Verkeer Randstad 1 O Dinsdag 30 oktober 2007 PZC Bypass voor de Randstad De Randstad slibt dicht. Om de bereikbaarheid te verbeteren, ondertekenden tientallen bestuurders gisteren in de Ridderzaal Randstad Urgent, een bundel plannen die een toekomstig verkeersinfarct en economische rampspoed moet voorkomen. door Miriam van den Brand en Joep Trommelen illustratie Ronald Visser OESO slaat alarm De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) publiceerde in januari een alarmerend rapport over de Randstad: als de bereikbaarheid niet snel verbetert, zal het economisch belang van het gebied tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag in snel tempo verslechteren. Vergeleken met andere Europese stedelijke regio's, zoals de Vlaamse Diamant (Brussel, Antwerpen en Gent) en het Duitse Ruhrgebied, doet de Randstad het met 1,2 procent productiviteitsgroei al jaren slecht. - Naast de aanleg van nieuwe wegen en het verbeteren van het openbaar vervoer, concludeerden de OESO-onderzoekers dat de kilometerheffing snel moet worden ingevoerd, in elk geval eerder dan in 2011, zoals het kabinet voor ogen heeft. - In Londen en Stockholm leidden vormen van rekeningrijden tot een betere bereikbaarheid. Of de kilometerheffing in 2011 een feit is, is echter de vraag. Minister Eurlings van Verkeer wil nog deze kabinetsperiode een eerste stap zetten, bijvoorbeeld een heffing voor alleen vrachtwagens of alleen op drukke knooppunten. Volgende maand komt de minister met een rapportage. Voor forenzen richting de steden in de Rand stad is het dagelijkse realiteit. In een slak kengang gaat het over de snelwegen, waarboven de bor den zelden een snelheid boven de 50 kilometer per uur aangeven. Die vervoersproblemen zijn vol gens verkeersminister Camiel Eur lings een van de redenen dat de Randstad van topregio in Europa is afgegleden naar de midden moot. Problemen zijn er genoeg. Over de verlenging van de A4 door Mid den-Delfland om het verkeer tus sen Den Haag en Rotterdam te ontlasten, wordt al ruim dertig jaar gesproken. Een stuk noordelij ker moet de A4 tussen Leiden en Burgerveen worden verbreed, maar de Raad van State haalde on langs een streep door die plannen wegens een foutje in de berekenin gen voor de gevolgen voor de luchtkwaliteit. De ontsluiting van de Rotterdam se haven en de Tweede Maasvlakte loopt gevaar. Het verkeer tussen Schiphol, Amsterdam en Almere - staat al jaren vast en het openbaar vervoer in grote delen van de Randstad kan amper groeien. Tijd voor actie! Met 33 projecten, op gebied van verkeer maar ook op gebied van recreatie en wonen, moet de Randstad de komende ja ren weer dé weg omhoog vinden. Gisteren was er in Den Haag een startconferentie. „We gaan einde lijk écht knopen doorhakken over problemen die al veel te lang op een oplossing wachten", zei Eur lings. De vraag blijft of de plannen de grote steden in het westen weer echt bereikbaar maken. Mark Dijk van Transport en Logistiek Neder land (TLN), de koepelorganisatie in het wegtransport, vindt Eur lings' plannen 'goed en met veel ambitie'. „Maar komt er ook wat van? Als Milieudefensie met één rechtszaak de A4 kan tegenhou den, hoe zal het dan bij al die an dere projecten gaan?" TLN vindt het prima dat het op krikken van de Randstad nu door meerdere overheden tegelijk wordt opgepakt. Dijk: „Door een project telkens door slechts twee bestuurders te laten uitvoeren, ver groot je de kans op succes. We ho pen dat nu eindelijk eens door alle bestuurlijke spaghetti wordt heen gebroken." Ruud Hornman, verkeersdeskundi- ge van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Breda, vindt het vooral van het grootste belang dat het be drijfsleven meewerkt. „Bedrijven zijn gewend projecten rendabel te maken en op de langere termijn te kijken. Het Rijk heeft vaak te wei nig durf De politiek kijkt niet ver der dan de eigen bestuursperio de." Hij is gematigd positief over Eur lings' projecten. „Het is cruciaal dat de minister meer pijlen op zijn boog heeft dan alleen meer asfalt leggen. Want dat werkt niet. Als je de ene bottleneck oplost, ontstaat de volgende. Het is goed dat ook 'Het gaat hartstikke de verkeerde kant op als ze dit allemaal uit gaan voeren' over openbaar vervoer wordt nage dacht." Thomas Straatemeier, onderzoe ker verkeer- en vervoersplanologie aan de Universiteit van Amster dam, hamert ook op een integrale aanpak, maar vindt het ook tijd te zoeken naar alternatieve oplossin gen. „Kijk naar waar we onze be drijventerreinen aanleggen. Vaak tussen steden, langs de snelwegen. Dat betekent dat iedereen er met de auto naartoe gaat. De meeste maatregelen zijn er alleen maar op gericht om de reistijd te verkorten. Maar we zouden beter kunnen on derzoeken hoe we de meeste ba nen het beste bereikbaar krijgen. Dat is een andere manier van kij ken." Straatemeier vraagt zich ook af of het inzetten op snelwegen wel de beste keuze is. „Het onderliggende wegennet is door de concentratie op snelwegen verwaarloosd. Zelfs voor korte ritten nemen mensen daarom al snel de snelweg. Maar ook hele andere mogelijkheden verdienen aandacht: zet in op tele werken, zorg voor betere reisinfor matie, denk aan het beprijzen van het rijden. Want waar moeten al die auto's op de snelweg heen? Kun je ze in de binnensteden über haupt wel kwijt?" Het meest kritisch over de plannen is Joris Wijnhoven van Milieu defensie. „Van nul en generlei waarde", noemt hij het Randstadprogramma. „Het gaat hartstikke de verkeerde kant op als ze dit allemaal uit gaan voeren. Er komt meer van hetzelfde, waarvan ze kunnen weten dat het niet werkt. Bredere wegen leiden al leen maar tot nog meer verkeer. Meer wegen in een dichtbevolkt gebied is precies wat je niet moet doen. Dan krijg je slechte lucht kwaliteit en meer broeikasgassen." Volgens Wijnhoven heeft Eurlings niet serieus naar de alternatieven van de milieubeweging gekeken. „Wij hebben samen met bewoners organisaties de o-plus variant ge maakt, waarbij de o voor geen as falt en de plus voor alternatieven staat. Men zou de groei van Alme re kunnen overwegen. Wat heeft het voor zin om zestigduizend wo ningen in Almere te bouwen als daar geen werkgelegenheid is? Of je zou daar werkgelegenheid moe ten scheppen maar dat doet het Rijk niet. Als laatste alternatief hebben wij de spitsheffing." Toch is de situatie volgens Wijnho ven niet hopeloos. „De minister moet nog aantonen dat al zijn plannen kunnen zonder de lucht kwaliteit al te zeer aan te tasten. Ze moeten binnen de regels pas sen. Hij zegt wel dat dat allemaal goedkomt maar er worden nog steeds projecten afgekeurd wegens de luchtkwaliteit. Onze laatste stro halm is het via de rechter tegen houden van de plannen, op grond van de luchtkwaliteit. Dat zullen wij samen met de bewonersorgani saties zeker gaan doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10