar
werk van veel gevoel voor theater.
Soms zijn de ogen gesloten, zoals
in het schilderij Vliegvissen met
meer geabstraheerde vormen. De
holle ogen in Wintermusic roepen
associatie op met de dood.
Verder zijn er naast de tweetallen
ook eenlingen met veelal een me
lancholieke blik in de ogen. Dat
werkt eveneens als vliegwiel voor
de fantasie. Waarom grijnst die
slonzige vrouw aan de wand naast
het venster zo macaber bijvoor
beeld? Of: welke snode plannen
hebben die twee matrozen in voor
bereiding. En weet de Eva van
Braad de verleiding van de slang
met de appel te weerstaan?
tgi Expositie, Burgh-Haamstede,
Galerie/Atelier Jan Eikenaar, t/m za.
8 dec., do. t/m zat. en laatste zon
dag v.d. maand, 13.00-17.00 uur.
Schilderij met Eva in het Paradijs van Annette Braad, foto Marijke Folkertsma